IS: Energiayhtiö HELENin myyjä käyttäytyi sikamaisestl liinkuntarajoitteista ihmistä kohtaan Iso Omena -kauppakeskuksessa
Myyjän toiminta ei kuulu yhtiön arvoihin, Helen sanoo.
Ison Omenan keskuspäällikön Mika Mustasillan mukaan sähkönmyyjä oli esitellyt Helenin palveluita asiakkaalle, jolla oli liikuntarajoite.
Asiakas oli Mustasillan mukaan selvästi ilmaissut myyjälle, ettei ole kiinnostunut tämän palveluista. Hän yritti kävellä tilanteesta pois, jolloin myyjä huusi asiakkaan perään ”ala-arvoisen” vitsin.
– Siinä petti tilannetaju ja huumorintaju kyseisellä työntekijällä. Hänen mielestään se oli varmaan hyvä letkautus, mutta se ei sitten tuntunut asiakkaasta siltä. Asiakas pahoitti mielensä ihan tosissaan ja soitti minulle, Mustasilta kertoo.
– Jos asiakas ei pysähdy, eikä ole kiinnostunut tuotteista, niin tilanne on silloin ohi. Se ei parane sillä perään huutelulla, hän huomauttaa.
Vitsi liittyi Mustasillan mukaan asiakkaan kävelykeppiin. Mustasilta kävi tilanteen läpi yhdessä Helenin työntekijän esihenkilön kanssa.
– Totesimme yhdessä, että on viisainta, että kyseisen työntekijän työvuoro lopetetaan siihen, hän sanoo.
HELENIN myynnistä ja asiakaspalvelusta vastaava johtaja Anu-Elina Hintsa toteaa, että kyseessä oli tosi valitettava yksittäistapaus, joka ei kuulu yhtiön arvoihin.
Hintsan mukaan tilanne käydään perinpohjaisesti läpi Helenissä. Helen pyrkii Hintsan mukaan tekemään tarvittavat jatkotoimenpiteet alkuviikosta.
– Yksittäistapaukset käydään Helenissä tosi tarkkaan läpi, ja niitä ei kyllä siivota pöydän alle. Pyrimme myös kehittämään toimintamalliamme niin, ettei vastaisuudessa näin pääsisi tapahtumaan, hän lisää.
IS ei ole tavoittanut myyjää itseään kommentoimaan tapausta.
Kommentit (93)
Vierailija wrote:
Mitähän tämä asiakas mahtoi ensimmäiseksi tehdä. Mietin vain.
Mikä asiakas? Liikuntarajoitteinen ohikulkija, joka ei päässyt tarpeeksi nopeasti irti kaupustelijasta. Asiakas on vasta asiakassuhteen solmittua. Muutenhan jokainen Mannerheimintiellä kulkeva mies olisi maksullisten asiakas jos jo sellaiseksi ohikulkiessaan muuttuisi ilman, että sovitaan kaupoista ja sen ehdoista jne.
Vaikka mua kuinka ärsyttääkin noi tyrkyttäjät ja toivoisin, että niitä ei olisi, niin mun on tosi vaikea kuvitella tilannetta jossa nauttisin kun joku päihdeongelmainen häiriköi ja ahdistelee yhtään ketään.
Vierailija wrote:
Siellä on Jonnella menny hermot kun ei kauppa käy ja alkanut huutelmaan hävyttömyyksiä.. onhan näitä helmiä ollut välillä puhelinmyynnissäkin, haistattelu alkaa jos sanoo "ei kiitos" :D
Minä sanoin kerran puhelinmyyjälle, ettei tule kauppoja ja hyvää jatkoa. Tyyppi alkoi huutaa täyttä kurkkua linjan toisessa päässä. Laitoin kauiuttimen päälle, että muutkin samassa huoneessaolijat kuulivat raivokkaan ulinan.
Ihanko tosissaan puhelinmyyntifirmat kuvittelevat ihmisten olevan jotenkin iloisia ja tyytyväisiä kun soitellaan ja tyrkytetään milloin mitäkin ja kun ei käy niin oikein unistaan raivoissaan luuriin ventovieraalle ihmiselle? Itse häpeäisin jos tekisin noin töissä.
Vierailija wrote:
Itse teeskentelen kuuroa ja alan viittoamaan jo loppuu tyrkytys:D sitä varten harjoitellut oikeastikin viittomakieltä jos joku myyjä sattuisikin osaamaan viittomakieltä.
Minä alan puhua ruotsia. 99% perääntyy heti.
Myyjät valtaavat kulkureittejä että vaikea mennä ohi ilman tuputusta ja huutelua
Vierailija wrote:
Myyjät valtaavat kulkureittejä että vaikea mennä ohi ilman tuputusta ja huutelua
Meno on kohta kuin basaarissa. Ei tarvi matkustaa Turkkiin eikä Marokkoon päästäkseen tunnelmaan. Näin siis voi ajatella ilmiöstä positiivisesti.
Nollatason uutinen, mutta onhan siinä pikanttina yksityiskohtana viittaus ahneen sähköyhtiön "arvoihin".
Onneksi asiakkailla on oikeus huutaa, solvata ja uhkailla työntekijöitä.
Terveiset sosiaalihuollosta, sama tilanne joka paikassa nykyisin. Ihmiset ovat todella asiattomia.
P. S. Yksittäisen ihmisen huono huumori ei ole etusivun uutinen, vaikka toinen osapuoli olisi jalaton. Luulisi näissä maailman sodissa ja rikollisuudessa Suomessa olevan tarpeeksi järkevää uutisoitavaa.
Vierailija wrote:
Itse teeskentelen kuuroa ja alan viittoamaan jo loppuu tyrkytys:D sitä varten harjoitellut oikeastikin viittomakieltä jos joku myyjä sattuisikin osaamaan viittomakieltä.
Tämä toimii upeasti eritoten ulkomailla turistirysissä ravintolan sisäänheittäjien kanssa. Ja mikä parasta, ei tarvitse osata oikeasti viittomakieltä :D :D :D
Liittymien ja sähkönmyyjät käyttäytyvät monesti epäasiallisesti, Ne yrittävät yli-innokkaasti tehdä kauppaa ja jos ei onnistu, niin alkavat vinoilla ja huudella perään.
Liittymien myynti pitää kieltää lailla. Ei ole oikein, että ihmisille soitellaan ja kaupataan tuotteita, joita asiakas ei tarvitse.
Minusta tämä on ollut viime aikojen tärkeimpiä juttuja ja uutisia.
Miksi ihmisiä häiritään? Markkinatalouden takia. Työpaikkojen takia. OK.
Miksi ei tarvitse osata käyttäytyä ja kunnioittaa toisia ihmisiä? Koska mä en haluu, mä tahdon vaan myydä ja kato emmä nää tota huuhkajaa koskaan elämässäni, niin mitä välii, hei,
Ja sitten ihmetellään, kun kaikki ihmiset ovat vihamielisiä, töykeitä, tekevät järjettömiä ja julmia tekoja, näkevät muut ihmiset vain objekteina tai välineinä saada itselle jotain hyötyä. Ei ole kunnioitusta toisen ihmisen rajoja kohtaan ja muutenkaan. Ei tällaisia ihmisiä halua tukea mitenkään, olivat kuinka töissä ja innokkaita tahansa.
Hyvät käytöstavat eivät maksa mitään, mutta niillä voi saavuttaa paljon. Itsekuri ja sen kehittäminen kannattaa, ettei möläyttele suustaan sammakoita, vaikka kuinka vittuttaisi. Se on tie menestykseen, vaikka nuoret toista luulee. Eikä niille kukaan opeta nykyään mitään, koska nuoret on niin paljon parempia kato ton atk:n kanssa, niin kyllä ne niinku pärjää, mä lähen tästä Fuengirolaan tyttöjen kanssa...
Vierailija wrote:
Liittymien myynti pitää kieltää lailla. Ei ole oikein, että ihmisille soitellaan ja kaupataan tuotteita, joita asiakas ei tarvitse.
No mutta, communisti, terve!
Minua on ihmettyttänyt joidenkin kommentit siitä ikäänkuin kyse on agressiivisesta myymisestä ja se on syy käytökseen. Miten vittuilu ja päänaukominen auttaa myynnissä, miten tuollainen käytös liittyy millään tavalla työhön jossa kyseinen henkilö on.
Niinkö niitä sähkösopimuksia ja puhelinliittymiä myydään, ruvetaan huutelemaan hävyttömyyksiä täysin ventovieraille ihmisille, näinkö se tosiaan toimii, agressiivista myymistä, lopettakaa nyt jo.
Se liikuntarajoitteinen kuulee varmaan arjessaan ihan riittävästi jo vittuilua ja typeriä kommentteja. Ilman että joku työntekijä alkaa samaan. Eihän sitä ikinä tiedä mitä ihminen käy läpi. Joskus tollainen ”no se oli vain vitsi”ksi tarkoitettu solvaus voi murtaa padon, jos sitä samaa sontaa joutuu kuulemaan jatkuvalla syötöllä.
Vierailija wrote:
Itse olen opetellut sanomaan vaan "ei". Huomattavasti helpompaa.
En yleensä kuuntele liittymä enkä sähkön myyjien kaupustelemista. Silloin ne yleensä huomauttaa, että oletko sinä kuuro. Ei sekään ole mukavaa.
on mullekin tullut itiksessä joku ikävä liittymämyyjä veetuilemaan.
Haluaisin tietää tarkemmin, minkälainen se "ala-arvoinen" vitsi oli. Silloin osaisin paremmin arvioida sen loukkaavuutta.
Kuinka monta näitä sähkönmyyjää on, varmasti löytää itselleen uuden pusherin.