Onko pakko mennä töihin puolison vanhempainvapaan ajaksi?
Töihin pitäisi ilmoittaa milloin puolisoni pitää omat vanhempainvapaansa, koska ilmeisesti siellä oletetaan että tulisin silloin töihin. Mieheni voi pitää kyllä vanhempainvapaata töistä (osa-aikaisesti ainakin, on yrittäjämallisessa työssä), mutta silloin kun töitä on, ne tulevat hyvin nopealla varoitusajalla eikä niihin ole juurikaan mahdollista ottaa lasta mukaan. Minä en siis pystyisi sumplimaan omia työvuorojani hänen töiden mukaan kun ne lyödään lukkoon jo viikkoja ennen työvuorolistojen julkaisemista. Rahallisesti meidän kannattaisi tehdä jopa niin että puoliso jäisi täydelle vanhempainvapaalle ja minä olisin sen ajan ilman tukia/töitä kotona hoitamassa lasta, mutta onko se mahdollista? Tutkin työehtosopimusta ja joka paikassa vain lukee että on _oikeus_ jäädä perhevapaalle kunnes lapsi täyttää kolme vuotta, mutta missään ei lue onko _velvollisuus_ mennä töihin kun toinen vanhempi on vanhempainvapaalla. Kelan sivuilla puhutaan myös että on oikeus saada vanhempainvapaakorvausta mutta ymmärrän tietysti ettei samaan aikaan voi saada esim. kotihoidontukea enkä sitä ole haluamassakaan. Työnantajanihan ei tietääkseni saa tietää hakeeko puolisoni vanhempainvapaata Kelalta vai ei, joten ei sen pitäisi kutittaa heidän nokkaansa yhtään sen enempää kuin että minä jäisin kotiin hoitamaan lasta hakematta Kelalta yhtään mitään tukia.
Onko jollain kokemusta/faktatietoa että voinko vaan ilmoittaa töihin että olen kotona kunnes lapseni täyttää vaikka sen kolme vuotta, ja olen puolisoni vanhempainvapaan ajan ilman rahaa ja sen jälkeen haen kotihoidontukea. Omat vanhempainvapaapäiväni olen tietysti käyttänyt jo kaikki. Ja kyse on nyt näistä uudistuksen jälkeisistä päivistä, eli 160/160 päivää.
Kommentit (65)
Et varmaankaan voi olla hoitovapaalla, mutta ainahan voit yrittää pyytää töistä palkatonta lomaa puolisosi vanhempainvapaan ajaksi. Työnantajan ei toki tarvitse tähän suostua.
Minä soitinkin, ja siellä sanoivat että Kelan etuudet ovat vain Kelan etuuksia, joista ei mene tietoa työnantajalle (ellei ne tietty liity työnantajaan). Eli heidän puolestaan ei ole väliä mitä työnantajalle sanon.
Työpaikkaa ei kiinnosta haetko kotihoidon tukea, saat anoa 3-v saakka hoitovapaata.
Jos mies on vanhempainvapaalla, niin voiko hän käydä samalla töissä? Jos saa palkkaa, niin luulen, että kelalla on siihen sanomista?
Mutta jos puolisoni ei pidä ollenkaan vanhempainvapaapäiviään (kuten monesti käy esim. yrittäjille jotka eivät voi yritystään laittaa tauolle) olisin kuitenkin kotona, ja se olisi silloin perhevapaata. Silloin olisin oikeutettu hakemaan koko ajalta kotihoidontukea, mitä nyt en tietystikään saisi jos puolisoni hakisi vanhempainvapaata.
Vierailija wrote:
Jos mies on vanhempainvapaalla, niin voiko hän käydä samalla töissä? Jos saa palkkaa, niin luulen, että kelalla on siihen sanomista?
Hän voi jäädä osittaiselle vanhempainvapaalle jos tekee vain 5 tuntia päivässä töitä. Jonkun pitäisi kuitenkin hoitaa se lapsi silloin kun hän hän on töissä, eikä meillä ole ketään joka voisi lyhyellä varoitusajalla häntä katsoa jos minäkin olen samaan aikaan töissä.
Kelan etuudet sovitetaan tietysti sitten sen mukaan paljonko hän on töissä ja saa palkkaa, se ei ole tässä nyt se ongelma.
Voit myös olla kotihoidontuella oman vanhempainvapaasi jälkeen, ja puoliso pitää vanhempainvapaansa myöhemmin, kun haluat palata töihin. Lapsen kai tulee olla alle kaksivuotias kuitenkin, kun vanhempainvapaa pidetään.
Sun pitää anoa palkatonta vapaata töistä tai irtisanoutua tai kysyä voiko pitää lomat pois
Puolisosi kotona oleminen/olemattomuus ei kuulu työnantajalle mitenkään.
Sanot vaan etta Et ok palaamassa töihin kuin aikaisintaan xxxx
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hän voi jäädä osittaiselle vanhempainvapaalle jos tekee vain 5 tuntia päivässä töitä. Jonkun pitäisi kuitenkin hoitaa se lapsi silloin kun hän hän on töissä, eikä meillä ole ketään joka voisi lyhyellä varoitusajalla häntä katsoa jos minäkin olen samaan aikaan töissä.
Kelan etuudet sovitetaan tietysti sitten sen mukaan paljonko hän on töissä ja saa palkkaa, se ei ole tässä nyt se ongelma.
Haette lapselle päivähoitopaikan? En tiedä kyllä onko siinä järkeä, jos lapsi vielä kovin pieni.
No yrittäjäbvoi nostaa palkkansa myöhemmin
Vierailija wrote:
Et varmaankaan voi olla hoitovapaalla, mutta ainahan voit yrittää pyytää töistä palkatonta lomaa puolisosi vanhempainvapaan ajaksi. Työnantajan ei toki tarvitse tähän suostua.
Muistanko väärin vai eikö palkallista lomaa kerry vanhempainvapaiden ajalta myös?
Vierailija wrote:
Voit myös olla kotihoidontuella oman vanhempainvapaasi jälkeen, ja puoliso pitää vanhempainvapaansa myöhemmin, kun haluat palata töihin. Lapsen kai tulee olla alle kaksivuotias kuitenkin, kun vanhempainvapaa pidetään.
Tottakai voin, nämä perusasiat on tiedossa. Pointti tässä kysymyksessäni on nyt se, että kun puolisoni pitää vanhempainvapaansa, ei meillä ole ketään joka hoitaisi lasta hänen töidensä aikana, joten haluaisin olla kotona silloinkin kun hän on vanhempainvapaalla koska lasta ei voi laittaa päivähoitoon vanhempainvapaan aikana. Eikä se olisi epäsäännöllisten ennaltasuunnittelemattomien töiden takia mahdollistakaan.
Vierailija wrote:
Mutta ei silloin voi virallisesti olla omasta työstä hoitovapaalla, jos puoliso on. En tiedä voiko molemmat vanhemmat olla osa-aikaisesti perhevapaalla yhtäaikaa?
Nostin ansiosidonnaista, koska ei ollut työtä, johon palata.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Haette lapselle päivähoitopaikan? En tiedä kyllä onko siinä järkeä, jos lapsi vielä kovin pieni.
Eikä siinä nyt ole mitään järkeä rahallisestikaan, saati en tiedä onko mahdollista laittaa lapsi hoitoon vanhempainvapaan ajaksi? Sehän vähän niinkuin vesittää vanhempainvapaan ajatuksen. Hoitoon laittaminen ei muutenkaan ole vaihtoehto vaan yritän nimenomaan selvittää voinko olla puolison vanhempainvapaan ajan kotona hoitovapaalla hoitamassa lasta. Ilman tukia, sillä puolisoni vanhempainraha on sen verran suuri ettei minun pieni palkkani juurikaan kannattaisi tässä yhtälössä. Ja säästöjä on sen verran että pärjäisimme kyllä ilman minun palkkaani.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mutta ei silloin voi virallisesti olla omasta työstä hoitovapaalla, jos puoliso on. En tiedä voiko molemmat vanhemmat olla osa-aikaisesti perhevapaalla yhtäaikaa?
Missä näin lukee? Hoitovapaasta lukee tes:ssä vain että on oikeus olla hoitovapaalla kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Missään ei lue että olisi velvollisuus mennä töihin jos puoliso on vanhempainvapaalla, Kela ottaa kantaa vain etuuksien maksamiseen eli niitä ei voi saada päällekkäin. Mutta voihan ihminen olla virallisesti työtönkin ilman että hakee työttömyysetuutta, tai olla työtön ilman että ilmoittaa siitä työkkäriin tms.
Miksi ihmeessä se mies pitäisi niitä vapaitaan nyt, jos ei pysty olemaan kokoaikaisesti lapsen kanssa!? 3 vuotta aikaa pitää. Pitäkööt myöhemmin ja sinä olet siihen saakka hoitovapaalla.
Soita Kelaan, en usko että onnistuu ellet erikseen sovi työnantajan kanssa.