Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte töissä lääkärit, hoitajat ja muut sote alan työntekijät?

Vierailija
13.10.2023 |

Olen juuri siirtynyt työelämään sote alalle ja muutamassa kuukaudessa jo aivan puhki. Tuntuu, että työyhteisö ei arvosta työpanostani ollenkaan. Potilaita tulee ovista ja ikkunoista ja potilasajat erityisesti päivystyksessä aivan liian lyhyitä.

Lomaa ei uutena työntekijänä saa, joulun ja uuden vuoden päivystyksen tulevat menemään samalla (huonolla) palkalla kuin mikä tahansa arkivapaan päivystys. Juhannuksena oli sama.

Esihenkilöllä on selkeät suosikkinsa, tietyt henkilöt saavat lomansa aina juuri siihen mihin haluavat. 

Miten tätä jaksaa??? Töiden jälkeen istun autoon, itken 15 minuuttia ja lähden ajamaan kotiin. Yöllä näen painajaisia töistä. Töissä ahdistaa ja itkettää. Potilaat ovat ilkeitä ja tätä pitäisi jaksaa ilmeisesti hamaan tulevaisuuteen asti ilman lomaa.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä jaksakaan. Siksi keikkatyö. - Muu sotealan tt

Vierailija
2/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda työpaikkaa. Itse menin puolitoista vuotta sitten opiskelijana tekemään sh:n sijaisuutta ja alusta asti ollut tosi huomioonottava ja lämmin, toisiaan tukeva työyhteisö. Ensimmäisenä vuonna mulla kertyi lomapäiviä 10, ja esihenkilöt ovat niitä järjestelleet ja lisäksi antaneet saldovapaita, että saan kuitenkin edes vähän lomailla vaikka minulla ei täysiä lomia olekaan. Jaksan hyvin vaikka henkilökohtainen elämäni on ihan solmussa. Älä jää tuollaiseen työpaikkaan kun sinulla on käytännössä täysi vapaus valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Teen mitä työajalla ennätän ja lähden kotiin. Ylitöitä ja hälyrahoja saa halutessaan. Ylitöillä saa vapaita, hälyillä rahaa ja korvaus hyvä!. Tykkään. Sh vuodesta 2000.

Vierailija
4/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaiden kanssa oppii ehkä luovimaan. Ainakin itse olen oppinut. Ei kannata antaa työkavereiden tai pomojen hyppiä silmille, kusettaa ja hyväksikäyttä myöskään. Onhan se rankkaa hommaa kuitenkin. 

Vierailija
5/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion vaihtaa työpaikkaa. Hölmönä menin solmimaan määräaikaisen ja tätä kuraa joudun nyt kestämään kevääseen saakka. Varmaan tosin sitä ennen jo joudun burn outin takia saikulle, psykologilla joudun jo käymään purkamassa asiaa ja ahdistusta.

Kiva kuulla että myös mukavia ja työntekijöitä arvostavia paikkoja on jossain. Asun itse pk-seudulla, enää en määräaikaista sopimusta ilman koeaikaa solmi ennen kuin olen päässyt kokemaan työntekoa seuraavassa paikassa.

ap

Vierailija
6/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hyvin. Teen mitä työajalla ennätän ja lähden kotiin. Ylitöitä ja hälyrahoja saa halutessaan. Ylitöillä saa vapaita, hälyillä rahaa ja korvaus hyvä!. Tykkään. Sh vuodesta 2000.

Kuulostaa hyvältä. Meillä ylitöitä ei makseta vaan täytyy pitää tunti tunnista ylimenevät tunnit. Millon ne sitten pidetään, on minulle mysteeri kun lomaa ei myönnetä. 

ap

Vierailija
7/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu muualle tai ala tekemään keikkaa. Olen onnekas koska minun työpaikalla on ajoittain raskasta mutta lähiesimies on fiksu ja pitää huolta työntekijöistä. Lomaa saa vaikka palkattomana jos haluaa. Ei tällä liksalla kannata itseään työllä tappaa, kukaan ei sinua kiitä jos uhraat terveytesi. Mieti sitä.

Vierailija
8/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Potilaiden kanssa oppii ehkä luovimaan. Ainakin itse olen oppinut. Ei kannata antaa työkavereiden tai pomojen hyppiä silmille, kusettaa ja hyväksikäyttä myöskään. Onhan se rankkaa hommaa kuitenkin. 

Se on totta, että potilaiden kanssa voi oppia luovimaan. Eniten minua harmittaa, että ennen tuolla aloittamista koin vahvuudekseni vuorovaikutuksen potilaiden kanssa. Nyt kun työyhteisö ja johtamistyyli tuolla on imenyt muutenkin jo kaikki mehut, niin hankalat potilaskontaktit vievät mielen todella matalalle. Tätä kyllä käsittelen ammattilaisen kanssa, mutta eihän päivittäinen valitus, kiukuttelu, väkivalta tai haukkuminen tietenkään mukavalta tunnu kenenkään mielestä.

Vierailija
9/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hakeudu muualle tai ala tekemään keikkaa. Olen onnekas koska minun työpaikalla on ajoittain raskasta mutta lähiesimies on fiksu ja pitää huolta työntekijöistä. Lomaa saa vaikka palkattomana jos haluaa. Ei tällä liksalla kannata itseään työllä tappaa, kukaan ei sinua kiitä jos uhraat terveytesi. Mieti sitä.

Kiitos viestistäsi. Ehdottomasti jatkossa pyrin hakeutumaan muualle/keikkahommiin. Nyt valitettavasti vielä monta kuukautta jumissa samassa työpaikassa.

Olen samaa mieltä kanssasi, että oma terveys edellä.

ap

Vierailija
10/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö olet jos tuolla jatkat. Työpaikka vaan vaihtoon. Voit mennä minne huvittaa, palkka tosin on kaikkialla kuraa, mutta terveemmän työyhteisön voi sentäs valita.

Vierailija
11/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne 20,000 euron kuukausipalkalla jaksa jokaikinen. Keikkalääkärit saa tuon summan työskentelemällä 3 päivää viikossa ja hyvinvointialuepomot istumassa palavereissa muutaman kerran kuukaudessa.

On se kumma, ettei rahaa riitä hoitajien palkkoihin?!

Vierailija
12/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina tullut aika paljon oltua asiakkaana niin terveyskeskuksessa, työterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa ja hammaslääkärissäkin on tullut käytyä. Takana on pari erikoissairaanhoidon hoitoputkea kaikkine laboratoriotesteineen, käynteineen, mittauksineen ja hoitoineen. Sairaalassakin ollaan oltu vuodeosasto- ja poliklinikkapotilaana. 

Näin asiakkaan näkökulmasta on vaikea ymmärtää mistä se kamala kiire stressi oikein tulee koska päällepäin sairaanhoitajien ja lääkärien työ vaikuttaa varsin leppoiselta. Viimeksi toissapäivänä HUS:ssa kuuntelin kun kaksi hoitajaa vaihteli iloisesti kuulumisiaan samalla töitä tehden. Kohtaamani hoitohenkilökunta ei ole vaikuttanut streesaantuneelta tai kuormittuneelta, vaan yleensä varsin tasapainoiselta ja työhönsä tyytyväiseltä (ainakin siltä se on potilaalle näyttänyt). 

Oma työni on mielestäni ihan merkittävästi paineistetumpaa ja kiireisempää, ainakin näin päällepäin katsoen. 

Vierailija
13/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä on vallalla käsitys että kaikilla työntekijöillä sotealalla on kiire ja työuupumus. Terveysasemalla tai mikä sen nimi nyt onkaan ja hammashoitolassa kiirettä ei näy. Se että potilaita on jonossa liiankin pitkiä aikoja ei tarkoita että työtä tehdään kiireellä. Kiireisiäkin paikkoja on, sitä en kiellä.

Vierailija
14/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Viime aikoina tullut aika paljon oltua asiakkaana niin terveyskeskuksessa, työterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa ja hammaslääkärissäkin on tullut käytyä. Takana on pari erikoissairaanhoidon hoitoputkea kaikkine laboratoriotesteineen, käynteineen, mittauksineen ja hoitoineen. Sairaalassakin ollaan oltu vuodeosasto- ja poliklinikkapotilaana. 

Näin asiakkaan näkökulmasta on vaikea ymmärtää mistä se kamala kiire stressi oikein tulee koska päällepäin sairaanhoitajien ja lääkärien työ vaikuttaa varsin leppoiselta. Viimeksi toissapäivänä HUS:ssa kuuntelin kun kaksi hoitajaa vaihteli iloisesti kuulumisiaan samalla töitä tehden. Kohtaamani hoitohenkilökunta ei ole vaikuttanut streesaantuneelta tai kuormittuneelta, vaan yleensä varsin tasapainoiselta ja työhönsä tyytyväiseltä (ainakin siltä se on potilaalle näyttänyt). 

Oma työni on mielestäni ihan merkittävästi paineistetumpaa ja kiirei

Onneksi olkoon, tiivistit juuri sen syyn miksi kukaan ei enää halua hoitoalalle. Auta armias kun vielä työajalla vaihtelevat kuulumisia!! Ei se tietenkään sinulle potilaana näy se kiire, ei se saa näkyä. Oot erittäin yksinkertainen jos kuvittelet että sulle yksittäisenä potilaana näyttäytyy edes 5% sairaalan todellisuudesta.

Vierailija
15/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Emme me halua kiirettä ja stressiä potilaille näyttää! Sitä vedetään tekohymy naamalle ja rupatellaan työkaverin kanssa mukavia, jotta huoneessa olisi hyvä fiilis potilaalla. Ei se kiire potilaan syy ole. Itkut sitten itketään kotona tai hyvässä työpaikassa varmaan myös työkaverin kanssa voisi asioita purkaa.

Mutta se, että stressi ja kiire ei näy potilaalle on vain ammattitaitoa. Ei tarkoita sitä, etteikö kiirettä ja stressiä työyhteisössä olisi.

Vierailija
16/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Oma työni on mielestän

Hyvässä työyhteisössä se työkaveri on usein myös paras henkireikä. Meillä on tosi monesti sellaisia vuoroja, joista ei yksinkertaisesti selviäisi ilman työkaverille avautumista, naurua ja erittäin mustaa huumoria. Kiva jos se jonkun silmään näyttää siltä, että meillä on leppoisa työ, vaikka oikeasti kukaan ei ole kahdeksaan tuntiin ehtinyt edes käydä vessassa. Ihan käsittämätön tämä mielikuva mikä joillakin on, että hoitoalan työntekijöiden pitäisi koko ajan vakavalla naamalla palvella potilasta ja jos näin ei ole, on työnteko liian helppoa. Ei todellakaan ole.

Vierailija
17/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kiire hoitajien työssä tuntuu ja näkyy siinä vaiheessa, kun alkaa kirjaukset. 

on sisäänkirjaukset, hoitosuunnitelmat, lääkelistan päivitys, lääkkeiden jako, päiviytäiskirjaukset, uloskirjsukset jne.

Potilastietojörjestelmä tai toiminnanohjausjörjestelmä apotti vie aikaa, koska on raskas ja vaikea ohjelma. Juuri kun sitä oppii jotenkin käyttämään, tulee päivitys ja toiminta muuttuu.

Omaiset soittelevat, omaiset tulevat käymään ja heidän kanssa osastotyössä menee usein aikaa paljonkin.

Lääkärikiertojen jälkeen on toteutettava lääkärin määräykset /ohjeet/hoitosuunnitelmat päivitettävä. Lääkkeiden jako, kipupumppujen vaihto, infuusionesteiden antaminen, i.v lääkkeet. Potilaan perushoito, potilaan kuntouttamiseen jne

Terveysasemalla kirjaukset vievät myös paljon sikaa. Esim vuosikontrollien kirjaukset ovat vaativia kirjauksia. Voihan nuokin kirjata tyyliin: keskusteltu diabeteksesta.

Ap:lle sanoisin, että on työpaikkoja ja THE työpaikkoja. THE työpaikat löytyvät hakemalla, huonoon työpaikkaan EI SAA jäädä. 

Jos paikassa vähänkään koskaan tuntuu, että jotain tässä paikassa on pielessä, niin silloin kannattaa miettiä miksi sinne jäisi. 

Olen ollut sairaassa työyhteisöissä ja kauheissa työpaikoissa. Näissä paikoissa on kyräilyä, pahanpuhumista, ilkeyttä ja uusien taitavien hoitajien mitätöintiä. Nämä paikat ovat niitä, jotka syövät hengiltä. Huonoissa työyhteisöissä ei pysy kuin henkilöt jotka eivät muualla pärjää ja siksi he ovatkin katkeroituneita. 

Olen myös (ja olen parhaillaan) työyhteisössä joka on terve ja hommat toimii. Työntekijät tulevat toisiaan ja töihin on kiva mennä. Esimiehet ovat ymmärtäväisiä ja he miettivät työtekijän jaksamista ja viihtyvyyttä.

Määräaikaisesta työstä voi päästä eroon, jos pääset esimiehen kanssa sopimukseen asiasta.

Vierailija
18/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikä sun pointti on? 

Vierailija
19/86 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mites sitten suu pannan kun ei ole hoitajia koska hoitohenkilökunta lähtee lätkimään, hoitavatko hoitajat itse itseään ?

Vierailija
20/86 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole työkykyinen, niin jää sairauslomalle, jos lääkäri on sen kannalla. Ja olet saikulla niin pitkään kuin mahdollista.

Sitten otat puheeksi työsopimuksen irtisanomisen ennen määräaikaa, varmasti siihen suostuvat, kun huomaavat, että se on parempi kuin pitää työkyvytöntä työsuhteessa. Ja sai kun jälkeen siirryt keikkahommiin tai toiseen työpaikkaan. Töitä varmasti löytyy alalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi