Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ihmettelee saunakäyttäytymistä. Esim. uimahallissa nähtyä: tyyppi tulee saunaan, kysymättä muilta mitään mättää heti 4 kauhallista

Vierailija
15.10.2023 |

vettä kiukaalle!

Eihän noin voi käyttäytyä! Vikaksi tullut meneen kiltisti lauteilla kuulostelemaan tilannetta ja sitten hetken päästä voi kysyä, että voiko heittää. Ja ei, ei todellakaan neljää täyttä kauhallista kerralla.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sauna on sauna. Siellä heitetään löylyä ja hikoillaan. Se on se tarkoitus. 

Voi jättää käymättä. Tai valita lempeät löylyt/vauvasaunan, jos on mistä valita. Sauna ulisijat vaietkoit. Saunasta voi poistua, jos normisaunomista ei kestä. 

Olisin todellakin kaatanut koko sankollisen vettä kiukaalle ja lähtenyt pois.

Jos joku olisi kimmastunut, niin olisin todennut, että näin täällä näköjään kuuluu toimia.

Vierailija
22/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä neljällä kauhallisella ajetaan somput ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heitän heti helvetilliset löylyt, jos satun menemään tyhjään saunaan. Se on sitten voi voi, jos jotain haittaa. Istukoot alalauteella kuten lapset.

Vierailija
24/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäisin arvion, että 2 kauhallista voi heittää löylyä ilman muilta varmistelua onko ok. Ei mitään 5-10 kauhallista. 

Vierailija
25/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Det är länge sedan som man var i en offentlig bastu, men vad man kommer ihåg, är regeln den att man kan kasta så mycket bad man vill så länge som den som kastar badet själv hålls i bastun. Man har inget minne av att det skulle ha varit ett problem.

I hotellbastun är det ofta inte så många badare, så det är lätt att komma överens om mängden bad. Detta är erfarenheten utanför Finland.

Hei, teillä ei ole mitään oikeutta kommentoida, kun ette osaa edes käyttää oikeaa sanaa. Sauna on sauna kaikissa muissa kielissä paitse teillä, jotka ette voi käyttää samaa sanaa kuin mitä me alempirotuiset käytämme.

Toivottavasti trollaat.

Vierailija
26/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa heittää heti ja löylyt pitää heittäjän myös sietää, muut voivat siirtyä alemmas tai poistua. Yksi ruotsalainen ei voi blokata muiden löylyjä. Sauna ei ole YK.

Vierailija
27/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Heittäisin arvion, että 2 kauhallista voi heittää löylyä ilman muilta varmistelua onko ok. Ei mitään 5-10 kauhallista. 

No itse istuin kylpylän isossa saunassa yksin ja heitin kauhallisia yhteen vetoon kunnes ämpäri oli tyhjä. Lopputulos, ei tässä edes löylyjä tule, eiku pois. 

Vierailija
28/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nykyään tuntuu nuo yleiset saunat olevan sitä luokkaa, että ei lämpene vaikka sen koko ämpärin sinne kiukaaseen kaadat. Ainakin uimahalleissa ja kylpylöissä. Saunon mielummin kotona. 

Kyllä ainakin Vantaalla saa uimahallin saunassa kunnon löylyt, niin että korvat palaa, jo kahdella tai ainakin kolmella kauhallisella.

Neljä kauhallista on kieltämättä aika paljon, ainakin niissä saunoissa joissa minä olen käynyt. Kaksi on ok ja sitten voi kuulostella miltä tuntuu.

Vierailija
29/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa naisetkin. Kerran olin uimahallissa lasten kanssa, sauna oli puolityhjä, eli lauteille olisi mahtunut istumaan. Saunaan asteli sellainen arviolta 60-vee nainen, joka jäi seisomaan kiukaan lähelle ja mätti sitten kiukaalle hirveän määrän vettä. Seisoskeli vähän aikaa siinä ja vielä "vastoi" pefletillään ja käveli sitten pois. Lauteilla istuvilta meinasi korvat palaa ja pienet lapset piti evakuoida suihkun puolelle. Minä vain katoin suu auki että mitä ihmettä, näin jälkikäteen naurattaa itseään pefletillä vastova täti, mutta silloin akuutisti kyllä käytöstapojen ja saunaetiketin puute ärsytti.

Vierailija
30/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heitän löylyä ihan niinkuin haluan. Jos ei kelpaa, niin voi siirtyä alemmalle lauteelle. Näillä olen toiminut koko elämäni ja aion toimia jatkossakin. Jos jotain erehtyy kysymään, niin löylyä ei tietenkään saa heittää. Siksipä sen ikinä kysy yhtään mitään. Alemmalla lauteelle osaa kyllä jokainen siirtyä.

Vierailija
31/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin on myös se alempi laude johon voi istua. Kohteliaasti myös kysytään muilta, että lyödäänkö löylyä lisää. Lapset myös hoksaavat mennä alemalle lauteelle, jos on liian kuuma. Aikuiset eivät.

Vierailija
32/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisessä savusaunassa nähtyä: heittää kauhallisen, toisen... ääh, eihän tästä tule ollenkaan löylyä... heittää ämpärillisen. Noh tiedätte kun savusaunassa on julmetun iso kiuas ja se löyly tulee viiveellä... seuraavaan 5 minuuttiin siellä ei voinut kukaan olla...

Vierailija
33/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No enpä tiedä tuosta hetkestä. Voi kysyä heti mennessä ja killuttimien vielä heiluessa notta saako heittää löylyä. Myös kieltävä vastaus on hyväksyttävä. 

Typerys. Sinun oli vain pakko saada  sanottua "killuttimet" koska johan se nyt on ihan hirveän hauskaa

Vierailija
34/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn uimahallin saunassa 2-3 krt viikossa ja en muista milloin viimeksi olisi joku heitellyt löylyä kippokaupalla menemään.

Päinvastoin, löylyn heittäjän paikalla istuu usein joku piiiitkään ja hartaasti heittämättä yhtä ainutta kipollista. Siinä sitten istut kuivuutta rahisevassa saunassa. Ja silloin kun saunoja on päällä vain yksi, porukkaa hallilla paljon niin jengi ei lämpene, porukka ei vaihdu ja sauna täytyy ääriään myöden kun löylykauhan vieressä istuja hilloaa vettä vieressään.

Itse istun aina kun voin kauhan viereen ja heitän kipon tai kaksi maltillisin väliajoin kiukaalle. Usein en kysy keneltäkään mitään sillä ollaan saunassa ja saunassa heitetään löylyä oletettavasti. Poikkeuksena jos sauna tuntuu valmiiksi kuumalta ja paikalla on pieniä lapsia niin kysyn sopiiko heittää.

Vierailija
35/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ihmetyttää, että ei jakseta hakea sitä löylyvettä vaan jätetään tyhjä ämpäri paikalle. Valehtelematta neljä kertaa viidestä on käynyt niin, että ensimmäiseksi on täytynyt mennä täyttämään se ämpäri, että voi heittää löylyä!

Vierailija
36/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Nykyään tuntuu nuo yleiset saunat olevan sitä luokkaa, että ei lämpene vaikka sen koko ämpärin sinne kiukaaseen kaadat. Ainakin uimahalleissa ja kylpylöissä. Saunon mielummin kotona. 

Kyllä ainakin Vantaalla saa uimahallin saunassa kunnon löylyt, niin että korvat palaa, jo kahdella tai ainakin kolmella kauhallisella.

Neljä kauhallista on kieltämättä aika paljon, ainakin niissä saunoissa joissa minä olen käynyt. Kaksi on ok ja sitten voi kuulostella miltä tuntuu.

Mikä sauna Vantaalla? Olen käynyt vain Tikkurilan uimahallissa ja kovemmat löylyt olis tervetulleet.

Vierailija
37/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapiolan uimahallissa on nykyään aika huonot löylyt.

Vierailija
38/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Käyn uimahallin saunassa 2-3 krt viikossa ja en muista milloin viimeksi olisi joku heitellyt löylyä kippokaupalla menemään.

Päinvastoin, löylyn heittäjän paikalla istuu usein joku piiiitkään ja hartaasti heittämättä yhtä ainutta kipollista. Siinä sitten istut kuivuutta rahisevassa saunassa. Ja silloin kun saunoja on päällä vain yksi, porukkaa hallilla paljon niin jengi ei lämpene, porukka ei vaihdu ja sauna täytyy ääriään myöden kun löylykauhan vieressä istuja hilloaa vettä vieressään.

Itse istun aina kun voin kauhan viereen ja heitän kipon tai kaksi maltillisin väliajoin kiukaalle. Usein en kysy keneltäkään mitään sillä ollaan saunassa ja saunassa heitetään löylyä oletettavasti. Poikkeuksena jos sauna tuntuu valmiiksi kuumalta ja paikalla on pieniä lapsia niin kysyn sopiiko heittää.

Useimmat saunojat ovat toki kohteliaita ja varovaisia. Minä yleensä kysyn että nakataanko vettä jos en ole yksin.

Menen uimaan aamuisin heti paikan auettua ja usein saunaan osuu mies joka tosiaan mättää aluksi kylmään saunaan useamman kauhallisen ja sitten aina kun korvien polttelu hiukan helpottaa kaksi kauhallista lisää. Puhumatta sanaakaan. Sinänsä ihan mukava saunoa kunnon löylyissä, mutta ainakaan minun korvalehteni eivät tahdo kestää. Pitäisi varmaan kasvattaa pitkä tukka suojaksi.

Vierailija
39/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No enpä tiedä tuosta hetkestä. Voi kysyä heti mennessä ja killuttimien vielä heiluessa notta saako heittää löylyä. Myös kieltävä vastaus on hyväksyttävä. 

Typerys. Sinun oli vain pakko saada  sanottua "killuttimet" koska johan se nyt on ihan hirveän hauskaa

Mikäs vitjapalli siellä kiukuttelee, onko kulkusesi jääneet lauteiden väliin vai mikä risoo :D

Vierailija
40/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.Ei ole kiva olla lapsen kanssa saunassa kun joku syöksyy sisään ja heittää kysymättä puoli ämpäriä kiukaalle 😬

Ei saunassa tarvitse kärventyå kuitenkaan!