Mikä saisi sinut käymään kirkossa?
Sunnuntaiaamun jumalanpalveluksissa on paljon tyhjiä penkkejä. Miksi niin harva käy enää nykyään kirkossa? Pitäisikö jumalanpalveluksia uudistaa vai pitäisikö niitä jatkaa kuten ennen ja hyväksyä, ettei ihmisiä vaan kiinnosta?
Mikä saisi sinut käymään kirkossa?
Kommentit (464)
"Toisin kuin väität, tässä ei ole kyse mistään luterilaisesta tulkinnasta. Jos olet eri mieltä, voisitko kertoa sen kohdan luterilaisista tunnustuskirjoista, jossa käsketään maksamaan papeille palkkaa?
Ja voisitko vielä tarkentaa, mikä asiassa on varsinainen ongelma ja miksi: palkan maksaminen rahana, palkan suuruus vai joku muu työsuhteeseen liittyvä asia?"
Olikohan tämä minulle osoitettu kysymys. Lainaukset eivät toimi, joten en ole varma.
Pappien palkat ovat minulle ongelma, enhän minä niitä maksa, kun en kuulu luterilaiseen kirkkoon. Kerroin vain lyhyesti aiemmassa viestissäni miten pappien palkanmaksu on saanut alkunsa reformaatiosta. Kyse ei ole mielipiteestä vaan faktasta.
Vierailija wrote:
Miksi ihmeessä minun pitäisi käydä kirkoissa? Enhän minä käy synagokissa, tsasounissa enkä moskeijoissakaan. En käy myöskään ilotaloissa, marttaloissa, tanssipaikoissa enkä klubiloissakaan.
No tuo on miehen puhetta! Älä veikkonen käy tuommoisissa paikoissa joista kerran et tykkää. ;)
Vierailija wrote:
"Toisin kuin väität, tässä ei ole kyse mistään luterilaisesta tulkinnasta. Jos olet eri mieltä, voisitko kertoa sen kohdan luterilaisista tunnustuskirjoista, jossa käsketään maksamaan papeille palkkaa?
Ja voisitko vielä tarkentaa, mikä asiassa on varsinainen ongelma ja miksi: palkan maksaminen rahana, palkan suuruus vai joku muu työsuhteeseen liittyvä asia?"
Olikohan tämä minulle osoitettu kysymys. Lainaukset eivät toimi, joten en ole varma.
Pappien palkat ovat minulle ongelma, enhän minä niitä maksa, kun en kuulu luterilaiseen kirkkoon. Kerroin vain lyhyesti aiemmassa viestissäni miten pappien palkanmaksu on saanut alkunsa reformaatiosta. Kyse ei ole mielipiteestä vaan faktasta.
*Siis pappien palkat eivät ole minulle ongelma :)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Papit, pastorit ja piispat on oksettavia iilimatoja, oikeita viiitun vampyyreita. He kusettavat kansaa ja tyhmä kansaa maksaa heidän viinarahansa. Kaikki kirkot on saastaisia lääviä, joissa saarnataan saatanallisia valheita. YÖK!
--- Onpa ikävää, että sinulla on noin paha olo. Oletko muistanut käydä ulkoilemassa? Suosittelen lenkkeilyä raittiissa ilmassa. Parempaa vointia Sinulle toivottaen.<3
t. Yks äippä
Viitun luuseri, minulla ei kuule ole paha olla. Naurattaa! Sanat eivät riitä kuvaamaan paljonko halveksin kirkkoa, pappeja, pastoreita ja piispoja. Tulee oikein oksennus kurkkuun kun ajattelee moista saastaa. Hah hah haa!
Lepo vaan, älä suotta vaahtoa. Kaikki näkevät, että voit huonosti. Hyvä, että saat oksentaa täällä p
Älä itke, saaatana. No en viiitussa kuulu kirkkoon enkä käy koskaan enää kirkossa. Papit, pastorit ja piispat on inhottavia iilimatoja, jotka imee kansalta verta suoraan suonesta. Hyi hellvetti! Sanat eivät riitä kuvaamaan paljonko halveksin kirkkoja..Hah hah!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kävisin kirkossa jos siellä olisi paljon muutakin kuin Jumalanpalveluksia. Yksi riittää vuoteen kahteen mutta haluisin olla mukana seurakunnassa. Minua ei tarvitse muistuttaa Jumalasta enkä harrasta mantroja sen kummemmin rukouksiakaan.
Jos tilanne tosiaan on tämä, miksi tahtoisit olla mukana juuri seurakunnassa? Eikö marttakerho tai joku muu maallinen toiminta sopisi paremmin?
Minulle joo on periaatteessa maallinen ja ylimaallinen ihan sama asia kun tässä maailmankaikkeudessa elämme. Voisinhan tosiaan johonkin kerhoonkin/ryhmään mennä ja olen ollutkin mutta haluan olla Jumalan seurakunnassa mukana. Mutta edelleenkään minua ei tarvitse muistuttaa Jumalan läsnäolosta jatkuvilla jumalanpalveluksilla.Jumalahan ei palvomista tarvitse vaan sen että uskoo, eikä sekään ole pakko jos ei tahdo.
Vierailija wrote:
Miksi rukouksessa pitää olla useampi ihminen niinkuin aikaisemmin on mainittu? Missä 2 tai useampi on rukouksessa jne...Yhden ihmisen rukous ei ole riittävä,miksi näin?
On riittävä ja itseasiassa ainoa hyväksytty rukouksen muoto.
Ohessa Jeesuksen opetus rukouksesta:
5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
Liberaalisuuden ja naispappien poistuminen kirkosta. On olemassa kyllä konservatiivisempia jumalanpalvelusyhteisöjä mm. herätysliikkeillä. Mutta ei meidän pikkupaikkakunnalla, pitää matkustaa toiseen kaupunkiin. Mutta nyt oon just miettinyt että pitäisi jaksaa raahautua, kun viimeisimmästä ehtoollisella käynnistä on aikaa. Usko tarttisi taas semmosta määräaikaishuoltoa...
En usko että mikään muu kuin joku spektaakkelimainen Gregorian yhtyeen (tms) konsertti.
Perinteinen tai minkään muunkaanlainen jumalanpalvelus ei kiinnosta.
Miksi ketään pitäisi houkutella tai suositella käymään jossain mistä ei välitä ti ei vaan katso tarpeelliseksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tässäkin ketjussa on useampi kommentti, jonka kirjoittaja ei ymmärrä Jeesuksen opetuksesta yhtään mitään. Tietenkin naispapit, sateenkaariväki, ylipäätään kaikki kansat ovat kirkkoon tervetulleita. Kaikki ovat yhtä lailla Jumalan luomia. Tämä on kristillisyyden keskeisin sanoma. Miten asia voisi olla toisin?
Se että harjoittaa kristillisyyttä omassa elämässään, on paljon tärkeämpää kuin käydä kirkossa. Siis kirkkorakennuksessa. Tai jumalanpalveluksessa. Se että ymmärtää, mistä kristillisyydessä on kysymys, on tärkein opetus.
Kiitos inhimillisestä vastauksesta!
Niin mikä oli se tärkein opetus?
- "Rakasta lähimmästäsi niinkuin itseäsi", on mielestäni tärkein opetus, mutta ei suinkaan helpoin. Kannattaa kuitenkin yrittää parhaansa. Jos epäonnistuu, niin "Joka aamu on armo uus".<3
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulla oli pari vuotta sitten kriisi ja yllätyksekseni hain voimaa uskonnosta. En ole lainkaan uskonnollinen ihminen, enkä kuulu kirkkoon. Pidän silti kiinnostavana ja viehättävänä entisajan ihmisten uskonnollista elämäntapaa. No kuitenkin, tuon kriisin aikana olisin halunnut jopa käydä kirkossa. Homma kaatui liian aikaiseen ajankohtaan, sunnuntaiaamu klo 10 ei vaan sovi itselle. Lisäksi pitäisi mennä kauempana olevaan isoon kirkkoon. En halua mennä lähikirkkoon, koska se on moderni ja kolkko ja arvelen siellä käyvän vain samat naamat. Nuori nainen pistäisi silmään enkä halua huomiota.
Surullista, jos jätit lähikirkkosi messut väliin ennakkoluulojen takia. Läheskään kaikki kirkot ei ole "mummoutuneet", vaan monessa kirkossa käy edelleen kaikenikäisiä ihmisiä vauvasta vaariin.
Odottelin bussia keskikikoisen kaupungin kirkon vieressä eräänä kesäisenä sunnuntaiaamuna
No, ehkä kirkon tulisi tehdä töitä sen eteen että sinne olisi helpompi mennä. Ja ensisijainen syyni karttaa lähikirkkoa on sen modernius. Jos menen kirkkoon, haluan sen olevan vanha ja perinteinen hieno rakennus. Ei mikään jumppasali.
Vierailija wrote:
En saa jostain syystä lainauksia toimimaan, mutta on kyllä huvittavaa lukea, kuinka täälläkin pohditaan ekklesia-sanan täsmällistä merkitystä. Jeesushan puhui arameaa, joten mitä syytä meillä on olettaa, että kreikankielinen sana ekklesia vastaisi täydellisesti sitä mitä Jeesus tarkoitti?
Jokatapauksessa tarkoittaa uloskutsuttua maailmasta, uutta isänmaata kohti suuntaamista, seurata johtajaa.
Lähteä niinkuin Aabrahan luvattuun maahan. Odottaen taivaallista kotimaata.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi rukouksessa pitää olla useampi ihminen niinkuin aikaisemmin on mainittu? Missä 2 tai useampi on rukouksessa jne...Yhden ihmisen rukous ei ole riittävä,miksi näin?
On riittävä ja itseasiassa ainoa hyväksytty rukouksen muoto.
Ohessa Jeesuksen opetus rukouksesta:
5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Tämä on ristiriidassa sen kanssa mitä raamatussa sanotaan eli " missä 2 tai useampi rukoilee siellä minä olen heidän keskellänsä". Ei siinä ulkokultaisuudesta ole kyse. Silloinhan kaikki muut kuin yksin rukoilevat olisivat ulkokultaisia sinun tulkintasi mukaan.
Kävisin varmasti kirkossa, jos olisin uskovainen. En ole, joten en käy.
Innostuin tämän keskustelun myötä käymään paikallisen srk-yhtymän sivuilla. Näköjään tässä lähellä olevassa srk-talossa on viikonloppuna ilmainen aamiainen. Ruoka kiinnostaa, mutta voiko sinne vaan marssia paikalle? Oletetaanko että jutustelee papin tms kanssa? En halua jutella kellekään ainakaan uskonasioista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En saa jostain syystä lainauksia toimimaan, mutta on kyllä huvittavaa lukea, kuinka täälläkin pohditaan ekklesia-sanan täsmällistä merkitystä. Jeesushan puhui arameaa, joten mitä syytä meillä on olettaa, että kreikankielinen sana ekklesia vastaisi täydellisesti sitä mitä Jeesus tarkoitti?
Jokatapauksessa tarkoittaa uloskutsuttua maailmasta, uutta isänmaata kohti suuntaamista, seurata johtajaa.
Lähteä niinkuin Aabrahan luvattuun maahan. Odottaen taivaallista kotimaata.
Onpa pitkälle viety tulkinta.
Vierailija wrote:
KIRKOT EI OLE MITÄÄN MUUTA KUIN HAISEVIA PERSEENREIKIÄ JA PAPPIEN SUUSTA LENTÄÄ ULOS PASSSKAA KUN HE LUKEVAT SAASTAISIA SAARNOJAAN...HYI HELLVETTI
Voiko omaa pahaa oloaan enää selvemmin sanoittaa?
Jumalanpalvelukseen ei mikään (olen post-ateisti). Matkoilla tykkään kyllä käydä katedraaleissa yms. pyörähtämässä arkkitehtuurin ja taiteen vuoksi.
Katsoipa uskontoa historiallisen tai sosiaalisen konstruktiona, tai yksilön subjektiivisena kokemuksena on selvää, että ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen.
Vierailija wrote:
Innostuin tämän keskustelun myötä käymään paikallisen srk-yhtymän sivuilla. Näköjään tässä lähellä olevassa srk-talossa on viikonloppuna ilmainen aamiainen. Ruoka kiinnostaa, mutta voiko sinne vaan marssia paikalle? Oletetaanko että jutustelee papin tms kanssa? En halua jutella kellekään ainakaan uskonasioista.
Riippuu paikasta. Käyn itse seurakunnan ilmaisilla nuorten aikuisten iltapaloilla, ja vaikka useimmat kävijät juttelee keskenään, aina välillä joku tahtoo syödä sivummalla omassa rauhassaan. Sekin on ihan ok, eikä kukaan loukkaannu siitä, vaikka yleensä joku sanookin että myös meidän pöytään voi tulla. Sitähän on vaikea tietää, kuka tahtoo syödä yksin ja kuka on vaan liian ujo tulemaan muiden kanssa samaan pöytään ilman selvää kutsua. :)
Minä käyn jumalanpalveluksissa puolisoni kanssa. Meistä kumpikaan ei kuulu evlut. kirkkoon. Puoliso on katolilainen ja on tottunut käymään jumalanpalveluksissa pienestä pitäen. Jumalanpalveluksissa käyminen antaa hyvää energiaa mielestäni.
Miksi ihmeessä minun pitäisi käydä kirkoissa? Enhän minä käy synagokissa, tsasounissa enkä moskeijoissakaan. En käy myöskään ilotaloissa, marttaloissa, tanssipaikoissa enkä klubiloissakaan.