Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki on huolissaan että lääkärit ovat ylipalkattuja. Mutta kukaan ei sano ääneen että sairaudet

Vierailija
20.10.2023 |

voitaisiin ehkäistä ennalta jos

-ihmiset eivät olisi ylipainoisia

-liikkuisivat riittävästi

-söisivät muutakin kuin roskaruokaa.

Lääkärit  olisivat toimettomia.

Repikää siitä.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yleinen vastaus kun vaan halutaan jatkaa sokerin ja roskaruoan syöntiä. Itse tiputin painoa  10 kg 40 ikävuoden jälkeen ja olen ollut terveempi kuin koskaan. Syön myös huomattavasti enemmän kasviksia. Alkoholi, sokeri ja muut nopeat hiilarit minimiin. Matala-asteen tulehdus pitää poistaa kehosta. Tästä kaikki ovat ITSE vastuussa. Lääkäreitä ei tarvittaisi turhien elintasosairauksien hoitamiseen (esim aikuisiän diabetes ja tietyt syövät)

Vierailija
82/88 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahah, ennen Suomen viimeisimpiä sotia ja ihmiskunnan alusta lähtien ihmiset

- olivat hoikkia tai laihoja

- liikkuivat koko ajan

- eivät syöneet lainkaan roskaruokaa

ja kuolivat lähes kaikki ennenaikaisesti kaikenlaisiin sairauksiin. Lääkärit olivat alipalkattuja ja ylityöllistettyjä, koska sairaiden määrä oli loputon ja vain aniharvalla oli varaa maksaa hoidosta.

Rokotukset, antibiootit, tubilääkitykset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avauksessa olikin kyse lääkäreiden ylipalkkauksesta. Keikkalääkäreillä näin onkin, ei virkalääkäreillä.  Itse oon miettiny somejulkkisten tienestejä, mitään yhteiskunnallisesti merkittävää tekemällä tienestit helposti kaksinkertaiset lrin palkkoihin. Toki markkinat hoitaa palkan, ei verovaroista.

Vierailija
84/88 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen miettinyt kuinka paljon tämä systeemi kuormittuu siitä, että hyvin vanhojakin ihmisiä hoidetaan kalliilla hoidoilla. Jos ihminen on jo yli 80-vuotias, niin onko tarpeellista hoitaa tällaisen ihmisen syöpää kalliilla leikkaus- ja lääkehoidolla? Kun samaan aikaan nuoria ja (vielä) työkykyisiä ihmisiä jää hoitamatta jopa niin, että hoitojonossa ollessaan he menettävät työkykynsä lopullisesti (esim. kun eivät pääse selkäleikkaukseen ajoissa) tai sairausloma pitkittyy turhaan.

Meille on tullut saataville yhä kalliimpia hoitoja ja samaan aikaan väestö on ikääntynyt. Kun ei kerran rahat kaikkeen riitä, niin toivoisi, että kalleimmat ahoidot kohdistuisivat työikäiseen (tai sitä nuorempaan) väestönosaan.

Kirurgit harjoitelevat näillä yli 80 v. 

Tuonikäisten leikkaukset liittyvät kaihileikkauksiin, lonkkien ja polvien protetointiin. Seurauksena omatoimisuuden jatkuminen. Amerikoissa kaksi tämänikäistä pyrkii predidenteiksi. Toinen jo ollut ja toinen paraikaakin. 

Ehkä Hitler-metodilla ei ikääntyviä hoideta.  Ja olisiko nytkään työikäisten hoitoonpääsyn ongelmien syynä vanhusten ylihoito erikoissairaanhoidossa.  

Vierailija
85/88 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen miettinyt kuinka paljon tämä systeemi kuormittuu siitä, että hyvin vanhojakin ihmisiä hoidetaan kalliilla hoidoilla. Jos ihminen on jo yli 80-vuotias, niin onko tarpeellista hoitaa tällaisen ihmisen syöpää kalliilla leikkaus- ja lääkehoidolla? Kun samaan aikaan nuoria ja (vielä) työkykyisiä ihmisiä jää hoitamatta jopa niin, että hoitojonossa ollessaan he menettävät työkykynsä lopullisesti (esim. kun eivät pääse selkäleikkaukseen ajoissa) tai sairausloma pitkittyy turhaan.

Meille on tullut saataville yhä kalliimpia hoitoja ja samaan aikaan väestö on ikääntynyt. Kun ei kerran rahat kaikkeen riitä, niin toivoisi, että kalleimmat hoidot kohdistuisivat työikäiseen (tai sitä nuorempaan) väestönosaan.

Haluatko sinä olla se 80 vuotias, jolle sanotaan ettei hoideta ? Kannatatko ikärasismia?

Vierailija
86/88 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihenkin olisi ratkaisu, että yliopistokaupunki Jyväskylä, jossa on ihan uusi iso sairaala muutettaisiin yliopistolliseksi ja ruvettaisiin kouluttamaan lääkäreitä lisää vaikkapa 40 vuodessa lisää. Lääkäriliitto tosin vastustaisi tätä, koska tämä toisi alalle kilpailua ja palkat pienentyisivät, sekä epäpäteviä alettaisiin potkimaan pois.

Tällä logiikalla sairaanhoitajien valittama huono palkka johtuu siis hoitajien ylitarjonnasta

Vierailija
87/88 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimaisessa yhteiskunnassa ei voi jättää ihmisiä hoitamatta. 80-vuotiaalla voi olla vielä yli 10 vuotta aktiivista elämää jäljellä. Hän on mitä suurimmissa määrin kuluttaja ja veronmaksaja. Eikö tässä pelätä, että väestö pienenee vai onko eläkeläinen aivan arvoton jopa kuluttajana? Heitä on lähes 2 miljoonaa kuitenkin.

Niin, mistä sen eläkeläisen rahat tulevat? Jos tulevat säästöistä niin parempi mitä nopeammin toki menevät kiertoon, mutta eläkkeet ovat valtiolle valtava kulu. 

Vierailija
88/88 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän ei pidä olla ainoa peruste, jolla hoitolinjoja perustellaa. Kaksi ihmistä voi 80-vuotiaana olla täysin eri kuntoisia. Toinen vaikkapa presidentti ja toiselta pestään ulostetta takapuolesta kolmen hoitajan toimesta väkisin muistisairauden vuoksi. 

Tämä ihmisten erilaisuus hämää, kun puhutaan hoitolinjoista ja siitä ketä hoidetaan. Kun sairaanhoitajana kerron, miten muistisairaat mummot ja papat itkee ja potkii kun tehdään pesuja, puhumattakaan kivuliaammista toimenpiteistä, niin vanhustenhoitoa tuntemattomat ihmiset menevät hysteerisiksi "Ettekö anna kipulääkettä!? Ettekö kerro mitä teette!? VOI KAUHEETA!" Annamme ja kerromme, mutta niistä ei ole juuri hyötyä. Pitkälle edennyt muistisairaus tekee sen, ettei ihminen ymmärrä puhetta eikä kipulääke poista pelkoa. Mitä itse tuumaisit jos joku tulisi vetämään sun housut alas? Aivan, mikään selitys ei sua rauhoittais.

Muistisairaus on oleellisempi kuin ikä. Tietyt toimenpiteet on toisaalta pakko tehdä, muuten tilanne pahenee. Esim murtunut lonkka on pakko leikata, muuten se on sietämättömän kipeä. Syöpää ei hoideta, ellei se kasva kivuliaasti kiinni kudoksiin. Eli tällä hetkelläkin mietitään hoitolinjoja, mutta mun mielestä pitäisi miettiä vielä tarkemmin.

Itse kannatan hoitotahtokäytäntöä, jossa saa itse määritellä, miten haluaa tulla hoidetuksi, jos ei pysty omaa tahtoaan ilmaisemaan. Haluan itsellesi ns luonnollisen kuoleman, jos minulla todetaan muistisairaus. Eli ei mitään antibiootteja yms elämää pidentäviä lääkkeitä. Saadaan normaalimpi elinaika, kun elinikä lyhenee. Ne viimeiset vuodet muistisairaana ovat todennäköisesti hankalia. Miettikää haavanhoitoja, katetrointejs yms epämiellyttäviä toimenpiteitä. Ne tehdään kuin huutavalle eläimelle :'( Toki annamme tarvittaessa rauhoittavia ja kipulääkettä, mutta kun ihmistä ei voi tainnuttaa jokaista toimenpidettä varten.

Tainnutuksesta tuli mieleen, että omat hampaat ovat aikamoinen riski. Miettikää, mutta älkää menettäkö yöunianne, että miltä näyttää vanhuksen suu, jossa on omat hampaat eikä hän ole antanut pestä niitä vuosiin. Poistaa ei enää voi, koska pitäisi tehdä nukutettuna, mutta potilas ei ole enää nukutuskelpoinen eikä hammaslääkäri ala tekemään poistoja vastaan tappelevalta hereillä... (nukutukseen kelpaamattomuus tietenkin tarkistettu lääkäriltä)

T. Se sairaanhoitaja, joka muistuttaa jokaiseen keskusteluun, mitä muistisairaan hoitotyö on käytännössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi