Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräässä ryhmässä keski-ikäinen nainen valitti ettei hänellä ole lainkaan talvitakkia, koska ei ole varaa

Vierailija
19.10.2023 |

Ihan oikeasti joo, kenenkään ei tarvitse olla Suomessa ilman talvitakkia. Niitä saa seurakunnan diakoniasta, monilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, Facebookin roskalavaryhmistä tai ihan itse ostamalla kirppikseltä, ei montaa kolikkoa tarvi.

Tuollainen älytön uhriutuminen vailla todellisuuspohjaa pistää ärsyttämään. Köyhyyttä on tottakai mutta ei se kyllä käytännössä tarkoita sitä ettei pysty saamaan mistään talvivaatteita. Käytettyjä vaatteita on ihan liikaakin tarjolla... Ei ole ylenmäärin ottajia. 

Kommentit (254)

Vierailija
221/254 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin aloitus olisi voinut olla mukava ja empaattinen, jonka avulla tsempataan toisia, joilla on vaikeaa. Sen sijaan, että se ilmaisee tällaista halveksuntaa muita kohtaan, se olisi voinut kuulostaa tältä:

Huomasin eräässä ryhmässä, että nainen kertoi olevansa niin köyhä, että ei ole varaa talvitakkiin. Tuntui pahalta ajatella, että toisella voi olla näin vaikeaa elämässä. Ajattelinkin, että voitaisi tehdä tänne ketju, jossa kerrotaan toisillemme niitä erilaisia keinoja, joilla takin voisi löytää ilmaiseksi tai halvalla. Ymmärrän, että kaikki eivät oikeasti tiedä näistä, koska jotkut eivät ole aiemmin kokeneet köyhyyttä, tai heillä ei ole tukivekostoa, joka olisi voinut näistä kertoa. Se onkin usein syy sille, miksi jotkut pärjäävät elämässä paremmin, eli heille ovat muut ihmiset antaneet vinkkejä, mistä löytää apua ja tukea. Koen olevani onnekas, koska itse tiedän näistä asioista, ja siksi haluaisin auttaa muita tällä tiedolla. Kyllähän kaikilla pitää olla takki, ja toivon tämänkin naisen sellaisen itselleen löytävän.

Vierailija
222/254 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa on valtavasti auttamishalua ja turhia vaatteita. Esim isoissa faceryhmissä on kymmeniä tuhansia naisia.  Sinne kun laittaa, että tarvitsisin tuotteen x, nyt on oikeasti hätä, niin on erittäin suuri todennäköisyys että apua löytyy. 

Itse olin tällä viikolla ihan hilkulla heittää pari kymppiä henkilölle, jolla oli tarve tiettyyn asiaan. Kun selailin vastauksia,  kävi kuitenkin ilmi että tässä ollaan nyt kuitenkin vähän juksaamassa. Tavaralahjoituksiin on itsellä aika minimaalinen kynnys mutta rahan kanssa saa olla tarkkana.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/254 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaiken lisäksi se jatkoketju siitä, miten aina ei jaksa olla empaattinen joillekin jotka vaikuttavat tyhjästä valittavan hävisi kokonaan. Syytä en ymmärrä, se vaan hävisi kesken lukemisen.

224/254 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjöttelisin itse mieluummin syystakissa kunnes saisin säästettyä mieluisaan kohtuuhintaiseen talvitakkiin kuin että kävisin hakemassa jonkun epämieluisan käytetyn talvitakin kierrätyskeskuksesta. Kyllä köyhällekin voi olla tärkeää pukeutua omasta mielestään tyylikkäästi ja siististi.

Rumiin ja tunkkaisiin vaatteisiin pukeutuminen on masentavaa.

En kyllä tuntemattomien ihmisten kuullen mainostaisi että "ei ole varaa tarpeeksi tyylikkääseen takkiin!".

Vierailija
225/254 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä se, että joka työpätkän jälkeen byrokratia jauhaa normaalitilanteessalin pari kuukautta ennen kuin työttömyyskorvaus viimein maksetaan. Ruuhkissa kauemmin. Sen ajan oletetaan ihmisen pärjäävän ilman rahaa. Asumistuki tulee nopeasti, mutta sekin halutaan nyt leikata tai poistaa. Jos eläisitte pari kuuta vipeillä, niin olisiko laittaa muutama kymppi takkiin? Edes bussilippuun, että hakee takkia? Jos edellinen hajoaa juuri silloin?

Vierailija
226/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On se mahdollista jollain tavalla pienituloisimpien osalta. Koska talvitakit voivat maksaa paljon. Ja se voi olla ruoka-rahasta pois. Koska siihen lasketaan muiden kuukausien menot, kaikki maksaa. Ei voi oikein tietää tuntemattomasta, että voisi päältä sanoa - että kyllä on varaa ostaa. Eivät pienituloiset asioi hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa, se on nöyryyttävää ja ahdistavaa. Miksi köyhä ei saisi ostaa uutta takkia joka kestää paremmin. Miksi hän ei saisi kysyä huolenpitoa tai kertoa ettei raha riitä. Toki on huijarit erikseen sitten. -Jos ei saa selvää mikä tyyppi on, mene pois sieltä.

Tottakai saa ostaa uuden takin. Mutta kun niitäkin saa joka vuosi alennusmyynneissä jopa alle 5€. Kyllä, luit oikein. Näistä kaupoista, joissa on jo muutenkin halvat hinnat ne saattavat olla loppualessa ihan 5€. Ihan viimeistä muotia olevia takkeja siis ja ihan tarpeeksi laadukkaita, että kestävät pari kolme vuotta tai jopa enemmän, jos hyvin kohtelee sitä takkiaan.

Alesta saa jopa ihan untuvatakkeja alle 30€ joten jos säästää 3€ kuussa vuoden, niin saa ihan upouuden untuvatakin. 

Mutta tietenkin on olemassa niin todella upeita ja kalliita merkkejä, jotka maksavat 2000€. En kiellä sitä, mutta ihan hyvin nuo alesta ostetut takit toimivat. En ymmärrä oikeastaan ollenkaan tätä puhetta kalliista vaatteista, kun lähes vaatteen kuin vaatteen tai kengät saa ostettua alesta tai Lidlistä alle 15€. Jopa ne metallikärkiset työkengätkin saa Lidlistä alle 25€, mitkä muualla on lähes aina 100€.

Moni vaan kaipaa niitä merkkejä ja kuvittelee sitten ehkä, että kaikialla teepaidat maksaa 80€, koska joku Marimekon teepaita maksaa sen verran. Ei maksa, eikä näiden halvempien ketjujen laatu todellakaan ole niin huono, mitä annetaan ymmärtää. Itse ostin kesällä Lidlistä teepaidan. 100% puuvilla, saumat ei kierrä, kangas ei ole nyppyyntynyt, eikä printti kulunut ja väri on kestänyt pesussa. 6€. 

Joten ihan oikeasti köyhät. Lopettakaa se kuvitelma ettei halvalla saa hyvää tai kestävää ja sitten maksatte yhdestä takista 150€ tai olette ilman ja valitatte. Menkää alennusmyynteihin etsimään niitä huipputarjouksia ja säästäkää rahat niihin, jotta sitä rahaa on käytettävissä kun ne on. 

Vierailija
227/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hirveä syyllistäminen ja paheksunta jos lokakuun puolivälissä jollain ei ole talvitakkia valmiina.

Ihan oikeasti? Miten jollekin se talvi voi tulla yllätyksenä ja vasta lokakuussa alkaa miettimään sitä takkia ja mistä siihen rahat? Kaikilla luulisi olevan takki seuravaa talvea varten. Ja jos tietää olevansa köyhä ja tietää sen edellisen takin vetävän viimeistä vuotta, niin sitä suuremalla syyllä olisi pitänyt alkaa metsästäsmään sitä takkia keväällä alennusmyynneistä tai kirpparilta. 

Eikö ihmiset ajattele pitkäjänteisesti, vai vieläkö jossain on aikuisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että syksyllä takit ovat normaalihintaisia ja siksi kalliimpia, kun keväällä alennusmyynneissä?

Vierailija
228/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

On se mahdollista jollain tavalla pienituloisimpien osalta. Koska talvitakit voivat maksaa paljon. Ja se voi olla ruoka-rahasta pois. Koska siihen lasketaan muiden kuukausien menot, kaikki maksaa. Ei voi oikein tietää tuntemattomasta, että voisi päältä sanoa - että kyllä on varaa ostaa. Eivät pienituloiset asioi hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa, se on nöyryyttävää ja ahdistavaa. Miksi köyhä ei saisi ostaa uutta takkia joka kestää paremmin. Miksi hän ei saisi kysyä huolenpitoa tai kertoa ettei raha riitä. Toki on huijarit erikseen sitten. -Jos ei saa selvää mikä tyyppi on, mene pois sieltä.

Tottakai saa ostaa uuden takin. Mutta kun niitäkin saa joka vuosi alennusmyynneissä jopa alle 5€. Kyllä, luit oikein. Näistä kaupoista, joissa on jo muutenkin halvat hinnat ne saattavat olla loppualessa ihan 5€. Ihan viimeistä muotia olevia takkeja siis ja ihan tarpeeksi laadukkaita, et

Vitosella ei ole takkeja edes kirpparilla. Ostin kerran Lidlistä edulliset kurahousut ja ne olivat parissa viikossa seulat. Hyvät kurikset voi paikata, mutta ei näitä, kun joka paikasta vuotaa. Ja tietysti paikatkin maksavat. Lidlin aikuisten ulkoiluhousut ja vauvanvaatteet ovat olleet ihan hyviä. Kengät ainakin näyttävät kaameilta.

Huonolaatuiset toppatakit menevät pesussa sellaisiksi, etteivät lämmitä enää. Hyvälaatuinen vaate voi olla vanhanakin hyvä, vaikka ei uuden veroinen. 

Vierailija
229/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim UFFin tasarahapäiviltä saa kaikki tarvitsemansa vaatteet puoli-ilmaiseksi. Minulta ei enää tämmöiset turhat rahattomuudesta kitisijät saa minkäänlaisia sympatiapisteitä. Elämänhallintaongelma se on jos ei ole talvitakkia saanut vuoden aikana hankittua.

Vierailija
230/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En ole löytänyt hyvää ja halpaa takkia ainakaan kirpparilta. Miksi sinne vievät vain laihat ihmiset kamppeitaan? Minä en todellakaan ole kokoa 38 enää, en edes kokoa 40. Minulle EI löydy takkia kirpparilta. Enkä tykkää tästä nykyajan tiukka-muodista. Tulee todella ahdistunut olo sellaisessa takissa. Olen siis pitänyt vanhaa takkiani kohta parikymmentä vuotta. Uudet takit maksaa jo yli satasen.

Mun isot vaatteeni eivät päädy kirpparille, koska inhoan uusien ostamista ja siksi kulutan vaatteeni loppuun. Siinä vaiheessa, kun luovun niistä, ne eivät ole enää myynti- /lahjoituskunnossa. 

Sama juttu. Olen muhkea ja pitkäraajainen 180-senttinen. Kirpputori- ja lahjoitustavara on ihan muita kokoja ja muotoja varten. Miesten vaatteissa on toki riittävästi kokoa, mutta niissä näytän todella korostetusti mieheltä. Tai naiselta, joka on niin iso, että  joutuu käyttämään miesten vaatteita. Joskus on kivaa ja tarkoituksenmukaista pukeutua kuin metsuri, mutta aika usein ei.

Onnekseni olin keskituloinen työssäkäyjä, ennen kuin konkurssi teki minusta rutiköyhän loppuiäkseni. Minulla on paljon hyviä ja kestäviä pitkäraajaisen ja muhkean ihmisen päällysvaatteita, joilla pärjään loppuikäni. Niitä ei kuitenkaan tulla näkemään kirppareilla tai lahjoituslaatikoissa.

Vierailija
231/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith wrote:

Värjöttelisin itse mieluummin syystakissa kunnes saisin säästettyä mieluisaan kohtuuhintaiseen talvitakkiin kuin että kävisin hakemassa jonkun epämieluisan käytetyn talvitakin kierrätyskeskuksesta. Kyllä köyhällekin voi olla tärkeää pukeutua omasta mielestään tyylikkäästi ja siististi.

Rumiin ja tunkkaisiin vaatteisiin pukeutuminen on masentavaa.

En kyllä tuntemattomien ihmisten kuullen mainostaisi että "ei ole varaa tarpeeksi tyylikkääseen takkiin!".

Siinä saattaa mieli muuttua jos odottelee vaikka bussia 20 asteen pakkasella. Ei silloin kukaan katsele kenenkään tyylikkyyksiä.

Vierailija
232/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan samat tunnot. UFF:ilta esim. saa lämpimän takin alle 10 eurolla. Pelastusarmeijalta varmaan vieläkin halvemmalla. Toriin voi laittaa ilmoituksen, jossa pyytää ilmaiseksi. Uskon, että sitäkin kautta saisi.

Ratkaisukeskeisyys loistaa usein poissaolollaan noissa avautumisissa.

Itse ostan paljon vaatteita UFF:ilta, ja siellä talvitakkien hinnat ovat kyllä pääsääntöisesti 20 eurosta ylöspäin. Onhan se pikkuraha verrattuna siihen, jos ostaisi uutena, mutta jos on pienituloinen ja raha kovin tiukoilla, ei välttämättä ole varaa ostaa edes 20-30 euron takkia - ja voivat ne tuota kalliimpiakin olla. Osa UFFeista on myös siirtynyt myymään trendikkäitä ja/tai vintagevaatteita, mikä nostaa hintoja.

Toki muolla kirppiksillä voi olla halvempaa, mutta ei ole aina saatavilla just omaa kokoa. Ja kyllä senkin ymmärtää, että vaikka S-kokoinen nainen ei halua ostaa L-kok

Näin keski-ikään mennessä olen oppinut, että talvi tulee Suomessa joka vuosi. Tiedän myös omat mittani ja oman makuni. 

Olen ostanut useamman kauniin, istuvan, hyväkuntoisen talvitakin kirpputorilta 5-25 euron hintaan. Juju on siinä, että suunnittelee etukäteen, eikä odota sitä pakkaspäivää, jolloin sen edellisen 20 vuotta vanhan takin vetoketju ratkeaa. Ikä on kyllä opettanut senkin, että jossain vaiheessa se vetoketju ratkeaa. 

Ongelma on itseaiheutettu tuolla naisella. 

Vierailija
233/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan samat tunnot. UFF:ilta esim. saa lämpimän takin alle 10 eurolla. Pelastusarmeijalta varmaan vieläkin halvemmalla. Toriin voi laittaa ilmoituksen, jossa pyytää ilmaiseksi. Uskon, että sitäkin kautta saisi.

Itse ostan paljon vaatteita UFF:ilta, ja siellä talvitakkien hinnat ovat kyllä pääsääntöisesti 20 eurosta ylöspäin. Onhan se pikkuraha verrattuna siihen, jos ostaisi uutena, mutta jos on pienituloinen ja raha kovin tiukoilla, ei välttämättä ole varaa ostaa edes 20-30 euron takkia - ja voivat ne tuota kalliimpiakin olla. Osa UFFeista on myös siirtynyt myymään trendikkäitä ja/tai vintagevaatteita, mikä nostaa hintoja.

Toki muolla kirppiksillä voi olla halvempaa, mutta ei ole aina saatavilla just omaa kokoa. Ja kyllä senkin ymmärtää, ett

Lisään vielä, että rinnan- ja lantionympärykseni ovat 120 cm, kun joku väitti, että uffilta ei saa kuin pieniä ja keskikokoja. Itse asiassa vanhoissa vaatteissa on usein parempi leikkaus sekä liikkuvuuden että muotojen kannalta. 

sama

Vierailija
234/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia ihmisiä vaivaa henkinen köyhyys enemmän kuin rahan puute. Jos kognitiiviset taidot ovat niin ruosteessa, ettei osaa etsiä lähintä kirpparia tai tilata vaikka jostain netistä käytetyn talvitakin (jos sattuu asumaan jossain korvessa), niin ratkaisu ei ole raha vaan ongelmanratkaisutaitojen ja elämänhallinnan kehittäminen. Ihan jokaisella ihmisellä, joka saa suomalaista toimeentulotukea eli viimesijaista tukea, ja jolle jää se 500 euroa kuussa käteen pakollisten menojen jälkeen, on varaa muutaman kympin talvitakkiin. Niitähän saa ilmaiseksikin monesta paikasta. 

Vierailija
235/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin torista pojalle hyvän takin, 10e. Varmasti löytyy myös aikuisille.

Vierailija
236/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä olen kokoa 3XL-5XL mallista riippuen ja todellakaan löydy monestakaan kaupasta sopivia takkeja. Saati jos pitäisi ilmaiseksi yrittää löytää.

Silloin varmasti osaat ottaa huomioon, että kokoasi on vaikea löytää, ja etsit tärkeät vaatteet ajoissa. 

Minulla sama, kokoani on vaikea löytää, ja siksi katselen alennuksia luottomerkeiltä ympäri vuoden ja pidän silmät auki kirpputoreilla. 

Harkinnanvaraista toimeentulotukea saa kyllä, jos on oikealla asialla, tämä siis heille, jotka oikeasti ovat takkia ja tuloja vailla.

Vierailija
237/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäkylä voi olla vaikeaa löytää kirppikseltä takkeja. Asun kaupungissa, jossa on paljon kirppareita. Olen löytänyt 3 kivaa takkia puolen vuoden sisään. 2 maksoi alle 10 e, yksi 15 e. Olen osa-aikatyössä. Hirveästi ei jää rahaa pakollisten menojen jälkeen. Kengät ostan aina uutena.

Vierailija
238/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman euron saa vaikka pulloja keräämällä. Ai niin mutta kun ne muut syyt eli talvi yllätti, ei pysty, on liian hankalaa, vääriä värejä ja kokoja.

Vierailija
239/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

----Tottakai saa ostaa uuden takin. Mutta kun niitäkin saa joka vuosi alennusmyynneissä jopa alle 5€. Kyllä, luit oikein. Näistä kaupoista, joissa on jo muutenkin halvat hinnat ne saattavat olla loppualessa ihan 5€. Ihan viimeistä muotia olevia takkeja siis ja ihan tarpeeksi laadukkaita, että kestävät pari kolme vuotta tai jopa enemmän, jos hyvin kohtelee sitä takkiaan.

Alesta saa jopa ihan untuvatakkeja alle 30€ joten jos säästää 3€ kuussa vuoden, niin saa ihan upouuden untuvatakin. ------

Nyt pitäisi sitten vaan saada tietää, että mitä ovat nämä uskomattomat kaupat, joissa on muutenkin halvat hinnat,kuten kirjoitit. Jospa mainitset ihan nimellä edes yhden, kyllä, luit oikein. 

Olisi kiva tietää niiden superkirpparienkin nimet, tai edes yhden, josta varmasti löytää hyväkuntoisen laatutakin, kun eräs keskustelupalstan kirjoittajakin löysi.

Vierailija
240/254 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Toki muolla kirppiksillä voi olla halvempaa, mutta ei ole aina saatavilla just omaa kokoa. Ja kyllä senkin ymmärtää, että vaikka S-kokoinen nainen ei halua ostaa L-kok

Jos menee kirppikselle ensimmäisenä pakkasaamuna eikä sieltä silloin löydy juuri sopivaa, on kyse huonosta suunnittelusta.  Kirppiksellä pitää käydä silloin tällöin pitkin vuotta ja ostaa se talvitakki yms  silloin kun siellä sopiva on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi