Mikä saisi sinut käymään kirkossa?
Sunnuntaiaamun jumalanpalveluksissa on paljon tyhjiä penkkejä. Miksi niin harva käy enää nykyään kirkossa? Pitäisikö jumalanpalveluksia uudistaa vai pitäisikö niitä jatkaa kuten ennen ja hyväksyä, ettei ihmisiä vaan kiinnosta?
Mikä saisi sinut käymään kirkossa?
Kommentit (464)
Vierailija wrote:
"Saarnahan oli Lutherin näkemyksissä keskeinen. Hän korosti voimakkaasti saarnan merkitystä, sen vuoksi sillä on tärkeä asema luterilaisessa kirkossa."
Samoin Jeesuksen.
Ihmisen Poika on sapatin herra. Matt. 12:8
Jeesus näki, mitä he ajattelivat, ja sanoi: "Miksi teillä on pahoja ajatuksia sydämessänne? Kumpi on helpompaa, sanoa: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse ja kävele'? Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" hän puhui nyt halvaantuneelle "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." Silloin mies nousi ja lähti kotiinsa. Tämän nähdessään kansa pelästyi ja ylisti Jumalaa, joka oli antanut ihmisille sellaisen vallan.
Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, mutta joka ei tottele Poikaa, se ei pääse näkemään elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen yllään. Joh. 3:36
Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät. Joh. 15:3
Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä.Joh. 6:63
Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. Joh. 14:6
Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. Joh. 17:3
Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. Matt. 24:35
Jos ensimmäinen liitto olisi ollut rikkumaton, ei sen sijalle olisi tarvittu toista. Mutta nyt Jumala moittii kansaansa: Kuulkaa! Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Se ei ole samanlainen liitto kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin, kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. He eivät pysyneet minun liitossani, ja siksi en minäkään välittänyt heistä, sanoo Herra.Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: "Opi tuntemaan Herra." Silloin he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut. Minä annan anteeksi heidän rikkomuksensa enkä enää milloinkaan muista heidän syntejään. Puhuessaan uudesta liitosta Jumala osoittaa, että ensimmäinen liitto on vanhentunut. Ja se, mikä on vanhentunut ja aikansa elänyt, häviää pian. Hepr. 8:7,13
Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi. Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne. Matt. 6:14,15
Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. Matt. 5:48
Miksei voisi joskus käydäkin jos olisi lähempänä. Maalla kirkot ovat kaukana.
Tosiaan soppaa köyhille eläkeläisille ja muutenkin reppanoille, ilmaiseksi.
Saarnojen aiheet lähelle tämän päivän ihmisten arkea, ei mitään pääsiäisen tapahtumia.
Ottaisivat ev lut kansankirkko oppia Pelastusarmeijasta, siellä tämä asia on aina ymmärretty: soppaa, saippuaa ja sielunhoitoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kun kieltävät naispappeuden ja lopettavat sateenkaariväen hyysämisen ja heidän vihkimiset.
Jos nyt vaikka lukisit isosta kirjasta sen listan, mitä seurakunnan paimenelta vaaditaan (yli 20 kohtaa) niin Suomeen jäisi ehkä alle 5 pappia, jos nuo kaikki ominaisuudet todella vaadittaisiin.
En käsitä tällaista tekopyhyyttä, että listan muista ominaisuuksista ei piitata lainkaan ja takerrutaan juuri siihen asiaan, joka on kaikkein merkityksettömin.
Sateenkaariväkeen en ota tässä kantaa, mutta te naispappivöyhöttäjät käytte hermoille.
Ohis, mutta naispappeuden vastustamiseen on paljon muitakin - ja ennen kaikkea paljon parempiakin - perustelu
"Ovatko nämä "paremmat" perustelut VT:n puolelta?"
Ei ole. Jos haluat tietää niistä enemmän, Googlella on helppo löytää sivuja joilla protestantit perustelee omia käsityksiään siitä, miksi nainen ei voi heidän mielestään olla pappi. Myös ortodoksien ja katolilaisten näkemyksiä löytyy ainakin englanniksi.
Tuomitseminen, pönötys, nipottaminen ja ylenkatsominen pois.
Kahdella viime kerralla minut on saanut kirkkoon Apocalyptican konsertti. Sitä ennen toisen vanhempani hautajaiset.
Vierailija wrote:
Saarnahan oli Lutherin näkemyksissä keskeinen. Hän korosti voimakkaasti saarnan merkitystä, sen vuoksi sillä on tärkeä asema luterilaisessa kirkossa.
Alkuperäisessä kirkossa eli katolisessa kirkossa on hetkipalvelukset tähänkin "ongelmaan".
Katolinen kirkko ei ole alkuperäinen.
Ainakin seurakuntatoiminnassa tuntuu olevan töissä niin hyveellisiä ihmisiä, etten kerta kaikkiaan kehtaa mennä sinne. Tunnen olevani liian ”paha”, maallistunut, osallistuakseni. Kirkkoon en uskaltaudu samasta syystä. Tuntuu, että vähintäänkin pitäisi olla uskossa että menisi.
Haluisin, mutta jollain tavalla se on niin elämästä(ni) erkaantunutta, etten uskalla.
Vierailija wrote:
Ainakin seurakuntatoiminnassa tuntuu olevan töissä niin hyveellisiä ihmisiä, etten kerta kaikkiaan kehtaa mennä sinne. Tunnen olevani liian ”paha”, maallistunut, osallistuakseni. Kirkkoon en uskaltaudu samasta syystä. Tuntuu, että vähintäänkin pitäisi olla uskossa että menisi.
Haluisin, mutta jollain tavalla se on niin elämästä(ni) erkaantunutta, etten uskalla.
Tunnistan itseni tuosta ajatuksesta. Ennen uskoontuloa en uskaltanut mennä kirkkoon, huumorilla sanoinkin, että jos menisin, niin syttyisin varmaan palamaan - niin syntinen koin olevani.
Sitten jossain vaiheessa kuitenkin murruin (ihan omassa kotonani), sain syntini anteeksi. Koin siis sellaisen armon ja anteeksiannon kun rukoilin. Jossain vaiheessa hakeuduin seurakuntaan ja vieläkin ajattelin olevani paljon huonompi kuin muut. Pikkuhiljaa kuitenkin ymmärtänyt, että ei ne muut siellä ole sen parempia ja kirkko ja seurakunta on sitä paitsi tarkoitettu juuri syntisille. Eli minulla on täysi oikeus siellä olla, ja niin sinullakin.
Nykyään ajattelen (ja myös seurakunnassa näin opetetaan), että sielunvihollinen syöttää meille sellaisia ajatuksia, että olen liian huono, ei kannata kääntyä ristin puoleen. Älä usko näitä sielunvihollisen valheita, niiden tarkoitus on pitää sinut kaukana Jumalan armosta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Saarnahan oli Lutherin näkemyksissä keskeinen. Hän korosti voimakkaasti saarnan merkitystä, sen vuoksi sillä on tärkeä asema luterilaisessa kirkossa.
Alkuperäisessä kirkossa eli katolisessa kirkossa on hetkipalvelukset tähänkin "ongelmaan".
Heh. Mikä sitten on?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Heh. Mikä sitten on?
Kristus
Ehkä ilmanen ruoka, niskahieronta, jotain mitä elämässä OIKEASTI tarvitsee.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Heh. Mikä sitten on?
Kristus
Historian näkökulmasta ei ole, tuo on teologista saivartelua.
Jumalanpalvelus voisi olla lyhyempi, esim. 40 min. Iloisempi meininki, esim. gospel-kuoro. Perään kirkkokahvit. Samaan aikaan voisi olla pyhäkoulu pikkulapsille, tavallaan lapsiparkkina.
Käykää katolisessa kirkossa hetkipalveluksessa ja messussa. Muistan kun menin ekan kerran, oli kuin olisin tullut kotiin.
En silti ole liittynyt katoliseen kirkkoon. Siinäkin on monia epäkohtia, vaikka koen sen teologisesti ja muutenkin henkisesti kodikseni.
Moni muukin keskustelussa vieroksuu luterilaista jumalanpalvelusta samoista syistä kuon minäkin. Turhista uudistuksista, saarnakeskeisyydestä jne.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Heh. Mikä sitten on?
Kristus
Raamatun näkökulmasta, ei ole olemassa muuta kirkkoa kuin kristus, eikä muuta pappia tai paimenta kuin Kristus.
Matt. 7:15,23 ja Matt. 23:1,13
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Heh. Mikä sitten on?
Kristus
Raamatun näkökulmasta, ei ole olemassa muuta kirkkoa kuin kristus, eikä muuta pappia tai paimenta kuin Kristus.
Matt. 7:15,23 ja Matt. 23:1,13
Ihmisten maailmassa kuitenkin eletään ja lähdetään sanojen arkimerkityksistä. Raamatun kirjoittajat lähtivät myös eli ekklesia tarkoitti kansankokousta.
Yksi mikä mielestäni vieroittaa ihmisiä kirkosta on sen tyyppinen lähestynistapa missä raamatun katkelmilla pommitetaan keskustelukumppania. Joskus se osuu kohdalleenkin, mutta tarvitaan myös aivan tavallista kohtaamista.
Arvostan sinua kun et lähtenyt pilailevaan lähestymistapaani mukaan ja olet oikeassa siinä, ettei itse raamatussa ole mitään kirkkokuntia. Viestisi on siis ihan totta vaikka täällä eri uskontokunat ovatkin jakaantuneet lukuisiksi fraktioiksi ja se alkoi jo alkukirkosta alkaen, koska ihminen on mitä on. Emme osaa sovussa elää.
Vierailija wrote:
Naispapit pois.
Mikset ole liittynyt sellaiseen kirkkokuntaan jossa ei ole naispappeja?
On jakautuneessa kristikunnassa se hyvä puoli, että jokaiselle halukkaalle löytyy hengellinen koti. Se näkyy reformaatiosskin. Alppien pohjoispuolinen kulttuuri poikkeaa etelänpuoleisesta. Naispappeuskin tulee sieltä, Pohjolan emäntien maailmasta ja tasa-arvosta, joka juontuu ilmastosta osittain.