Sukulainen ostaa lapsellemme lahjaksi huonokuntoista kirppistavaraa
Kyseessä lähisukulainen, joka haluaa usein käydessään muistaa lastamme pienellä tai välillä isollakin paketilla. Ja käytännössä aina paketista kuoriutuu kirppishankinta, jossa on epämiellyttävä haju (tupakka, rasvan käry, voimakas parfyymi tms) tai sitten tavara on jo valmiiksi rikki. Tuomiset on sekä leluja että vaatteita. Miten tehdä selväksi loukkaamatta, että tällaisia ei saa meille tuoda? Allergiaperheenä ei voida käyttää mitään haisevaa tai tuoksuvaa ja rikkinäiset lelut on lapsille vaarallisia. Nämä olen sanonkin, mutta ei mene perille. Ja ei siis tarvisi välttämättä tuoda mitään. Tai joku värikynä ja valkoinen piirustuspaperi vaikkapa maksaisi uutena saman verran kuin iso rikkinäinen kirppisleluhärveli eli ei tämä ole edes mikään rahakysymys.
Kommentit (47)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap:lle, kerää ne terassille tai parvekkeelle johonkin jätesäkkiin ja vie johonkin saa ottaa keräyspisteeseen. Joillain on kerrostalon aulassa pöytä, joku nurkkaus tai huone minnekkä voi viedä kierrätettävää materiaalia sillä jollekkin se tulla tosi tarpeeseen. Jotkut veivät joulun jälkeen ylijäämä ruokia ja herkkujakin sinne. Mielestäni aivan ihana systeemi ettei tarvitse roskiin heittää.
Alunperin se tuoja voisi itse heittää roskiin, miksi pitäisi kerätä säkkikaupalla toisen tuomaa roskaa omalle partsille?
Niimpä, mutta kun ihmisillä voi olla kaikenmaailman päähänpinttymiä ja jos et kehtaa suoraan sanoa hänelle niin sinun on sitten ne kierrätettävä. Se tuoja voi kyllä loukkaantua mutta se riski on otettava. Minullekkin äitini toi kirppistavaraa, osa ihan hyödyllistäkin tullen tarpeeseen.
Hän kyllä sanoi että palauta sitten niitä jos ei ole käyttöä ja hän kierrättää sitten muualle. Keräsin sitten ne tarpeettomiksi käyneet terassille jätesäkkiin ja hän kävi hakemassa ne. Keräsin sinne omiakin tarpeettomaksi käyneitä. Hän onkin sitten hyvin kekseliäs minnekkä kierrättää niitä eteenpäin. Ei meillä tehty mitään ongelmaa siitä kun äitini eläkkeellä alkoi harrastamaan kirppiksillä käymistä ja antaa sitten harrastaa jos siitä tykkää.
Vierailija wrote:
Pahimmillaan värikynäsettejäkin voi kertyä turhan paljon, jos pyytää, että mieluummin värikyniä kiitos.
Mutta tilanne oli tuttu jo melkein 30 vuotta sitten. Ei näytä maailma muuttuneen siltä osin.
Eli mitä siis ihminen voi tuoda, jos rahat tiukilla?
Ei mitään -on huono vastaus, jos kyse esim. lapsen synttäreistä. Koska jos itse mietin tuota pienituloisuuden aikaa, niin jos olisin mennyt sukulaislapsen synttäreille, jossa sitten lapsi kysellyt mitä toinen lahjaksi.
Juu, siinä vaiheessa olisin mieluummin jättäytynyt jo pois koko juhlista, kuin mennyt tyhjin käsin.
Yhteislahjoihinkin osallistuminen riski, jos ei tiedä etukäteen onko se panostus 2e vai 20e.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pahimmillaan värikynäsettejäkin voi kertyä turhan paljon, jos pyytää, että mieluummin värikyniä kiitos.
Mutta tilanne oli tuttu jo melkein 30 vuotta sitten. Ei näytä maailma muuttuneen siltä osin.
Ei mitään -on huono vastaus, jos kyse esim. lapsen synttäreistä. Koska jos itse mietin tuota pienituloisuuden aikaa, niin jos olisin mennyt sukulaislapsen synttäreille, jossa sitten lapsi kysellyt mitä toinen lahjaksi.
Juu, siinä vaiheessa olisin mieluummin jättäytynyt jo pois koko juhlista, kuin mennyt tyhjin käsin.
Yhteislahjoihinkin osallistuminen riski, jos ei tiedä etukäteen onko se panostus 2e vai 20e.
Ennen vietiin kylään menntäessä kahvipaketti ja pullapitko kun ihmisillä ei ranteet notkunut rahaa. Itsekkin voi leipoa helppoja kuivakakkuja ja pullaa. Lapsille karkkipussit.
Syötävät otetaan varmasti ilolla vastaan kuin jotkut turhat roinat. Tyhjin käsin ei ollut tapana mennä mihinkään mutta ei sen tarvinnut olla mitään niin kallista ettei köyhän budjetti olisi kestänyt. Nykyään mennyt ihan älyttömyyskiin ne lahjasummat ja niillä rahastaminen.
Käyttämättömät värikynäpaketit/ värityskirjat yms voi näin joulun alla laittaa joulupataan ja erilaisiin lahjankeräysjuttuihin joita joulun alla. Lapsetkin mielellään "tekevät hyvää" jos kotona vähänkään on sitä henkeä eikä vain kalliin tavaran ahneutta.
Liki joka paikkakunnalla on pelastusarmeijan tai spr:n kirpputori, sinne.
Mutta kun pitää purputtaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ennen vietiin kylään menntäessä kahvipaketti ja pullapitko kun ihmisillä ei ranteet notkun
Niin no, kahvipaketistakin saa maksaa nykyään sen 6-8e. Ja puhut nyt kyläilystä, kun minä puhun taas merkkipäivistä. En välttämättä ehkä veisi 5v lapselle lahjaksi kahvipakettia.
Kerää ne teille toimimattomat lahjat ja pyydä lahjan antajaa pitämään niitä kotonaan varavaatteina/leluina kun käytte. Todennäköisesti vähentää intoa ostella kun ei halua täyttää omaa kotiaan roskilla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap:lle, kerää ne terassille tai parvekkeelle johonkin jätesäkkiin ja vie johonkin saa ottaa keräyspisteeseen. Joillain on kerrostalon aulassa pöytä, joku nurkkaus tai huone minnekkä voi viedä kierrätettävää materiaalia sillä jollekkin se tulla tosi tarpeeseen. Jotkut veivät joulun jälkeen ylijäämä ruokia ja herkkujakin sinne. Mielestäni aivan ihana systeemi ettei tarvitse roskiin heittää.
Alunperin se tuoja voisi itse heittää roskiin, miksi pitäisi kerätä säkkikaupalla toisen tuomaa roskaa omalle partsille?
Hei älä kerää partsille. Kerää roskiin ne.
Kuka päättää lapsen asioista, vanhemmat vai henkilö joka roudaa teille tavaraa jota ei haluta teille?
Mikä tässä on hankalaa?
Et halua loukata.Ketä?
Osaatko laittaa rajoja.Sanoa henkilölle et kiitos ei, älä kanna lapselle tavaroita/vaatteita.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vit mä en jaksa näitä alotuksia. Hommatkaa selkärankaa ihmiset! . Sama se lukea alotuksia: Kun joku tuo mulle vaan koiran talutushihnoja, eikä mulla koiraa ole, mitä sanon ettei loukkaannu ja nyt mulla on kotona 6000 koiran talutushihnaa, mitä teen? Jäkä jäkä!!!
Mitähän vikaa minun aloituksessa nyt oli? Kerroin siinä sanoneeni suoraan että allergiaperheenä me ei voida ottaa vastaan mitään missä on haju tai tuoksu ja että lapselle ei saa antaa rikkinäistä lelua, koska ne voi olla vaarallisia. Mutta kun suoraan sanottu asia ei mene perille niin kyselen neuvoja että miten kannattaisi toimia. En minä halua silti loukata ketään. Nyt ollaan jouduttu heittämään kaikki nuo suoraan roskiin ja lapsi tietenkin pettyy kun juuri saamansa lahja joudutaan heti heittämään pois. Tämänkin olen sanonut suoraan, mutta sama
En voi ottaa niskapeesoterra kun olen alleginen pafyymeille
Et sinä ole sanonut suoraa vaan kierrellen. Sen voi ymmärtää niin, että seuraavalla kerralla nuuhkii tavaroita ja toteaa että ei haise (omaan nenäänsä) ja voi siis tuoda teille.
"Älä tuo lapsille mitään kirpputorilta" on suoraa sanottu.
Voi kyseessä olla myös todella köyhä ihminen. Tuo lahjaksi ilmaiseksi eri ryhmistä saamaansa tavaraa, kun ei ole varaa muuhun ja tyhjin käsin ei ilkeä tulla.
Miksi ap:n pitäisi kerätä jotain käytettyä, rikkinäistä roinaa kotiinsa, ja sitten kuskailla niitä omalla ajallaan roskiin ja jätteenkeräykseen? Ja lasta vielä kiusataan, että näytetään joku rikkinäinen ja homeinen lelu, jota ei sitten vanhempi halua antaa lapselle turvallisuussyistä. Tuo on ihan kiusantekoa!
Lapsille saa edullisia lahjoja ostettua uutena sillä 5 eurolla. Kulutustavara on parasta, koska se ei jäänurkkiin pyörimään. Värityskirja ja värikynät ovat oiva lahja lapselle.
Vierailija wrote:
Anoppi on paha. Mutta npin yleisesti ottaen, miten aiot lapsesi varjella ettei hän elämässään kohtaa käytettyjä tavaroita, ikäviä hajuja yms. Pitää lasikaapissa?
Miten hoidat asian että hänellä on aina kaikki uutta, eikö teillä kotona tavarat vanhene ollenkaan?
Jos lapsi menee oäiväkotiin sielläkin joutuy leikkimään käytetyillä.leluills, jonkun lapsen vaatteet haisee tupakalle tai likaiselle tai minusta kamalaa, huuhteluaineille.
Vaikuttaisi siltä, että ap on aika herkkä ja ylireagoi noiden kirppistavaroiden kohdalla. Jos kerran lapsi on joistain tuomisista pitänyt, niin miksi sitä ei olisi vaikka pesun jälkeen saanut pitää? Vai onko oikeasti kaikki tuomiset jotenkin erityisen vaarallisesti rikkinäisiä? En taida uskoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ennen vietiin kylään menntäessä kahvipakett
Tarjouksesta saa kahvipaketin n. kolme eroa ja https://www.s-kaupat.fi/tuote/fazer-sokerileipurin-pitko-435g-pullapitk… 5.05e ja lopulla rahalla karkkipussi niin pitäisi kymppi riittää näihin.
On se järkyttävää jos ei voi enää mennä minnekkään ilman viidenkympin tai satasen maksua. Ei kaikilla ole tämmöisiä rahoja tai sitten ollaan syömättä itse viikon.
Ainakin jos saa rikkinäisen niin voi sanoa suoraa ettei tällaisia kiitos.Jos muut keinot koettu niin suora puhe vaan.
Vie mieluummin pullapitko tai karkkipussi kuin joku rikkinäinen kirppislöytö. Meillä lapset ovat ilahtuneet kukkakimpustakin. Lapset harvoin odottavat mitään kallista.
Kuka uskaltaa viedä karkkipussia lapsille? Kun olivat pienempiä, vein ja heillä oli herkkukaappi. Nyt päälle 10 lukevat tuoteselosteen, ei me tämmösiä syödä, iskä saa syödä jos tahtoo.
Ovat hyvin ruokatietoinen perhe, herkkukaapissa on nyt , jaa, en tiedä, jotain kuivahedelmiä ja pähkinöitä tms