Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuin viikon hotellissa Helsingissä. En tavannut yhtään suomenkielistä hotellisiivoojaa

Vierailija
14.10.2023 |

Aamiaisella oli yleensä yksi suomenkielinen työntekijä, loput puhui englantia.

Eikä nämä työt kelpaa suomalaisille? 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olit ap koko viikon yhdessä hotellissa, sait tuskin kovin kattavaa käsitystä helsinkiläisten hotellisiivoojien äidinkielistä. Ellet sitten vaihtanut joka yö majoitustasi?

Vierailija
42/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse olen sivistynyt ja korkeakoulutettu ihminen. Minua ei häiritsee yhtään, taidan englannin lähes yhtä hyvin, kuin suomen ja mikä parasta as palvelijat, hotelli, ravintola ovat sivistyneitä ihmisiä eikä mitään juntti suomalaisia.

Ihan hyvä näin. Ei haittaa yhtään.

Missä korkeakoulussa ei tarvitsi oppia kirjoittamaan sujuvaa suomen kieltä? 

Opiskelin yliopistossa matematiikkaa enkä mitään suomen kieltä.

Kyllä sielläkin on pakollinen suomen kurssi. 

No ei kyllä ollut minulla. Valmistuin vuosi sitten diplomi-insinööriksi. Kielistä pakollisena opiskelin vain ruotsia ja englantia, osan englannista olisi voinut korvata muulla VIERAALLA kielellä. Ehkä eniten suomen kieltä sivuava kurssi oli fysiikan labrakurssi ensimmäisenä vuonna, jossa opeteltiin muun ohessa tieteellistä raportointia ja kaavojen, taulukoiden, kuvien ja näiden tekstien asettelun piti olla pilkulleen oikein jotta kirjoitetut raportit hyväksyttiin ja kurssin läpäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ne ei osaa edes englantia. Helsinkiläisessä hotellissa kerroin keväällä englanniksi siivoojalle, että huoneessamme on mennyt juomalasi rikki ja sirpaleet pitäisi siivota. Ei ymmärtänyt, pyöritteli päätään hämmentyneenä ja osoitti respaan päin.

Minä olisin samantien mennyt kertomaan respaan kuvan kera. He hoitavat sitten siivoojaan paikalle ekstratöihin. 

Sinnepä olin matkalla, mutta ihan huoneen vieressä kulki siivooja, niin yritin hänelle sanoa, jos olisi hoitunut suoraan.

Heillä on varmasti tiukka aikataulu siivouksessa ja parempi, että tuollaiset ylimääräiset tehtävät tulevat respan kautta ettei moitita kuinka hitaasti on siivottu. 

Joo, minun moka, mutta se ei ollut pointti, vaan se, että siivooja ei puhunut tai ymmärtänyt englantia, ruotsia tai suomea edes auttavasti.

Vierailija
44/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse olen sivistynyt ja korkeakoulutettu ihminen. Minua ei häiritsee yhtään, taidan englannin lähes yhtä hyvin, kuin suomen ja mikä parasta as palvelijat, hotelli, ravintola ovat sivistyneitä ihmisiä eikä mitään juntti suomalaisia.

No ei kyllä ollut minulla. Valmistuin vuosi sitten diplomi-insinööriksi. Kielistä pakollisena opiskelin vain ruotsia ja englantia, osan englannista olisi voinut korvata muulla VIERAALLA k

En minäkään mitään suomea opiskellut yliopistossa. 

Vierailija
45/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär oli hotellissa kesätöissä ja työkaverit mm. tällaisia

-ukrainalaisia sotaa pakoon tulleita

-pari aasialaista, jotka naimisissa suomalaisen miehen kanssa

-baltteja joiden mies esim. rakennusalalla tai telakalla keikkatöissä Suomessa

-ulkomaalaisia opiskelijoita (nää laitettiin yleensä ravintolatyöhön koska osasivat englantia) 

Vierailija
46/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Opintosuoritusotteessa lukee englanti 1, englanti 2 ja ruotsin kieli. En millään suomen kielen kurssilla kyllä käynyt. 

Vierailija
47/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun minä matkustelen, en yleensä hengaile hotellissa bongaamassa mitä kieltä siivoojat puhuvat.

Tää oli työreissu. Kokoukset ja asiakastapaamiset pääasiassa ko. hotellin tiloissa. Ei ollut aikaa paljon muulle.

Ap

Vierailija
48/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Opintosuoritusotteessa lukee englanti 1, englanti 2 ja ruotsin kieli. En millään suomen kielen kurssilla kyllä käynyt. 

Milloin oikein olet opiskellut? Pitäisi myös jokin suomen kielen kurssi olla. 

Vierailija
49/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä ap:lla nyt oli ongelma tässä?

Haluaisit tuet pois suomalaisilta, jotta heitäkin nähtäisiin alipalkkatöissä enemmän?

Vierailija
50/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiselta vaaditaan siivousalan tutkinto. Ulkomaalaisilla on myös helpompi teettää sama työ halvemmalla kun eivät osaa vaatia oikeuksiaan

Vierailija
51/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ne ei osaa edes englantia. Helsinkiläisessä hotellissa kerroin keväällä englanniksi siivoojalle, että huoneessamme on mennyt juomalasi rikki ja sirpaleet pitäisi siivota. Ei ymmärtänyt, pyöritteli päätään hämmentyneenä ja osoitti respaan päin.

Minä olisin samantien mennyt kertomaan respaan kuvan kera. He hoitavat sitten siivoojaan paikalle ekstratöihin. 

Sinnepä olin matkalla, mutta ihan huoneen vieressä kulki siivooja, niin yritin hänelle sanoa, jos olisi hoitunut suoraan.

Heillä on varmasti tiukka aikataulu siivouksessa ja parempi, että tuollaiset ylimääräiset tehtävät tulevat respan kautta ettei moitita kuinka hitaasti on siivottu.&nb

Ehkä ymmärsi, mutta esitti ettei ymmärrä ettei tule tällaisia ylimääräisiä siivoustehtäviä muuta kuin sen johdon kautta, jotka kirjataan sitten ylös 

Vierailija
52/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime viikolla hotellissa pari yötä eikä minulla aavistustakaan mitä kieltä siivoojat puhuvat. Tervehtivät suomeksi mutta sehän ei asiasta kerro mitään. Huoneeni siivonnut henkilö oli nimestä päätellen venäläisperäinen. Aamiaisella ravintolan henkilökunta oli suomalaista. En yöpynyt Helsingissä. 

Vierailija
53/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No ei kyllä ollut minulla. Valmistuin vuosi sitten diplomi-insinööriksi. Kielistä pakollisena opiskelin vain ruotsia ja englantia, osan englannista olisi voinut korvata muulla VIERAALLA k

No tekniikan opiskelijoista en tiedä mutta kyllä yliopistojen matemaattis-luonnontieteellisissä on ollut pakollisia suomen opintoja vuosikymmeniä. Toki se ei välttämättä ole esim. mikään luentokurssi voi myös olla jonkin harjoitusaineen tarkistus kielenopettajan kanssa tms. 

Vierailija
54/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Valmistuin luonnontieetellisestä tiedekunnasta enkä yhdelläkään suomen kielen kurssilla käynyt. 

No ei kyllä ollut minulla. Valmistuin vuosi sitten diplomi-insinööriksi. Kielistä pakollisena opiskelin vain ruotsia ja englantia, osan eng

Vierailija
55/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain oudompaa moderointia uudistuksen jälkeen. Yrität vastata viestiin täysin asiallisesti ja se menee suoraan moderointiin... 

Vierailija
56/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta yliopiston suomen kielestä, niin mun suomen kieli arvioitiin vasta gradussa. En ole koskaan ollut erityisen hyvä suomen kielessä ja onneksi oli rahaa palkata oikolukija, joka auttoi kyllä paljon. Itse työssä käytän vaan englantia, joten suomea en ole käyttänyt yli 20 vuoteen työelämässä. Opinnoissakin luin paljon materiaalia vain englanniksi. En ymmärrä tuota harvakuvitelmaa, että miksi yliopiston käynyt nyt pitäisi osata erityisen hyvin suomea. 

Vierailija
57/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suomalaiselta vaaditaan siivousalan tutkinto. Ulkomaalaisilla on myös helpompi teettää sama työ halvemmalla kun eivät osaa vaatia oikeuksiaan

Ei vaadita tutkintoja hotelli yms. siivoukseen, älä viitsi vääristellä. Sairaala ym. korkean hygieniatason  vaadittavaan siivoukseen laitoshuoltajan koulutus on usein pääsyvaatimus. 

Itselläni ulkomaalaisia työkavereita ja kaikille maksetaan sama tes.n mukainen palkka.  

Jokunen pikkufirma saattaa maksaa alipalkkaa, mutta se ei ole koko totuus alalta. 

Vierailija
58/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Siivoojat on ulkomaalaisia, samoin nykyään suurin osa bussikuskeista. Kohta varmaan lastenhoitajatkin, koska työharjoitteluun kouluista  tulee vain huonosti suomea osaavia tyyppejä. 

Kokoomus pyrkii pakkomielteisesti saamaan Suomeen samantyylisen halpatyövoimaa tekevän yhteiskunnallisen pohjakerroksen kuin Amerikassa on. Bussikuskit, taksikuskit, tarjoilijat, siivoajat, myyjät ja sellaiset kehitysmaista, ja sitten poljetaan palkat ja romutetaan työntekijän asemaa suojeleva normisto ja lainsäädäntö ja varsinkin ammattiyhdistystoiminta.

Samaan aikaan Suomessa on 250 000 tai 300 000 suomalaista työtöntä. Mieluummin Kokoomus kuitenkin haalii töihin huippuosajia, koska suomalainen vaatii työstä kunnon palkan ja työehdot mutta kehitysmaalainen tekee neljän euron tuntipalkalla eikä kysele työntekijän oikeuksien perään.

Vierailija
59/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niin mikä ap:lla nyt oli ongelma tässä?

Haluaisit tuet pois suomalaisilta, jotta heitäkin nähtäisiin alipalkkatöissä enemmän?

Itselläni thaimaalainen työkaveri. Asuu yksinhuoltajana tyttärensä kanssa vuokrakaksiossa kuin kuka tahansa pienituloinen suomalainenkin. Saa TES.n mukaista palkkaa. 

Samaan aikaan moni suomalainen mieluummin  lorvii kotona tukien varassa tekemättä yhtään mitään, saadakseen itselleen saman tulotason kuin palkkatyössä käyvä. 

Ei näin. 

Vierailija
60/70 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Siivoojat on ulkomaalaisia, samoin nykyään suurin osa bussikuskeista. Kohta varmaan lastenhoitajatkin, koska työharjoitteluun kouluista  tulee vain huonosti suomea osaavia tyyppejä. 

Kokoomus pyrkii pakkomielteisesti saamaan Suomeen samantyylisen halpatyövoimaa tekevän yhteiskunnallisen pohjakerroksen kuin Amerikassa on. Bussikuskit, taksikuskit, tarjoilijat, siivoajat, myyjät ja sellaiset kehitysmaista, ja sitten poljetaan palkat ja romutetaan työntekijän asemaa suojeleva normisto ja lainsäädäntö ja varsinkin ammattiyhdistystoiminta.

Samaan aikaan Suomessa on 250 000 tai 300 000 suomalaista työtöntä. Mieluummin Kokoomus kuitenkin haalii töihin huippuosajia, koska suomalainen vaatii työstä kunnon palkan ja työehdot mutta kehitysmaalainen tekee neljän euron tuntipalkalla eikä kysele työntekijän oikeuksien p

Tätä samaa se on ollut jo edellisen hallituksen aikaan. Marinin hallituskin teki toimenpiteitä saadakseen ulkomailta lisää työvoimaa, joten ei tätä kokoomuksen piikkiin voi yksin laittaa.

Nyt sentään saatiin työperäisen maahan muuton tulorajaksi 1 600€ RKP.n pistäessä vastaan. 

-Työministeri Tuula Haatainen (sd) nosti esille hallituksen uusista työllisyyskeinoista työperäisen maahan muuton edistämisen. Haatainen kertoi käynnistäneensä työperäisen maahan muuton prosessien ja lainsäädännön läpikäynnin. IS 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme