Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pakko mennä töihin puolison vanhempainvapaan ajaksi?

Vierailija
13.10.2023 |

Töihin pitäisi ilmoittaa milloin puolisoni pitää omat vanhempainvapaansa, koska ilmeisesti siellä oletetaan että tulisin silloin töihin. Mieheni voi pitää kyllä vanhempainvapaata töistä (osa-aikaisesti ainakin, on yrittäjämallisessa työssä), mutta silloin kun töitä on, ne tulevat hyvin nopealla varoitusajalla eikä niihin ole juurikaan mahdollista ottaa lasta mukaan. Minä en siis pystyisi sumplimaan omia työvuorojani hänen töiden mukaan kun ne lyödään lukkoon jo viikkoja ennen työvuorolistojen julkaisemista. Rahallisesti meidän kannattaisi tehdä jopa niin että puoliso jäisi täydelle vanhempainvapaalle ja minä olisin sen ajan ilman tukia/töitä kotona hoitamassa lasta, mutta onko se mahdollista? Tutkin työehtosopimusta ja joka paikassa vain lukee että on _oikeus_ jäädä perhevapaalle kunnes lapsi täyttää kolme vuotta, mutta missään ei lue onko _velvollisuus_ mennä töihin kun toinen vanhempi on vanhempainvapaalla. Kelan sivuilla puhutaan myös että on oikeus saada vanhempainvapaakorvausta mutta ymmärrän tietysti ettei samaan aikaan voi saada esim. kotihoidontukea enkä sitä ole haluamassakaan. Työnantajanihan ei tietääkseni saa tietää hakeeko puolisoni vanhempainvapaata Kelalta vai ei, joten ei sen pitäisi kutittaa heidän nokkaansa yhtään sen enempää kuin että minä jäisin kotiin hoitamaan lasta hakematta Kelalta yhtään mitään tukia. 

Onko jollain kokemusta/faktatietoa että voinko vaan ilmoittaa töihin että olen kotona kunnes lapseni täyttää vaikka sen kolme vuotta, ja olen puolisoni vanhempainvapaan ajan ilman rahaa ja sen jälkeen haen kotihoidontukea. Omat vanhempainvapaapäiväni olen tietysti käyttänyt jo kaikki. Ja kyse on nyt näistä uudistuksen jälkeisistä päivistä, eli 160/160 päivää.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Työnantajan tulee tietää vapaasi peruste eli oletko perhevapaalla vai et. Laissa kun säädetään kaikenlaisia asioita esimerkiksi näin " Työntekijällä on oikeus raskauden tai synnytyksen vuoksi taikka lapsen hoitamista varten saada vapaaksi työstä sairausvakuutuslaissa tarkoitetut: 1) raskausrahapäivät (raskausvapaa); 2) erityisraskausrahapäivät (erityisraskausvapaa); 3) vanhempainrahapäivät (vanhempainvapaa).

Raskaus- ja vanhempainvapaasta sekä hoitovapaasta on ilmoitettava työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamisaikaa. Jos vapaan kesto on enintään 12 arkipäivää, ilmoitusaika on kuitenkin yksi kuukausi."

Siten työnantajan ei tarvitse antaa vapaata 3 vuodeksi pelkästään sillä perusteella, että ap haluaa olla pois töistä, laki edellyttää, että vapaalla ollaan lapsen hoitamista varten.

Eli tästä voi

Voit tehdä noin, silloin olet työnantajan silmissä hoitovapaalla eikä sinua tarvitse ottaa takaisin töihin, vaikka haluaisit kesken hoitovapaan palata. Hoitovapaan keskeyttämisen perusteet kun ovat jotain muuta kuin "aika kävi pitkäksi".

Vierailija
42/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos mies on vanhempainvapaalla, niin voiko hän käydä samalla töissä? Jos saa palkkaa, niin luulen, että kelalla on siihen sanomista?

Hän voi jäädä osittaiselle vanhempainvapaalle jos tekee vain 5 tuntia päivässä töitä. Jonkun pitäisi kuitenkin hoitaa se lapsi silloin kun hän hän on töissä, eikä meillä ole ketään joka voisi lyhyellä varoitusajalla häntä katsoa jos minäkin olen samaan aikaan töissä.

Kelan etuudet sovitetaan tietysti sitten sen mukaan paljonko hän on töissä ja saa palkkaa, se ei ole tässä nyt se ongelma.

Haette lapselle päivähoitopaikan? En tiedä kyllä onko siinä järkeä, jos lapsi vielä kovin pieni.

Eikä siinä nyt ole mitään järkeä rahallisestikaan, saati en tiedä onko mahdollista laittaa lapsi

Kysy työnantajaltasi. Tai koeta onneasi, äläkä kerro että puolisosi on hoitovapaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mies on töissä ihan normaalisti ja huijaatte kelalta vanhempainrahaa isommilla tuloilla?

Vierailija
44/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eli mies on töissä ihan normaalisti ja huijaatte kelalta vanhempainrahaa isommilla tuloilla?

Eiköhän tämä porsaanreikä tukita. Suomessa on kuitenkin tulorekisterikin käytössä.

Vierailija
45/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajasi merkitsee tulorekisteriin, että olet palkattomalla vanhempainvapaalla. Miehelläsi on merkintä, että hänelle maksetaan. Eiköhän noissa voi olla joku automaatiokin, että verrataan lapsen vanhempien tietoja toisiinsa. Pitäisi ainakin olla, koska eihän tässä ole muuta syytä kuin huijata, että hyvätuloinen on vapaalla.

Vierailija
46/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et olisi työsuhteessa nyt, ei mitään ongelmaa. Mutta koska olet, palkanlaskenta merkitsee tulorekisteriin, missä olet. Kela käyttää samoja tietoja käsitellessään miehesi hakemusta. Ding ding ding, kaksi vanhempainvapaalaista yhtä aikaa.

Vierailija
47/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No yrittäjä ei voi laittaa firmaa pysähdyksiin vanhempainvapaan vuoksi. Siksi on keksitty osittainen vanhempainvapaa. Toinen vaihtoehto on se ettei puolisoni käytä vanhempainvapaapäiviään ollenkaan ja ne menee hukkaan.

Vierailija
48/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eiköhän tämä porsaanreikä tukita. Suomessa on kuitenkin tulorekisterikin käytössä.

Puoliso saa osittaista vanhempainrahaa jos nostaa palkkaa vanhempainvapaan aikana. Jos ei nosta, saa kokonaista. Firma pitää kuitenkin pitää pystyssä, koska muuten joutuisi potkimaan työntekijätkin pois vapaansa ajalle, se tuskin on yhteiskunnan kannalta järkevää?

Vierailija
49/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Työnantajasi merkitsee tulorekisteriin, että olet palkattomalla vanhempainvapaalla. Miehelläsi on merkintä, että hänelle maksetaan. Eiköhän noissa voi olla joku automaatiokin, että verrataan lapsen vanhempien tietoja toisiinsa. Pitäisi ainakin olla, koska eihän tässä ole muuta syytä kuin huijata, että hyvätuloinen on vapaalla.

Mä oon käyttänyt omat vanhempainvapaapäiväni jo, olen hoitovapaalla. Tässä on mun mielestä aika suuri epäreiluus, että yrittäjät ei saa pitää vanhempainvapaata vaikka puoliso suostuisi olemaan sen aikaa täysin rahatta jotta lapsella olisi kuitenkin hoitaja silloin kun yrittäjän on pakko tehdä pakolliset työt yrityksen pystyssä pitämiseksi.

Vierailija
50/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos et olisi työsuhteessa nyt, ei mitään ongelmaa. Mutta koska olet, palkanlaskenta merkitsee tulorekisteriin, missä olet. Kela käyttää samoja tietoja käsitellessään miehesi hakemusta. Ding ding ding, kaksi vanhempainvapaalaista yhtä aikaa.

Ei ole kahta vanhempainvapaalaista yhtä aikaa. Olen käyttänyt jo omat 160 vanhempainvapaapäivää ja olen hoitovapaalla. Keskeyttäisin kotihoidontuen siksi aikaa kun olisi puolison vuoro olla omilla 160 päivän vanhempainvapailla ja hoitaisin ilman rahaa lastamme silloin kun hänen olisi pakko tehdä pakolliset työt yrityksen pystyssä pysymiseksi. 

Vierailija
51/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei ole kahta vanhempainvapaalaista yhtä aikaa. Olen käyttänyt jo omat 160 vanhempainvapaapäivää ja olen hoitovapaalla. Keskeyttäisin kotihoidontuen siksi aikaa kun olisi puolison vuoro olla omilla 160 päivän vanhempainvapailla ja hoitaisin ilman rahaa lastamme silloin kun hänen olisi pakko tehdä pakolliset työt yrityksen pystyssä pysymiseksi. 

Joo, mutta merkinnän rekisteriin tekee palkanlaskija. Jos olet töissä sanonut olevasi vanhempainvapaalla, se koodi sinne laitetaan. Jos olet tavallisella palkattomalla vapaalla, koodi on eri. Sinun pitäisi hakea palkatonta vapaata, mutta työnantajan ei ole pakko suostua siihen. Jos tulee työnantajallekin joku selvityspyyntö, että onko koodi naputeltu väärin, jäät kiinni valehtelusta töissäkin.

Vierailija
52/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos mies on vanhempainvapaalla, niin voiko hän käydä samalla töissä? Jos saa palkkaa, niin luulen, että kelalla on siihen sanomista?

Hän voi jäädä osittaiselle vanhempainvapaalle jos tekee vain 5 tuntia päivässä töitä. Jonkun pitäisi kuitenkin hoitaa se lapsi silloin kun hän hän on töissä, eikä meillä ole ketään joka voisi lyhyellä varoitusajalla häntä katsoa jos minäkin olen samaan aikaan töissä.

Kelan etuudet sovitetaan tietysti sitten sen mukaan paljonko hän on töissä ja saa palkkaa, se ei ole tässä nyt se ongelma.

Haette lapselle päivähoitopaikan? En tiedä kyllä onko siinä järkeä, jos lapsi vielä kovin pieni.

Eikä siinä nyt ole mitään järkeä rahallisestikaan,

Ei puolisoni ole jäämässä hoitovapaalle, ainoastaan käyttämässä omat 160 vanhempainvapaapäiväänsä.

Vierailija
53/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi miehesi ei luovuta sinulle vanh.vapaapäiviään?

Tiesithän, että työnantaja tekee Kelalle ilmoituksen myös palkattomasta vanhempainvapaasta?

Vierailija
54/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mä oon käyttänyt omat vanhempainvapaapäiväni jo, olen hoitovapaalla. Tässä on mun mielestä aika suuri epäreiluus, että yrittäjät ei saa pitää vanhempainvapaata vaikka puoliso suostuisi olemaan sen aikaa täysin rahatta jotta lapsella olisi kuitenkin hoitaja silloin kun yrittäjän on pakko tehdä pakolliset työt yrityksen pystyssä pitämiseksi.

0/5

Vierailija
55/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Voit myös olla kotihoidontuella oman vanhempainvapaasi jälkeen, ja puoliso pitää vanhempainvapaansa myöhemmin, kun haluat palata töihin. Lapsen kai tulee olla alle kaksivuotias kuitenkin, kun vanhempainvapaa pidetään.

Tottakai voin, nämä perusasiat on tiedossa. Pointti tässä kysymyksessäni on nyt se, että kun puolisoni pitää vanhempainvapaansa, ei meillä ole ketään joka hoitaisi lasta hänen töidensä aikana, joten haluaisin olla kotona silloinkin kun hän on vanhempainvapaalla koska lasta ei voi laittaa päivähoitoon vanhempainvapaan aikana. Eikä se olisi epäsäännöllisten ennaltasuunnittelemattomien töiden takia mahdollistakaan.

Niin no, vanhempainvapaan idea nyt kuitenkin on hoitaa lasta eikä tehdä töitä. Jos mies ei pysty irrottautumaan töistä niin sitten sinä varmaan jäät vanhempain-/hoitovapaalle. Tai sitten lapsi hoitoon. 

Vierailija
56/65 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valehtelisi työnantajalle tällaisessa asiassa. Tulet jäämään kiinni siinä vaiheessa kun kelassa pyydetään työnantajalta tietoja, vaikka ilmoittaisit että et nosta mitään tukia niin asiasta menisi kelalta tieto työnantajalle. Näin olen käsittänyt että asia menee. Mä en oikeasti ymmärrä tällaista epärehellisyyttä. Pyydä työnantajalta palkatonta lomaa miehesi vanhempainvapaan ajaksi ja jos et saa niin sitten et saa.

Vierailija
57/65 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tämän aiemmin, vastaustoiminto oli pois päältä aiemmin, mutta jäi siis pikaisesti se käsitys, että ap:n perhe harkitsee veronmaksajien tukien laitonta kikkailua itselleen nostamalla miehen hyviin tuloihin perustuvia tukia miehen ollessa muka vanhempainvapaalla mutta tosiasiallisesti painaessa töitä yrityksessään ja kikkaillessa niin, ettei nostaisi tuloja sen vanhempainvapaan aikana. Korjatkaa jos olen väärässä. 

Jos asia on kuten ymmärsin, niin touhu vaikuttaa laittomalta ja moraalittomalta. Meillekin on tulossa perheenlisäystä, ja jo nyt vaikuttaa todennäköiseltä, ettei minulla ole varaa pitää rehellistä - ainoa vaihtoehto, jos pidän - vanhempainvapaata, vaan on jatkettava töissä koko ajan. Jotain huijausta, jossa en muka olisi töissä ja nostaisin veronmaksajien rahoja, ei omatuntoni hyväksyisi. Joko pidän vanhempainvapaan tai sitten en. Ei ihme, että meillä on korkeat verot...

-Yrittäjämies

Vierailija
58/65 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
59/65 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ole rehellinen tilanteessa, eli jos otat johonkin tahoon yhteyttä jostakin, ole avoin ja älä salaile asioita. On toki normaalia ottaa selvää asioista ja kaikkia yksityiskohtia ei tarvitse kertoa, mutta tukien väärinkäyttö ei ole mikään pikkujuttu. 

Vierailija
60/65 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukia voisi leikata rajusti, jotta tuollainen törkeä kikkailu saataisiin pois. Monen veronmaksuhalukkuus voi olla aika matalalla, kun lukee näitä.