Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sana jota inhoan. Erityisherkkä.

Vierailija
21.10.2023 |

Miten tälläinen ihminen kohdataan? Onko kyltti kaulassa vai alkaako itkemään kun sanon moi? 

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lääkäristä lausunnon, että on jollekkin asialle herkkä? Vaikka kun ukkonen jyrähtää, niin menee sänkyyn piiloon? Ja muut yllättävät kovat äänet, että alkaa itku aikuisella. Sitten on toki joitain muitakin asioita, vaikka hajusteherkkä, mutta sitäkään ei voi sanoa hajuste-erityisherkkyydeksi, koska takana voi olla toinen diagnoosi, astma. Suoraan vaan sanoo, että ei voimakkaita tuoksuja astamani takia, eikä erityishajusteherkkyyteni takia. 

Vierailija
42/78 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Erityisherkkä = Huomiohakuinen narsisti 

Nimenomaan se EI halua huomiota, vaan tahtoo rauhaa ja hiljaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aika mielenkiintoista on se, että viimeiset 15 vuotta olen asunut ja työskennellyt ympäri Eurooppaa. Ja missään, MISSÄÄN muussa massa ei ole tätä erityisherkkyys/ hajuherkkyys/ ruokaherkkyyspandemiaa kuin Suomessa. 

Se on ihan pirun rasittavaa, ja myötähäpeä on suuri kun kuuntelee näitä yliherkkien kanssasisarien narsistisia, huomionhakuisia satuja, joiden avulla sitten saadaan (teko)syy huonoon, töksähtelevään ja epäkohteliaaseen käytökseen. Kun mä oon niin, niiiiin HERKKÄ.

Ihan oikeesti. Olette noloja.

N43.

Oletko oikeasti 43-vuotias? Kuulostat tosi lapselliselta.

Vierailija
44/78 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyys on autismia. HSP on sellainen salonkikelpoinen termi, jolla halutaan erottautua vaikka omissa haasteissa ja herkkyyksissä kyse on tosiasiassa autismikirjosta. T. Autisti 

Vierailija
45/78 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tässä on taas tämä asetelma että muiden ihmisten pitäisi pystyä ottamaan huomioon nämä erityiset ihmiset ja toimimaan heidän tahtotilansa ja olotilansa mukaan. 

Ei - muut toimii niin kuin toimii ja jos joku ei sitä kestä syystä tai toisesta, niin hän elää ja muokkaa tekemisensä sen mukaan. 

Vierailija
46/78 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni kutsuu itseään erityisherkäksi, ja sen mukaan sitten on varottava ettei sano/ tee mitään liian erityistä hänelle:). Joten hieman ? olen välillä, onko kyse herkkyydestä lopulta, vai haluasta kontroloida ympäristöään.  Saahan siten haluamansa kaltaisen "elämän" ja kukaan ei "uskalla" kyseenalaistaa.

Vierailija
47/78 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä erityisherkkyyttä on monenlaissa, ja varmaan useilla ihmisillä on jotain herkkyyksiä. Itselläni on eräitä aistiherkkyyksiä, jotka ilmenevät esim stressaantuneena (äänet, kirkkaat valot, liiat ärsykkeet alkavat ärsyttääja haitata), mutta ei sen pitäisi häiritä ketään muuta. 

Ap sun vaan kannattaisi pohtia syitä, miksi toiärsyttää sua. Onko sulla esim sellainen, että sun on itse aina vaan pakko jaksaa, turruttaa omat negatiiviset tuntemukset, selviytyä

Vierailija
48/78 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Mitä jos ap ottaisit ihan ensiksi selvää mitä erityisherkkyys on? Sillä jos tietäisit, niin et kysyisi joutavia.

No katsoin netistä. Itse kuulun yhteen kategoriaan, mutten kutsu itseäni erityisherkäksi. Voisin kuvailla itseäni tunteikkaaksi. Minulla on vahvat myötätuntotaidot. Ap

Myötätuntotaidot ja pilkkaat ihmisiä netissä? Heh.

Vierailija
49/78 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kuulostaa itse erityisherkältä ja sen lisäksi myös luonnevikaiselta.

Ei ole normaalia vihata jotain sanaa tai ihmisryhmää tuommoisella vimmalla.

Vierailija
50/78 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tässä on taas tämä asetelma että muiden ihmisten pitäisi pystyä ottamaan huomioon nämä erityiset ihmiset ja toimimaan heidän tahtotilansa ja olotilansa mukaan. 

Ei - muut toimii niin kuin toimii ja jos joku ei sitä kestä syystä tai toisesta, niin hän elää ja muokkaa tekemisensä sen mukaan. 

Kuka on se mystinen "muut" jolla mielestäsi on oikeus määrätä mitä kaikkea täytyy sietää?

Saanko minä olla se "muut"?

Voisin määrätä, että sun täytyy sietää murtunut ranne murtunut varvas. Ei sellaisiin ole ennenkään hoitoa saanut, ne on pitänyt vain kestää. Omituista erityisherkkyyttä nykyihmisten kipsin vaatiminen.

Tai joku keskuslämmitys talossa. Ihmeellistä erityisherkkyyttä. Kyllä sulle on riitettävä maakuoppa ja nuotio sen keskellä. Se riitti esivanhemmillesikin.

Vierailija
51/78 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Mitä jos ap ottaisit ihan ensiksi selvää mitä erityisherkkyys on? Sillä jos tietäisit, niin et kysyisi joutavia.

No katsoin netistä. Itse kuulun yhteen kategoriaan, mutten kutsu itseäni erityisherkäksi. Voisin kuvailla itseäni tunteikkaaksi. Minulla on vahvat myötätuntotaidot. Ap

Sulla ei ehkä vaan koskaan ole ollut lupaa heikkouteen. Siksi sua ärsyttää, kun joku myöntää heikkoitensa ja toivoo muiden sen huomioivan, koska sinäkään et anna tilaa ns kielletyille tunteille. Siksi muillakin pitäisi olla ryhtiä niellä heikkoutensa.

Vierailija
52/78 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika mielenkiintoista on se, että viimeiset 15 vuotta olen asunut ja työskennellyt ympäri Eurooppaa. Ja missään, MISSÄÄN muussa massa ei ole tätä erityisherkkyys/ hajuherkkyys/ ruokaherkkyyspandemiaa kuin Suomessa. 

Se on ihan pirun rasittavaa, ja myötähäpeä on suuri kun kuuntelee näitä yliherkkien kanssasisarien narsistisia, huomionhakuisia satuja, joiden avulla sitten saadaan (teko)syy huonoon, töksähtelevään ja epäkohteliaaseen käytökseen. Kun mä oon niin, niiiiin HERKKÄ.

Ihan oikeesti. Olette noloja.

N43.

Jos ymmärtäisit kohdemaasi kieltä, niin tietäisit ettei kyseessä ole mikään suomalainen ilmiö, vaan ihan normaali, kaikissa maissa esiintyvä asia.

Keskimääräistä yleisempää se on alueilla, jotka ovat kärsineet esim sodasta tai muista katastrofeista. Traumatisoivat kokemukset lisäävät erityisherkkyyden riskiä.

Moni sodan kokenut veteraanin ajoi perheensä kirves kourassa lumihankeen kun ei sietänyt enää kovia tai yllättäviä ääniä.

Vierailija
53/78 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli, että erityisherkkä on sanana muuttunut tarkoittamaan narsistista ja vaativaa, hemmoteltua henkilöä.

Olen itsekin hymähtänyt muutaman kerran hyvin itsekkään oloiselle minä-minä-ihmiselle, joka puhuu kovaan ääneen kaikkien päälle, että kun hän on niiiiin erityisherkkä ja tuntee kaikkien tunteet...no, ei näytä edes huomaavan muiden tunteita ja tarpeita. 

Täysin eri asia ovat oikeasti herkät ihmiset, heitä on. Tunneherkkiä, tai aistiherkkiä. En ole näiden kyllä kuullut vaativan suureen ääneen erityiskohtelua, vetäytyvät usein paljon omiin oloihinsa suojautuakseen meteliltä, valoilta, ihmisiltä. Ehkä lievästi autistisia, jotkut ainakin.

Ihmisiä on erilaisia, ja usein aidosti herkän ihmisen seurassa on hyvä olla. 

Vierailija
54/78 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyllynreikä

Vierailija
55/78 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkkyys on autismia. HSP on sellainen salonkikelpoinen termi, jolla halutaan erottautua vaikka omissa haasteissa ja herkkyyksissä kyse on tosiasiassa autismikirjosta. T. Autisti 

Väärin. Erityisherkkyys ja autismi muistuttavat joiltain osin toisiaan mutta selkeitä poikkeavuuksia niiden kesken löytyy myös. Esimerkiksi erityisherkkyyteen eivät kuulu vaikeudet sosiaalisessa kanssakäymisessä ja kyvyssä tulkita muiden ihmisten tunteita ja motiiveja. Useat erityisherkät ovat päin vastoin jopa liiankin hyviä sopeuttamaan kommunikointinsa muiden mukaan ja luovimaan niin, etteivät vahingossakaan tulisi töksäyttäneeksi mitään harkitsematonta tai loukkaavaa. Se syö vuorovaikutuksesta aitoutta ja myös uuvuttaa pidemmän päälle.

Vierailija
56/78 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimoni kuuluttaa olevansa (erityis)herkkä. mielestäni hyvin valikoiva ja se korostaa tekevänsä muiden eteen mutta asiaa seurannut voisi sanoa että hän tekee asian myös itse hyötyäkseen.joka tapauksessa tämän taiteenlajin ominaisuus on noussut viime aikoina niin esiin että hän on se joka joustaa minulle js isommassa mittakaavassa muulle maailmalle eikä toisinpäin. välillä tuntuu aika hankalalle ja energiaa vievälle kun toinen sanelee säännöt, jonkun on oltava just eikä melkein.jos sanot mielipiteesi tuntuu että olet väärässä.

Vierailija
57/78 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Erityisherkkyys ja autismi muistuttavat joiltain osin toisiaan mutta selkeitä poikkeavuuksia niiden kesken löytyy myös. Esimerkiksi erityisherkkyyteen eivät kuulu vaikeudet sosiaalisessa kanssakäymisessä ja kyvyssä tulkita muiden ihmisten tunteita ja motiiveja. Useat erityisherkät ovat päin vastoin jopa liiankin hyviä sopeuttamaan kommunikointinsa muiden mukaan ja luovimaan niin, etteivät vahingossakaan tulisi töksäyttäneeksi mitään harkitsematonta tai loukkaavaa. Se syö vuorovaikutuksesta aitoutta ja myös uuvuttaa pidemmän päälle.

ei oo noin mustavalkoista. em salonkikelpoisuus on just sopiva termi niille jotka eivät halua itseään nimitettävän autistien kirjoon. tavallaan erityisherkät voivat olla jopa ylivertaisia ihmisiä mielestään empaattisia, kaiken muiden edelle laittavia,tarkkoja, kuitenkin samalla huomionhakuisia hemmottelua vaativia. tai sitten monet tyypill. pers. piirteet yhdistyvät näihin.

Vierailija
58/78 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkä autisti?

Vierailija
59/78 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisherkkä tarvitsee paljon omaa aikaa palautumiseen. yleensä rauhoittuneen han saattaa lähestyä muuten torjuu paljon läheisyyttä. usein kuulet yhteiseen hetkeen vastauksia taasko tai en tiedä.ko. tyypin kanssa olet yhdessä mutta yksin. kirjoitan ei erityisherkän kumppanina

Vierailija
60/78 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Erityisherkkä = Huomiohakuinen narsisti 

Nimenomaan se EI halua huomiota, vaan tahtoo rauhaa ja hiljaisuutta.

väärin, kirjoja on monia ja sekoituksia. pääpointti on että kuormitus vaatii palautumista ja omaa aikaa