Kätilö paikalla, jos kysyttävää.
Kommentit (42)
Ei se aina helppo ole huomata, mutta jos epäilys asiasta herää, voi tarjonnan varmistaa ultraäänellä, jos ei sormin pysty tuntemaan. Toki sikiö voi muuttaa tarjontaansa vielä aivan ponnistuksen loppuvaiheessakin.
klö
Synnytyksestä johtuvia syitä ovat esim sikiön iso koko, aikaisempien synnytysten isot verenvuodot tai hankalat repeämät, sijiön sydänäänilaskut, vihreä lapsivesi, nämä nyt ensin tulevt mieleen. Kätilöperäisiä syitä ovat kätilön selkä- ja polvisairaudet esimerkiksi.
klö
Jos ei asia haittaa yhdynnässä tai sinulla ole pissankarkailuvaivoja tai kohdunlaskeumaa, ei tilanne ole minusta hälyttävä. Jos asia aiheuttaa sinulle aogelmia jokapäiväisessä elämässä, hakeudu gynekologin kautta jatkohoitoon.
klö
Ensimmäisessä synnytyksessä tehtiin eppari (5 tikkiä) ja repesin niin, että tarvittiin 8 tikkiä (yhteensä siis 13 tikkiä).
Toinen synnytys 2 vuoden päästä ensimmäisestä: ei repeämiä, ei epparia :) Lapsilla kokoeroa yli kilo kuopuksen hyväksi!
Ei ollenkaan. Elämänkokemuksesi antaa opintoihin uudenlaista perspektiiviä, Hakemaan vaan, jos kiinnostaa.
klö
Oletko koskaan ollut mukana synnytyksessä, jossa lasta ei synnytä biologinen äiti?
Useimmiten antaa periksi, ellei tulossa ole huomattavasti edellistä isompi lapsi. Pientä repeämää voi tulla, mutta harvoin enempää kuin edelliskerralla.
klö
Ei, jos ei verenpainetta tai valkuaista pissassa esiinny. Vähennä suolan käyttöä, jos mahdollista.
klö
Tätä ei tapahdu Suomessa. Jos äiti antaa lapsen adoptoitavaksi, lapsi menee lastenosastolle ja alkaa 8 viikon harkinta-aika äidille.
klö
Olin aivan shokissa ja olen vieläkin. Supistelee jatkuvasti ja välillä vähän kivuliaitakin.. Jouduin jo kerran äitipolille kun housuun hulahti reippaasti jotain...niin että päällyshousutkin kastuivat, eikä ollut mitään vessahädän tunnetta. Sanoivat äitipolilla että ei pitäis olla lapsivettä...mut jos tulee vielä vastaavaa niin heti sairaalaan. Mieheni epäili että nämä minun " oireet" eivät voi johtua pelkästään tästä meidän kriisistä.
No jopa on mies...
Raskausviikkoja, kerroitko? Kyllä mieliala herkistää. Ota herkästi yhteys sairaalaan ja kerro siellä myös elämäntilanteestasi. Lepo sairaalassa ja sosiaalityöntekijän tapaaminen voisivat vähän sinua auttaa. Voimia, toivotan.
klö
Niin viikkoja nyt 31+5. Onko muita syitä lähteä sairaalaan kuin tuo " lapsiveden" hulahtaminen tai kipeät säännölliset supistukset? Sairaalaan n. tunnin ajomatka.
Rv 6 lääkäri ultrasi tilanteen ja oli sitä mieltä, että vuoto johtuu siitä ettei kiinnittyminen ole tapahtunut kunnolla. Ultrassa oli nähtävissä suurehko tummentuma yhdellä reunalla. Läkäri ultraa tilanteen uudestaan tammikuun puolivälissä. Hänen mielestään voi olla pieni mahdollisuus, että raskaus jatkuu. Tai sitten vuotaa pois. Sydämensyke oli jo nähtävissä.
Onko sinulla kokemusta tälläisestä, mielipiteesi voiko raskaus jatkua?
Supistukset, muut kivut, epäily veden menosta tai verinen vuoto, myös psyykkinen väsymys tilanteeseen.
klö
Todennäköisesti jatkuu, jos ei ole vuotanut lisää. Molemmat tilanteet ovat mahdollisia, mutta äänestäisin tapauksessasi jatkumisen puolesta.
klö
oli pitkä ja hankala, joka päätyi lopuksi kiireelliseen sektioon avotarjonnan vuoksi. Nyt olen uudestaan raskaana ja mietin onko sama odotettavissa myös tässä synnytyksessä, että vauva olisi myös avotarjonnassa vai onko se vain sattuman kauppaa? Tarkoitan, että vaikuttaako esim lantion muoto tms tähän.
Sekavaa, mutta kiitos jos vastaat..
Hieman oudon kuuloinen kysymys ehkä, mutta haluaisin Kätilöopistolle huonon NKL kokemukseni takia. Mahdollisien riskien takia moni menisi kuulema NKL, jossa teho lähempänä.
Tarjonta on useimmiten sattuman kauppaa ja voi muuttua vielä synnytyksen aikanakin. Mitään ei siis voi vielä ennustaa.
klö
Mulla on nyt parina viime yönä vihlonut tuonne alavatsalle. Eilen illalla olin henkisesti tosi kovilla kun puhuin miehen kanssa puhelimessa. Nuo vihlomiset on sitten kuitenkin rauhottuneet... Mitähän se mahtaa olla? Ja mitähän tarkoitit nuilla muilla kivuilla...?
41/43
Toista lastamme odotan ja tämä mietityttää. Ensimmäisestä synnytyksesta aikaa kaksi vuotta.