Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin hakea tiiliä ja tehdä takan, mitä pitää ottaa huomioon

Vierailija
17.10.2023 |

Savupiippu on mihin liitän sen takan. Tarviiko jonkun pellin sinne takan alle?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat kunnollisen palkkaa ammattilainen!

Vierailija
42/48 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tavan tiili ei käy takan rakentamiseen. Ainakin tulipesään ja hormin alkuun tarvitaan tulitiiliä. Ulkovaippa voi sitten olla tavallisesta tiilestä muurattu.

Mikä on tavan tiili.

T.muurari

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: Leivinuuniin menee ammattilaiselta noin 40-50 tuntia, takan muuraamiseen noin 30-40 tuntia jopa enemmän, riippuen siitä, miten iso takka on.

Juuri niin. Käytännössä se on noin uuni per viikko, mitä muurari aikatauluttaa isompia uuneja. Muuraamiseen käytetyn työn lisäksi aikaa menee muuhun firman pyörittämiseen, tarvikkeiden hankintaan jne. Varsinaisen muuraustyön päälle tulee suunnittelua alkaen siitä että asiakkaan kanssa katsotaan, mitä ja mihin, erilaiset valmistelut yms. Paljon vaikuttaa sekin saako asiakkaalta apua esim. laastin tekoon, tiilien kantamiseen, telineiden tekoon, siivoamiseen yms. Varsinaisen laastin lätkytyksen päälle suurempi osa työstä on kaikkea muuta oheishommaa.

Pieni takka vakiomallista voi syntyä kahdessakin päivässä jos on ennalta hyvin suunniteltu ja sovittu kaikki ja asiakas toimii hanslankarina. 

Vierailija
44/48 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon olkkariin ei ehkä kannata muurata !

Vierailija
45/48 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tavan tiili ei käy takan rakentamiseen. Ainakin tulipesään ja hormin alkuun tarvitaan tulitiiliä. Ulkovaippa voi sitten olla tavallisesta tiilestä muurattu.

Mikä on tavan tiili.

T.muurari

Tiedätkö mikä on nillittäjä?

Tavallinen tiili, jota käytetään mm. talon julkisivun muurauksessa.

Vierailija
46/48 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mieheni on muurari ja pyysi toivottamaan onnea🤣

Sama meillä, miestä nauratti kun kerroin että joku aikoo alkaa muuraamaan takkaa itse YouTuben ohjeilla. Veikkasi myös että aloittajan on pakko olla trolli.

Vierailija
47/48 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mieheni on muurari ja pyysi toivottamaan onnea🤣

Minun mieheni ei ole muurari, mutta on muurannut yhden leivinuunin ja yhden takan itse, minä sotkin laastit ja saumasin kuorettomat uunit. Hyvin toimivat kummatkin, nuohooja kehui, miten oli puhtaat hormit, vaikka edellisestä nuohouksesta oli viisi vuotta. Jos on yhtään arkijärkeä, ei takan muuraus valmiiden piirustusten mukaan ole mitään ydinfysiikkaa.

Ensimmäisen takan muuraus on aina hidasta ja joutuu ehkä vähän purkamaankin ja laastia voi mennnä hukkaan, mutta on muurarimiehesikin ollut joskus sen ensimmäisen takan tekijä. Hyvä siitä tulee, tekee hitaasti ja ajatuksen kanssa.

Vierailija
48/48 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onhan sulla torpan palovakuutukset kunnossa?

Ei väliä ap:n tapauksesa, itse muuratut takat ja niiden aiheuttamat palot tuskin korvaa, vaikka miten av:lla on ohjeistettu..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän