Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pakko mennä töihin puolison vanhempainvapaan ajaksi?

Vierailija
13.10.2023 |

Töihin pitäisi ilmoittaa milloin puolisoni pitää omat vanhempainvapaansa, koska ilmeisesti siellä oletetaan että tulisin silloin töihin. Mieheni voi pitää kyllä vanhempainvapaata töistä (osa-aikaisesti ainakin, on yrittäjämallisessa työssä), mutta silloin kun töitä on, ne tulevat hyvin nopealla varoitusajalla eikä niihin ole juurikaan mahdollista ottaa lasta mukaan. Minä en siis pystyisi sumplimaan omia työvuorojani hänen töiden mukaan kun ne lyödään lukkoon jo viikkoja ennen työvuorolistojen julkaisemista. Rahallisesti meidän kannattaisi tehdä jopa niin että puoliso jäisi täydelle vanhempainvapaalle ja minä olisin sen ajan ilman tukia/töitä kotona hoitamassa lasta, mutta onko se mahdollista? Tutkin työehtosopimusta ja joka paikassa vain lukee että on _oikeus_ jäädä perhevapaalle kunnes lapsi täyttää kolme vuotta, mutta missään ei lue onko _velvollisuus_ mennä töihin kun toinen vanhempi on vanhempainvapaalla. Kelan sivuilla puhutaan myös että on oikeus saada vanhempainvapaakorvausta mutta ymmärrän tietysti ettei samaan aikaan voi saada esim. kotihoidontukea enkä sitä ole haluamassakaan. Työnantajanihan ei tietääkseni saa tietää hakeeko puolisoni vanhempainvapaata Kelalta vai ei, joten ei sen pitäisi kutittaa heidän nokkaansa yhtään sen enempää kuin että minä jäisin kotiin hoitamaan lasta hakematta Kelalta yhtään mitään tukia. 

Onko jollain kokemusta/faktatietoa että voinko vaan ilmoittaa töihin että olen kotona kunnes lapseni täyttää vaikka sen kolme vuotta, ja olen puolisoni vanhempainvapaan ajan ilman rahaa ja sen jälkeen haen kotihoidontukea. Omat vanhempainvapaapäiväni olen tietysti käyttänyt jo kaikki. Ja kyse on nyt näistä uudistuksen jälkeisistä päivistä, eli 160/160 päivää.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sun pitää anoa palkatonta vapaata töistä tai irtisanoutua tai kysyä voiko pitää lomat pois 

Lähde tälle?

Vierailija
22/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi ihmeessä se mies pitäisi niitä vapaitaan  nyt, jos ei pysty olemaan kokoaikaisesti lapsen kanssa!? 3 vuotta aikaa pitää. Pitäkööt myöhemmin ja sinä olet siihen saakka hoitovapaalla.

Vanhempainvapaat pitää pitää ennen kuin lapsi täyttää kaksi vuotta. Se on ihan sama koska hän ne pitäisi kun ei yritystä/yritysluontoista työtä voi jättää tauolle vapaiden ajaksi. Etsinkin juuri siis vastausta sille että voinko vaan ilmoittaa töihin että olen xxx päivään saakka hoitovapaalla, ja mies pitää vanhempainvapaansa silloin kun tykkää. Se tarkoittaisi vain sitä että sen ajan hän saisi Kelalta etuutta, mutta ei palkkaa, minä en saisi Kelalta mitään mutta en myöskään menisi töihin koska olisin ilmoittanut olevani hoitovapaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro työnantajallesi, että puoliso on lomalla. Ei se sitä mistään saa tietää.

Vierailija
24/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhemmista tai huoltajista voi kuitenkin pitää yhden hoitovapaajakson samanaikaisesti toisen vanhemman raskaus- tai vanhempainvapaan kanssa.

TEM.fi

Vierailija
25/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi vanhempi voi olla kerrallaan vanhempainvapaalla ts. saa ansiosidonnaista kelasta.

Mikään pakko sun ei ole mennä töihin, mutta silloin olet palkattomalla, jos työnantaja suostuu tähän. En usko kenenkään maksavan palkkaa vain kotona olosta.

Miehen tulee ilmoittaa työpäivät kelaan ja se vähennetään tuista. 

Vierailija
26/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Älä kerro työnantajallesi, että puoliso on lomalla. Ei se sitä mistään saa tietää.

No tätä mä tässä just haenkin, että voinko niin varmasti tehdä? 🤣 Pomoni kyllä tietää puolisoni työt ettei niitä voi jättää tekemättä puoleksi vuodeksi, eli tajuaa kyllä jos ilmoitan olevani hoitovapaalla niin että hän ei käytä päiviään ollenkaan. Ja tottakai meidän kannattaisi kuitenkin hyödyntää Kelan etuudet niin että puolisoni ei maksaisi itselleen palkkaa vanhempainvapaan ajalta vaan saisi Kelalta vanhempainrahaa, ja maksaisi sitten vapaalla tekemänsä työtä palkkana vapaiden jälkeen sopivasti näkemällään tavalla.

Vierailija
27/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sun pitää anoa palkatonta vapaata töistä tai irtisanoutua tai kysyä voiko pitää lomat pois 

Lähde tälle?

Suomen laki. Vanhemmat ei voi olla samaan aikaan vamhempainvapaalla, tuet ei liity asiaan mitenkään.

Vierailija
28/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vain yksi vanhempi voi olla kerrallaan vanhempainvapaalla ts. saa ansiosidonnaista kelasta.

Mikään pakko sun ei ole mennä töihin, mutta silloin olet palkattomalla, jos työnantaja suostuu tähän. En usko kenenkään maksavan palkkaa vain kotona olosta.

Miehen tulee ilmoittaa työpäivät kelaan ja se vähennetään tuista. 

Enhän mä ole töistä saanut mitään rahaa enää moneen kuukauteen vanhempainvapaani aikana. Ja nyt olen itseasiassa vielä kokonaan ilman rahaa kun en ole laittanut kotihoidontuen hakemusta Kelaan vanhempainvapaapäivieni päättymisen jälkeen, kh-tukea maksetaan 2 kk takautuvasti. Eli eihän työnantajani mulle maksais palkkaa kuitenkaan vaikka tekisin mitä tässä hoitovapaalla?

Vierailija
29/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän tätä tuilla kikkailua ja aikuisten ihmisten työhaluttomuutta näkee ja kuulee, sitä enemmän toivoo, että tukia leikattaisiin ja palautettaisiin vaikka 90-luvun tasolle jotta tämä loputon veronmaksajien rahoilla venkoilu saataisiin pois tykkänään.

Vierailija
30/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä enemmän tätä tuilla kikkailua ja aikuisten ihmisten työhaluttomuutta näkee ja kuulee, sitä enemmän toivoo, että tukia leikattaisiin ja palautettaisiin vaikka 90-luvun tasolle jotta tämä loputon veronmaksajien rahoilla venkoilu saataisiin pois tykkänään.

No eihän tässä ole tuilla mitään kikkailemassa. Ap jää kotiin täysin ilman tuloja/tukia.

Vierailija
31/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lähde tälle?

Suomen laki. Vanhemmat ei voi olla samaan aikaan vamhempainvapaalla, tuet ei liity asiaan mitenkään.

Meneeköhän tässä nyt käsitteet sekaisin. Vanhempainvapaata on molemmilla vanhemmilla 160 päivää, eli yhteensä 320 päivää, joista yhtäaikaa voi pitää 18 päivää. Toinen vanhempi voi luovuttaa toiselle omista päivistään 63 päivää, loput 97 päivää menee hukkaan jos niitä ei pysty pitämään esim. yrittäjyyden tai taloudellisten syiden takia. Kun nämä vanhempainvapaat on käytetty, voi jäädä kotihoidontuelle eli hoitovapaalle, jota saa anoa kunnes lapsi täyttää 3 vuotta, ja tais olla kauemminkin jossain erikoistapauksissa. Työnantajalle kuitenkin pitää ilmoittaa vanhempainvapaan ajankohdat ja hoitovapaan ajankohdat. 

Eli kun olen nyt ilmoittanut olleeni vanhempainvapaalla omat 160 päivää, ja ilmoitan jatkavani hoitovapaalla siihen asti kun lapsi täyttää 3 vuotta, voiko mieheni kuitenkin hakea Kelasta omat 160 päivää vanhempainvapaaetuutta siten että minä en sillä aikaa nosta kotihoidontukea? 

Vierailija
32/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No tätä mä tässä just haenkin, että voinko niin varmasti tehdä? 🤣 Pomoni kyllä tietää puolisoni työt ettei niitä voi jättää tekemättä puoleksi vuodeksi, eli tajuaa kyllä jos ilmoitan olevani hoitovapaalla niin että hän ei käytä päiviään ollenkaan. Ja tottakai meidän kannattaisi kuitenkin hyödyntää Kelan etuudet niin että puolisoni ei maksaisi itselleen palkkaa vanhempainvapaan ajalta vaan saisi Kelalta vanhempainrahaa, ja maksaisi sitten vapaalla tekemänsä työtä palkkana vapaiden jälkeen sopivasti näkemällään tavalla.

Kyllä minä olen niin tehnyt. Ilmoitin työnantajalle että olen vanhempain- ja sen jälkeen hoitovapaalla, kunnes lapsi on 3v. Miehen vanhempainvapaan ajan oltiin kaikki kotona ja minä olin ilman tukia sen aikaa. Ei ainakaan meidän työnantaja tarkista näitä asioita.

Vierailija
33/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos sinua toistuvasti astutettaisiin niin silloin ei tarvitse ikinä siirtyä veronmaksajaksi?

Vierailija
34/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan tulee tietää vapaasi peruste eli oletko perhevapaalla vai et. Laissa kun säädetään kaikenlaisia asioita esimerkiksi näin " Työntekijällä on oikeus raskauden tai synnytyksen vuoksi taikka lapsen hoitamista varten saada vapaaksi työstä sairausvakuutuslaissa tarkoitetut: 1) raskausrahapäivät (raskausvapaa); 2) erityisraskausrahapäivät (erityisraskausvapaa); 3) vanhempainrahapäivät (vanhempainvapaa).

Raskaus- ja vanhempainvapaasta sekä hoitovapaasta on ilmoitettava työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamisaikaa. Jos vapaan kesto on enintään 12 arkipäivää, ilmoitusaika on kuitenkin yksi kuukausi."

Siten työnantajan ei tarvitse antaa vapaata 3 vuodeksi pelkästään sillä perusteella, että ap haluaa olla pois töistä, laki edellyttää, että vapaalla ollaan lapsen hoitamista varten.

Vierailija
35/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No eihän tässä ole tuilla mitään kikkailemassa. Ap jää kotiin täysin ilman tuloja/tukia.

Tää on nimenomaan taloudellista suunnittelua meiltä. Puolisoni palkka on niin paljon suurempi kuin minun, että hänen kannattaisi nostaa omat 160 päivää vanhempainrahaetuutta Kelalta ennemmin kuin että ottaisin häneltä ne 63 päivää omalla pienellä etuudellani. Hän ei tietenkään maksaisi silloin itselleen palkkaa, mutta työt täytyisi joka tapauksessa tehdä, yrittäjä kun on. Meillä taloudellinen tilanne sallii sen että olisin sen 160 päivää ilman mitään rahaa, ja sen jälkeen jäisin vielä kotihoidontuelle hoitamaan lastamme vaikka sinne kolmivuotiaaksi asti. Eli Kela maksaisi joo vähän enemmän rahaa puolisolleni kuin mulle, mutta säästäisi siltä ajalta minun kh-tuen. Samoin yhteiskunta säästää siinä että lasta ei tarvitse laittaa hoitoon, puolisoni pystyy pyörittämään yritystä josta tulee verokertymää valtiolle huomattavasti enemmän kuin siitä että minä huitelisin matalapalkkatöissäni muutamia tunteja viikossa. En vaan tajua miksi minun työnantajaani kiinnostaisi se olenko kotona sen 160 päivää täysin ilman rahaa vai kotihoidontuella? Kun en kuitenkaan siltä ajalta saa palkkaa kun en ole töissäkään, vaan kotona hoitamassa lastani jotta häntä ei tarvi laittaa hoitoon.

Vierailija
36/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Työnantajan tulee tietää vapaasi peruste eli oletko perhevapaalla vai et. Laissa kun säädetään kaikenlaisia asioita esimerkiksi näin " Työntekijällä on oikeus raskauden tai synnytyksen vuoksi taikka lapsen hoitamista varten saada vapaaksi työstä sairausvakuutuslaissa tarkoitetut: 1) raskausrahapäivät (raskausvapaa); 2) erityisraskausrahapäivät (erityisraskausvapaa); 3) vanhempainrahapäivät (vanhempainvapaa).

Raskaus- ja vanhempainvapaasta sekä hoitovapaasta on ilmoitettava työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamisaikaa. Jos vapaan kesto on enintään 12 arkipäivää, ilmoitusaika on kuitenkin yksi kuukausi."

Siten työnantajan ei tarvitse antaa vapaata 3 vuodeksi pelkästään sillä perusteella, että ap haluaa olla pois töistä, laki edellyttää, että vapaalla ollaan lapsen hoitamista varten.

Eli tästä voinen päätellä että voin ilmoittaa työnantajalleni olevani hoitovapaalla kunnes lapseni täyttää kolme vuotta, koska sitähän olen juuri tekemässä. En ole laittamassa lastani hoitoon enkä tekemässä mitään muuta työtä tms. vaan mahdollistan puolisolleni yrityksen pyörittämisen. Puolisoni sitten vaan hakee Kelalta vanhempainpäivärahansa ja hoitaa työnsä ja yrityksensä samalla.

Vierailija
37/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Entä jos sinua toistuvasti astutettaisiin niin silloin ei tarvitse ikinä siirtyä veronmaksajaksi?

Uuh, se olisi ihanaa. Puolisoni on yrittäjänä maksanut vuosikymmeniä jo enemmän veroja kuin tavan matalapalkkatyöläiset koko elämänsä aikana, joten olisi yhteiskunnalle vaan eduksi jos saisin tehdä tähän maahan vaan lisää veronmaksajia. Sitähän se Antti Rinnekin halusi, lapsentekotalkoita! 🥰

Vierailija
38/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi irtisanoa itsensä töistä tai pyytää sairaslomaa. 🩷🩷🩷🩷

Vierailija
39/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuka on sairas?!?

Vierailija
40/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi ihmeessä mun pitäisi irtisanoa itseni kun kuitenkin olen palaamassa töihin hoitovapaani jälkeen? Ja kerrotko millä perusteella voin hakea sairaslomaa? Ei sitä noin vaan pyydetä muutenkaan, kyllä jonkun pitää olla kipeä silloin.