Ajattelin hakea tiiliä ja tehdä takan, mitä pitää ottaa huomioon
Savupiippu on mihin liitän sen takan. Tarviiko jonkun pellin sinne takan alle?
Kommentit (48)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Katot netistä kuinka hommat hoituu. Ei täällä ole taitajia takan tekoon.
Olen muurannut takan ja leivinuunin ja antanut tässä ketjussa hyviä neuvoja. Itse tekemällä tietysti vaan oikeasti oppii. Netissä julkaistaan paljon epätotta roskaa, ei kannata sokeasti uskoa mitään netistä löydettyä.
Olen itsekin kiinnostunut aiheesta. Mitä sanoisit, voiko säästää paljon rahaa tekemällä itse? Miten vakuutusasiat, pitääkö tulipesän olla ammattilaisen muuraama vai voiko ei-ammattilainen tehdä senkin?
Takan muuraamiseen menee amati miäheltä useampi työpäivä ja veloitus on sen mukainen. Työn osuuden voi säästää itse tekemällä. Materiaalit maksaa suunnilleen saman, tekipä itse tai teetti. Ei sitä kukaan kysele, kuka on muuran
Taitaa olla kuntakohtaista tämä. Kuten kaikki muutkin rakennussäädökset.
Alapeukuttajat ovat perin loukkaantuneita siitä että joku tekee jotain itse...huoh
Kannattaa muistaa ottaa hyvät vakuutukset tulipalojen varalle
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onhan sulla torpan palovakuutukset kunnossa?
Mitähän iloa niistä vakuutuksista on, kun se "tein-itse-ja-säästin" -takka roihahtaa?
Aika kovasti saa yrittää saadakseen savesta, kivestä ja sementistä tehdyn rakennelman roihahtamaan mitenkään.
Palkkaa ammattilainen.
Takkaa ei pitäisi lähteä tekemään sen enempää itse kun sähköasennuksiakaan. Pahimmillaan siinä voi tappaa jonkun jos sen rakentaa väärin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen muurannut takan ja leivinuunin ja antanut tässä ketjussa hyviä neuvoja. Itse tekemällä tietysti vaan oikeasti oppii. Netissä julkaistaan paljon epätotta roskaa, ei kannata sokeasti uskoa mitään netistä löydettyä.
Olen itsekin kiinnostunut aiheesta. Mitä sanoisit, voiko säästää paljon rahaa tekemällä itse? Miten vakuutusasiat, pitääkö tulipesän olla ammattilaisen muuraama vai voiko ei-ammattilainen tehdä senkin?
Takan muuraamiseen menee amati miäheltä useampi työpäivä ja veloitus on sen mukainen. Työn osuuden voi säästää itse tekemällä. Materiaalit maksaa suunnilleen saman, tekipä itse ta
Kunnalla ei ole mitään valtuuksia rajoittaa ihmisten oikeutta harjoittaa elinkeinoja tai ostaa palveluita tai rakentaa itse asioita. Vain valtiotasolla eli laissa ja ministeriöiden asetuksissa näitä voi määrätä. Rakentamiseen liittyen lähinnä vain sähköasennukset ovat ilmeisistä syistä rajausten piirissä.
Kuka tahansa voi muurata oman takan. Kuka tahansa voi ryhtyä muurariyrittäjäksi. Kuka tahansa voi ostaa keneltä tahansa muuraustyötä.
Kunnan valta rajoittuu kaava- ja lupasäännöksiin yms. kuten voiko tai pitääkö talossa olla tulisijaa ja lisäksi rakennusvalvonnan byrokratiaan tarkastuksineen.
Tee takkaan luukku ja sisälle tila, missä voi polttaa puuta.
Ajattelitko tehdä siitä koristeen vai millainen on tarkoitus?
Vierailija wrote:
Palkkaa ammattilainen.
Takkaa ei pitäisi lähteä tekemään sen enempää itse kun sähköasennuksiakaan. Pahimmillaan siinä voi tappaa jonkun jos sen rakentaa väärin.
Sama nyt pätee vaikkapa klapien pilkkomiseen tai kalan fileointiin. On ihmisiä joilta nekään ei onnistu, mutta normaalit terveet ihmiset selviävät usein perus suorittavan tason hommista ongelmitta, jos ja kun hommiin ei liity taitoa vaativia isojen koneiden käsittelyä tai syvällisempää teoreettista koulutusta, kuten sähkön fysikaaliset asiat sekä aika ankara turvallisuussäännöstä.
Ammattilaista voi aina suositella jos itsellä ei ole kiinnostusta opetella tai ei ole aikaa mutta löytyy fyffeä. Tässä tapauksessa avaajalla selvästi on kiinnostusta, joten turha dissailla ja alkaa jauhaa ammattilaisista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Takan muuraamiseen menee amati miäheltä useampi työpäivä ja veloitus on sen mukainen. Työn osuuden voi säästää itse tekemällä. Materiaalit maksaa suunnilleen saman, tekipä itse tai teetti. Ei sitä kukaan kysele, kuka on muuran
Mulla meni useampi päivä. Ammattimieheltä menee korkeintaan kaksi päivää.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitähän iloa niistä vakuutuksista on, kun se "tein-itse-ja-säästin" -takka roihahtaa?
Aika kovasti saa yrittää saadakseen savesta, kivestä ja sementistä tehdyn rakennelman roihahtamaan mitenkään.
Ei nuo nokipalot nyt kovin harvinaisia ole. Ja jos se muuraaminen on tehty vähän sinnepäin ja varuiksi vielä väärillä aineilla, kyllä sieltä tulen saa karkaamaan helpostikkin. Mutta kokeile ihmeessä, kuinka sun käy, kunhan et mun naapurissa asu.
Kaksi on useampi päivä.
Päivässä ei ammattilainenkaan muuraa takkaa muuta kuin jostain valmiista Tulikiven legopaloista. Ei perustiilistä. Oikein pitkässä päivässä tietysti ehtisi ja oikein pienen takan, mutta käytännössä se ei toimi siksikään, että alempien kerrosten on jämähdettävä riittävästi ennenkuin päälle ladotaan tonni lispäainoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Takan muuraamiseen menee amati miäheltä useampi työpäivä ja veloitus on sen mukainen. Työn osuuden voi säästää itse tekemällä. Materiaalit maksaa suunnilleen saman, tekipä itse ta
leivinuuniin menee ammattilaiselta noin 40-50 tuntia, takan muuraamiseen noin 30-40 tuntia jopa enemmän, riippuen siitä, miten iso takka on.Takan koosta riippuu, miten hyvin se lämmittää. Tiilisaumojen pitää olla tiiviit, ettei savu pääse huoneeseen.
Perusohjeet löytyvät tästä, kannattaa lukea tarkkaan.https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265314/Hyotylainen_Sami.p…
Mieheni on muurari ja pyysi toivottamaan onnea🤣
Olisiko kirja aiheesta jonka voisi ostaa? Ja ehkä ammattilaisen vinkit. Häkää ei saa tulla tai savua. Pitää olla pöntöt, luukut ja rakenteet kunnossa. Myös tulipaloriskiä ei saa tulla, se kuumenee todella paljon. Minkälainen rakenne on mökissä tai talossa. Ja savupiipussa ehkä verkko ettei tipu linnunpoikaset ja pesät. Se pitää tarkistaa usein ettei lintu ehdi rakentaa pesää katolle.
Ei tarvitse muuta kuin huolehtia, että noudatata maankäyttö- ja rakennuslakia eli rakentamismääräykset täyttyvät kaikilta osin ja kaikissa tekemissäsi ratkaisuissa sekä luvat on kunnossa. Sitten vaan tekemään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei nuo nokipalot nyt kovin harvinaisia ole. Ja jos se muuraaminen on tehty vähän sinnepäin ja varuiksi vielä väärillä aineilla, kyllä sieltä tulen saa karkaamaan helpostikkin. Mutta kokeile ihmeessä, kuinka sun käy, kunhan et mun naapurissa asu.
Nokipalo nyt ei liity mitenkään siihen, kuka ja millä opein muuraa. Se on huonon käytön ja huollon seurannainen. Nuohous ja puhtaan, kuivan puun poltto ehkäisevät hyvin nokipalot.
Isoisäni muuten on ikänsä tulisijoja muurannut ammattimuurari. Kas kummaa, ihan hänen omassa (tietenkin kaikilta osin itse muuratussa) hormissaan sattui nokipalo kerran.
Itsehän siis edelleenkin olen muurannut omat uunini. Hyvä tuli suvun perinnemallilla.
Muutimme lähes hylättyyn taloon 02/20 ja siellä oli tietty tulipaikat kunnossa. Aitassa oli puita aivan älyttömästi ja muistan sen, kun ensimmäisenä aamuna laitettiin hellaan tuli ja keittiö lämpesi nopeasti. Pitkin talvea käytettiin puita reippaasti, mutta nostettiin, tai ammattilainen kävi, nostamassa puiden kantoja pihalta ja tehtiin niistä poltettavaa aittaan.
Tätä ajanjaksoa ei ole hirveesti jäänyt ikävä, mutta se tulen tuoma lämpö, sitä ei kerrostalossa kohtaa.
Palkkaa ammattilainen, pääset nauttimaan vielä lämmöstä hengissä