Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sumutus /GASLIGHT-sarja Yle Areenalla - kukaan katsonut?

Vierailija
14.10.2023 |

Kun suuri rakkaus muuttuu tuhoavaksi manipuloinniksi.

Järkyttävä draama-sarja, kukaan seurannut?

Linkki tässä

https://areena.yle.fi/1-65924151

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sellainen pointti minkä varmasti moni noteerasi muttei tullut tässä keskustelussa esiin; minusta oli aivan mahtavaa ja tosi hienoa että joka jakson lopussa näytettiin ne puhelinnimerot johon voi soittaa jos tarve on ja ettäö ne oli myös laitettu täällä meillä Suomessa toimiviksi. Ettei ollut pelkkä pöysristys järkytysohjelma viihdettä vaan ilmeisesti ajatus oli oikeasti olla avuksi niille jotka tuollaiseen ajautuvat.

Vierailija
42/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Inhottavasti videoinut humalaista nuorta naista ja stalkannut ennen kuin meni herättelemään. Katsoi sängyssä videoitaan samalla kun avokki nukkui pahaa aavistamatta. Hyi, menivät kylmänväreet pitkin selkäpiitä!

Sairas mieli. Ehkä hankkinut miten sen sanoisi, todisteita toista vastaan tai vallankäytön välineitä, jos (omasta mielestä) jokin konflikti tai tarve niin vaatisi. Tai siis "vaatisi".

Sellaisia ne ovat.

Minulla oli just tuollainen mies. Kuvasi salaa ja nauhoitti puheluita, joskus huomasin sen tai tuli myöhemmin vahingossa ilmi niin halusi `varmistaa selustansa`. Sekopäistä. Kirjoitti myös vihkoon sanomisiani ja tekemisiäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joka kommenttiin ei voi laittaa peukkua? Vai onko vika minun koneessani?

Vierailija
44/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Inhottavasti videoinut humalaista nuorta naista ja stalkannut ennen kuin meni herättelemään. Katsoi sängyssä videoitaan samalla kun avokki nukkui pahaa aavistamatta. Hyi, menivät kylmänväreet pitkin selkäpiitä!

Sairas mieli. Ehkä hankkinut miten sen sanoisi, todisteita toista vastaan tai vallankäytön välineitä, jos (omasta mielestä) jokin konflikti tai tarve niin vaatisi. Tai siis "vaatisi".

Sellaisia ne ovat.

Minulla oli just tuollainen mies. Kuvasi salaa ja nauhoitti puheluita, joskus huomasin sen tai tuli myöhemmin vahingossa ilmi niin halusi `varmistaa selustansa`. Sekopäistä. Kirjoitti myös vihkoon sanomisiani ja tekemisiäni.

Joo mullakin oli. Tosin joskus kun vahingossa näin ne vihot tai lippusetlappuset niin oli kyllä niin omituista tulkintaa sanoistani ja teoistani et tuli itselle kauhu olo kuinka hullun kanssa olen yhdessä. Oli pelottavaa.

Se ero kyllä oli sarjan mieheen et omani (hyi yök) ei koskaan nähnyt tai myöntänyt itsessään mitään vikaa vaikka oli kuinka julma niin vika oli aina minussa ja vaikeassa lapsuudessaan. itse oli täydellinen ja viaton.

Vierailija
45/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä naisissakin, vähemmän ehkä mutta kuitenkin. Silti olisi kiva kuulla miten miehet tuon ohjelman kokivat. Voin erehtyä mut tuntuu et tässä kommentoineet ovat kaikki naisia.

Vierailija
46/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se mitä tästä pitää nuoren oppia, on se, että ei voi sinisilmäisesti luottaa ihmiseen, joka toistuvasti vahingoittaa toista. Vai ovatko tämän päivän nuoret noin naiiveja…….

Voi voi. Siinä on sellaiset psykologiset ja emotionaaliset kuviot meneillään että ei niitä helposti tajua eikä niistä heti pääse irti. "Uhrit" ovat yleensä ellei aina erittäin empaattisia ja herkkiä ja haluavat uskoa hyvää tai jostain syystä itse haavoittuneita jo aiemmin. Eivätkä he aina ole edes nuoria. Noin voi käydä myös aikuisella kunnioitettavan uran tehneelle koulutetulle naisella. Nuoret ovat toki vaaravyöhykkeellä jo elämänkokemuksen puutteen ja tietynlaisen sinisilmäisyyden vuoksi.

Vierailija
47/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kauheata. Katsoin joo ja nyt täytyy käydä tupakalla vaikka harvemmin poltankaan, niin huono olo tuli.

Vierailija
48/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sellaisia ne ovat.

Tämän yhden ministerin ex oppi ministeriltä tulostamaan kaikki tekstiviestit ja sähköpostit sekä arkistoimaan ne tavallisten kuvakaappausten ja tiedostojen lisäksi. Siten hänellä oli noilta heidän suhteensa vuosilta poliitikolta oppimallaan tavalla järjestetty loogisessa aikajärjestyksessä etenevä tieto, että kenen kanssa mitäkin on kirjoittanut jne. En ihmettelisi vaikka olisi puheistakin jotain raporttia päivittäin väsännyt. Eihän niitä mappirivejä voi mihinkään piilottaa jos asuu yhdessä kantakaupungissa.

Herää kysymys, että minkäkönhänlaisia kuvamateriaalipankkeja tällä nuorisojärjestöön kallellaan olevalla oikein on? Tuskinpa jokainen on vielä uskaltanut avata suutaan asian tiimoilta.

Vierailija
49/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä kritisoi Noraa. Itse olin tosi kiltti nuori enkä olisi voinut kohdella Sammya samoin kuin hän ja varsinkaan puhua hänelle niin mutta ymmärrän kuitenkin tätä Noraa, on nuori ja kypsymätön. Itse olin vanhempi kun kohtasin oman "hirviöni", silti ihan kokematon moisesta ja yritin ymmärtää ja selittää kummallista ja karmeaa käytöstä, olin kuin korkkiruuvi ja säälinkin kun toinen kertoi kauheasta taustastaan ja lapsuudestaan. Vaikka toinen teki mitä. 

No se on onneksi taakse jäänyttä elämää mutta kauan, vuosia, menee että toivun. Tuo sarja on hyvä, auttaa edelleen ymmärtämään missä olin vaikka olenkin prosessoinut kaikkea jo muutaman vuoden.

Vielä parempi jos se auttaa joitakuita joutumasta samaan helvettiin.

Vierailija
50/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Poika saattoi tytön eka kertaa kotiin ja tiesi jo siinä vaiheessa tytön ovikoodin :D

Tämä oli hieno kohtaus! Kivasti oli tiputeltu noita pieniä merkkejä, joita ei ehkä edes huomaisi, ellei tietäisi ennalta mistä sarjassa on kyse. 

Ellei sarjaa olisi tällä palstalla kehuttu, niin olisin kyllä varmasti lopettanut katsomisen jo ekan jakson alkupuolella. Näytti alussa niin sellaiselta teinien seksihuumebilesarjalta.

Katsomisen aikana tuli voimakkaasti mieleen omia muistoja ja sellaisiakin asioita, jotka olin jo unohtanut. Terapeuttista nyt kymmenen vuotta myöhemmin. Itselläni on siis takana yksi tuollainen todella sairas parisuhde. Jos olisin nähnyt sarjan silloin kun tuossa suhteessa olin, niin ehkei se olisi auttanut minua suhteesta pois. Sitä on niin sokea. Mutta sarja voi avata läheisten silmät ja sitå kautta pelastaa jonkun.

Ja vaikka ei olisikaan sokea niin sitä jotenkin sokeasti haluaa uskoa hyvään ja siihen että asiat menevät lopulta hyvin. Mutta Tuollaisissa suhteissa eivät mene.

Vierailija
51/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Erik oli myös mielenkiintoinen hahmo vaikka hyvin sivuosassa loppuviimein olikin. Välitti kai kuitenkin oikeasti Norasta. Ehkä.

Vierailija
52/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vaikuttava.

Vierailija
53/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Kaasunäytelmä/elokuva mihin joku tämä sekoitti on kyllä myös hyvä. Vaikka on olikohan se 40-luvulta. Ei mitään uutta auringon alla..

Vierailija
54/161 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se Kaasunäytelmä/elokuva mihin joku tämä sekoitti on kyllä myös hyvä. Vaikka on olikohan se 40-luvulta. Ei mitään uutta auringon alla..

Kaasunäytelmä! Voi ei, tarkoitin Kaasuvalo.

Vierailija
55/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko katsoa tuota omien kokemuksien takia, 6v sitten olin puolisen vuotta tuollaisessa suhteessa ja edelleen tuo suhde on välillä ajatuksissa. Ero on siinä että olen mies, ja ex on 5v nuorempi nainen.

-"Todisteiden" keräilyä ja niiden kanssa uhkailua, lähetti kuvakaapppauksia mun lähettämistä viesteistä (sopivasti rajattuna tietysti) muille. Tarkoituksena näyttää muille millainen "olen" ja sillä tavalla kerätä sympatiaa

- Jatkuva uhriutuminen.

- Koskaan ei voinut tietää mistä tuulee sinä päivänä

- Rakkauspommitus alussa, sen jälkeen käytös laidasta laitaan tarkoituksena saada minut epävakaaksi (onnistuikin siinä)  Pyysin anteeksi jatkuvasti, vaiikka en edes tajunnut miten jokin asia on minun syytä.

- Suhde eteni tosi nopeasti, 3 viikon jälkeen linkkasi minulle kihlasormuksia ja näytti millaisen haluaa.

- Yritti eristää minua, haukkui mun ystäviä ja perhettä ja painosti pitämään etäisyyttä niihin

- Sen oma äiti varoitti minua, että tyyppi on tosi ilkeä ihminen. Pidin silloin asiaa hyvin outona asiana mutta jälkeenpäin ymmärrsin. 

- Välillä erittäin agressiivinen

- Julkinen nöyryytys

- Uhkaili jatkuvasti kostolla, ja eron jälkeen ei suostunut antamaan mun kotiavainta takaisin. Sarjoitin lukot uudelleen et sain nukuttua.

Tuota sarjaa katsoessa nousi välillä karvat pystyyn, niin paljon samaa.

Vierailija
56/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oli pakko katsoa tuota omien kokemuksien takia, 6v sitten olin puolisen vuotta tuollaisessa suhteessa ja edelleen tuo suhde on välillä ajatuksissa. Ero on siinä että olen mies, ja ex on 5v nuorempi nainen.

-"Todisteiden" keräilyä ja niiden kanssa uhkailua, lähetti kuvakaapppauksia mun lähettämistä viesteistä (sopivasti rajattuna tietysti) muille. Tarkoituksena näyttää muille millainen "olen" ja sillä tavalla kerätä sympatiaa

- Jatkuva uhriutuminen.

- Koskaan ei voinut tietää mistä tuulee sinä päivänä

- Rakkauspommitus alussa, sen jälkeen käytös laidasta laitaan tarkoituksena saada minut epävakaaksi (onnistuikin siinä)  Pyysin anteeksi jatkuvasti, vaiikka en edes tajunnut miten jokin asia on minun syytä.

- Suhde eteni tosi nopeasti, 3 viikon jälkeen linkkasi minulle kihlasormuksia ja näytti millaisen haluaa.

- Yritti eristää minua, haukkui mun ystäviä ja perhettä ja painosti pitämä

Niin tuttua! Ihan kuin niillä olisi jokin ohjekirja jonka mukaan toimivat, kaikki menee samalla kaavalla..

Onneksi osasit niinkin lyhyessä ajassa erota.

Vierailija
57/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se Erik oli myös mielenkiintoinen hahmo vaikka hyvin sivuosassa loppuviimein olikin. Välitti kai kuitenkin oikeasti Norasta. Ehkä.

Minulla tuli hänestä mielikuva sellaisena hirmu sosiaalisena, menevänä ja ailahtelevana nuorenamiehenä. Tuntee varmasti todella voimakkaasti ja aidosti, mutta tunteiden kohde aina vaihtuu ja paikoilleen jääminen eli sitoutuminen saa lopulta aina ottamaan jalat alle. 

Vierailija
58/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lukea kommentteja enempää kun sarja on vielä kesken, mutta täytyy sanoa että valtaosan ekasta neljästä jaksosta voisi skipata, tai ainakin pikakelata. Ymmärrän että rakkaustarinaa rakennetaan huolella ja tarkoituksella, mutta jeesus sitä kliseisen jatkuvan naureskelun ja pussailun määrää. En kaipaa kovin nopeatempoista katseltavaa mutta rajansa kaikella; kohtaukset kestävät tolkuttoman pitkään ja se sama hihitys on läsnä kaikissa kohtauksissa.

Viidennessä jaksossa homma alkaa muuttua mukaansatempaavaksi.

Vierailija
59/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Inhottavasti videoinut humalaista nuorta naista ja stalkannut ennen kuin meni herättelemään.

Hänellähän näytti olevan videota Norasta tanssimassa ja suutelemassa Erikin ehkä jo ennen kuin hän oli Noralle edes jutellut. Valinnut kohteen, tai kohteita, ja sitten mennyt hengailemaan baaritiskille mutta sattumalta odottamaan, että Nora tulee tilaamaan. 

Vierailija
60/161 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onhan niitä naisissakin, vähemmän ehkä mutta kuitenkin. Silti olisi kiva kuulla miten miehet tuon ohjelman kokivat. Voin erehtyä mut tuntuu et tässä kommentoineet ovat kaikki naisia.

Mä olen nuorempana itse ollut poikaystäville tuollainen. Se loppui, kun kerran kohtasin vahvempani, eli roolit olivatkin toisinpäin. Pistihän tuo Sumutus kovasti ajattelemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä