Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pakko mennä töihin puolison vanhempainvapaan ajaksi?

Vierailija
13.10.2023 |

Töihin pitäisi ilmoittaa milloin puolisoni pitää omat vanhempainvapaansa, koska ilmeisesti siellä oletetaan että tulisin silloin töihin. Mieheni voi pitää kyllä vanhempainvapaata töistä (osa-aikaisesti ainakin, on yrittäjämallisessa työssä), mutta silloin kun töitä on, ne tulevat hyvin nopealla varoitusajalla eikä niihin ole juurikaan mahdollista ottaa lasta mukaan. Minä en siis pystyisi sumplimaan omia työvuorojani hänen töiden mukaan kun ne lyödään lukkoon jo viikkoja ennen työvuorolistojen julkaisemista. Rahallisesti meidän kannattaisi tehdä jopa niin että puoliso jäisi täydelle vanhempainvapaalle ja minä olisin sen ajan ilman tukia/töitä kotona hoitamassa lasta, mutta onko se mahdollista? Tutkin työehtosopimusta ja joka paikassa vain lukee että on _oikeus_ jäädä perhevapaalle kunnes lapsi täyttää kolme vuotta, mutta missään ei lue onko _velvollisuus_ mennä töihin kun toinen vanhempi on vanhempainvapaalla. Kelan sivuilla puhutaan myös että on oikeus saada vanhempainvapaakorvausta mutta ymmärrän tietysti ettei samaan aikaan voi saada esim. kotihoidontukea enkä sitä ole haluamassakaan. Työnantajanihan ei tietääkseni saa tietää hakeeko puolisoni vanhempainvapaata Kelalta vai ei, joten ei sen pitäisi kutittaa heidän nokkaansa yhtään sen enempää kuin että minä jäisin kotiin hoitamaan lasta hakematta Kelalta yhtään mitään tukia. 

Onko jollain kokemusta/faktatietoa että voinko vaan ilmoittaa töihin että olen kotona kunnes lapseni täyttää vaikka sen kolme vuotta, ja olen puolisoni vanhempainvapaan ajan ilman rahaa ja sen jälkeen haen kotihoidontukea. Omat vanhempainvapaapäiväni olen tietysti käyttänyt jo kaikki. Ja kyse on nyt näistä uudistuksen jälkeisistä päivistä, eli 160/160 päivää.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule mitäs jos ihan kysyit sieltä työpaikkasi HR:stä sen sijaan, että arvuuttelet täällä? Tsiisus. 

Vierailija
62/65 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En valehtelisi työnantajalle tällaisessa asiassa. Tulet jäämään kiinni siinä vaiheessa kun kelassa pyydetään työnantajalta tietoja, vaikka ilmoittaisit että et nosta mitään tukia niin asiasta menisi kelalta tieto työnantajalle. Näin olen käsittänyt että asia menee. Mä en oikeasti ymmärrä tällaista epärehellisyyttä. Pyydä työnantajalta palkatonta lomaa miehesi vanhempainvapaan ajaksi ja jos et saa niin sitten et saa.

Miksi kela pyytäisi työnantajalta mitään tietoja tässä tapauksessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap Saitko työnantajalta vastausta kysymykseesi?  

Vierailija
64/65 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Puolisosi kotona oleminen/olemattomuus ei kuulu työnantajalle mitenkään. 

Mutta ei silloin voi virallisesti olla omasta työstä hoitovapaalla, jos puoliso on. En tiedä voiko molemmat vanhemmat olla osa-aikaisesti perhevapaalla yhtäaikaa?

Mistä se työnantaja tietää mitä työntekijän puoliso tekee?

Vierailija
65/65 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et olisi työsuhteessa nyt, ei mitään ongelmaa. Mutta koska olet, palkanlaskenta merkitsee tulorekisteriin, missä olet. Kela käyttää samoja tietoja käsitellessään miehesi hakemusta. Ding ding ding, kaksi vanhempainvapaalaista yhtä aikaa.

Ei kelaa kiinnosta kuin se että yhdelle maksetaan vanhempainrahaa. Ei he tuollaisia tietoja tarkkaile, vain tukien saajia.