Eräässä ryhmässä keski-ikäinen nainen valitti ettei hänellä ole lainkaan talvitakkia, koska ei ole varaa
Ihan oikeasti joo, kenenkään ei tarvitse olla Suomessa ilman talvitakkia. Niitä saa seurakunnan diakoniasta, monilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, Facebookin roskalavaryhmistä tai ihan itse ostamalla kirppikseltä, ei montaa kolikkoa tarvi.
Tuollainen älytön uhriutuminen vailla todellisuuspohjaa pistää ärsyttämään. Köyhyyttä on tottakai mutta ei se kyllä käytännössä tarkoita sitä ettei pysty saamaan mistään talvivaatteita. Käytettyjä vaatteita on ihan liikaakin tarjolla... Ei ole ylenmäärin ottajia.
Kommentit (254)
"Takit on kalliita. Just kävin Kekäleellä katsomassa ja alle 200 euron ei ollut oikein mitään."
Lol. Tässä mun parin vuoden sisään ostamaan talvitakki:
- Love Moschinon musta villalangastakki 159€
- Marc Cain tekoturkis 129e
- Marco Polo pitkä toppatakki 189€
- Max Mara vaalea villalangastakki 249e
Kaikki siis merkkituotteita, oikein hyvälaatuisia, ja useimmat reilusti alle 200e. Ihan siis esimerkkinä, että tuo on jo budjetti jolla saa brandituotteita; jotain ei-merkkitavaraa saankin sitten murto-osalla hinnasta.
Vierailija wrote:
En ole löytänyt hyvää ja halpaa takkia ainakaan kirpparilta. Miksi sinne vievät vain laihat ihmiset kamppeitaan? Minä en todellakaan ole kokoa 38 enää, en edes kokoa 40. Minulle EI löydy takkia kirpparilta. Enkä tykkää tästä nykyajan tiukka-muodista. Tulee todella ahdistunut olo sellaisessa takissa. Olen siis pitänyt vanhaa takkiani kohta parikymmentä vuotta. Uudet takit maksaa jo yli satasen.
Nykyajan muotihan ei ole tiukkaa, vaan tosi väljää! Pieniä ne kirpparivastteet on usein varmaan siksi, kun niistä on lihottu ulos.
Kaikilla suomalaisilla on varaa vaatteisiin, ruokiin jos muut elämäntavat ja rahankäyttö on hallussa. Valitettavasti on tullut nähtyä sitäkin että vähävaraiset tuhlaavat kaikkeen jonnin joutavaan vaikka samaan aikaan olisi tärkeämpiä kohteita rahalle. He myöskin hankkivat kalliita netti/kännykkäliittymiä joista kertyy vuodessa satasien ylimääräinen kulu vaikka halvempia olisi tarjolla.
Vierailija wrote:
Kaikilla suomalaisilla on varaa vaatteisiin, ruokiin jos muut elämäntavat ja rahankäyttö on hallussa. Valitettavasti on tullut nähtyä sitäkin että vähävaraiset tuhlaavat kaikkeen jonnin joutavaan vaikka samaan aikaan olisi tärkeämpiä kohteita rahalle. He myöskin hankkivat kalliita netti/kännykkäliittymiä joista kertyy vuodessa satasien ylimääräinen kulu vaikka halvempia olisi tarjolla.
Totta. Syy tähän on yleinen elämänhallinnan puuttuminen, joka on laaja-alainen ongelma eikä ratkea vaan päättämällä, että lopettaa vähävaraisena olemisen.
Hirveä syyllistäminen ja paheksunta jos lokakuun puolivälissä jollain ei ole talvitakkia valmiina.
Kaikessa säästää ennakkosuunnittelemalla, esim.että ostaa talvitakin tammikuussa eikä lokakuussa ja kesätakin heinäkuussa eikä toukokuussa. Ei vaadi kuin kaksi kuukautta odottamista ja sen ,ettei läskiinny koko ajan lisää /ostaa takkeja joihin mahtuu muutama kilo lisää. Miten kukaan ikinä ostaa niin kireitä takkeja, ettei ole yhtään lihomisen varaa!
Köyhänä aikana näin yhdellä kirppiksellä kirkkaan sinisen ruotsalaista laatumerkkiä olevan villakangastakin. En kuitenkaan raaskinut maksaa sitä jotain 30 euron hintaa. Sitten myöhemmin kävin uudestaan ja se oli alennettu 7 euroon. Käytin sitä takkia pakkasilla varmaan 20 vuotta ja hirveän usein sain kehuja, miten kaunis se takki oli.
Oikekastaan harmittaa, että se lopulta tuli hävitettyä tai veinköhän johonkin konttiin, mutta ei nykyisin niin lämpimälle takille ole juuri käyttöä.
Mutta nyt olen työelämässä ja on varaa ostaa takki kaupasta. Mutta muistan kyllä sen harmin, kun kunnon takkia ei ollut.
Tämä pitää käsittää niin että ei ole varaa ostaa uutta talvitakkia. Ei siis jäädy.
On se kuitenkin vähän noloa käydä töitä hakemassa jos on reikäinen talvitakki. Tämä on muuten hyvä esimerkki absoluuttisen ja suhteellisen köyhyyden eroista.
Absoluuttinen köyhyys: ei ollenkaan talvitakkia.
suhteellinen köyhyys: talvitakki on ruma ja kulahtanut ja erottuu muiden talvitakeista.
Vain ihminen, joka elää täysin omassa hyväosaisessa kuplassaan voi ehdottaa, mene kirpparille ja valitse sieltä. Ihan kuin kirppareilla olisi rekkimetreittäin tiettyä vaatetta kaikissa eri malleissa ja kaiken kokoisina. Ja talvitakkeja ei alle kympillä saa nykyään enää mistään paitsi lapsille jos käy todella hyvä tuuri.
Jos sattuu asumaan pikkupaikkakunnalla, kirppareita on järkevällä hollilla yksi tai ei yhtään. Jos on se yksi, valikoima on varsinkin vaatteissa äärettömän suppea. Ei pienillä paikkakunnilla ihmiset uusi koko vaatekaappinsa sisältöä viidesti vuodessa niin kuin te siellä pk-seudulla teette samaan aikaan kun itkette ilmastonmuutosta. Täällä käytetään vaatteet loppuun.
Kaikissa kirppareissa ja alennusmyynneissä on vielä sekin ongelma, että jos olet saman kokoinen kuin suurin osa muista, eli kokoa M-XL, omaa kokoa on harvoin tarjolla. Niille on kirppareilla eniten ottajia ja aleihin jäävät tietysti aina ne ääripään koot, eli hyvin pient ja hyvin isot. Isoa voisi tietysti aina pienentää, mutta talvitakin muokkaaminen niin että siitä tulee hyvä vaatii jo todella vahvaa osaamista. Nykymateriaalit ovat lisäksi niin huonolaatuisia, että purkaminen rikkomatta on likimain mahdotonta.
On kovin helppo huudella tee sitä, tee tätä, ei voi olla ongelma, kun itse ei ole koskaan ollut vastaavassa tilanteessa.
Suomessa ei edes ole köyhiä. Täällä on köyhimmille toimeentulotuki, jossa jokaiselle pitää jäädä tietty määrä rahaa. Ja kyllähän täällä jaellaan lukemattomia muitakin sosiaalitukia. Täällähän on ihan kaikilla lämpimät kodit sähköineen ja vesineen, on lähes ilmaiset terveyskeskukset, on mietitty lääkekatot ja eläkkeet ja kaikki sairasta ihmistä varten. Jos Suomessa kokee olevansa köyhä, se on kiittämättömän ja itsekkään ihmisen ajatusvirhe.
Vierailija wrote:
"Takit on kalliita. Just kävin Kekäleellä katsomassa ja alle 200 euron ei ollut oikein mitään."
Kaikki siis merkkituotteita, oikein hyvälaatuisia, ja useimmat reilusti alle 200e. Ihan siis esimerkkinä, että tuo on jo budjetti jolla saa brandituotteita; jotain ei-merkkitavaraa saankin sitten murto-osalla hinnasta.
Ostin paikallisen Facebook-kirpparin jäseneltä kivan ja muodikkaan, pitkän Noisy May -talvitakin 10€:lla. Kunto uudenveroinen.
Köyhien kannattaa liittyä näihin kirppisryhmiin (roskalava, myynti, osto, vaihto), ja näpätä "seuraa". Ei mene edulliset tavarat sivu suun.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ostin paikallisen Facebook-kirpparin jäseneltä kivan ja muodikkaan, pitkän Noisy May -talvitakin 10€:lla. Kunto uudenveroinen.
Köyhien kannattaa liittyä näihin kirppisryhmiin (roskalava, myynti, osto, vaihto), ja näpätä "seuraa". Ei mene edulliset tavarat sivu suun.
Lisään vielä omaan viestiini: takin koko on reilu M.
Veroprosentti vaihtelee. Mutta se uusi verokortti pitää erikseen hakea, joten jos ei jaksa, pysty, osaa tai ymmärrä, niin silloin prosentti on 20%, vaikka ei olisi mitään muuta tuloa.
Yksinhuoltajakorotus ollaan poistamassa, samoin suojaosa osa-aikatyöläisiltä. Ansiosidonnaisen ehtoja tiukennetaan, irtisanomissuoja poistuu. Asumistukea vähennetään ja omistusasujilta se ollaan poistamassa kokonaan.
Eli omistusasunnossa asuvan sinkun tulot jatkossa työmarkkinatuelle pudotessa pelkkä työmarkkinatuki. Kun kaikki säästöt käytetty, arvoesineet kaupattu ja osuus suvun mökistä saatu myytyä, niin saa toimeentulotukea. Sitten ei enää kannata mennä töihin kuin hyvätuloiseen vakivirkaan, koska säästäminen ei kannata ja koska tukia joutuisi odottelemaan säästöttömänä ja tuettomana. Varsinkaan ei kannata mennä osa-aikatyöhön eikä ottaa pieniä pätkiä, se on köyhyysloukku.
Yksinhuoltajalla sama, paitsi saa lasten tukia esim.totaaliyhäri yhdestä lapsesta noin 320 e. Se tekee kympin päivässä lapsen kaikkiin kuluihin. Saman saa myös kansanedustaja ja osakemiljonääri. Sen sijaan työttömyyskorvauksen mitätön lapsikorotus, oliko se 7 e päivässä, leikataan säästösyistä pois.
Ennen aikaan kympillä päivässä sai aikuinen sinkku jotain ruokaa. Talous kaatui vasta, kun tuli antibioottikuuri tai muu yllättävä meno. Nykyään kympillä ei saa paljon mitään. Lapsille ja teineille pitäisi lisäksi olla muutakin ravintoa kuin makaronia, perunaa ja näkkäriä. Tomaatit maksavat 30 senttiä kappale, juustoviipaleet neljä euroa rasia (ennen kolme euroa). Vessapaperikin maksaa 50 senttiä rulla (ennen 38 senttiä). Lisäksi siitä työmarkkinatuesta pitäisi maksaa asumisen kulut, vaatteet, bussiliput, puhelin, lääkkeet jne. Ilman puhelinta ei helposti työllisty eikä Wilma-viestejäkään taida saada paperisina. Elämä on kallista.
Että kyllä jatkossa ainakin on ilmaisvaatteille tarvetta.
Vierailija wrote:
Suomessa ei edes ole köyhiä. Täällä on köyhimmille toimeentulotuki, jossa jokaiselle pitää jäädä tietty määrä rahaa. Ja kyllähän täällä jaellaan lukemattomia muitakin sosiaalitukia. Täällähän on ihan kaikilla lämpimät kodit sähköineen ja vesineen, on lähes ilmaiset terveyskeskukset, on mietitty lääkekatot ja eläkkeet ja kaikki sairasta ihmistä varten. Jos Suomessa kokee olevansa köyhä, se on kiittämättömän ja itsekkään ihmisen ajatusvirhe.
Ja opiskelijoilla niin paljon rahaa että melkein viikottain biletetään baareissa. Ammattikoululaiset jopa jättävät energiajuomatölkit palauttamatta kauppaan kun sitä rahea on yllinkyllin! T: Koulusiivooja joka kerää nämä omaan taskuun.
Vierailija wrote:
No mulla ei ole varaa vaatteisiin vaikka on elämäntavat ja rahankäyttö hallussa.
Työmarkkinatuki on vain niin pieni ettei se riitä omiin vaatteisiin koska lapset menee aina mun edelle.
Tämä on varmaan liikaa vaadittu "bussiliputtomille tohmajärveläisille", mutta:
Ei välttämättä kannatakaan mennä "pöytäkirppiksille" metsästämään oikean kokoista takkia hakuammuntana (ellei halua samalla harrastaa vähän liikuntaa ja ajanvietettä muuten vaan).
Sen sijaan esimerkiksi kaikissa Kontti- / hyväntekeväisyys yms. kierrätyskeskuksissa on ollut OMAT OSASTOT ihan KAIKELLE ajankohtaiselle. Jos etsii talvitakkia, niin talvitakkikautena senkus kävelee sinne talvitakkiosastolle. Aika hyvällä todennäköisyydellä löytää jotain lämpimikseen. Ne paikat ovat juuri tällaista varten! Siellä on järjestetty niin, että kesällä on uikkareita ja talvella toppavaatteita. (UFF:ia en ensisijaisesti suosittele, koska se on muita paljon kalliimpi.)
Vierailija wrote:
Tämä on varmaan liikaa vaadittu "bussiliputtomille tohmajärveläisille", mutta:
Ei välttämättä kannatakaan mennä "pöytäkirppiksille" metsästämään oikean kokoista takkia hakuammuntana (ellei halua samalla harrastaa vähän liikuntaa ja ajanvietettä muuten vaan).
Sen sijaan esimerkiksi kaikissa Kontti- / hyväntekeväisyys yms. kierrätyskeskuksissa on ollut OMAT OSASTOT ihan KAIKELLE ajankohtaiselle. Jos etsii talvitakkia, niin talvitakkikautena senkus kävelee sinne talvitakkiosastolle. Aika hyvällä todennäköisyydellä löytää jotain lämpimikseen. Ne paikat ovat juuri tällaista varten! Siellä on järjestetty niin, että kesällä on uikkareita ja talvella toppavaatteita. (UFF:ia en ensisijaisesti suosittele, koska se on muita paljon kalliimpi.)
Olen jonkun kerran käynyt Kontissa, oli kovat hinnat ja surkea valikoima. Ajanhukkaa. Pelastusarmeijalla lumppua kalliilla. Ennen ostin melkein kaikki vaatteet kirpparilta kun oli hyviä kasarin vaatteita, made in Finland, edulliseen hintaan. Mutta lumpuista ei kannata maksaa.
Suomi on outo maa,köyhille ollaan kateellisia. Tuskin esim talvitakeissa olisi kokoa s itselle kun täällä on kaikki läskejä.
Vierailija wrote:
En ole löytänyt hyvää ja halpaa takkia ainakaan kirpparilta. Miksi sinne vievät vain laihat ihmiset kamppeitaan? Minä en todellakaan ole kokoa 38 enää, en edes kokoa 40. Minulle EI löydy takkia kirpparilta. Enkä tykkää tästä nykyajan tiukka-muodista. Tulee todella ahdistunut olo sellaisessa takissa. Olen siis pitänyt vanhaa takkiani kohta parikymmentä vuotta. Uudet takit maksaa jo yli satasen.
Mun isot vaatteeni eivät päädy kirpparille, koska inhoan uusien ostamista ja siksi kulutan vaatteeni loppuun. Siinä vaiheessa, kun luovun niistä, ne eivät ole enää myynti- /lahjoituskunnossa.
Joka on:
"Mitä tämä jatkuva köyhien mollaaminen on? Ihan käsittämätöntä touhua. Kuvitteletteko jotenkin itse olevanne sillä tavalla täydellisiä, kun pääsette parjaamaan ihmisiä, joiden koette olevan teitä huonompia? Itse olen kasvanut ja elänyt varakkaassa ympäristössä ison osan elämästäni, enkä voi ymmärtää tätä tunnekylmyyttä jota te jotkut suollatte tänne päivästä toiseen. Olette valkoista roskaa. Sitä ei edes raha voi teistä pestä irti. Se on teidän sieluissanne."