En osta sähköautoa koska.....
A. Haluan avustaa valtiota 1.5e jokaisesta bensalitrasta.
B. Haluan työllistää autohuoltoja.
C. en halua lisätä sähköpulaa.
D. Tuntuu että sähköautot vanhenee teknisesti jo 2 vuodessa 50%.
E. Löydän 50 000e parempaa käyttöä.
Kommentit (448)
Ajan dieselillä. Mies korjaa automme itse.
Valitsen vaihtoehdot C ja D
Vierailija wrote:
Lataushybridi olisi itselle passeli. Sähköllä voisi ajella 99,9%:a matkoista, mutta maalle lähtiessä ei olisi pakotettu pysähtymään paikassa, jossa on latausmahdollisuus.
Minulla on juuri näin. Mökille lähdettäessä tankkaan sen verran, kun bensaa tarvitaan ja lataushybrini lataa myös ajettaessa (jarrutukset, alamäet) ja käyttää kertyneen sähkön tien päällä. Keskimääräinen kulutus on maltillinen.
Vierailija wrote:
Kyllä ottaa fossiilisista luopuminen bensakauppiasta koville, ymmärtäähän sen.
Itselle puhdas kaupunki ilma jo pelkästään syynä sähköautoon. Epätoivoiset jupinat että pitää ajaa 1500 km joka päivä eikä tankkaukseen saa kulua kuin 5 min lähinnä säälittää.
Niin se kaupunki ilma olisikin muuten puhdas/puhtaampaa jos ei käytettäisi polttiksia ollenkaan. Mikään muu ei vaikuta. :D
Vierailija wrote:
Ajan dieselillä. Mies korjaa automme itse.
Valitsen vaihtoehdot C ja D
Oho, väärin meni. Tarkoitin siis D ja E
Vierailija wrote:
Ettekö te tajua että kaikki autot on akkuautoja vai laitatteko kammella käyntiin....itse ajan lyhyet matkat startilla vaihde päällä....eikä lataus maksa mitään koska akkulaturin varastin kaupasta ja virrat otan kauppakeskuksen seinän pistotöpselistä...
Ja mun fillari on hybridi. Kulkee pääasiassa lihasvoimalla, mutta alamäessä etenee myös painovoimalla ja kovassa myötätuulessa edetään osittain tuulivoimalla.
Vierailija wrote:
Ettekö te tajua että kaikki autot on akkuautoja vai laitatteko kammella käyntiin....itse ajan lyhyet matkat startilla vaihde päällä....eikä lataus maksa mitään koska akkulaturin varastin kaupasta ja virrat otan kauppakeskuksen seinän pistotöpselistä...
Voi Mooses.😀
Miksi ostasin käämiauton, joutuisin aina kiikuttamaan korjaamolle kun piiputtaa. Hätinä osaan näitä uudempiakaan -2000 luvun alkupään pensa autoja enää korjata.
Ostasin heti vetokoukullisen ja 5-vaihteisen -89 viistokeula saab 900c jos jostain löytyisi ehjäkorinen.
En osta kuten en osta muutakaan uutta autoa.
moninkertaistaisi autoilun kulut.
Vierailija wrote:
En osta kuten en osta muutakaan uutta autoa.
moninkertaistaisi autoilun kulut.
Mä en osta uutta enkä vanhaa, koska vanha se vasta kalliiksi tulee, kun saa käydä koko tekniikan läpi. Aina jotain vikoja, kun taas paremmilla saa ajella huolettomammin. Nykypäivän vanhakin on sähköpuolta täynnä. Sähkövikoja ei tekniikkatumpelo itse korjaile.
Akuissa takuut, kannattaa vaihtaa niin usein, että on takuun piirissä. Onneksi saan lainata kotimaan sisällä tapahtuviin työmatkoihinin tutun täyssähköä. Keskimäärin 100km matka maksaa noin 2e. Kun miettiin viimeaikaisia pörssisähkön hintoja. Sitten saan 0.53e/km kilmoterikuluja. Ja on työsuhdeauto hänellä.
Ei ole varaa. Meillä oli aiemmin sähköauto, mutta sitten ensin minä ja sitten mies jäimme perhevapaille. Autolainan lyhennys olisi syönyt liian ison osan tuloista tämän vajaan 2 vuoden aikana. Nyt lainaton auto ja katsotaan sähköautoa uudelleen kun taloustilanne palautuu normaaliksi.
Vierailija wrote:
Akuissa takuut, kannattaa vaihtaa niin usein, että on takuun piirissä. Onneksi saan lainata kotimaan sisällä tapahtuviin työmatkoihinin tutun täyssähköä. Keskimäärin 100km matka maksaa noin 2e. Kun miettiin viimeaikaisia pörssisähkön hintoja. Sitten saan 0.53e/km kilmoterikuluja. Ja on työsuhdeauto hänellä.
Onko teillä sama työpaikka? Tiesithän, että työsuhde autolla saa ajaa vain saman talouden jäsenet sekä autoedun myöntäneen työnantajan ajoja? Ja mikäli kyse on työnantajan ajoista, ei niistä makseta kilometrikorvausta. Ilmeisesti työajoista korvataan polttoaine/sähkö, jos kyse on vapaasta autoedusta.
Biokaasu olisi paras vaihtoehto, mutta sitä on poliittisin päätöksin ajettu alas, kun sähkömoottoriin yritetään pakottaa porukka siirtymään.
Biokaasulla ajaminen ei kuormita ympäristöä, sen tuotanto ei saastuta eikä maksa juuri mitään. Biokaasua voi käyttää ihan polttomoottoriautoissa.
Biokaasu olisi paras vaihtoehto.
Koska haluan ajaa yli 300 km ilman tankkausta, myös talvella, kun pakkasta on -20...-30 C.
Vierailija wrote:
Odotan farmarimallista täyssähköautoa, haluan mahduttaa kahden koiran häkin takakonttiin. Vielä ei ole tullut vastaan sopivan mallista takakonttia, vaikka tilavuus muuten olisi ok. Joku kertoi huhun, että kohta joltain merkiltä tuollainen olisi tulossa.
MG5 on nyt myynnissä farmarina ja hintaakin on vain vähän yli 30.000. Tosin voi olla että se ensimmäinen maahantuotu erä on jo myyty loppuun.
Sähköauto voi maksaa 100 000 euroa, ja sitten sillä pahimmillaan pääsee ajamaan talvella vain 200 km kerrallaan. Hyvä diili.
Vierailija wrote:
Biokaasu olisi paras vaihtoehto, mutta sitä on poliittisin päätöksin ajettu alas, kun sähkömoottoriin yritetään pakottaa porukka siirtymään.
Biokaasulla ajaminen ei kuormita ympäristöä, sen tuotanto ei saastuta eikä maksa juuri mitään. Biokaasua voi käyttää ihan polttomoottoriautoissa.
Puhumattakaan siitä, että kaasumoottorin pakkasominaisuudet ovat paremmat kuin bensiinimoottorin. Toki kaasumoottorissa voi bensaakin käyttää, jos kaasua syystä tai toisesta ei sattuisi olemaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Puhumattakaan siitä, että kaasumoottorin pakkasominaisuudet ovat paremmat kuin bensiinimoottorin. Toki kaasumoottorissa voi bensaakin käyttää, jos kaasua syystä tai toisesta ei sattuisi olemaan.
Ja mitkähän nämä pakkasominaisuudet ovat?
Itsellä on se syynä että luonnonsuojelu on identiteettiäni vastaan. Jos sitä vähänkin yritetään hätäännyn ja ryhdyn saastuttamaan entistä enemmän. Tuulivoima on toinen paha, tuntuu vain niin pahalta ajatus että energiaa voitaisiin tuottaa puhtaasti. Ei ole tulevien sukupolvien asia selvitä kun setä saastuttaa fossiilisilla.
Ylijäämäsähköllä tuotettu synteettinen polttoaine.
Ai niin polttomoottoriautot pitää hävittää ensin, jotta ne voidaan myydä sitten uudelleen, kun akkuautot todetaan sysimustaksi ympäristötuhoksi.