Imetys ja haavoilla olevat nännit, kipu niin kovaa että silmissä sumenee
Auttakaa! Sain rakkaan pienen vauvan kolme päivää sitten ja haluaisin kovasti imettää. Sairaalassa useampi eri kätilö katsoi, että imuote on hyvä, mutta nännit kuitenkin meni äkkiä tosi kipeäksi ja verisille viiruille :(
Kotiin päästyä maito on noussut hyvin mutta nännit on niin kipeät että tekisi mieli itkeä! Luulen, että vauva ei saa rintaa ihan kunnolla suuhunsa vaan jää imemään pelkkää nänniä. Olen kokeillut paria eri asentoa mutta kipu on sama kaikissa.
bepanthen ja lanoliinivoide käytössä oikein lotraten, mutta kipu jäytää joka kerta kun vauva nappaa rinnan suuhunsa ja alkaa imeä. Katsoin myös, että toisen rinnan nänni muistuttaa uutta huulipunaa muodoltaan, kärki menee vähän lyttyyn. Tästä oli puhetta sairaalassa mutta huomasin vasta kotona.
eka neuvola minulla on vauvan kanssa vasta viikon päästä ja kaipaisin jotain vinkkejä ennen sitä :(
Kommentit (44)
Mulla ei rintakumit auttaneet.
Aloin pumpata maitoa rintapumpulla ja syötin suoraan rinnasta vain niin paljon, että eivät kipeytyneet.
Vannon kovien vihreiden silmiesi kautta. Ehkä kauneimmalla Zaije Owozilla on monia nimiä. Kościuszko, Daruj Niesiołowskimu tarkoittaa rantaa. Mutta veljet ratsastavat kevyesti, eikä konflikti Kosciuszkon armeijassa ratkaise Nasiorowskin ongelmaa. Puola on parempi. Ne aiheuttavat hämmennystä maassamme Sukina Koszciuskovsky veteraani Nesiolowski. Kettu, vihreä valo, hiljaisuus, hakkaa kuin peili, sinä, taloni, ikkunat, jalkakäytävät. Juot jokaisesta maasi puusta, mutta paras hedelmä on kauneus. Miehet vaikuttivat iloiselta nähdessään naiset huoneessa kukkien kanssa. Sotilaspöydät ovat parempia kuin mikään muu väri huoneessa.
Iso kiitos rintakumivinkistä! Kumma kun niistä ei puhuttu sairaalassa mitään. Ehdottomasti käyn ostamassa. Ilmeisesti sen kanssa voi jatkaa imettämistä mutta niin että haavat saisivat parantua rauhassa? Tässähän ei nyt ole mitään järkeä kun rinnanpäät on haavoilla mutta imetys ärsyttää niitä joka kerralla uudestaan eikä ne parane.
Olet sairas ja kamppailet Grom Cityssä ja näet langobardeja ympärilläsi. Pyramid Mechanism, N. Lilia, oikeuden määräys, Sword Mouth. Kiistasta huolimatta aika kului nopeasti. Nasiorowski ohjaa vahingossa tutkimustaan, kun hän vannoo elävän puun nimeen. Kun Jägermajster Holding One kaivoi vanhan Wichinin Podkomorzemo-tielle, se asensi auran, joka kulkee ikkunoiden läpi. Villa Juniper on hiljainen kesällä, tulet yllättymään kuinka hyvin pidetty koko huvila on. Yöllä katoavat lintuparvet antavat kanojen merkin poistumaan pesästä.
Vierailija wrote:
Iso kiitos rintakumivinkistä! Kumma kun niistä ei puhuttu sairaalassa mitään. Ehdottomasti käyn ostamassa. Ilmeisesti sen kanssa voi jatkaa imettämistä mutta niin että haavat saisivat parantua rauhassa? Tässähän ei nyt ole mitään järkeä kun rinnanpäät on haavoilla mutta imetys ärsyttää niitä joka kerralla uudestaan eikä ne parane.
Tämä siis Ap
Ihan ensin hoidat rinnat kuntoon, eli odotat että haavat paranevat. Sen ajan ruokit vauvan korvikkeella pullosta. Kun rinnat ovat ehjät alat aktiivisesti harjoitella kunnollista imuotetta.
Jos vielä ongelmaa on niin kysy neuvolasta pääsisikö siellä käymään aikaisemmin imetysohjauksessa!
Sinä mikään lääkäri ole
Ap, lapsesi ei kuole nälkään vaikka et imetä, anna itsesi parantua ja toipua. Itse kannoin vuosia tuota paskaa mukanani, kun en hätäsektion jälkeen onnistunut imettämään kallisasvoista pienokaistani. Rakas terve ihminen hänestä tuli, josta olen suunnattoman onnellinen. Rakkautta ja hellyyttä voi osoittaa ilman imetystäkin, toki imetys on helppoa, helpompaa ja halvempaa. emmehän me elä savimajoissa.
Minulla oli sama ongelma, nännit mustana ruvella ja itkin, kun lapsi imi ja ruvet repesivät joka kerta.
Minulle auttoi että pumppasin varovasti maidon vauvalle ja samalla toisessa rinnassa käytin maidonkerääjää/alipainepumppua.
Mies juotti vauvalle pullosta maidon, kun minä pumppasin. Tätä tein pari päivää ja samalla käytin bepanthenia ja nännivoidetta jatkuvasti ja parantelin haavoja nänneistä.Vuorokauden jälkeen huomasin jo että ruvet alkoivat parantua ja aloitin uudestaan imetyksen noin joka toisella kerralla ja joka toisella jatkoin pumppaamista/maidon keräämistä. Nopeasti parani.
Tässä on hyviä vinkkejä haavan hoitoon: https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/haava-rinnanpaassa/
Minulle suuri apu vauvan imuotteeseen oli tästä vauvantain videosta. ”Opi oikea imuote ja imetysasento!” Varsinkin n. kuuden ja kymmenen minuutin jälkeen on hyviä vinkkejä.
Kannattaa kokeilla tämän merkkisiä rintakumja: https://www.ainu.fi/tuote/ainu-mam-rintakumit/
itse normaalikokoisilla nänneillä käytin kokoa M. S-koko on tosi pieni ja voi pahentaa ongelmaa kun nännin hinkautuu kumia vasten.
Itselläni tosiaan oli sama ongelma vuosi sitten ja kokeilin lähes kaikkia merkkejä. Nuo ovat vähän paksumpaa materiaalia, jolloin kipua ei tunne ja nännit paranivat päivässä noiden kumien aloituksen jälkeen. Ongelma voi johtua siitä että vauvan suu on vielä niin pieni ja rinnanpää on vähän laakea muodoltaan, ei suippo, jolloin imuote jää kapeaksi. Joka tapauksessa, ongelma ratkesi meillä 4 kk kun vauva kasvoi, eikä enää huolinut rintakumia. Jos ongelma ei tuolla kumilla ratkea, kannattaa varata aika imetysohjaukseen. Yksityisellä esim. Mehiläisellä on tarjolla ohjausta myös.
Ettekö te aikuiset ihmiset kykene päättämään ihan itse omasta elämästänne, kuinka ihmeessä kykenette päättämään oman vauvanne elämästä. Tarhassa alkaa nyt aivopesu, kuinka pojilla voi olla pimppi. Ottakaa nyt vanhemmat ryhti, päättää itse lastenne asioista.
Minulla ei edes noussut maito rintoihin mutta yritin silti imettää. Jos olisi tullut edes vähän maitoa. "Salamat" vaan iski tyhjissä rinnoissa...järkky kipu. Rintakumin kanssa ei hommasta tullut mitään. Tulos oli että nännit hajosi täysin...muuttui mustaksi ja haavoja täynnä. Annoin suosiolla vastiketta. Yritin lypsää kuitenkin mutta irtosi vain verta ja kudosnestettä. Just. Mutta vastikkeesta oli se hyöty että vauva alkoi nukkua täysiä yötä 3kk ikäisenä. Että jotain hyvääkin tuosta seurasi. Olisin kuitenkin imettänyt mielummin. Muutenkaan kroppani ei ymmärtänyt raskautta koska yhtään ei ollut huono olo, verta vuosin vähän väliä ja rinnat eivät muuttuneet. Ja menkat alkoi tasan 28 päivää synnytyksen jälkeen. Outoa. Vauva oli pieni alle 3kg mutta täysiaikainen ja terve.
Laita lanoliinia. Ja ajan myötä helpottaa muutenkin.
Sain vauvan alkuvuodesta ja mulla oli myös järjettömän kipeät nännit aluksi. Pidin pari kolme päivää taukoa imetyksestä kokonaan ja pumppasin pelkästään. Sen jälkeen tein niin, että imetin vain yöllä (maito nousee yöllä parhaiten) ja pumppasin päivällä/annoin korviketta. Ei ollut tuon "imetysloman" jälkeen enää valtavia kipuja. Nännivoiteella lotrasin tietysti olan takaa.
Vierailija wrote:
Minulla ei edes noussut maito rintoihin mutta yritin silti imettää. Jos olisi tullut edes vähän maitoa. "Salamat" vaan iski tyhjissä rinnoissa...järkky kipu. Rintakumin kanssa ei hommasta tullut mitään. Tulos oli että nännit hajosi täysin...muuttui mustaksi ja haavoja täynnä. Annoin suosiolla vastiketta. Yritin lypsää kuitenkin mutta irtosi vain verta ja kudosnestettä. Just. Mutta vastikkeesta oli se hyöty että vauva alkoi nukkua täysiä yötä 3kk ikäisenä. Että jotain hyvääkin tuosta seurasi. Olisin kuitenkin imettänyt mielummin. Muutenkaan kroppani ei ymmärtänyt raskautta koska yhtään ei ollut huono olo, verta vuosin vähän väliä ja rinnat eivät muuttuneet. Ja menkat alkoi tasan 28 päivää synnytyksen jälkeen. Outoa. Vauva oli pieni alle 3kg mutta täysiaikainen ja terve.
Minun lapseni sai puolet vastiketta ja puolet rintamaitoa.
Tästä ei paljoa puhuta, mutta tällä tavalla lapseni oppi nukkumaan täydet yöunet 2 kk vanhana. En tehnyt vastikehommaa tuon takia, vaan se tuli yllätyksenä.
Vierailija wrote:
Sain vauvan alkuvuodesta ja mulla oli myös järjettömän kipeät nännit aluksi. Pidin pari kolme päivää taukoa imetyksestä kokonaan ja pumppasin pelkästään. Sen jälkeen tein niin, että imetin vain yöllä (maito nousee yöllä parhaiten) ja pumppasin päivällä/annoin korviketta. Ei ollut tuon "imetysloman" jälkeen enää valtavia kipuja. Nännivoiteella lotrasin tietysti olan takaa.
Jatkan vielä että siis lopetin sen vain yöllä imettämisen muutaman päivän jälkeen kun alkoi tuntumaan siltä, että tissit kestävätkin imetystä. Kivut katosivat ja sitten pystyin imettämään vuorokauden ympäri
Nursi carea hae apteekista! Se ainut joka minulla auttoi. Samaa on polymem jos ei nursi carea ole saatavilla. Pieni tippa maitoa nännin päähän ja painat tuon hoitolapun siihen. Välitön apu. Voit käyttää samaa lappua pitkään, näet kyllä kun siihen kertyy maitoa ja se kannattaa vaihtaa.
Terv sh.
Nursicare- laput pelastivat meillä imetyksen, ne oikeasti auttavat parhaiten kipuun! Saa ainakin netin kautta tilattua ja tietyistä apteekeista.
Kun vauva ja hänen suunsa kasvaa, myös imuote yleensä paranee. Yritä löytää teille paras imetysasento. Itse imetän mieluiten istuen ja vauva on imetystyynyllä, meillä navat vastakkain. Esim. makuulla kyljellään en ole osannut kumpaakaan lasta imettää. Ja toki on myös mahdollista, että vauvalla on kireä huuli- tai kielijänne tai sammasta suussa, jos imetyskipu ei vaan lopu.
Ne "sähköiskut" jäävät myös pois jossain vaiheessa, alkuun on ihan normaalia saada sätky, kun vauva nappaa kiinni. Itse söin esikoisen kohdalla ihan särkylääkkeitä turvallisen annostuksen mukaan, toisen kohdalla ei ole enää tullut pahoja sätkyjä.
Pidä myös rinnat lämpiminä, kylmä on vihollinen! Itse kiedoin ihan villahuivin tms. ympärille, kun menin ulos tai jos kotona oli viileää. Tsemppiä!
Jos nänni on imetyksen jälkeen pieni ja litteä, se on hyvä merkki. Silloin imuote nimenomaan on oikein. Ja oikeasta imusta kertoo myös se, että tuntuu kipua kun vauva imee, tosin kipu ei saa tulla haavoista. Oikea imuote on hampuraisote, eli "koko" rinta menee suuhun. Jos taas pelkkä nänni menee suuhun, ote on väärä. Rintakumi helpottaa nänniä, mutta se voi pilata imuotteen. Vaikea sanoa, onko teillä nyt imu oikein vai ei, mutta sen pitäisi siis olla hampurilaisote, ja nänni muotoutuu pieneksi suipoksi vastasyntyneen imun jäljiltä.