Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sumutus /GASLIGHT-sarja Yle Areenalla - kukaan katsonut?

Vierailija
14.10.2023 |

Kun suuri rakkaus muuttuu tuhoavaksi manipuloinniksi.

Järkyttävä draama-sarja, kukaan seurannut?

Linkki tässä

https://areena.yle.fi/1-65924151

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En halua lukea kommentteja enempää kun sarja on vielä kesken, mutta täytyy sanoa että valtaosan ekasta neljästä jaksosta voisi skipata, tai ainakin pikakelata. Ymmärrän että rakkaustarinaa rakennetaan huolella ja tarkoituksella, mutta jeesus sitä kliseisen jatkuvan naureskelun ja pussailun määrää. En kaipaa kovin nopeatempoista katseltavaa mutta rajansa kaikella; kohtaukset kestävät tolkuttoman pitkään ja se sama hihitys on läsnä kaikissa kohtauksissa.

Viidennessä jaksossa homma alkaa muuttua mukaansatempaavaksi.

Minusta sarja oli hyvä juuri siinä, että tulevaa rakennettiin huolella. Merkityksettömiä kohtauksia ei mielestäni ollut. Esim. juuri se ovikoodihomma, ”oletko sinä sitten aivan peloton?” ja kaikki pieni, kaikki, kaikella oli merkitys. 

Minä katsoin sarjan ilman ääniä pelkällä tekstityksellä, joten siksi jäin ehkä onnekseni paitsi tuosta kikattelusta, josta joku muukin valitteli. 

Vierailija
62/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

<p> Kun suuri rakkaus muuttuu tuhoavaksi manipuloinniksi.

Järkyttävä draama-sarja, kukaan seurannut?

Linkki tässä

https://areena.yle.fi/1-65924151 </p>

Vierailija
64/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En halua lukea kommentteja enempää kun sarja on vielä kesken, mutta täytyy sanoa että valtaosan ekasta neljästä jaksosta voisi skipata, tai ainakin pikakelata. Ymmärrän että rakkaustarinaa rakennetaan huolella ja tarkoituksella, mutta jeesus sitä kliseisen jatkuvan naureskelun ja pussailun määrää. En kaipaa kovin nopeatempoista katseltavaa mutta rajansa kaikella; kohtaukset kestävät tolkuttoman pitkään ja se sama hihitys on läsnä kaikissa kohtauksissa.

Minusta sarja oli hyvä juuri siinä, että tulevaa rakennettiin huolella. Merkityksettömiä kohtauksia ei mielestäni ollut. Esim. juuri se ovikoodihomma, ”oletko sinä sitten aivan peloton?” ja kaikki pieni, kaikki, kaikella oli merkitys. 

Minä katsoin sarjan ilman ääniä pelkällä tekstityksellä, joten siksi jäin ehkä onneks

Ehkä pitäisi itsekin katsoa äänettömällä. Miehen kanssa katsotaan ja hän sanoi allergisoituneensa pääosanaisen naurulle.

Ja tartun vielä tuohon merkityksettömään kohtaukseen; mielestäni ekat jaksot ovat niin täynnä merkityksettömiä kohtauksia että meinasi muutamaan otteeseen jäädä leikki kesken. Ilmeisen suosittu sarja kuitenkin, eli vika taitaa olla katsojassa.

Vierailija
65/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa tollasen paskan sijaan tämä:

Vierailija
66/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nuorena ja epävakaana ajautunut aivan sairaaseen suhteeseen itseäni vanhemman miehen kanssa. 

Minua varoiteltiin miehen ex-vaimon ja sukulaisten tahoilta. Mies ei saanut tavata edes omia lapsiaan. Silti KAIKELLE löytyi aina muka looginen selitys. Ja juuri se selitys korostui, että kaikki MUUT ovat hulluja. Uskoin selitykset! 

Lopulta kun tapahtui pahoinpitely ja aloin ymmärtää asioita, selvisi, että hän oli kehitellyt itselleen alusta asti valheellisen identiteetin. Suurin osa hänen kertomaansa ja historiansa oli täysin keksittyä.

Nyt kun mietin asiaa pitkästä aikaa, niin tuntuu ihan pelottavalle, kuinka hemmetin tyhmä ja vietävissä olen ollut. 

Vierailija
67/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse olen nuorena ja epävakaana ajautunut aivan sairaaseen suhteeseen itseäni vanhemman miehen kanssa. 

Minua varoiteltiin miehen ex-vaimon ja sukulaisten tahoilta. Mies ei saanut tavata edes omia lapsiaan. Silti KAIKELLE löytyi aina muka looginen selitys. Ja juuri se selitys korostui, että kaikki MUUT ovat hulluja. Uskoin selitykset! 

Lopulta kun tapahtui pahoinpitely ja aloin ymmärtää asioita, selvisi, että hän oli kehitellyt itselleen alusta asti valheellisen identiteetin. Suurin osa hänen kertomaansa ja historiansa oli täysin keksittyä.

Nyt kun mietin asiaa pitkästä aikaa, niin tuntuu ihan pelottavalle, kuinka hemmetin tyhmä ja vietävissä olen ollut. 

Kaikista omituisinta ja nöyryyttävintä on näissä suhteissa minusta juuri se, että toinen tietoisesti valehtelee ja manipuloi. Testailee, miten älyttömiä juttuja kumppanin saa uskomaan ja millä tempulla tästä missäkin tilanteessa saa haluamansa reaktion. Todella mielenvikaista ja vihamielistä. 

Vierailija
68/161 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tykkäsin myös. Ja myös tekijän taustoja väläytettiin, mikä johti narsismin syntysijoille. Taidokkaasti tehty sarja ja tosi hyvät näyttelijät. Päähenkilö oli myös kokonaisen ihmisen oloinen, ei mikään täydellinen pyhimys (esim. puhui rumasti säädölleen jne.).

Joo. Herätti myös kysymyksen että millainen oli miehen isä? Ja vanhempien suhde. Se äiti oli jotenkin jännä ja ärsyttävä tietysti mutta tarkkanäköinenkin, oliko itsellänsä kokemus narsistin kanssa elämisestä ja poika saanut lapsuudessa mallin? Haavoja ainakin ihan selvästi.

Äitisuhde teki Simonista tuollaisen? Eiköhän ole perinnöllistä. Äiti oli kuin ilmetty poikansa. Suvussani on yksi sukuhaara, jossa joka toinen on tuollainen sekopää. Eri pershäröt tuntuvat liittyvän jotenkin yhteen. Yksi on bipo, toinen epävakaa, eräs oppikirjaesimerkki narsistista.

Vierailija
69/161 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Se Kaasunäytelmä/elokuva mihin joku tämä sekoitti on kyllä myös hyvä. Vaikka on olikohan se 40-luvulta. Ei mitään uutta auringon alla..

Kaasunäytelmä! Voi ei, tarkoitin Kaasuvalo.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasuvalo

Vierailija
70/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ahdistava olo tuota katsottuani, syystä että oli kuin pikakelaus edellisestä suhteestani, jonka tosi lopetin jo muutamien kuukausien jälkeen kun oli niin outo fiilis.

Oli exää jolla puheiden mukaan mt-ongelmia, jo nopeasti kerrottiin rakastavan, ja yhteenmuutto otettiin puheeksi nopeasti (en suostunut). Minullekin osti muuten mieltymyksiensä mukaisen vaatteen, sellaisen joka ei tosiaan ollut minun juttuni.

Alussa todella ihanaa huomiointia, joka pikkuhiljaa alkoi rapistua. Loppumetreillä esim. painoani arvosteltiin "vitsinä".

Vierailija
71/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Poika saattoi tytön eka kertaa kotiin ja tiesi jo siinä vaiheessa tytön ovikoodin :D

Saman huomasin.

Sehän oli stalkannut ja kuvannut aikaisemmin sitä tyttöä. Näytti vilauksella niitä kuvia.

Vierailija
72/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän jännitettä, väsyttävää katsoa. Jos olisi ollut yksi kokonainen elokuva, draaman kaari ja juoni olisi saatu toimimaan paremmin. Nyt oli liikaa tyhjäkäyntiä. Tuli mieleen joku opetuselokuva yläasteelta jossa valistettiin huumeista tai satanismista yms

Vierailija
73/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onhan niitä naisissakin, vähemmän ehkä mutta kuitenkin. Silti olisi kiva kuulla miten miehet tuon ohjelman kokivat. Voin erehtyä mut tuntuu et tässä kommentoineet ovat kaikki naisia.

Olen mies ja sattumalta aloin katsoa sarjaa. Hyvin käsikirjoitettu ja näytelty, erityisesti pääosien esittäjät onnistuvat todella hyvin. Käsittääkseni suurin osa narsisteista on miehiä, joten sikäli valittu asetelma on ymmärrettävä. Tarinallisesti kiinnostavampaa olisi kuitenkin ollut, jos suhteen narsisti olisi ollut nainen.

Joka tapauksessa sarja kuvasi hyvin, kuinka narsisti kietoo toisen pauloihinsa olemalla ensin hyvin ihastuttava, huomioiva ja sanomalla tilanteessa kuin tilanteessa juuri oikeat sanat. Kontrollointi ja manipulointi alkaa pikkuhiljaa ja pahenee koko ajan. Noran roolihahmo näyttää, kuinka uhri uppoaa syvemmälle ja syvemmälle valheisiin ja kuinka vaikea tuollaisesta suhteesta on irrottautua.

Minun mielestäni tarinassa olisi ollut tiivistämisen varaa. Toisaalta pidin alun viipyilevistä tunnelmista ja rakkaussuhteen kehittymisen seuraamisesta.

Toivottavasti mahdollisimman moni nuori ja heidän vanhempansa tämän näkevät. Itselleni tämä avasi silmiä, vaikka en vastaavaa onnekseni olekaan kokenut. Olen kuitenkin teini-ikäisten tytön ja pojan isä, ja suosittelen heille tämän katsomista.

Vierailija
74/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina oli hyvin käsikirjoitettu päähenkilöiden taustoittamista myöten. Loppuratkaisu tosin oli turhan nopeatempoinen. Jäi himena tunne, että homma piti oli pakko pistää pikaisesti pakettiin.

Vierailija
75/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jokaisen tulee muistaa, että sattumaa ei ole olemassakaan. Jos joku vieras ilmestyy parikin kertaa kohdallesi, hän on sinua stalkannut. Omia kokemuksia on, ovat psykopaatteja, joista pitää heti päästä eroon.

Stalkkaako naapurin nainen siis minua? Hämmentävää, viisikymppistä ikisinkkua miestä ei kai kovin usein stalkata?

Hemmetti, se yksi nainen on tullut vastaan parin viikon ajan. Mitä ihmettä noi naiset minusta haluaa? 😂

Vierailija
76/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tätä aihetta miten paljon käsitellään, niin silti en vaan ymmärrä miten ihmiset jumittautuvat tuollaisiin suhteisiin, eivätkä lähde lätkimään heti alkuunsa. Etenkin kun tavallisia miehiä monesti jätetään ihan naurettavan pienistäkin syistä, mutta sitten tuollaisen hirviön tekemisiä jäädään katselemaan. Does not compute.

Vierailija
77/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Todella hyvät näyttelijät ja hyvin tehty.

Kyllä. Tarina moniulotteinen, henkilöhahmot syviä. Kaikin puolin äärimmäisen onnistunut sarja vakavasta asiasta.

Vierailija
78/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin tuli itku kaikkien niiden naisten ja oman nuoren minäni puolesta, jotka joutuvat tai ovat joutuneet tuollaista kokemaan.

Vierailija
79/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minä katsoin sarjan ilman ääniä pelkällä

Ilmeisesti se jatkuva naureskelu oli jonkinlainen tyylikeino, hihittely edusti onnea ja nauru katkesi, kun alkoi tapahtua kamaluuksia.

Mutta kyllä vain se hohotus oli ärsyttävää, vaikka täällä on näyttelijöitä kovasti kehuttu, niin minusta se naureskelu oli jotenkin hyvin epäaidon ja näytellyn tuntuista.

Vierailija
80/161 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa miinus nuoren naisen botox-naamasta. Epänormaalit mm. huulet 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan