Paljonko menee viikossa ruokaan rahaa?
Itellä menee viikossa 30-50 euroa. Kävin perjantaina kaupassa ja edellä olevalla naisella oli kärry täynnä tavaraa, ja kuulin hinnan joka oli reilu 200 euroa!!!!! Järkytyin, että kuka ostaa yhdessä päivässä yli 200 euron edestä ruokaa!!!!! Käyn itse kerran viikossa kaupassa ja perjantaina ostokseni maksoin vain 49 euroa. Asun yksin, mutta jos perhe elämä tarkoittaa yli 200 euron ruokaostoksia, niin taidan jättää perheleikit väliin. Älytöntä rahan haaskausta. Ei ainakaan yksin asuva voi saada menemään ruokaan yhden päivän aikana 200 euroa. Kai sitten myös syödään se kaikki ruoka ettei nakata roskiin.
Kommentit (127)
En rehellisesti osaa sanoa. Viikolla kauppakassi ehkä joitain kymppejä jonkun kerran viikossa. Viikonloppuna saattaa mennä yli satasen. Ostoksissa monesti muutakin kuin ruokaa.
Vierailija wrote:
En pysty enää edes syömää kaurapuuroa tai makaroonia, ei vaan mene enää alas, niin hirvee tökkis tullu kun niitä pelkistään syönny koko tän viikon ajan, kun ei ole ollut muutakaan, loppuviikko ennen rahoja aina tämmöstä, ei jaksa enää, koko yleiskunto on jo romahtamassa
Olen tuo kaurapuuro tyyppi. Meillä asuu mies ja kaksi teinipoikaa. Ihan mielettömässä kunnossa ovat kaikki. Harrastavat liikuntaa melkein päivittäin ja autoa ei ole, vaan kaikki pyöräilee.
Työmarkkinatuesta menee talousmenoihin 250€ ja loput juon mielenterveyden vuoksi. Laskut menevät toiselta sektorilta. Talousmenoihin kuuluu myös pontikkatarpeet. Jos jotain konetta tai muuta tarttee, niin ostan käytetyn. Usein saan ilmaiseksi kaverin vanhan. Vaatteet Uffilta. Missään en käy. Kesäisin istutaan muiden asianomaisten kanssa ostoskeskuksella ja parannetaan maailmaa. Tupakkaa en käytä.
Paljonko menee eläinten ruokiin ja ylläpitoon kuukaudessa? Eläinlääkärikulut?
3 hlö ja 700-750€/kk.
Syödään ihan hyvin, ollaan syöty paremminkin. Mutta toisaalta huonomminkin voisi mennä.
Tällä viikolla syöty mm. makaronilaatikkoa, kanansiipiä riisillä sekä pinaattikeittoa. Huomenna juustopastaa, alkuviikosta teen varmaan siskonmakkarasoppaa.
Jonkin verran kuluu rahaa siihen, että kokataan etnistä ja esim. riisi on kalliimpaa japanilaista. Nämä karsimalla kulut varmasti tippuisivat, mutta toisaalta meille japanilainen ruoka on tärkeää arjessakin, ja autistisen koululaisen moni lempiruoka siitä keittiöstä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En pysty enää edes syömää kaurapuuroa tai makaroonia, ei vaan mene enää alas, niin hirvee tökkis tullu kun niitä pelkistään syönny koko tän viikon ajan, kun ei ole ollut muutakaan, loppuviikko ennen rahoja aina tämmöstä, ei jaksa enää, koko yleiskunto on jo romahtamassa
Ja sekin kun kaikki proteiini puuttuu, niin ei nuo edes pidä nälkää,koko ajan on sellainen jäyttävä tunne mahassa,nälkä!!!
Tummassa makaroonissa on proteiinia, samoin kaurapuurossa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meillä menee noin 800€/kk, ellei enemmänkin. Kahden aikuisen talous, ei käydä kaupassa joka päivä.
Olette varmaan hengenvaarallisesti lihavia, ei muuten selity tuo summa.
Kyllä tuon summan saa kaksi menemään kuussa, ainakin minä ja mies saadaan. Ja mitä lihavia, ei todellakaan olla lihavia. Terveellinen ruoka maksaa, epäterveellistä hiilihydraattimössöä saa halvalla. Marjat ei ole ilmaisia, ei kala tai laadukas liha.
Meillä menee kahdelta aikuiselta noin 100-150 euroa viikossa. Tämä on ihan maksimi. Enempää ei saa mennä yhtään. Olkaa onnellisia jos teillä on paljon rahaa ruokaan. Toki on itsekään ymmärrä niitä jotka oikeasti syövät niin paljon kuin esim tuon yhden mainitseman 800 euron edestä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meillä menee noin 800€/kk, ellei enemmänkin. Kahden aikuisen talous, ei käydä kaupassa joka päivä.
Olette varmaan hengenvaarallisesti lihavia, ei muuten selity tuo summa.
Kyllä tuon summan saa kaksi menemään kuussa, ainakin minä ja mies saadaan. Ja mitä lihavia, ei todellakaan olla lihavia. Terveellinen ruoka maksaa, epäterveellistä hiilihydraattimössöä saa halvalla. Marjat ei ole ilmaisia, ei kala tai laadukas liha.
Aki ja Rita?
Vierailija wrote:
Suunnilleen 5€ viikossa.
Asun yksin keskellä metsää ja olen ruoassa pääosin omavarainen.
Marjastan, sienestän, kalastan, hoidan kasvimaata ja perunapeltoa.
Tällä hetkellä on yksi lehmä ja muutama kana ja pari lammasta.
Joten kaupasta ei tarvitse oikeastaan ostaa kuin suolaa, sokeria, vehnäjauhoja ja lihaa aina välillä.
Katselin kesällä ympärilleni pihalla. Pihalla kasvaa kirsikkapuu, omenapuita, 4 punaista ja 5 mustaa viinimarjapuskaa. Löytyy myös tarhamansikoita. Pensasaronian marjat ja ruusuaidan ruusunmarjat voisi syödä. Nokkosia ja maitohorsmaa kasvaa pihan reunalla, kuten myös mustikoita, puolukoita ja vadelmia. Sieniapajat on lähellä, kuten myös järvi kaloineen. Pihalle eksyy joskus fasaaneita. Uskoisin pysyväni pitkään hengissä käymättä kaupassa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suunnilleen 5€ viikossa.
Joten kaupasta ei tarvitse oikeastaan ostaa kuin suolaa, sokeria, vehnäjauhoja ja lihaa aina välillä.
Katselin kesällä ympärilleni pihalla. Pihalla kasvaa kirsikkapuu, omenapuita, 4 punaista ja 5 mustaa viinimarjapuskaa. Löytyy myös tarhamansikoita. Pensasaronian marjat ja ruusuaidan ruusunmarjat voisi syödä. Nokkosia ja maitohorsmaa kasvaa pihan reunalla, kuten myös mustikoita, puolukoita ja vadelmia. Sieniapajat on lähellä, kuten myös järvi kaloineen. Pihalle eksyy joskus fasaaneita. Uskoisin pysyväni pitkään hengissä käymättä kaupassa.
Unohdin mainita pihan pihlajanmarjat.
Keskiarvo viimeisen kolmen kk ajalta näyttäs olevan 54 euroa viikossa. Enempään ei ole mahdollisuutta venyäkään. Olen pienituloinen yksineläjä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olkaa hyvät, arvoisat rehelliset vastaajat, ja kertokaa nyt ihan tarkalleen, mitä syötte viikon aikana alle 10 eurolla päivässä/henkilö. Siis aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala sekä namuset siihen vielä lisäksi? Lupaattehan, ettette enää valehtele?
Kaurahiutaleet maksaa reilun 1e/kg. Siitä tulee perheelle aamu- ja iltapuuro veteen 2 pvksi. Ihan "kuivana" ei tarvitse syödä, vaan on marjoja hilloina ja pakkasessa. Jälkimmäisistä tulee vähästä paljon, kun tekee kiisseliä. Perunajauho euron, sokeri 1.5 riittää 10litraan eli 2.5viikoksi.
Sämpylöitä tai leipää leipäkoneella tehdään melkein joka päivä. Hinnaksi tulee 1.5e/kg. Porkkanoista ja kesäkurpitsasta saa raasteena kosteutta taikinaan. Leipä on tuoreena niin hyvää, ettei mitään laiteta päälle, jollei ole ollut jotakin hyvässä tarjouksessa.
Pyydettiin kertomaan miten voi syödä alle 10e:lla pvssä. Kerroin. Kuitenkin 2/3 peukutti alas. Miksi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suunnilleen 5€ viikossa.
Kasvaa myös muinaisjäännettä joltain kivikaudelta, kuten kaikilla vanhoilla asuinpaikoilla. Pihaani yrittää puskea taikinamarja. Lähimetikössä se kasvaa villinä.
Täysjyväpastassa on vähemmän proteiineja kuin tavallisessa. Toim. Huom.
10-30 euroa.
Syön koulussa ilmaisen lounaan arkisin. Syön hyvin, myös paljon salaattia.
Aamupala on eurooppalaistyyppinen kahvi + tupakka.
Päivälliseksi syön jotain roska-asteeltaan vaihtelevaa valmisruokaa nuudeleista (alle euron annos) kotiruokaeineksiin ja Hetki-salaatteihin (4 e). Toisinaan ostan myös koululta kokkioppilaiden tekemää ruokaa n 6 e / 2 annosta. Etenkin perjantaisin otan koululta mukaan, jotta viikonloppuna ei tarvitse tehdä ruokaa itse tai elää eineksillä.
En itse keksi muuta selitystä keskimääräistä pienemmille ruokakuluille kuin sen, että kyseessä on erityisen pieniruokainen ihminen. Tämän voi todeta myös esim erään Päivin "näin teet halvalla ruokaa" ohjeita katsomalla. Älä syö, tai syö mahdollisimman vähän, niin säästät rahaa. Kuka sitten haluaa säännöstellä syömistä on ihan kysymys erikseen, mutta itse olen ainakin tähän saakka kantanut kaupasta ihan niin paljon ruokaa kuin sitä menee, lapset saavat syödä AINA vatsansa täyteen.
Osa taas ei ehkä vain osaa laskea paljonko käyttää rahaa mihinkin. Tämän huomaa aina kun täällä palstalla vertaillaan asumiskuluja tai auton kuluja, jokaisella on erilainen tapa laskea niitä, osalle esim auton kulut on pelkkä polttoaine, kun itse lasken KAIKEN arvonalenemasta lähtien.
Lisäksi monet neuvot ja ohjeet ovat aivan kummallisia.
Tässäkin ketjussa on mainittu mm pinaattikeitto. Jos ostaa pakastepinaattia ja laktoositonta maitoa, kuten meidän perheessä tulee olla, ei voi tätäkään erityisen edulliseksi ruuaksi kutsua, moni perusruoka on oikeasti halvempaa. Joku mainitsi riisi-tonnikala-hemapa, siis anteeksi, mutta tonnikala ei todellakaan ole mitään edullista syötävää. Joku mainitsi, että jääkaapissa on aina paljon kaalta, porkkanaa ja paprikaa - siis mistä nämä ovat sinne tulleet? Jos itse ostan paprikaa iltanaposteltavaksi, niin en kyllä erityisen halvaksi kehuisi.
Vierailija wrote:
Täysjyväpastassa on vähemmän proteiineja kuin tavallisessa. Toim. Huom.
Pasta tehdään oikeaoppisesti kananmunaan ja vehnäjauhoon käsin. Varmaan kananmuna on teollisesti valmistettunakin jossain muodossa taikinamassassa. Siten se sisältää proteiiniakin.
Meillä menee noin 150-200 euroa viikko, kolme aikuista, 17v teini sekä neljä hoitolasta arkipäivisin.
Ja sekin kun kaikki proteiini puuttuu, niin ei nuo edes pidä nälkää,koko ajan on sellainen jäyttävä tunne mahassa,nälkä!!!