Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ihmettelee saunakäyttäytymistä. Esim. uimahallissa nähtyä: tyyppi tulee saunaan, kysymättä muilta mitään mättää heti 4 kauhallista

Vierailija
15.10.2023 |

vettä kiukaalle!

Eihän noin voi käyttäytyä! Vikaksi tullut meneen kiltisti lauteilla kuulostelemaan tilannetta ja sitten hetken päästä voi kysyä, että voiko heittää. Ja ei, ei todellakaan neljää täyttä kauhallista kerralla.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sauna on sauna. Siellä heitetään löylyä ja hikoillaan. Se on se tarkoitus. 

Voi jättää käymättä. Tai valita lempeät löylyt/vauvasaunan, jos on mistä valita. Sauna ulisijat vaietkoit. Saunasta voi poistua, jos normisaunomista ei kestä. 

Miehistä uhoa taas. Ja miehillä on miesten ongelmat.

Vierailija
42/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kestä voi mennä alalauteille. Se joka istuu kuumimmassa paikassa päättää miten usein heitetään löylyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Käyn uimahallin saunassa 2-3 krt viikossa ja en muista milloin viimeksi olisi joku heitellyt löylyä kippokaupalla menemään.

Päinvastoin, löylyn heittäjän paikalla istuu usein joku piiiitkään ja hartaasti heittämättä yhtä ainutta kipollista. Siinä sitten istut kuivuutta rahisevassa saunassa. Ja silloin kun saunoja on päällä vain yksi, porukkaa hallilla paljon niin jengi ei lämpene, porukka ei vaihdu ja sauna täytyy ääriään myöden kun löylykauhan vieressä istuja hilloaa vettä vieressään.

Itse istun aina kun voin kauhan viereen ja heitän kipon tai kaksi maltillisin väliajoin kiukaalle. Usein en kysy keneltäkään mitään sillä ollaan saunassa ja saunassa heitetään löylyä oletettavasti. Poikkeuksena jos sauna tuntuu valmiiksi kuumalta ja paikalla on pieniä lapsia niin kysyn sopiiko heittää.

Käyn saman verran ja ihan sama kokemus. Harvemmin kukaan edes heittää löylyä, ja silloinkin hyvin varovaisesti. Itse en pidä kovista löylyistä, mutta olen silti tässä asiassa vahvasti niidenkin puolella, jotka sellaiset saunaan päästessään haluavat. Ainakaan meidän hallissa ei lue ohjeita, mikä on sallittu määrä, joten oletan että sen saa valita istujien maun mukaan. En nyt tiedä jos ihan kysymättä, mutta ainakin olisi ihan ok sanoa, että nyt aion heittää reippaammin, jolloin muut saavat valita istuuko alemmas vai poistuuko.

Tuo maltillinen heittely kummempia kyselemättä olisi varmaan minustakin paras.

Vierailija
44/68 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotonaan voi leikkiä sauna-Timoa niin paljon kuin aielu sietää, mutta julkisissa saunoissa pitää hieman olla tilannetajua.

Vierailija
45/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihmettelen myös kovaäänistä keskustelua esim. työasioista. Meitä muita ei kiinnosta teidän työjutut! Saunassa ollaan rauhallisesti ja korkeintaan rauhallisella äänellä voi jutella kevyistä aiheista.

Ai sinä päätät mistä aiheista saa saunassa keskustella :D valitettavasti muut eivät voi tietää haluatko olla hiljaisuudessa vai haluaisitko kenties jutella, eivätkä he tahallaan sinua yritä häiritä. Yritetään suhtautua lempeästi ja hyväksyvästi muihin ihmisiin.

Vierailija
46/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että kun joku haluaa olla itsekäs niin muut ajetaan alalauteille istumaan? Painukaa itse ulos koko saunasta tai saunokaa omassa kodissanne.

Vierailija
47/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut siihen, että saunoessa vettä heitetään kiukaalle silloin tällöin.

Pienen uimahallin saunassa istuttuani mielestäni jo riittävän pitkään heittämättä löylyä, niin heitin kauhallisen. Paikalla oli just joku 6-kymppinen läpeensä kyllästynyt tyyppi, joka alkoi kouluttamaan minua nuorta, et löylyä ei saa heittää kysymättä.

Katsoin suu auki, että mitä vtua. Miksi siellä sitten on vesikiulu ja kauha. En vastannut v.i.p.-tyypille mitään, vaan pyörittelin silmiä.

Vierailija
48/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhemmiten ruvennut tykkämmän pehmeistä löylyistä. En nauti siitä että nahka palaa ja korviin sattuu. Kun kiuasta ei laita ihan superkuumaksi niin saunaan saa hyvän kosteuden. 

Julkisessa saunassa meitä on joka lähtöön, ja siksi joku tykkää ja joku ei. Siksi on kohtelaista kysyä. 

Vierailija
49/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä saunassa saa normaalit löylyt heittää kysymättäkin. Normaaleihin löylyihin kuuluu se, että sauna on oikeasti kuuma, ihossa saa vähän poltellakin.

Nimenomaan! Ärsyttää, kun nykyään jotkut koko ajan kysyvät, saako heittää. Saunaan kuuluu löylyt ja jos on liian kuuma, voi mennä alemmalle lauteelle.

Vierailija
50/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No enpä tiedä tuosta hetkestä. Voi kysyä heti mennessä ja killuttimien vielä heiluessa notta saako heittää löylyä. Myös kieltävä vastaus on hyväksyttävä. 

Tarkoitan sitä, että kun sehän ei voi tietää, että onko juuri 10 sekuntia sitten heitetty löytyä. Kuulostelulla tarkoitin sitä, että jos sitten ei vähään aikaan ole heitetty, niin voi sitten heittää lisää.

1 kauhallinen 20 neliön saunassa ei tunnu missään. 

Tämä. Tai saattaa se tuntua siinä yhdessä kuumassa paikassa joka huonosti suunnitellussa saunassa tietty on. 

Vierailija
51/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen tottunut siihen, että saunoessa vettä heitetään kiukaalle silloin tällöin.

Pienen uimahallin saunassa istuttuani mielestäni jo riittävän pitkään heittämättä löylyä, niin heitin kauhallisen. Paikalla oli just joku 6-kymppinen läpeensä kyllästynyt tyyppi, joka alkoi kouluttamaan minua nuorta, et löylyä ei saa heittää kysymättä.

Katsoin suu auki, että mitä vtua. Miksi siellä sitten on vesikiulu ja kauha. En vastannut v.i.p.-tyypille mitään, vaan pyörittelin silmiä.

Näitä kuusikymppisiä on uimahalleissa aina huutamassa. Toivottavasti korona vei useimmat. 

Vierailija
52/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi uimahallin saunassa kaksi koululaista istuivat vieressäni, toinen kysyi hetken päästä kohteliaasti voisiko hän heittää löylyä. Siinä oli paremmin käyttäytyvä lapsi kuin moni aikuinen, kehaisinkin häntä saunaetiketin osaamisesta. 

Vierailija
53/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole syntyperäinen suomalainen? Täällä tunnetaan sanonta "ottajan valta" eli saunassa saa heittää löytyä se, joka sitä eniten haluaa.

Muut voivat siirtyä alemmille lauteille, joilla ei ole yhtä kuuma. Ei saunassa tarvitse palella.

Vierailija
54/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ihan piruuttani yritin kilpailla yhden ukon kanssa että kuinka kauan täällä saunassa jaksaa istua. Löylyä hän ei paljonkaan heitetty joten olisi siellä jaksanut mutta n puolen tunnin jälkeen lähdin pois. 

Eli ihanko ne kuolemaa odottavat siellä saunassa vai mitä???

Vierailija
55/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunassa lämmitellään menkää muualle juttelee ja juoruaan. Aika usein yleisessä saunassa sitä vettä saa heittää kaikki ei vain yksi henkilö

Vierailija
56/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Viimeksi uimahallin saunassa kaksi koululaista istuivat vieressäni, toinen kysyi hetken päästä kohteliaasti voisiko hän heittää löylyä. Siinä oli paremmin käyttäytyvä lapsi kuin moni aikuinen, kehaisinkin häntä saunaetiketin osaamisesta. 

Kysyi koska pelkäsi niin paljon. 

Vierailija
57/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kysyi koska pelkäsi niin paljon. 

Olen tällainen lempeännäköinen, pullea täti, ei vaikuttanut tyttö kauheasti minua pelkäävän :)

Vierailija
58/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun mene uimahallissa saunaan niin heitän kyllä löylyä. Valittajille osoitan ovea ja totean ettäntuonne pääsee vilvoittelemaan jos on liian kuuma

Vierailija
59/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen vanhemmiten ruvennut tykkämmän pehmeistä löylyistä. En nauti siitä että nahka palaa ja korviin sattuu. Kun kiuasta ei laita ihan superkuumaksi niin saunaan saa hyvän kosteuden. 

Julkisessa saunassa meitä on joka lähtöön, ja siksi joku tykkää ja joku ei. Siksi on kohtelaista kysyä. 

Enpä ole koskaan kuullut yhdenkään lempeän löylyn nautiskelijan kysyvän yhtään mitään vaan kyllä siittä alkaa heti kauhea valitus jos lämpötila ei ole juuri hänelle sopiva

Vierailija
60/68 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

♤  ♡  ◇  ♧

Lähtökohtaisesti saunassa heitetään löylyä. Olisi kohteliasta joko poistua saunasta tai mennä alemmalle lauteelle silloin, kun toinen/toiset haluaa ottaa löylyt. Ethän estä saunassa löylyttelyä?