Paljonko menee viikossa ruokaan rahaa?
Itellä menee viikossa 30-50 euroa. Kävin perjantaina kaupassa ja edellä olevalla naisella oli kärry täynnä tavaraa, ja kuulin hinnan joka oli reilu 200 euroa!!!!! Järkytyin, että kuka ostaa yhdessä päivässä yli 200 euron edestä ruokaa!!!!! Käyn itse kerran viikossa kaupassa ja perjantaina ostokseni maksoin vain 49 euroa. Asun yksin, mutta jos perhe elämä tarkoittaa yli 200 euron ruokaostoksia, niin taidan jättää perheleikit väliin. Älytöntä rahan haaskausta. Ei ainakaan yksin asuva voi saada menemään ruokaan yhden päivän aikana 200 euroa. Kai sitten myös syödään se kaikki ruoka ettei nakata roskiin.
Kommentit (127)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minulla menee kauppaan 20 euroa viikossa ja sillä rahalla ostan aamupalan, välipalan, päiväruoan, välipalan, iltaruoan ja iltapan joka päivälle.
Joopajoo. Kaurapuuroa ja banaania kuukaudesta toiseen.
Montako päivällistä/illallista itse saat esim. yhdestä normikokoisesta pizzerian pizzasta? Itse saan 2-3.
-eri
Jos 20 eurolla aikoo saada 42 ateriaa, niin aterian hinta on n 50senttiä. Saat syödä siitä pizzasta sen vähintään 10 kertaa pysyäksesi budjetissa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minulla menee kauppaan 20 euroa viikossa ja sillä rahalla ostan aamupalan, välipalan, päiväruoan, välipalan, iltaruoan ja iltapan joka päivälle.
Montako päivällistä/illallista itse saat esim. yhdestä normikokoisesta pizzerian pizzasta? Itse saan 2-3.
-eri
Se on yksi lounas. Kotipizza on puoli lounasta.
Suunnilleen 5€ viikossa.
Asun yksin keskellä metsää ja olen ruoassa pääosin omavarainen.
Marjastan, sienestän, kalastan, hoidan kasvimaata ja perunapeltoa.
Tällä hetkellä on yksi lehmä ja muutama kana ja pari lammasta.
Joten kaupasta ei tarvitse oikeastaan ostaa kuin suolaa, sokeria, vehnäjauhoja ja lihaa aina välillä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
-eri
Jos 20 eurolla aikoo saada 42 ateriaa, niin aterian hinta on n 50senttiä. Saat syödä siitä pizzasta sen vähintään 10 kertaa pysyäksesi budjetissa.
Toki. Kuvastikin sitä että laadun lisäksi vaikuttaa myös määrä, paljonko ruokaa tarvitsee.
Vierailija wrote:
Olkaa hyvät, arvoisat rehelliset vastaajat, ja kertokaa nyt ihan tarkalleen, mitä syötte viikon aikana alle 10 eurolla päivässä/henkilö. Siis aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala sekä namuset siihen vielä lisäksi? Lupaattehan, ettette enää valehtele?
Terve ihminen ei tarvitse mitään välipaloja tai aamu/iltapalaa, 1-2 kertaa syöminen päivässä riittää.
Vierailija wrote:
Olkaa hyvät, arvoisat rehelliset vastaajat, ja kertokaa nyt ihan tarkalleen, mitä syötte viikon aikana alle 10 eurolla päivässä/henkilö. Siis aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala sekä namuset siihen vielä lisäksi? Lupaattehan, ettette enää valehtele?
Kaurahiutaleet maksaa reilun 1e/kg. Siitä tulee perheelle aamu- ja iltapuuro veteen 2 pvksi. Ihan "kuivana" ei tarvitse syödä, vaan on marjoja hilloina ja pakkasessa. Jälkimmäisistä tulee vähästä paljon, kun tekee kiisseliä. Perunajauho euron, sokeri 1.5 riittää 10litraan eli 2.5viikoksi.
Sämpylöitä tai leipää leipäkoneella tehdään melkein joka päivä. Hinnaksi tulee 1.5e/kg. Porkkanoista ja kesäkurpitsasta saa raasteena kosteutta taikinaan. Leipä on tuoreena niin hyvää, ettei mitään laiteta päälle, jollei ole ollut jotakin hyvässä tarjouksessa.
Pääruokaa tehdään kerralla paljon. Kuivista herneistä hernekeitto maksaa 2€ 3litraa. Siihen voi laittaa välillä jotakin lihaa tai kermaa tai linssejä, niin saa vaihtelua. Uppoaa kuitenkin vuosienkin jälkeen hyvin. Joka viikko tehdään yksi satsi, josta riittää 8 annosta.
Kaalikeittoa ja kaalilaatikkoa tehdään niinkään usein silloin, kun kaali on edullista. Yleensä ostetaan 500g jauhelihaa, sipulia ja soiharouhetta, joista paistetaan vähästä paljon mössöä. Riittää 6 litraan kaalilaatikkoa. Syödään itsekerättyjen puolukoiden kanssa.
Ohrapuuroa ja riisipuuroa keitetään silloin, kun maito on tarjouksessa. Tattaripuuroon lisätään yli puolet kaurahiutaleita, niin on halvempaa. Tosi hyvää vadelmakiisselin kanssa.
Peruskeittoja tehdään perunasta. Sattumiksi nakkeja tms mitä sattuu tarjouksessa olemaan.
Pinaattikeittoa ja pinaattipannaria tehdään pakastepinaatista silloin, kun saadaan maitoa tarjouksesta.
Riisi on kallistunut, mutta vielä on riisi-tonkikala-hernemaissipaprikavuoka suht edullista ja yksi lempiruoista.
Näillä pääsee jo aika pitkälle. Omenia on omasta takaa, ja muita hedelmiä syödään, kun löydetään tarjouksesta.
-Kahden kilon jauhopussi liiteristä 2€/ neljän päivän sämpylät
-Kookosmaitoa +kikherneitä +papuja +kanaa/jauhelihaa ~12€/ Kolmen päivän keitot tai riisin lisukkeena varmaan koko viikon kastikkeet
Vierailija wrote:
Suunnilleen 5€ viikossa.
Asun yksin keskellä metsää ja olen ruoassa pääosin omavarainen.
Marjastan, sienestän, kalastan, hoidan kasvimaata ja perunapeltoa.
Tällä hetkellä on yksi lehmä ja muutama kana ja pari lammasta.
Joten kaupasta ei tarvitse oikeastaan ostaa kuin suolaa, sokeria, vehnäjauhoja ja lihaa aina välillä.
Jyvitä ne eläinten kulut omiin kuluihisi, niin ei vitonen riitä kuin kuvien katseluun.
Pelkkiin kortonkeihin jo menee 50 viikossa
Meillä menee mieheni kanssa(eläkkeellä molemmat) noin 100euroa viikossa.
Ostan just sitä mitä haluan 🤗
Vierailija wrote:
Pelkkiin kortonkeihin jo menee 50 viikossa
Miksi niitä syöt?
Jos nuukailen, niin ehkä 50€. Jos ostan välipaloja ja muuta ekstraa, niin ehkä 70€. Realistisesti puhuttuna kauppaan menee ainakin 100€ viikossa, kun pitää ostaa siivous- ja hygieniatarvikkeita ja kissojen jutut, sekä herkkuja tulee välillä osteltua.
Vierailija wrote:
Syöt kuin pikkulintu. Minä olen 50-kiloinen nainen, mutta kulutukseni on suurta. Ruokaan menee ainakin 80€.
En pysty enää edes syömää kaurapuuroa tai makaroonia, ei vaan mene enää alas, niin hirvee tökkis tullu kun niitä pelkistään syönny koko tän viikon ajan, kun ei ole ollut muutakaan, loppuviikko ennen rahoja aina tämmöstä, ei jaksa enää, koko yleiskunto on jo romahtamassa
Kolmihenkinen perhe: kaksi aikuista ja lähes aikuinen lapsi. Kahden päivän ruuat noin 60 e eli noin 180 e/vk. Sisältää ruokien lisäksi talouspapereja, shampoita jne.
Vierailija wrote:
-Kahden kilon jauhopussi liiteristä 2€/ neljän päivän sämpylät
-Kookosmaitoa +kikherneitä +papuja +kanaa/jauhelihaa ~12€/ Kolmen päivän keitot tai riisin lisukkeena varmaan koko viikon kastikkeet
Kuolisin nälkään sun ruokavaliolla.
Vierailija wrote:
No tässä sulle rehellinen vastaus tältä päivältä:
Ei aamupalaa eikä lounasta.
Päivällinen: makaronilaatikkoa noin 2,5 dl, suvisalaattia noin 1dl, 2tl kurkkusalaattia, pari lasia vettä, ketsuppia noin rkl.
Illallinen: sama kuin päivällinen + pari porkkanaa
Iltapalaksi todennäköisesti maustamatonta jogurttia 2 dl, 2 saksanpähkinää, omenoita pakastimesta noin 2-3 dl. Purkki tonnikalaa ja iso muki teetä ilman sokeria.
Makaronilaatikkoa olen syönyt nyt noin 5-6 päivää. Yhtenä päivänä söin pakastepizzan ja kaupasta ostetun täytetyn patongin. En syö leipää, juustoa, kinkkua, hedelmiä muutoin ollenkaan. En myöskään pullaa, keksejä, jäätelöä. Karkkia meni kuluneella viikolla pieni suklaalevy(0,99€) pari suklaapatukkaa(2x0,52€) pieni pussi salmiakkia(1,59€), yhteensä noin 3,70€:lla En juo limsoja, kahvia, mehuja. Jääkaapissa on paljon vihanneksia, kaalta, porkkanaa, tomaattia, kurkkua, paprikaa. Fetajuustopala ja ananaspurkki. Noista riittää useammalle viikolle. Porkkanoita natustelen joka ilta myös. Lihaa oli makaronilaatikkossa 300-400g.
Sinkku eläkeläinen, viikon ruokamenot n. 100 euroa, mutta jos käy vieraita niin voi mennä 150 euroakin. Satasella ei kyllä saa samaa mitä sai vielä vuosi sitten. Ruuan hinta on jo ongelma ennestään suhteellisen hyvin tuloillaan pärjänneillekin.
Meillä menee n.250€ viikossa. Syöjiä kaksi aikuista ja kolme lasta joista vanhin on teini. Eli keskimäärin meilläkin tuo 50€/hlö pitää aika hyvin kutinsa. Varmasti vähemmälläkin selviäisi, mutta hyvä ruoka on yksi harvoja nautintoja tässä elämässä.