Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sumutus /GASLIGHT-sarja Yle Areenalla - kukaan katsonut?

Vierailija
14.10.2023 |

Kun suuri rakkaus muuttuu tuhoavaksi manipuloinniksi.

Järkyttävä draama-sarja, kukaan seurannut?

Linkki tässä

https://areena.yle.fi/1-65924151

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa että oli kyllä jälleen ruotsalaista laatututotantoa. Erittäin hyvät näyttelijät, kaikki tosi aidon tuntuisia. Ei olisi amerikassa osattu tehdä lähellekään yhtä tasokasta. Ja hirmu virkistävää nähdä muitakin kuin puhkikuluneita tuttuja näyttelijöitä, suomalaisia tai jenkkejä.

Vierailija
22/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin eilen koko sarjan putkeen. Mietin pitkään onko liian ahdistava omien kokemusten takia mutta ei ollut. Ahdistava kyllä ja välillä oli tosi paha olla mutta katsomisen arvoinen oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut. Niin tuttuja elementtejä täynnä koko tarina, alkaen ex-tyttöystävän ja ystäviensä varoituksista. ja selitys tietty sama kuin sarjassa; hullu mustasukkainen ei halua päästää irti. Parin viikon "tuntemisen" jälkeen muutti luokseni, muutaman kuukauden päästä naimisiin.. karmeat vuodet täynnä valehtelua, mielipuolisuutta, väkivaltaa, kontrollointia.. useampi yritys erota ja vihdoin viimein onnistuin mutta en ilman ulkopuolisten apua. 

Hyvä että tuollaista tehdään ja näytetään, josko joku pelastuisi ajoissa.

Vierailija
24/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tykkäsin myös. Ja myös tekijän taustoja väläytettiin, mikä johti narsismin syntysijoille. Taidokkaasti tehty sarja ja tosi hyvät näyttelijät. Päähenkilö oli myös kokonaisen ihmisen oloinen, ei mikään täydellinen pyhimys (esim. puhui rumasti säädölleen jne.).

Joo. Herätti myös kysymyksen että millainen oli miehen isä? Ja vanhempien suhde. Se äiti oli jotenkin jännä ja ärsyttävä tietysti mutta tarkkanäköinenkin, oliko itsellänsä kokemus narsistin kanssa elämisestä ja poika saanut lapsuudessa mallin? Haavoja ainakin ihan selvästi.

Vierailija
25/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Poika saattoi tytön eka kertaa kotiin ja tiesi jo siinä vaiheessa tytön ovikoodin :D

Tämä oli hieno kohtaus! Kivasti oli tiputeltu noita pieniä merkkejä, joita ei ehkä edes huomaisi, ellei tietäisi ennalta mistä sarjassa on kyse. 

Ellei sarjaa olisi tällä palstalla kehuttu, niin olisin kyllä varmasti lopettanut katsomisen jo ekan jakson alkupuolella. Näytti alussa niin sellaiselta teinien seksihuumebilesarjalta.

Katsomisen aikana tuli voimakkaasti mieleen omia muistoja ja sellaisiakin asioita, jotka olin jo unohtanut. Terapeuttista nyt kymmenen vuotta myöhemmin. Itselläni on siis takana yksi tuollainen todella sairas parisuhde. Jos olisin nähnyt sarjan silloin kun tuossa suhteessa olin, niin ehkei se olisi auttanut minua suhteesta pois. Sitä on niin sokea. Mutta sarja voi avata läheisten silmät ja sitå kautta pelastaa jonkun.

Vierailija
26/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Niistä sen hoitamista mummoista tuli mieleen  että tajusiko ne sen miehen pahuuden jotenkin kun olivat ilmeettömiä. Jäi jotenkin outo fiilis noista hoidettavista. Vaikka mies olikin heitä kohtaan ystävällinen, niin tajusko ne sen dementian takaa jotain alitajunnassa?"

Ajattelin samaa kun katsoin sitä kohtausta, mummot olivat ikään kuin todella hiljaa vain ja varuillaan.

Vierailija
27/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin nuoret ovat vaaravyöhykkeellä, varsinkin jos on kyse ensimmäisestä vakavemmasta parisuhteesta, eikä heillä ole siis mitään aiempaa mihin verrata,ovat hyväuskoisia ja liian pitkään ajattelevat omituisuuksien kuuluvan asiaan ja asioiden selviävän puhtaan rakkauden voimalla.

Vierailija
28/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoin äsken. Koko sarjan. En oikein osaa sanoa muuta kuin todella hyvä. He ymmärtävät varmaan parhaiten joita on joko omakohtaisesti tai läheltä omassa elämässä tapahtunut vastaavaa.

On jotenkin sekava ja järkytetty olo vaikka omasta jutusta on jo jonkin aikaa. Ei niitä asioita osannut/uskaltanut/kehdannut kertoa edes tai varsinkin lähimmille, omassa elämässä meni paljon pidempi aika kuin ko sarjassa mutta sillä ei ole mitään merkitystä jos tuollaiseen suhteeseen joutuu. Itse(kin) ajattelin että elämäni päättyy henkirikokseen mutta onneksi ei, muut vihdoin huomasivat ja auttoivat pois kun itse olin ihan sekaisin ja neuvoton.

Äärimmäisen tärkeä ohjelma.

Vierailija
29/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tykkäsin myös. Ja myös tekijän taustoja väläytettiin, mikä johti narsismin syntysijoille. Taidokkaasti tehty sarja ja tosi hyvät näyttelijät. Päähenkilö oli myös kokonaisen ihmisen oloinen, ei mikään täydellinen pyhimys (esim. puhui rumasti säädölleen jne.).

Joo. Herätti myös kysymyksen että millainen oli miehen isä? Ja vanhempien suhde. Se äiti oli jotenkin jännä ja ärsyttävä tietysti mutta tarkkanäköinenkin, oliko itsellänsä kokemus narsistin kanssa elämisestä ja poika saanut lapsuudessa mallin? Haavoja ainakin ihan selvästi.

Itsellä pisti silmään että kun Simon soitti isällensä niin hetken päästä isä halusi lopettaa puhelun ja jatkaa television katselua vaikka huomasi? vai huomasiko että pojalla oli jokin hätä tai paha olla. Sopii hyvin narsistiin, Simon itse antoi Noralle ymmärtää että isä oli tärkeä ja oli läheiset ja hyvät välit.

Vierailija
30/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Poika saattoi tytön eka kertaa kotiin ja tiesi jo siinä vaiheessa tytön ovikoodin :D

Tämä oli hieno kohtaus! Kivasti oli tiputeltu noita pieniä merkkejä, joita ei ehkä edes huomaisi, ellei tietäisi ennalta mistä sarjassa on kyse. 

Ellei sarjaa olisi tällä palstalla kehuttu, niin olisin kyllä varmasti lopettanut katsomisen jo ekan jakson alkupuolella. Näytti alussa niin sellaiselta teinien seksihuumebilesarjalta.

Katsomisen aikana tuli voimakkaasti mieleen omia muistoja ja sellaisiakin asioita, jotka olin jo unohtanut. Terapeuttista nyt kymmenen vuotta myöhemmin. Itselläni on siis takana yksi tuollainen todella sairas parisuhde. Jos olisin nähnyt sarjan silloin kun tuossa suhteessa olin, niin ehkei se olisi auttanut minua suhteesta pois. Sitä on niin sokea. Mutta sarja voi avata läheisten silmät ja sitå kautta pelastaa jonkun.

Niinpä! Antaa rohkeutta puuttua toisen ihmisen, ystävän, sukulaisen, mikä onkaan elämään. Mieluummin erehtyy kuin tekee virhearvion. Mutta ymmärrän kyllä että ei se helppoa ole, varsinkin kun uhri voi pitkään vakuuttaa että kaikki on hyvin tai jos pelkää että puuttumisella on traagiset seuraukset.

Vierailija
31/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Niistä sen hoitamista mummoista tuli mieleen  että tajusiko ne sen miehen pahuuden jotenkin kun olivat ilmeettömiä. Jäi jotenkin outo fiilis noista hoidettavista. Vaikka mies olikin heitä kohtaan ystävällinen, niin tajusko ne sen dementian takaa jotain alitajunnassa?"

Ajattelin samaa kun katsoin sitä kohtausta, mummot olivat ikään kuin todella hiljaa vain ja varuillaan.

ihan sama olo tuli minulle, tuo varuillaan olo. Että näkivät ja ymmärsivät enemmän kuin muut.

Vierailija
32/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niistä sen hoitamista mummoista tuli mieleen  että tajusiko ne sen miehen pahuuden jotenkin kun olivat ilmeettömiä. Jäi jotenkin outo fiilis noista hoidettavista. Vaikka mies olikin heitä kohtaan ystävällinen, niin tajusko ne sen dementian takaa jotain alitajunnassa?

Just noin. Ja se työkaveri, Ebba vai mikä oli kun sanoi että Simon osaa aina sanoa oikeat sanat ja puhua niin kuin toinen haluaa kuulla - hieno kyky ja piirre mutta voi myös olla varoitusmerkki.

Vierailija
33/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niistä sen hoitamista mummoista tuli mieleen  että tajusiko ne sen miehen pahuuden jotenkin kun olivat ilmeettömiä. Jäi jotenkin outo fiilis noista hoidettavista. Vaikka mies olikin heitä kohtaan ystävällinen, niin tajusko ne sen dementian takaa jotain alitajunnassa?

Luultavasti mummolla on ollut samanlainen tapaus puolisona. Siksi jähmettyi pääsankarin seurassa.

Vierailija
34/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Niin oli tiputeltu. Jos ei ole omakohtaista kokemusta ei ehkä tajua mutta oli tosi piinaava just niiden merkkien takia jo ennen kuin alkoi tapahtua kun tajusi mistä on kyse.

Vierailija
35/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Melko ärsyttävä tyhjäpää oli se muijakin toisaalta.

Joku alle 20-vuotias. Juuri ja juuri aikuisuuden ensi askeleita elämässään ottaa. 

Vierailija
36/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Luultavasti mummolla on ollut samanlainen tapaus puolisona. Siksi jähmettyi pääsankarin seurassa.

Samaa ajattelin ja varsinkin kun tosiaan näytettiin, joku sen jo tässä ketjussa sanoi mut minäkin kiinnitin huomiota että kamera zoomasi kuinka mummo katsoi miehensä valokuvaa.

Vierailija
37/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joku alle 20-vuotias. Juuri ja juuri aikuisuuden ensi askeleita elämässään ottaa. 

Just näin. Minusta oli tosi uskottava. En varmaan itse jaksaisi näin viisikymppisenä riekkua seurassansa mutta minusta sarjassa kuvattu ystävysten yhteys, välittömyys, elämänilo ja aito välittäminen toisistaan oli todella hurmaavaa ja koskettavaa.

Vierailija
38/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavasti videoinut humalaista nuorta naista ja stalkannut ennen kuin meni herättelemään. Katsoi sängyssä videoitaan samalla kun avokki nukkui pahaa aavistamatta. Hyi, menivät kylmänväreet pitkin selkäpiitä!

Vierailija
39/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No kyllä jos 25-26-vuotias oli mielestänsä selvästi vanhempi. Niinhän se onkin tuon ikäisenä.

Vierailija
40/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Inhottavasti videoinut humalaista nuorta naista ja stalkannut ennen kuin meni herättelemään. Katsoi sängyssä videoitaan samalla kun avokki nukkui pahaa aavistamatta. Hyi, menivät kylmänväreet pitkin selkäpiitä!

Sairas mieli. Ehkä hankkinut miten sen sanoisi, todisteita toista vastaan tai vallankäytön välineitä, jos (omasta mielestä) jokin konflikti tai tarve niin vaatisi. Tai siis "vaatisi".

Sellaisia ne ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi