Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräässä ryhmässä keski-ikäinen nainen valitti ettei hänellä ole lainkaan talvitakkia, koska ei ole varaa

Vierailija
19.10.2023 |

Ihan oikeasti joo, kenenkään ei tarvitse olla Suomessa ilman talvitakkia. Niitä saa seurakunnan diakoniasta, monilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, Facebookin roskalavaryhmistä tai ihan itse ostamalla kirppikseltä, ei montaa kolikkoa tarvi.

Tuollainen älytön uhriutuminen vailla todellisuuspohjaa pistää ärsyttämään. Köyhyyttä on tottakai mutta ei se kyllä käytännössä tarkoita sitä ettei pysty saamaan mistään talvivaatteita. Käytettyjä vaatteita on ihan liikaakin tarjolla... Ei ole ylenmäärin ottajia. 

Kommentit (254)

Vierailija
181/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan samat tunnot. UFF:ilta esim. saa lämpimän takin alle 10 eurolla. Pelastusarmeijalta varmaan vieläkin halvemmalla. Toriin voi laittaa ilmoituksen, jossa pyytää ilmaiseksi. Uskon, että sitäkin kautta saisi.

Ratkaisukeskeisyys loistaa usein poissaolollaan noissa avautumisissa.

Nimenomaan.Ja kaikki annetut ehdotukset ja ideat tilanteen ratkaisemiseksi eivät käy, koska syy X, Y, Z ja kaikki muutkin aakkoset.

Siinä taas ihminen (sinä) joka kuvittelee, että kaikki elävät samassa tilanteessa samanlailla kuin sinä itse ja kaikki vaatteet sopii päälle ja kaikki sujuu kuin raavattu muutenkin ja kaikkialle pääsee vaivatta jne.

Ei se vaan mene niin oikeessa elämässä kaikilla. Ei pysty liikkumaan isoille kirppareille tai niistä ei löydy sopivia kokoja jne. Kaikilla ei oo autoja tai omia kuskeja kiertää ympäri maakuntaa takin perässä.

Vierailija
182/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Diakoniassa ei ainakaan täällä jaella yhtään mitään vaatteita. En ole ikinä kuullut myöskään moisesta. Ruokakauppaan saavat lappuja määrätyt, mutta esimerkiksi yksin asuvat huonommin. 

UFF-myymälää ei ole kaikilla paikkakunnilla. Esimerkiksi täällä, pienehkö kaupunki. 

SPR-ilmaisjakelupiste lopetettiin muille kuin m-muuttajille ja ukrainalaisille  jo aikoja sitten. Ei ole tietoa avataanko koskaan. 

Pelastusarmeijan jakelupistettä ei ole. Ainakaan julkisesti ilmoitettua. 

Monessa kirppiksessä on hinnat nousseet. Jos on hiukankaan poikkeava vartalonmalli niin vaikeata löytää. 

Roskalava vaatii facebookiin kirjautumisen, kaikki eivät halua olla siellä tai eivät hallitse käyttöä. 

Tokmannilta ole itse joskus aikoinaan ostanut uutena. Nyt on ties monettako vuotta käytössä. Kaikilla ei ole Tokmanniakaan lähellä.

Minulla on edelleen käytössä se Tokmannin takki. En ole nyt takin tarpeessa ja kirjoitan yleisesti asiasta ja siihen liittyvistä oletuksista.

Mutta kun diakoniasta ei saa vaateapua tai käteisrahaa, vain niitä osoituksia S-markettiin. Ei ole siellä vaatteita myynnissä. Uskokaa jo nyt. 

Pelastusarmeija tuskin lähettää kenellekään yhtään mitään. Ja pelastusarmeijanpisteitä ei ole kaikissa paikoissa. 

En sano, etteikö talvitakkia jokainen jostain saisi edes jonkinmoista. Mutta ei se ole niin yksinkertaista kuin kuvitellaan. Riippuu paikkakunnasta ja ihmisen omasta kunnosta ja mahdollisuudesta liikkua. Monelle kirpputorin tarjonnan läpikäyminen on jo ponnistus, ensin sinne pääseminen, sitten se käytävien loputon kulkeminen ja tuotteiden plaraus löytyykö yhtään itselle sopivaa. Monilla kirpparille on niin huono ilmastointi ja ilmassa paljon pölyä, että esimerkiksi astmaatikolle vaikea olla pitempään. Myös liikuntaesteisille ja -rajoitteisile raskas huki. Jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hyväntekeväisyysjärjestöt kyllä postittaakin jos asuu jossain kaukana. 

Niinkö meinaat?? Oikeinko on Varma Tieto? Kerroppa pliis, että mitkä järjestöt näin tekee. Halvin postin paketti on 6,90 ja sillä ei talvitakki liiku.  Kyllä olisi tämä tieto totta tosiaas arvokasta tietoa. Esim kaikille meille jotka asutaan tuntien matkan päässä pääkaupunkiseudusta, tai mistään kaupunkialueesta koko maassa.

Vierailija
184/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toppatakki kirpparilta, 2 euroa kaupassa tarjouksessa 20 euroa.

Vierailija
185/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Takit on kalliita. Just kävin Kekäleellä katsomassa ja alle 200 euron ei ollut oikein mitään.

Mun kipuraja on siinä 250 euron paikkeilla eikä sillä rahalla vielä kovin runsasta valikoimaa ole tarjolla. Jos nimittäin on takille jotakin toiveita ja reunaehtoja.

Vai meinaatteko, ettei köyhällä niitäkään saisi olla? Esim huppua, tuulen ja sateen pitävyyttä, pituutta tms

En ole koskaan pitänyt itseäni köyhänä, mutta ei tulisi mieleenikään pistää 200 euroa yhteen takkiin! Jos on kylmä ja  tuulee, pistän pipon päähäni, en tarvitse välttämättä huppua. Koskaan ei takeissani ole ollut mitään sateenpitävyyttä, käytän sateella sateensuojaa. Villakangastakkini on markka-aikaan ostettu. Vähän on hihan- ja taskunsuista kulunut, mutta ei haittaa mitään, käytetäänhän nykyisin tarkoituksella revittyjä farkkujakin.

Kyllä monen, etenkin siitä valittavan, "köyhyys" on itse aiheutettua. Ei osata/haluta priorisoida hankintoja. Mieluummin kynsihoidot, tekoripset, hiustenpidennykset, kuin järkevät vaatehankinnat. Sitten valitetaan, ettei ole varaa...

Vierailija
186/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole löytänyt hyvää ja halpaa takkia ainakaan kirpparilta. Miksi sinne vievät vain laihat ihmiset kamppeitaan? Minä en todellakaan ole kokoa 38 enää, en edes kokoa 40. Minulle EI löydy takkia kirpparilta. Enkä tykkää tästä nykyajan tiukka-muodista. Tulee todella ahdistunut olo sellaisessa takissa. Olen siis pitänyt vanhaa takkiani kohta parikymmentä vuotta. Uudet takit maksaa jo yli satasen.

Vierailija
187/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80. 

Vierailija
188/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki on 580 netto. 

Vierailija
189/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen tässä syysloman kunniaksi kiertänyt tällä viikolla usealla kirpputorilla ja siellä on rekit talvitakkeja väärällään. Sekä pöytöpaikkakirppareilla että Pelastusarmeijalla, kierrätyskeskukissa jne. Sieltä löytyy.

Ei ole välttämättä sopivaa kokoa. 

Vierailija
190/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ole löytänyt hyvää ja halpaa takkia ainakaan kirpparilta. Miksi sinne vievät vain laihat ihmiset kamppeitaan? Minä en todellakaan ole kokoa 38 enää, en edes kokoa 40. Minulle EI löydy takkia kirpparilta. Enkä tykkää tästä nykyajan tiukka-muodista. Tulee todella ahdistunut olo sellaisessa takissa. Olen siis pitänyt vanhaa takkiani kohta parikymmentä vuotta. Uudet takit maksaa jo yli satasen.

Itsellä on uffilta ostettu takki kokoa 44. Viime viikolla katselin rekkiä siellä ja oli monta takkia meille läskeille. 

Vierailija
191/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80. 

Jos saa eläkettä 1000 netto niin 6 kuukautta menee vuodessa 100 euroa lääkkeisiin ennenkuin maksukatto on täynnä. Siihen lisäksi tuo sairaalakäyntien maksukatto ja sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80. 

Vierailija
192/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takkeja saa uutenakin edullisesti monista verkkokaupoista, kun katselee alennusten perään.Itse tilasin viime talvena kaksi takkia alle 30 eurolla kappale, toinen taisi olla peräti 20 euroa. Tietysti käytettynä saa vieläkin halvemmalla. Toriin voi esim.laittaa ilmoituksen ja pyytää, jos joku haluaa antaa pois vanhoja vaatteita.

Vierailija
193/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt hyvät ihmiset, minne voi lahjoittaa helpoimmin hyväkuntoisia vaatteita, myös niitä talvitakkeja. Kyseessä keskikokoinen kaupunki, voin viedä , auto käytössä .Myös isoja kokoja, sekä miesten että naisten vaatteita. Kun on tyhjentänyt parikin kuolinpesää (todella siistejä, ei mitään vinteillä säilöttyjä, myös merkkivaatteita), olen törmännyt siihen että UFF pisteet on koko ajan ihan umpitäynnä, tekstiilijätteistä suurin osa menee sekajätteeseen (koska  esim mitkään topatut vaatteet ei käy),kirppareille ei ole aikaa eikä jaksamista. Mielelläni lahjoittaisin ihan jonnekin vaan, ymmärtääkseni myös pelastusarmeijan varastot on ihan tukossa vaatteista, ja Kontti on todella nirso vastaanottamaan mitään. Pääsääntöisesti olen siis vienyt kaatopaikalle/kiertämöön jossa säkillisestä vaatteita joudun yleensä maksamaan hävitysmaksua noin 10-20 eur. Eli erittäin mielelläni veisin/antaisin jollekin joka tarvitsee. Onko facebook roskalava helpoin, onko kokemuksia, jos on kuulisin mielelläni kuinka on toiminut, esim kaupungeissa.

Vierailija
194/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ajattelitko vastauksesi illä perusteella että joku paleltuu talvella koska ei ole varaa ostaa talvitakkia?

Vierailija
195/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin just Zadaasta Everestin tosi lämpimän ja hyväkuntoisen talvitakin 25 eurolla sis. postituksen. Edellisenkin talvitakin löysin sieltä 20 eurolla muutama vuosi sitten. Jotenkin avuttomalta nyt kuulostaa tämä rouva...

Vierailija
196/254 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus  on tietenkin provo.

Mutta näyttää  siltä että menee läpi kuin väärä raha.

Ei ole talvitakkia, missä on se viime vuotinen?

Osta se kirpparilta.

Kerää tölkkejä ja vie ne kauppaan.

Mahdollisuuksia on tuhansia.

Vierailija
197/254 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaiset kyllä näköjään on tietävinään miten hyvä ja sopiva takki saadan parilla kolikolla!

A. Tokmannilla ei ole hyviä, ihania toppakkeja 15 e:llä kuten joku väitti. Satunnaisesti saattaa poistorekistä löytyä, mutta on typerää luulla että kaikille löytyy sieltä hyvä takki milloin vaan.

B. Diakonilla harvoin on lahjoitusvaatevarastoa. Eivätkä anna maksaria vaatekauppaan.

C. Vaikka teistä vaikuttaa että lahjoituspalstat on pullollaan talvitakkeja, todellisuudessa takkia etaivälle niitä on vähän, ovat todennäköisesti kokoa xs ja nekin revitään käsistä.

D. Joka toinen on tehnyt hyvä löytöjä kirpparilla. Kiva juttu mutta kirppareilla ei ole selvää löytyy juuri sitä mitä kaipaa. Se on vähän satunnaista, että mitä tulee vastaan. 

E. On vasta lokakuu. Aika monella ei ole vielä talvitakkia. Ehkä lihoi edellisestä ulos, tai se hajosi, hävisi tai varastettiin. Eiköhän silläkin valittavalla ole pian takki.

Vierailija
198/254 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus,olen samaa mieltä,toivokaa,ettette joudu kokemaan samaa takittomuutta tai muuta vastaavaa,koska tulevaisuudesta ei koskaan tiedä mitä se eteen tuo kellekkin.

Vierailija
199/254 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja harkinnanvaraista toimeentulotukea voi aina hakea. Minäkin sain sieltä rahaa sängyn hankkimiseen. ❤️

Vierailija
200/254 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

199 vastasi viestiin 20

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme