Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sovitte arkisista asioista parisuhteessa?

Vierailija
20.10.2023 |

Miten sovitte arkisista hoidettavista asioista ja aikatauluista parisuhteessa?

Kumppanini kokee ärsyttäväksi, että haluan keskustella. Onko siis minussa vikaa, kun haluisin esim. 5 minuuttia puhua ja käydä asiat läpi?

Jos yritän keskustella, niin kumppanini ärsyyntyy. Koko sen ajan kun yritän keskustella kumppani pyörittelee silmiä, huokailee ja osoittaa halveksunnan merkkejä.  Hän saattaa  kirjaimellisesti mennä ulko-ovelle kesken keskustelun ja seisoa toinen jalka oven välissä. Tästä itse ärsyynnyn. Tuntuu, että joudun koko ajan taistella, että saisin hetken hänet kuulolle ja edes jonkin yksinkertaisen asian selvitettyä. Kumppanini saattaa myös häipyä ovet paukkuen kesken keskustelun, lyödä luurin korvaan tai näyttää keskisormea. Olen niin väsynyt kun tuntuu, että yrittäisin kiukuttelevan lapsen kanssa puhua kuin aikuiset. 

Jos sitten asioita ei käydä läpi, niin siitäkin tulee riitaa, kun toinen on olettanut jotakin ja toinen toista. 

Ilmapiiri on tulehtunut ja koko ihminen on alkanut tuntua vastenmieliselle. Olen vihainen ja loukkaantunut. Kaikki metatyö eli arjen suunnittelu jää yleensä minulle, ja lisäksi kuuntelen vielä haukut siitä. Epäilen vaan, että jos eroaisimme, niin kumppanini ei löytäisi sellaista parisuhdetta missä kaikki asiat soljuvat eteenpäin ilman, että mistään keskustellaan.

Miten itse voisin toimia kun toinen ei halua keskustella?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä asioita tarkoitat? Jäin miettimään kun aloin pohtia miten me mieheni kanssa sovitaan arkisten asioiden hoito. Eli jos kauppaan pitää mennä niin jompikumpi toteaa että mennään sinne kauppaan nyt. Siivoukset hoidan minä, ja jos ei huvita imuroida koko lafkaa niin kysyn mieheltä jotta viittisiksä imaista noi pari huonetta. Tiskit tiskaan minä ja joskus mies. Pyykkiä pesee molemmat, ei siitä sovita mitenkään. Kumpi vaan ottaa kasan rettuja ja paiskaa koneeseen ilman erillisiä ilmoituksia. Lumet kolaa kumpi ennemmin pihalle kerkiää. Eli meillä ei keskustella eikä sovita senkummemmin mitään.

Mutta jos sun puoliso tuolleen käyttäytyy kuin uhmainen teini niin ei tulisi mulla parisuhteesta mitään. Mojauttaisin tiskirätillä ohimoon ja sanoisin että jatketaan yhteiseloa sitten kun kasvat aikuiseksi.

Vierailija
22/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten varmistat ensin henkkarista että kyseessä on yli 16- vuotias, muuten olet pulassa. Ja sitten ulos ovesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä nämä arkiset asiat ovat? Kesällä oli tapana tehdä arki täyteen tekemistä mikä piti hoitaa tietyllä tavalla. Erohan siinä tuli. Ei semmoista jaksa. En toki näytellyt keskisormea.

Eli kyllä nyt esimerkkejä tarvii. Muuten liian epämääräistä

Vierailija
24/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eroa! Toi on henkistä väkivaltaa ja miehesi pakoilee vastuuta tuolla tavalla. Pariterapiassa saattaisi löytyä syy ja apu miehen käytökseen, mutta jos teillä ei ole lapsia, niin turha alkaa opettamaan pelleä.

Missä aloittajan puolison sukupuoli sanottiin?

Voihan se olla nainenkin. En vain ole koskaan ikinä tavannut noin käyttäytyvät naista, kymmeniä miehiä olen. Kuka nainen näyttelisi keskisormea, kun kumppani yrittää puhua arjen asioista? Tunnistan tuossa ihmistyypin ja se ei puhumalla parane. Todennäköisesti kumppanilla on myös päihdeongelma, mikä saa aikaan irrationaalista käytöstä.

Vierailija
25/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

(jostain syystä kommenttien lainaus toimii ihan miten sattuu .... ;( )

#20 - hyvin sanottu! Ja just siihen se mun suhde kaatui (tai se oli se loppusoitto...). (mies siis olen, nainen teki just tuon saman!). Kun ei toisen kaa voi edes keskustella, niin ... -ko tässä sitten.

Vierailija
26/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eli mitä nämä arkiset asiat ovat? Kesällä oli tapana tehdä arki täyteen tekemistä mikä piti hoitaa tietyllä tavalla. Erohan siinä tuli. Ei semmoista jaksa. En toki näytellyt keskisormea.

Siis exällä, ei kesällä😌

Vierailija
27/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa asioista hoituu ihan sopimattakin. Kerrotaan toiselle, jos on jotain normaalista arkesta poikkeavaa tulossa tai tulee jotain yllättävää eteen, ja kysytään, haluaako toinen jotain kaupasta. 

Vierailija
28/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oletteko käyneet pariterapiassa ?

Kävimme, mutta siitä ei ollut mitään apua kun mitään mitä siellä ehdotettiin,  ei arjessa kokeiltu tai saatu toimimaan. Kun ei saatu sovittua edes siitä miten niitä asioita kokeiltaisiin. 

Vierailija
29/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ohhoh, oletpa puolison valinnut. 

Suhteen alussa kumppania kiinnosti enemmän keskustella kanssani. Ja toisaalta en ehkä ottanut varoitusmerkkejä tarpeeksi tosissani, kun kyllä hän silloinkin esim. erimieltä ollessaan häipyi paikalta. 

-Ap

Vierailija
30/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Arkiset asiat, eli sellaisia arjen asioita mitkä pitäisi hoitaa. Pitää vaikka käydä kaupassa, siivota, korjata hajonnut lamppu, huoltaa auto tms. Tai jos pitäisi kertoa toiselle mitä menoja on milloinkin kenelläkin. Esim. Voisi kertoa jos lähtee ulos kavereiden kanssa tai puhua mitä suunnitelmia on viikonlopulle tai seuraavalle viikolle.

Monesti kyllä kumppanini myös kokee, että minä "teen arjen täyteen tekemistä mikä pitää hoitaa tietyllä tavalla". Mutta sitten jos minä en "täytä arkea näillä asioilla" niin niille ei koskaan tapahdu mitään. Ei kumppanini ole ikinä oma-aloitteisesti ehdottanut, että hoidettaisiinko jokin asia. Minusta on epäreilua, että kaikki hoidettavat asiat ovat "minun keksimiäni" kun otan ne puheeksi. Eli minusta tehdään se paha tyyppi, jos minä olen se joka toteaa, että pitää esim. siivota tai vaikka hoitaa jokin taloyhtiön asia.

-Ap

Vierailija
31/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä automaattisesti hiouduttu arkirutiineihin. Pitkälti sanatonta säveltä elämä. Vaimo tekee useimmiten ruuat ja käy kaupalla. Minä lämmitän huushollin ja pidän teknisen puolen kunnossa. Polttopuut hommataan yhdessä metsästä ja pilkotaan yhdessä ne pilke koneella pilkkeiksi. Talo on esim. maalattu yhdessä. Vaimo teki enemmän tarkkuutta vaativat maalaukset, kun tykkää siitä. 

Vierailija
32/52 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Nurmikko pitäisi vielä leikata, tehdäänkö se lauantaina vai sunnuntaina? Lisäksi lapiot, haravat, kukkapurkit pitää kerätä pois ennen lumen tuloa.

- Ok, hoidetaan se lauantaina. Sitten pitäisi lauantaina käydä kaupassa ostamassa kummilapselle syntymäpäivälahja, kun ne juhlat ovat sunnuntaina. Haettaisiinko lauantai-illalle samalla jotain naposteltavaa, voitaisiin illalla saunan jälkeen katsoa joku elokuva?

- Kuullostaa hyvältä. Minulla on maanantaina se työmatka ja tulen sieltä vasta myöhään illalla kotiin. Pitäisikö tehdä reilumpi annos ruokaa, niin että sitä riittäisi myös maanantaille? 

- Kävisikö vaikka lasagne?

- joo

Kyllä aloittajana miettisin vakavasti kumppanin pään sisältöä, jos edellämainitun kaltainen keskustelu ei onnistu.

Vai pitäisikö sanoa sisällöttömyyttä?

Vierailija
33/52 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani pitää sinua täysin itsestäänselvyytenä, käyttäytyy kuin rajojaan testaava teini. Jos et eroa niin käytös vain pahenee tuosta.

Vierailija
34/52 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus muuten exän kanssa, mutta keskisormea ei näyttänyt. Alkoi sellaisen 15 yhteisen vuoden jälkeen. Aikaisemminkin oli huono puhumaan, mutt kun muutimme omakotitaloon niin tuli tuo, että yksinkertaisesti häipyi ulos pihalle tai autotalliin kesken puhumisen. Välillä istui vain ja sanoi  jaa. Lopulta en puhunut sitten ollenkaan, kun ei sillä ollut mitään vaikutusta. Mitään ei voinut sopia, kaikki oli miehelle ei. Ero tuli sitten ja elämäni muuttui mukavaksi ja helpoksi. Kaikki ahdistus poistui. Niin hankala, perässä vedettävä ihminen. Mitään ei tapahtunut. Niitäkin asioita, jotka oli tehtävä niin jahkaili. 

Vierailija
35/52 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Pitäisi käydä kaupassa. - Niin pitäisi. Tehdäänkö iltalenkki lähikauppaan vai käydäänkö huomenna kotimatkalla?

- Voitaisiin siivota tänään. Laittaisitko sinä pyykit koneeseen, niin minä imuroin. - Ok. Viikataan sen jälkeen kuivuneet lakanat kaappiin.

- Äitini kysyi tulisimmeko vierailulla lauantaina. - Minä olin sopinut meneväni lauantaina kaverin kanssa patikoimaan. - Ai niin olitkin. Soitan ja kysyn sopiiko joku toinen päivä.

- Pitäisi palauttaa se viallinen pesukone kauppaan. - Voidaanko tehdä se huomenna? Olen tänään tosi väsynyt. - Joo, sopii.

Jos arkisista asioista keskustelu ei onnistu, niin onko se silloin yhteiseloa ollenkaan. Kumppanisi vaikuttaa erittäin vaikealta tapaukselta. Älä nyt ainakaan sorru siihen, että alat jatkossa tehdä kaikki itse ja kumppanisi voi vaan olla ja mennä miten huvittaa.

Vierailija
36/52 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole moisille keskusteluille edes suuremmin tarvetta, kun kumpikin kantaa vastuuta oma-aloitteisesti. Puhumattakaan siitä, että toinen käyttäisi halveksuvasti missään keskustelussa. Elät sairaassa parisuhteessa.

Vierailija
37/52 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisista aikatauluista pitää keskustella?

Vierailija
38/52 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä en tajua miten osa naisista kykenee edes normalisoimaan tällaista käytöstä. Itse pakkaisin tavarani kerrasta.

Vierailija
39/52 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Arkiset asiat, eli sellaisia arjen asioita mitkä pitäisi hoitaa. Pitää vaikka käydä kaupassa, siivota, korjata hajonnut lamppu, huoltaa auto tms. Tai jos pitäisi kertoa toiselle mitä menoja on milloinkin kenelläkin. Esim. Voisi kertoa jos lähtee ulos kavereiden kanssa tai puhua mitä suunnitelmia on viikonlopulle tai seuraavalle viikolle.

Monesti kyllä kumppanini myös kokee, että minä "teen arjen täyteen tekemistä mikä pitää hoitaa tietyllä tavalla". Mutta sitten jos minä en "täytä arkea näillä asioilla" niin niille ei koskaan tapahdu mitään. Ei kumppanini ole ikinä oma-aloitteisesti ehdottanut, että h

Ei meillä keskustella kaupassa käynnistä. Jos jompikumpi on menossa kauppaan niin voidaan sanoa että tuo sitä ja tuota tai se asia on muuten loppu. Ei siihen viittä minuuttia saa kulumaan. Samoin lampunvaihto, mitä keskusteltavaa siinä on. Autonhuollossa ehkä sen verran keskustellaan että sovitaan milloin on aikaa siihen että auto on huollossa, mutta ei siihenkään tarvitse erityistä keskustelua.

Vierailija
40/52 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Käytkö kaupassa. -Joo -Muista tuoda kananmunia

-Lamppu pitäisi vaihtaa -Vaidan.... -Lamppu on edelleen vaihtamatta. -Joo joo vaihdetaan

-Auto pitää viedä huoltoon. -Sopii ensi viikolla... -Viedään auto keskiviikko illalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi