Asuin viikon hotellissa Helsingissä. En tavannut yhtään suomenkielistä hotellisiivoojaa
Aamiaisella oli yleensä yksi suomenkielinen työntekijä, loput puhui englantia.
Eikä nämä työt kelpaa suomalaisille?
Kommentit (70)
Olet ollut (vain) viikon Helsingissä hotellissa ja sillä vähäisellä kokemuksella varmaankin yhdestä hotellista ja vain viikon ajan pystyt sanomaan että suomenkielisiä hotellisiivoojia ei ole Helsingissä.
Hahaha! Niin ja eikö suomalaisille työ kelpaa. Kyllä niitä kantasuomalaisia suomenkielen puhujia on kuule hotellisiivoojina. Ap, älä ole putki aivo, kaikki se mitä sinä näet sillä hetkellä ei välttämättä ole koko totuus.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ne ei osaa edes englantia. Helsinkiläisessä hotellissa kerroin keväällä englanniksi siivoojalle, että huoneessamme on mennyt juomalasi rikki ja sirpaleet pitäisi siivota. Ei ymmärtänyt, pyöritteli päätään hämmentyneenä ja osoitti respaan päin.
Minä olisin samantien mennyt kertomaan respaan kuvan kera. He hoitavat sitten siivoojaan paikalle ekstratöihin.
Sinnepä olin matkalla, mutta ihan huoneen vieressä kulki siivooja, niin yritin hänelle sanoa, jos olisi hoitunut suoraan.
Niin jos työnantaja kuuluu työehtosopimuksen piiriin on palkka tessien mukainen..
Jos työnantaja ei kuulu työehtosopimuksen tehneeseen työnantajain yhdistykseen, eikä alalla ole häntä velvoittavaa työehtosopimusta eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet työstä maksettavasta palkasta, työnantajan on maksettava työstä tavanomaisena ja kohtuullisena pidettävää palkkaa.
Eli 9e tunti on riittävä
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse olen sivistynyt ja korkeakoulutettu ihminen. Minua ei häiritsee yhtään, taidan englannin lähes yhtä hyvin, kuin suomen ja mikä parasta as palvelijat, hotelli, ravintola ovat sivistyneitä ihmisiä eikä mitään juntti suomalaisia.
Ihan hyvä näin. Ei haittaa yhtään.
Missä korkeakoulussa ei tarvitsi oppia kirjoittamaan sujuvaa suomen kieltä?
Opiskelin yliopistossa matematiikkaa enkä mitään suomen kieltä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse olen sivistynyt ja korkeakoulutettu ihminen. Minua ei häiritsee yhtään, taidan englannin lähes yhtä hyvin, kuin suomen ja mikä parasta as palvelijat, hotelli, ravintola ovat sivistyneitä ihmisiä eikä mitään juntti suomalaisia.
Kyllä sielläkin on pakollinen suomen kurssi.
Vierailija wrote:
Niin jos työnantaja kuuluu työehtosopimuksen piiriin on palkka tessien mukainen..
Jos työnantaja ei kuulu työehtosopimuksen tehneeseen työnantajain yhdistykseen, eikä alalla ole häntä velvoittavaa työehtosopimusta eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet työstä maksettavasta palkasta, työnantajan on maksettava työstä tavanomaisena ja kohtuullisena pidettävää palkkaa.
Eli 9e tunti on riittävä
Höpönlöpön. Kiinteistöpalvelualan TES.on siivousalan huonoin, 11,73.
Ne on varmaan niitä Petteri Orpon huippuosaajia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ne ei osaa edes englantia. Helsinkiläisessä hotellissa kerroin keväällä englanniksi siivoojalle, että huoneessamme on mennyt juomalasi rikki ja sirpaleet pitäisi siivota. Ei ymmärtänyt, pyöritteli päätään hämmentyneenä ja osoitti respaan päin.
Minä olisin samantien mennyt kertomaan respaan kuvan kera. He hoitavat sitten siivoojaan paikalle ekstratöihin.
Sinnepä olin matkalla, mutta ihan huoneen vieressä kulki siivooja, niin yritin hänelle sanoa, jos olisi hoitunut suoraan.
Heillä on varmasti tiukka aikataulu siivouksessa ja parempi, että tuollaiset ylimääräiset tehtävät tulevat respan kautta ettei moitita kuinka hitaasti on siivottu.
Vierailija wrote:
No ei varmaan kelpaa. Hyvä, että muille kelpaa enkä valittaisi asiasta.
Ilmeisesti siivoojista kova pula ollut pitkään, kun taloyhtiömme siivousta hoiti yli 20 vuotta Lassila & Tikanonja ja jatkuvasti jäi 80-90% siivouksista tekemättä ja silti tälle psk...firmalle maksettiin täyttä hintaa, eli ainakin 100 000€ tekemättömistä töistä.
Eikös tuo ole aika kannattavaa, kun saa rahaa ihan ilmaiseksi.
Vierailija wrote:
Olet ollut (vain) viikon Helsingissä hotellissa ja sillä vähäisellä kokemuksella varmaankin yhdestä hotellista ja vain viikon ajan pystyt sanomaan että suomenkielisiä hotellisiivoojia ei ole Helsingissä.
Hahaha! Niin ja eikö suomalaisille työ kelpaa. Kyllä niitä kantasuomalaisia suomenkielen puhujia on kuule hotellisiivoojina. Ap, älä ole putki aivo, kaikki se mitä sinä näet sillä hetkellä ei välttämättä ole koko totuus.
Luetunymmärrys? Aloituksessa ei väitetty etteikö koko Helsingissä olisi yhtään.
Onpa ap:lla ollut surkea hotelliviikko!
Vierailija wrote:
Elääkö Helsingissä 9e tuntipalkalla?
Näköjään, eläväthän nämä ulkomailta tulleetkin.
Ihme oletus, ettei suomalainen eläisi, mutta joku muu elää jollakin mystisellä tavalla.
Siivoojat on ulkomaalaisia, samoin nykyään suurin osa bussikuskeista. Kohta varmaan lastenhoitajatkin, koska työharjoitteluun kouluista tulee vain huonosti suomea osaavia tyyppejä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Elääkö Helsingissä 9e tuntipalkalla?
Näköjään, eläväthän nämä ulkomailta tulleetkin.
Ihme oletus, ettei suomalainen eläisi, mutta joku muu elää jollakin mystisellä tavalla.
Ei siinä mitään mystistä ole. Nämä elävät paljon ahtaammin, monta sukupolvea samassa kerrostalokämpässä. Kuinka moni suomalainen suostuisi asumaan samassa kolmiossa vaikkapa appivanhempien kanssa?
Ap kävi Helsingissä tapailemassa hotellisiivoajia?
Jonkin verran näissä on myös ulkomaalaisia opiskelijoita. Pystyvät elämään koska kämppänä halpa soluasunto.
Vierailija wrote:
Siivoojat on ulkomaalaisia, samoin nykyään suurin osa bussikuskeista. Kohta varmaan lastenhoitajatkin, koska työharjoitteluun kouluista tulee vain huonosti suomea osaavia tyyppejä.
Kokoomus pyrkii pakkomielteisesti saamaan Suomeen samantyylisen halpatyövoimaa tekevän yhteiskunnallisen pohjakerroksen kuin Amerikassa on. Bussikuskit, taksikuskit, tarjoilijat, siivoajat, myyjät ja sellaiset kehitysmaista, ja sitten poljetaan palkat ja romutetaan työntekijän asemaa suojeleva normisto ja lainsäädäntö ja varsinkin ammattiyhdistystoiminta.
Kun minä matkustelen, en yleensä hengaile hotellissa bongaamassa mitä kieltä siivoojat puhuvat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä sielläkin on pakollinen suomen kurssi.
Ja sen yhden kurssin takia pitäisi sitten osata hyvin suomen kieltä? Katoin nyt oman todistuksen, ja kieli- ja viestintäopinnoissa on vain merkinnät kahdesta englannin kurssista ja yhdestä ruotsin kielestä.
Hotellisiivous on kauheaa hommaa. Kiire ja kumminkin pitäisi olla edes jotenkin puhdasta.
Yleensä periaate onkin että huone näyttää siistiltä vaikka oikeasti sitä ei ole ehditty kunnolla siivota.
Aikanaan peilit ja muut kiillotettiin ja pyyhittiin asiakkaan pyyhkeellä ja hygienia oli vähän sitä sun tätä.
Ja palkka huono tietenkin.