Postin palkkaama 14-vuotias tyttö ei jaksanutkaan jakaa paketteja, kirjeitä ym. ja piilotti ne kahden vuoden ajan
Miksi Posti edes palkkaa näin nuoria kersoja? Ei 14 v ole edes rikosvastuussa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/058a0323-f018-4386-ab5b-376ccf989de5
Kommentit (159)
Alas on posti vajonnut, en todellakaan antaisi tärkeää postia alaikäisen käsiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitähän jutun tyttö teki sen ajan mikä olisi normaalisti mennyt postinjakokierrokseen? Varmaan hengaili kaupungilla tai kesäaikaan rannalla tai puistossa kavereiden kanssa. Samalla palkka juoksee töistä joita ei edes tehnyt. Millainen työnjohto postilla oikein on, jos tämänkaltainen vilunkipeli ja laiskottelu saa jatkua jopa vuosia?? Vai oliko tytön oma äiti tai isä esihenkilön asemassa ja siksi asiaan ei puututtu ajoissa.
Jotenkin käsitin että ei ollut vain ehtinyt jakaa kaikkea, tahti liian hidas tai jotakin muuta epäselvyyttä
Kun katsoo jutun kuvamateriaalia niin jakamatta jääneitä lähetyksiä on aika h..tin paljon, röykkiöittäin suorastaan. Eli kirjeiden ynnä muiden piilottaminen on ollut hyvin systemaattista. Jos jakelutyö on oikeasti niin kuormittavaa mitä tyttö sanoo niin olisi lopettanut hom
Todennäköistä on, että aluksi osa postista on jäänyt jakamatta joko ajan puutteen tai sairauden takia. Tyttö huomannut ettei kukaan kysele jakamatta jääneen postin perään ja keksinyt siitä helpon tavan ottaa "ommoo lommoo" piilottamalla jakamatta jääneet postit.
Olin vuosituhannen alussa (aikuisena) postinjakajana pääkaupunkiseudulla. Kesäloman ajaksi palkattiin näitä about 15-16-vuotiaita teinejä kesätöihin. Ihan meidän vakkareiden kanssa tekivät töitä samaan aikaan, eikä kyllä olisi ollut mitään paikkaa, minne olisi voinut jemmata "ylimääräisiä" posteja. Kaapit ei kovinkaan isoja, ja ne tyhjennettiin työsuhteen lopussa. Tiettyyn aikaan iltapäivästä pulju laitettiin kiinni ja hälytys päälle, ei siellä ketään kulkenut ennen seuraavaa aamua. Tunnit leimattiin koneelle. Onko nykyään tosiaan sellaista, että kuka vaan pääsee illallakin touhuilemaan yksikseen jakelupisteeseen ja jakamaan postia silloin kuin huvittaa? En todellakaan ymmärrä moista touhua.
Vierailija wrote:
Kärpäsestä tehty härkänen. Teinitytön teko oli typerää muttei hän tappanut tai pahoinpidellyt ketään. Laskuista tullut muistutus, sairaalakäynneistä omakannassa tieto. Nettitilaukset lähetetty uudestaan. Eikä tyttö päivittäin postia jakanut joten kyllä sillä reitillä asukkaat on pääsääntöisesti postinsa saaneet muiden jakajien toimesta.
Joo, itsekin satuin eräänä päivänä huomaamaan omakannassa kirjauksen.
Lähetetty kutsu tutkimuksiin, ei perunut aikaa eikä saapunut paikalle. Olen yrittänyt saada muutettua virheellistä kirjausta, mutta se ei onnistu. Enkä ole saanut uutta aikaa tutkimuksiin kun kerran ilmoittamatta jätin menemättä paikalle.
Sen tutkimuksen piti alunperin tapahtua "ensi vuonna", mutta antoivatkin ajan jo "tänä vuonna".
Postin pitäisi kantaa vastuunsa eikä palkata lapsia töihin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kärpäsestä tehty härkänen. Teinitytön teko oli typerää muttei hän tappanut tai pahoinpidellyt ketään. Laskuista tullut muistutus, sairaalakäynneistä omakannassa tieto. Nettitilaukset lähetetty uudestaan. Eikä tyttö päivittäin postia jakanut joten kyllä sillä reitillä asukkaat on pääsääntöisesti postinsa saaneet muiden jakajien toimesta.
Oletko postin henkilökuntaa? Siltä nimittäin kuulostaa vähättelysi.
Joku postin per"seen nuolija se on
Postin väellä on perinteisesti ollut kova ammattiylpeys. Hevosella viety viesti kelissä kun kelissä. 99% = 0% periaatteella tehty homma luotettavasti.
Sitten tuli tehokkuuden aika, Itellaksi brändääminen, takaisin postiksi brändääminen miljoonalaskulla, Himaset ja muut konsultit himassaan miljoonataksoilla pyörittelivät organisaatiot moneen kertaan uusiksi kuin leegolinnan joka aina täytyy hajottaa kasaamisen ilosta, sitten Stubbin juustohöylät ja lopuksi Sipilän privaattikone pärähti paikalle sammuttamaan valot.
En ihmettele. En olisi minäkään jaksanut Postilla olla töissä 14-vuotiaana.
Ällöttävää tuollainen vastuuttomuus, vaikka olikin perseilyn ja lorvimisen alkaessa vasta 14. Samaa luumuilua on ollut 15- ja 16-vuotiaana. Eikö vanhemmat todellakaan kasvata jälkikasvuaan enää nykyään.
Vierailija wrote:
Ällöttävää tuollainen vastuuttomuus, vaikka olikin perseilyn ja lorvimisen alkaessa vasta 14. Samaa luumuilua on ollut 15- ja 16-vuotiaana. Eikö vanhemmat todellakaan kasvata jälkikasvuaan enää nykyään.
Ei. Peruskäytöstavatkin ovat useilta nuorilta asiakaspalvelijoilta hukassa. Kotona vaan kehutaan ja ylistetään.
Sääliksi käy. Kuinka moni täällä tyttöä haukkuvista oli postilla töissä tuossa iässä? Minusta liikaa vastuuta annettu keskenkasvuiselle nuorelle.
Vaikeat kotiolot tarkoittavat yleensä, että kotoa ei saa tukea eikä rohkaisua.
Vierailija wrote:
Kuka on vastuussa mahdollisesti tulleista karensseista työttömille kun kirje jäänyt saamatta?
Tyttö. Korvausvastuu on alaikäiselläkin.
Vierailija wrote:
Varmaan jaettavaa on ollut liikaa ja tyttö paniikissa päätynyt piilottamaan jakamatta jääneet postit. Ehkä ajatuksena on ollut jakaa ne myöhemmin tmv. Hän on ehkä ollut liian tunnollinen, eikä ole uskaltanut kertoa esimiehelle liiasta kuormituksesta potkujen pelossa. Ainakin itse olin 14-vuotiaana vielä ajatusmaailmaltani melko lapsellinen, joten voisin kuvitella itseni tuohon tilanteeseen.
Meitä on moneen junaan. Itse olin 14-vuotiaana kihloissa seurustelu-/parisuhteessa joka kesti 8 vuotta, olin 22 kun erottiin.
Tavallaan ymmärrän sen, että lapsen vanhempien vastuu nostetaan tällaisessa tilanteessa esiin, mutta kyllä se nyt on ihan fakta, että työnantajalla on vastuu siitä, että työntekijä tekee työnsä. Ei ne vanhemmat voi sitä mistään tietää, ettei lapsensa suoriudu kunnialla työtehtävistään! Toki ei lapsella ole tainneet olla kotiolotkaan ihan 100-prosenttisesti kunnossa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Postillahan on paljon noita nuoria jakajia, eikä käsittääkseni mitään erityistä valvontaa ole vaan itsenäistä työtä tekevät kuten aikuisetkin postinjakajat. Mietityttää työnantajan vastuu tässä.
Miten alle 18 v. voivat olla siellä töissä, kun oppivelvollisuus pitää heidät koulussa. Posti jaetaan koulupäivien aikaan.
Postin jakaminen ei ole kokopäivätyötä vaan vuoroja sovitellaan juuri opintoihin tms. Harva saa tuolla huonosti palkatulla työllä koko elämäänsä katettua vaan se on jakajille täydentävää osa-aikaduunia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Postien piilottaminen kesti peräti kaksi vuotta?! Taisi jäädä aika monta uutta maksukorttia, vakuutusyhtiöiden ja Kelan yms. kirjeitä saapumatta perille. Puhumattakaan tilatuista ja maksetuista postipaketeista. Aikamoista harmia ja asioiden setvimistä aiheutti tämä tyttö hyvin monelle ihmiselle, ikävä kyllä. Toivottavasti hoitaa työnsä hieman paremmin nyt täysi-ikäisenä.
Eiköhän ne lopulta lähetetty uudestaan kun lähetystä odottava otti yhteyttä lähettäjään. Tuskin tyttö oli ainut jakaja sillä reitillä kun teki kai osa-aikaisena tuota hommaa. Liian kovasti syytetään 14v tyttöä kuin olisi tappanut jonkun!
Sinun mielestäsi on täysin ok että postinjakaja laistaa tehtävistään, ja laittaa syyttömät asiakkaat soittelemaan ja kyselemään lähetystensä ja tärkeiden kirjeidensä perään? Yksittäinen moka menee kyllä, virheitä sattuu, mutta tässä on ollut kyse tietoisesta ja systemaattisesta toiminnasta joka kesti peräti 2 vuotta. Ja vaikutti negatiivisesti hyvin monen henkilön elämään. Tässä ei ollut kyse mistään yhdentekevästä mainospostista.
Oletko kenties itse tämä neitokainen tai joku hänen sukulaisensa, kun näin innolla puolustelet tytön tekosia??
Postin johtaja kuitenkin tienaa miljoonia, on se hienoa, hyviä johtajia tuntuu olevan ja palkka kohdillaan. Eiks vaan.
No onhan tää ollut postilta väärin antaa noin paljon vastuuta 14 vuotiaalle. Toisaalta sitten taas, tämä tyttö on pari vuotta jättänyt työnsä tekemättä, mutta nostanut silti palkkaa,oli se sitten kuinka pientä tai isoa tahansa.
Oikeastihan hänen olisi pitänyt kertoa työnantajalle mikä on tilanne, ja pesti olisi purettu varmaankin ihan hyvässä hengessä. Siinä on voinut olla myös oikeastikkin, jokin eriittäin kuormittava elämäntilanne, mutta valitettava totuus on myös se, että osa nuorista, siis tyyliin juuri ja juuri täysi-ikäisetkään eivät kaikki ole ihan kartalla siitä ,mitä esim. tarkoittaa työaika ja työnkuvaa muokataan itselle sopivaksi eli jätetään tekemättä se, mikä ei välttämättä nappaa.
Ja samaa ihmettelen, mistä moni on täällä jo maininnut. Kuinka hiton isot pukukaapit on postilla, jos sinne mahtuu kahden vuoden kirjeet ja paketit?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Varmaan jaettavaa on ollut liikaa ja tyttö paniikissa päätynyt piilottamaan jakamatta jääneet postit. Ehkä ajatuksena on ollut jakaa ne myöhemmin tmv. Hän on ehkä ollut liian tunnollinen, eikä ole uskaltanut kertoa esimiehelle liiasta kuormituksesta potkujen pelossa. Ainakin itse olin 14-vuotiaana vielä ajatusmaailmaltani melko lapsellinen, joten voisin kuvitella itseni tuohon tilanteeseen.
Meitä on moneen junaan. Itse olin 14-vuotiaana kihloissa seurustelu-/parisuhteessa joka kesti 8 vuotta, olin 22 kun erottiin.
Miten seurustelusuhde tekee aikuisemmaksi? Teitkö heti suhteen alussa vauvan?
Vierailija wrote:
Posti vastuuseen tuosta.
Suomessa tällaisesta ei joudu kukaan vastuuseen, kumma kun edes uutisoidaan.
Oletko postin henkilökuntaa? Siltä nimittäin kuulostaa vähättelysi.