Sana jota inhoan. Erityisherkkä.
Miten tälläinen ihminen kohdataan? Onko kyltti kaulassa vai alkaako itkemään kun sanon moi?
Kommentit (78)
No ei kai vaikeat ihmiset halua että heitä kutsutaan ”vaikeiksi”. Tottakai defenssit pelaa näillä itsekkäillä ihmisillä eli on keksitty sana erityisherkkä.
Erityisherkkä -> mielenterveysongelmainen -> HULLU.
Erityisherkkiä haukkuvat ja vihaavat kuulostavat itse sosiopaateilta.
Vierailija wrote:
Sen enempää psykologiassa kuin lääketieteessäkään ei tuollaisia termejä ole käytössä.
Vierailija wrote:
Kulta pieni, erityisherkkyys ei ole mielenterveysongelma, eikä mt-ongelma taasen tarkoita automaattisesti sitä, että henkilö olisi hullu.
Jotenkin huvittavaa kun vedetään hirveät kiepit sanasta erityisherkkä. Mitä se kertoo siitä raivoajasta itsestään?
No aika karua kertomaa, kuten tuo hulluksi, narskuksi ja huomion kipeäksi haukkuminen myös.
Missä teidä itsereflektio kyky on?
Luuletteko antavanne tasapainoisen kuvan itsestänne?
Olet tajunnut väärin sanan erityisherkkä. Se voi tarkoittaa vaikka sitä että väännän niskasi poikki jos joku minulle epämiellyttävä ääni ei lopu ja sinä vastaat jotenkin sen äänen tuottamisesta ja sinun kuolema lopettaa sen äänen tulon.
Aika mielenkiintoista on se, että viimeiset 15 vuotta olen asunut ja työskennellyt ympäri Eurooppaa. Ja missään, MISSÄÄN muussa massa ei ole tätä erityisherkkyys/ hajuherkkyys/ ruokaherkkyyspandemiaa kuin Suomessa.
Se on ihan pirun rasittavaa, ja myötähäpeä on suuri kun kuuntelee näitä yliherkkien kanssasisarien narsistisia, huomionhakuisia satuja, joiden avulla sitten saadaan (teko)syy huonoon, töksähtelevään ja epäkohteliaaseen käytökseen. Kun mä oon niin, niiiiin HERKKÄ.
Ihan oikeesti. Olette noloja.
N43.
Vierailija wrote:
On muutkin herkkiä tai aistivia. Ei tarvitse olla just "erityisherkkä". Esimerkiksi jos kaikki ottavat lenkille tupakat, parfyymit ja puhuvat kovaa huutaen – se on normaalille rauhaa etsivälle ihmiselle liikaa. Missä saa raikasta happea ja rauhaa.
No mutta erityisherkkä ihminen onkin ERITYISEN herkkä reagoimaan ärsykkeisiin.
Erityisherkkä sanana ei merkitse mitään konkreettista. Turha sana, kuten tunneäly.
Mulla se on kuuloaisti, näkö jäi jo kasarille :) Oikeasti, aamulla herättyä, vertaus sokeaan lepakkoon ei ole kaukana (myös silmänpaine aamulla!). Kuulo sitten sitäkin verran parempi - pystyn erottelemaan hyvinkin tarkasti erilaiset äänet. Huonona puolena se, että olen säikky - säikähdän kaikkia äkillisiä ääniä.
Uusi termi oli se erityisherkkä, aivan sama, miten se määritellään.
Vierailija wrote:
Aika mielenkiintoista on se, että viimeiset 15 vuotta olen asunut ja työskennellyt ympäri Eurooppaa. Ja missään, MISSÄÄN muussa massa ei ole tätä erityisherkkyys/ hajuherkkyys/ ruokaherkkyyspandemiaa kuin Suomessa.
Se on ihan pirun rasittavaa, ja myötähäpeä on suuri kun kuuntelee näitä yliherkkien kanssasisarien narsistisia, huomionhakuisia satuja, joiden avulla sitten saadaan (teko)syy huonoon, töksähtelevään ja epäkohteliaaseen käytökseen. Kun mä oon niin, niiiiin HERKKÄ.
Ihan oikeesti. Olette noloja.N43.
Kuinka niin moni yhdistää erityisherkkyyden itsekkyyteen ja huonoon käytökseen tai huomiohakuisuuteen? Toki erityisherkkäkin voi olla sellainen mutta mikään automaatio se ei ole eikä erityisherkkyydessä itsessään ole kyse siitä. Eh henkilö itse "kärsii" ominaisuudestaan eikä ulkopuolinen välttämättä huomaa yhtään mitään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä jos ap ottaisit ihan ensiksi selvää mitä erityisherkkyys on? Sillä jos tietäisit, niin et kysyisi joutavia.
No katsoin netistä. Itse kuulun yhteen kategoriaan, mutten kutsu itseäni erityisherkäksi. Voisin kuvailla itseäni tunteikkaaksi. Minulla on vahvat myötätuntotaidot. Ap
Noniin, arvasin ihan vain tästä aloituksestasi, että sinä kuulut tähän kategoriaan. Sinä siis olet ottanut herkästi itseesi tästä termistä, koska olet erityisherkkä, eli reagoit myös tällaisiin asioihin tavallista vahvemmin. Ei muut ihmiset kävele ympäriinä vihaamassa jotain sanaa, jota toinen ihminen käyttää itsestään. Ehkä jos kokisit vähän enemmän myötätuntoa itseäsi kohtaan, niin voisit olla vihaamatta tuollaista piirrettä muissa.
Itse en ole erityisherkkä. Enkä inhoa että
Kyllähän sullaki taisi tunteisiin mennä tuo mihin vastasit. Ap ei piirrettä vihaa, sanaa vain. Siihenkin kuuluu monta kategoriaa, jos ihmiset sitten vain enemmän kertoisovat mille asialle ovat herkkiä. Kun se herkkyys tuntuu purkautuvan agressioksi lenkkipoluillakin, kun toivoo herkkänä olevan siellä yksin.
Suomalainen psykologi sanoi tiktokissa että erityisherkkyys ja autismi ovat sama asia.
Hän on itsekin autisti, hyvin älykäs nainen.
Sanoi että erityisherkkyydestä kirjoja kirjoittaneet erityisherkät ovat saaneet jossain vaiheessa myöhemmin autismidiagnoosin.
Lääkäri sanoi tutulle tämän lapsen olevan herkkä. Nyt äippyli pitää neurolastaan jonain runopoikana.
En myöskään voi sietää erityisherkkyys termiä. Ja ihmisiä joilla on tarve luokitella tai diagnosoida itsenä "erityisherkiksi". Meitä on täällä erilaisia toiset ehkä herkempiä. Mutta kaikki turha luokittelu tai diagnosointi on jotenkin ärsyttävää ja itsekeskeistä " minä olen tällainen erityinen". Silti aivan yhtä normaali kuin kaikki muutkin.
Toivottavasti et ole ihmisläheisessä ammatissa esim. kasvatus/opetus, hoitoala tms.
Päätä nyt ihmeessä, inhoatko sanaa vai kyselet miten ihminen kohdataan?
Vierailija wrote:
En myöskään voi sietää erityisherkkyys termiä. Ja ihmisiä joilla on tarve luokitella tai diagnosoida itsenä "erityisherkiksi". Meitä on täällä erilaisia toiset ehkä herkempiä. Mutta kaikki turha luokittelu tai diagnosointi on jotenkin ärsyttävää ja itsekeskeistä " minä olen tällainen erityinen". Silti aivan yhtä normaali kuin kaikki muutkin.
Normaaleja kyllä, ja samanarvoisia, mutta kaikki eivät ole samanlaisia. Miksi se on ongelma?
Vierailija wrote:
Olet tajunnut väärin sanan erityisherkkä. Se voi tarkoittaa vaikka sitä että väännän niskasi poikki jos joku minulle epämiellyttävä ääni ei lopu ja sinä vastaat jotenkin sen äänen tuottamisesta ja sinun kuolema lopettaa sen äänen tulon.
Itse miellän aistiyliherkkyyden ja muun sielullisen herkkyyden hiukan eri asioiksi, vaikka niillä hyvinkin voi joku yhteys olla.
Näin se on valitettavasti ollut omassa tuttavapiirissä, samalla tuo henkilö töksäyttelee ilmoille ihan mitä sylki suuhun tuo eikä osaa olla "herkkä" toisten tunteille.