Kaverin rahan käyttö ihmetyttää
Kaverini on pitkin vuotta käynyt hienoilla lomamatkoilla, kuten vuoden alussa, keväällä oli hulppeassa mökissä jossa oli poreammeet ja kaikki, kesällä oli reissussa ja nyt syksyllä oli ulkomailla hotellissa. Ensi vuodelle suunnittelee Nykin matkaa. Ihmettelen, että millä rahalla, koska on kuitenkin tavallisessa päivätyössä?
Mistä ihmiset repii rahaa?
Kommentit (47)
Jos asuu kahdestaan, on lapseton, käy töissä, hyvin jää rahaa lomamatkoihin. Kun ei laita sitä rahaa esim. baareihin,tupakkaan, johonkin turhaan ylimääräiseen.
Vierailija wrote:
Jos on lapseton sinkku, niin helposti jää rahaa käteen. Ei perheellisellä ole rahaa muuhuin kuin velkoihin, mutta elämä on täynnä valintoja.
Yksineläjät ovat Suomessa toisiksi köyhimpiä heti yksinhuoltajien jälkeen. Jos toisaalta on lapseton ja avoliitossa niin rahatilanne on kaikista todennäköisemmin hyvä.
Oletko kuullut säästämisestä, jos minä pidän jostain, säästän siihen tai sitten ostan heti, budjetointi on myös näppärä juttu.
Tiedätkö mitä palkkaa hän saa tavallisesta päivätyöstään, ja mihin rahojansa noin niin kuin muuten kuluttaa? Jos hän säästää kuussa vaikka 300 euroa pelkästään matkustamista varten se on vuodessa 3600 euroa. Kyllä sillä jo useamman reissun tekee jos hieman suunnittelee eikä osta kalleimpiin aikoihin.
Jos saa tavispalkkaa, niin käteen jää noin 2800 e/kk. Siitä asuminen, ruoka jne. pakolliset kulut vie noin 1000 e ja säästöön jää joka kuukausi 1800 e. Tai sitten voi säästää 1000 e ja humputella 800 e, miten vain. Ei aina ole välttämätöntä maksaa asumisesta 1200 e/kk ja kauneudesta saman verran lisää.
Mun kaveri on lapseton, pienet asumiskulut ja vielä puoliso niitä jakamassa. Se sai töitä, joissa bruttopalkka on jotain 3500 euroa ja ei sillä pitkään mennyt, kun oli yli 30 000 euroa säästössä. Itellä ja puolisolla on palkat samaa luokkaa, mutta meillä on kolme lasta, niin on säästäminen huomattavasti hitaampaa.
Yksin on myös helppo matkustaa, kun voi lähteä äkimminkin tai vaikka silloin kun koulussa ei ole loma-aika jne. Ja jos lennolla on yksi paikka, sinne ei viiden hengen lapsiperhe sovi. Samoin kulut ovat yksin paljon pienemmät.
Joitain vuosia sitten bruttopalkkani oli 2000, ja siitä säästi täällä maalaiskaupungissa yksiössä vuokralla asuen helposti joka vuotisiin matkoihin, nyt netto on paljon enemmän kuin tuo brutto joskus oli, mutta ei sillä 4 henkeä mihinkään juuri matkusta. Onneksi isovanhemmilla on halua ja mahdollisuuksia tarjota lapsille reissuja kotimaassa ja ulkomaillakin.
Toiset saa vanhemmiltaan, voittanut rahaa tai perintöä. Ei kukaan näistäkään puhu.
Kallista on jos on perhettä. Ei me missään käydä. Nuoret säästää rahansa ja saavat olla meidän ruokapöydässä.
Vierailija wrote:
Jos saa tavispalkkaa, niin käteen jää noin 2800 e/kk. Siitä asuminen, ruoka jne. pakolliset kulut vie noin 1000 e ja säästöön jää joka kuukausi 1800 e. Tai sitten voi säästää 1000 e ja humputella 800 e, miten vain. Ei aina ole välttämätöntä maksaa asumisesta 1200 e/kk ja kauneudesta saman verran lisää.
Mikä on sun "tavispalkka", josta jää käteen 2800? Mun palkka on vähän alle 4200 ja käteen jää noin 2700 euroa. Mediaanipalkka on jotain 3500 euroa/kk ja keskiarvopalkka joitain satasia suurempi. Näin ollen jos käteen jää 2800 euroa/kk ei palkka ole tavispalkka, vaan keskimääräistä parempi.
Vierailija wrote:
Naisten on helppo tienata rahaa jakamalla persettä miehille maksua vastaan. Vaikka 100 per pano, niin nainen voi tienata tuhansia euroja päivässä.
Sama koskee miehiä eli pukkeja. Hyvännäköisellä pukilla on hotellihuoneeseen tunkua ja tienestit ovat hyvät, eli ei vain naisten tapa ansaita.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä on sun "tavispalkka", josta jää käteen 2800? Mun palkka on vähän alle 4200 ja käteen jää noin 2700 euroa. Mediaanipalkka on jotain 3500 euroa/kk ja keskiarvopalkka joitain satasia suurempi. Näin ollen jos käteen jää 2800 euroa/kk ei palkka ole tavispalkka, vaan keskimääräistä parempi.
Tavispalkka on mediaanipalkka, joka Tilastokeskuksen mukaan on 3800 e/kk, Jos ei kuulu kirkkoon ja on työhuonevähennys/matkakuluvähennys tms., niin suunnilleen 2800 e/kk tilille jää. Lisäksi olennaista ei ole nyt pohtia sinun veronmaksujasi vaan sitä, että päivätyötä tekevälle jää verojen maksun jälkeenkin rahaa sen verran, että voi matkustella.
Me ollaan päivätöissä, ei isotuloisia, mutta eletään tällä. Mies saa kuitenkin perintöönsä liittyvää pääomatuloa 12000 euroa käteen vuodessa. Käytetään tämä yleensä matkustamiseen. Eli ei toisten elämästä voi tietää. Ei mekään tästä huudella.
Matkoja voi tehdä pienellä budjetilla ja voi tehdä valtavalla budjetilla. Pari kuukautta sitten jossain oli tarjous Bulgarian 2 vko matkasta - sisältäen lennot, majoituksen ja kuljetukset - 150 euroa per henki. En vieläkään voi uskoa miten tuo on kannattavaa, mutta niin vaan myynnissä oli tuohon hintaan. Toiset 150 euroa ja ensimmäiselle viikolle sisältyivät myös ruokailut. Koska eka viikko oli kiertomatkailua eri kaupungeissa veikkaan että suurin osa matkaajista on ottanut senkin.
Ihmiset repii rahaa
- sijoituksista = pääomatulo
- perinnöistä
- erilaisista arpajais- ja uhkapelivoitoista
Meidän kohdalla lähtölaukaus oli huomattava porukkalottovoitto 12 vuotta sitten. Saimme lähes miljoona euroa. Emme kertoneet miehen kanssa kenellekään, emme edes lapsille tai lähisukulaisille.
Ja sä olet eläkkeellä ja ulosotossa?
Me saadaan kaverin kanssa parin sadan tarkkuudella samaa palkkaa. Hän ihmettelee, miksi meillä on varaa asioihin joihin hänellä ei ole. Asutaan aika vaatimattomasti (lue: ahtaasti vanhassa talossa) ja ei erityisesti sisusteta, hänellä uusi okt, ja joka kuukausi jotain uutta sisustusjuttua. Meillä on vanhat autot, hänellä pakko olla uusi. Minä en panosta pukeutumiseen, viihdyn farkuissa ja neuleissa, hän ostaa joka kuukausi vaatteita. (Työvaatteet tarjoaa työpaikka molemmille.) Minä käyn kampaajalla 2x/v, jalkahoidossa 4x/v, enkä meikkaa, hän käy kampaajalla väri+leikkaus joka toinen kk, kosmetologilla ja ostaa uutta kosmetiikkaa jatkuvasti.
Miksiköhän mulla ei ole jatkuva rahapula ja on varaa esim. matkustaa?
Vierailija wrote:
Me saadaan kaverin kanssa parin sadan tarkkuudella samaa palkkaa. Hän ihmettelee, miksi meillä on varaa asioihin joihin hänellä ei ole. Asutaan aika vaatimattomasti (lue: ahtaasti vanhassa talossa) ja ei erityisesti sisusteta, hänellä uusi okt, ja joka kuukausi jotain uutta sisustusjuttua. Meillä on vanhat autot, hänellä pakko olla uusi. Minä en panosta pukeutumiseen, viihdyn farkuissa ja neuleissa, hän ostaa joka kuukausi vaatteita. (Työvaatteet tarjoaa työpaikka molemmille.) Minä käyn kampaajalla 2x/v, jalkahoidossa 4x/v, enkä meikkaa, hän käy kampaajalla väri+leikkaus joka toinen kk, kosmetologilla ja ostaa uutta kosmetiikkaa jatkuvasti.
Miksiköhän mulla ei ole jatkuva rahapula ja on varaa esim. matkustaa?
Niinpä. On aivan eri asia ostaa omakotitalo 180 000e puoliksi kuin ostaa pienen pieni omakotitalo 50 000e puoliksi. On eri asia maksaa 1000 eurolla lyhennyksiä ja yhtiövastikkeita kuin maksaa 500 eurolla pelkkää lainan lyhennystä. Se on ihan se, mitä valitsee.
On voittanut nätin summa lotossa tai eurojaskassa. Perinyt. Ei vaan viitsi kirkossa kuuluttaa asioistaan.