Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohjoismaissa totutaan flunssan sairastamiseen

Vierailija
13.10.2023 |

Lapsesta asti olen aina välillä ihmetellyt miksi esi-isät päättivät joskus vaeltaa Suomen leveysasteille kun ilmasto on niin ankara eikä elämä ole helppoa. Moni tuntuu tykkäävän kylmästä ja talvesta mutta sitten on meitä jotka ei niin tykätä. Nykyään tietysti elämä on helpompaa kun tavaraa saadaan tuotua Suomeen, on kasvihuoneet, kunnon eristeet ja lämmitysjärjestelmät jne. ja kesät nyt tietysti on useinkin ihan mukavan lämpimiä.

Mutta sitten se terveyspuoli... Kuvittelin pitkään että on ihan normaalia sairastaa flunssa 2-5 kertaa vuodessa (lapsena varmasti useamminkin) ja että sen perusflunssan sairastamiseen kuluu vähintään viikko pari, mitä vanhemmaksi tulee, sen pidempään. Vuosien varrella tuli vietettyä pidempiä jaksoja ulkomailla ja pahaksi onnekseni olen sairastanut flunssan myös ulkomaan reissuilla. Liekö sitten tarttunut lentokoneesta mukaan vai mistä. Nämä kokemukset olivat merkillisiä siksi, että paikalliset olivat kovin huolissaan siitä miksi olin niin kipeä normaalissa räkätaudissa ja miksi tauti kesti niin pitkään. Mm. Australiassa, Turkissa ja Englannissa ovat olleet ihmeissään kun nuha ei mennyt ohi parissa päivässä ja etenkin kun olin onnistunut poimimaan kunnon räkätaudin, sen perinteisen jonka Suomessa saa vähintään kerran vuodessa ja jossa tuntuu että tukehtuu räkään. Heistä myös yli 36,8 lämpö oli heti kuumetta ja syy seurata tarkemmin tilannetta.

Sitten muutin useammaksi vuodeksi pois Suomesta töiden takia. Pisimpään olen asunut Britteinsaarilla eri lokaatioissa mutta olen asunut myös useammassa Välimeren maassa sekä Australiassa. Ensimmäisen vuoden jälkeen en ole sairastanut varsinaista räkätautia nyt kymmeneen vuoteen. Pari kertaa vuodessa olo saattaa olla hieman sellainen kuin flunssa olisi iskemässä mutta tauti ei etene päänsärkyä tai pientä kummaa tunnetta hengitysteissä lukuunottamatta sen pidemmälle. Alan ymmärtää miksi ihmiset ihmettelivät pitkittynyttä flunssaa. 

Teoriani (joka pohjautuu myös siihen tietoon miten influenssavirukset ovat historiallisesti liikkuneet mantereelta toiselle) on se, että tietyillä leveysasteilla ei vaan sairastella niin paljon. Johtuneeko leudommista talvista vai mistä, en tiedä koska sää voi olla hyvinkin kostea ja kylmähkö etenkin Britteinsaarilla ja manner-Euroopassa. Jokin juttu kuitenkin tuntuu vaikuttavan siihen että Pohjoismaissa koetaan normaalina se, että koko perhe sairastaa ainakin kerran pari vuodessa jollei useammankin kerran. 

Tämä ei siis ole mikään haukku synnyinmaalle, ehkä meistä kasvaa sitkeitä ja kestäviä juuri siksi kun sairastamme niin paljon, vaan asia joka on minusta aika jännä ja jota pidin jonain urbaanilegendana ennen omakohtaisia kokemuksia. Toivoisin kyllä että sitä sairastamista saataisiin jotenkin vähennettyä myös Suomessa. Selvästikään ei johdu mistään ruokavaliosta, fyysisestä kunnosta tms. vaan on olosuhteisiin liittyvä asia. Todennäköisesti kuitenkin palaan jossain vaiheessa pysyvämmin Suomeen mutta tämä sairasteleminen on sellainen juttu jota en kaipaa.

Arvaan että tähänkin viestiin tulee taas lukuisia negatiivisia vastauksia mutta ei tämä ulkomailla asuminen ole mitenkään hienompaa kuin Suomessa asuminen eikä toisaalta Suomessa asuminen ole aina kaikilta osin parasta. Eri maissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Suosittelen kyllä asumista muualla kokemuksen kannalta, en siksi että matkustaminen avartaisi ja tekisi jotenkin suvaitsevammaksi vaan siksi että siten näkee että kaikki kulttuurit on omalla tavallaan sekä kivoja että ihan paskoja ja oppii pärjäämään monenlaisissa oloissa.

Mutta takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Onko kukaan huomannut samaa mitä tulee flunssan sairastamiseen?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on paska maa, siitä se johtuu. Onneksi pääsit karkuun täältä.

Vierailija
2/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut. Ehkäpä sinulla on vain taipumus toipua heikosti flunssistasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse henkilökohtaisesta ominaisuudestasi? Miksi yleistät sen koko kansaan? En minä ainakaan sairastele edes vuosittain ja kun sairastun, niin useimmiten tauti ei ole mitenkään kova, vaan juurikin parin päivän nuha tms. Ja ihan Suomessa asun ja olen asunut koko ikäni. Muiden sairastelusta ei ole mitään käsitystä.

Vierailija
4/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama kokemus ap:n kanssa. En sairastanut juuri koskaan asuessani lämpimämmissä paikoissa. Aina tulee pienenä järkytyksenä, kun palaa Suomeen ja joutuu flunssakierteeseen. 

Vierailija
5/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minulla on sama kokemus ap:n kanssa. En sairastanut juuri koskaan asuessani lämpimämmissä paikoissa. Aina tulee pienenä järkytyksenä, kun palaa Suomeen ja joutuu flunssakierteeseen. 

Syötkö Suomessa riittävän määrän D-vitamiinia purkista? Suositus auttamatta liian matala suurimmalle osalle ihmisistä.

Vierailija
6/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Syötkö Suomessa riittävän määrän D-vitamiinia purkista? Suositus auttamatta liian matala suurimmalle osalle ihmisistä.

Mihinköhän nyt viitaat? Kenties ap:n osoittamaan ongelmaan, että Suomi ei ole kovin hyvä paikka elää ja kuinka täällä on vain totuttu siihen, että sairastetaan jatkuvasti? Muualla, ehkä niissä D-vitamiinirikkaissa maissa on parempi olla. 

Kyse ei siis ole välttämättä kenenkään henkilökohtaisesta ominaisuudesta, ja taipumuksesta toipua flunssista, vaikka muutama aikaisempi kommentoija niin yritti esittää. Kyse on surkeasta Suomen ilmastosta, eikä täällä kannattaisi elää, koska D-vitamiinia pitää ottaa purkista. . 

Vierailija
7/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä; mulla on ylipäänsä ollut aina kohtuullisen hyvä terveys eli en ole sairastanut kovinkaan usein tai pitkään. Mielestäni tietysti se yksikin räkätauti vuodessa on liikaa. Lähipiiriin nähden olen arviolta sairastanut vähemmän kuin suurin osa heistä keskimäärin. D-vitamiinitaso toki vaikuttaa asiaan, jo ennen muuttoa Suomesta ehdin ottaa D-vitamiinia enemmän kuin suositellaan useamman vuoden ajan. Muutaman vuoden vitamiinitankkaus ei silti selitä tätä, etenkään kun sairastamispäivät vähenivät ihan merkittävästi muuton jälkeen. 

Eli syynä ei ole vitamiinit tai henkilökohtaiset ominaisuudet. Syyn täytyy olla ilmastossa ja valoisuuden määrässä. En ole ainakaan toistaiseksi keksinyt muuta.

Vierailija
8/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä. Olen myös olettanut, että joka puolella sairastetaan flunssa pari kertaa vuodessa.

Vierailija
9/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Suomessa ja harvoin on flunssat kiusanneet. Se on yksilökohtasta, ei riipu kyllä maasta mitenkään.

Vierailija
10/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut flunssassa viimeksi 8 vuotta sitten ja olen asunut koko ikäni Suomessa.

Vierailija
11/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Asun Suomessa ja harvoin on flunssat kiusanneet. Se on yksilökohtasta, ei riipu kyllä maasta mitenkään.

No entä oletko asunut muualla? Ei sitä oikein muuten voi tietää. 

Jos on yksilökohtaista niin ilmeisesti yksilön terveys voi merkittävästi parantua muuttamalla.

Kyllä maantiede vaikuttaa ainakin jonkin verran eri tartuntatautien esiintymiseen vaikka matkustaminen onkin tätä muuttanut.

Vierailija
12/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän muuallakin maailmassa sairastetaan, mutta ehkä kylmä ilmasto jotenkin edesauttaa flunssavirusten leviämistä?

Toisekseen, purkista otettu d-vitamiini ei ainakaan itselläni auta tähän asiaan yhtään ja kävinkin jopa mittauttamassa tasot, jotka ovat erinomaiset. Silti sain jo järkyttävän flunssan heti kun tämän syksyn flunssakausi alkoi ja oli paljon köhiviä ja kipeitä ihmisiä liikkeellä.

Vierailija
13/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiva huoneilma ja pakkanen kuivaa limakalvot. Siinä on hyvä alusta viruksille.

Vierailija
14/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko kyse henkilökohtaisesta ominaisuudestasi? Miksi yleistät sen koko kansaan? En minä ainakaan sairastele edes vuosittain ja kun sairastun, niin useimmiten tauti ei ole mitenkään kova, vaan juurikin parin päivän nuha tms. Ja ihan Suomessa asun ja olen asunut koko ikäni. Muiden sairastelusta ei ole mitään käsitystä.

Tämä ei perustu omiin kokemuksiin edes vaan eri lähteistä (lääketieteellisen alan julkaisut ym. "viralliset" tahot) riippuen aikuinen sairastaa Suomessa flunssan keskimäärin 2-5 kertaa vuodessa, kouluikäiset 6-10 kertaa. Määrä vähenee iän myötä mm. ihmiskontaktien määrän vähetessä.

Vierailija
15/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuiva huoneilma ja pakkanen kuivaa limakalvot. Siinä on hyvä alusta viruksille.

Hyvä pointti! Tätä olen miettinyt. Täällä Skotlannissa harrastetaan ikkunan auki pitämistä ja alkuun pidin sitä omituisena. Huoneilmakaan ei ole kuiva kovin usein, ehkä silloin kun lämpötila putoaa pakkasen puolelle ja lämmitys on päällä. Ehkä jotain hyvää täkäläisessäkin menossa vaikka tämä eristysten falskaaminen näin suomalaisena ärsyttääkin. Ainakin ruskeaa rasvaa on kertynyt, kai siitä jotain hyötyä on.

Vierailija
16/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis vieraissa maissa sairastut alkuun helpommin, koska se bakteeristo on elimistölle vieras. Saat esim. vatsataudin vedestä, jota paikalliset voi juoda helpommin. Myös flunssat ovat vähän eri kantaa, kuten koronassa huomattiin. 

Toki ilmasto vaikuttaa jonkun verran asiaan. Mutta voisiko olla niin, että Brittein saarten ilmasto on sulle leuto verrattuna Suomeen ja olet siedättynyt vaihtelevaan säähän. 

Vierailija
17/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kestä ollenkaan kuumuutta ja liiallista auringon paistetta. Tykkään Suomen kylmästä ja viileästä säästä ja pimeydestä. Hyvin harvoin sairastelen. Sairastuin lievän koronan, joka meni nopeasti ohi, ja sitä ennen viimeksi olin kipeänä monta monta vuotta sitten. 

Vierailija
18/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poden flunssaa todella harvoin. En edes muista, että milloin viimeksi olisi ollut. Koronakin kiersi minut. Olen asunut koko ikäni Suomessa. Toivottavasti ei tarvitse muuttaa ulkomaille, että voidaan todeta sama asia.

Vierailija
19/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei flunssien kestot ulkomailla Suomesta poikkea :D

Vierailija
20/45 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska huomio muuten, jos flunssien määrä vähenee iän myötä ihmiskontaktien vähentyessä niin sittenhän on taas yksi myytti suomalaisista kumottu. Jo aikaisemmin olen havainnut vääräksi ainakin seuraavat stereotypiat: 1) suomalaiset juovat enemmän kuin muut ja ovat päihtyneempiä kuin muut, 2) suomalaiset ovat hiljaisia ja sisäänpäin kääntyneitä. No, tässä taas fakta joka vahvistaa sen että suomalaiset ovat tosiasiassa paljon sosiaalisempia kuin väitetään: jos emme olisi niin flunssaakin sairastettaisiin paljon vähemmän. 

Tässä muuten jännä seikka jota en tiennyt ennen Suomesta muuttoa: monissa maissa seurustellaan enemmän perhepiirissä kuin kavereiden kanssa. Siis vähän kaukaisemmankin suvun kanssa saatetaan olla tekemisissä suunnilleen joka päivä. Toki näin voi olla Suomessakin alueesta riippuen mutta itselleni tämä oli uutta että näin toimitaan kaupungeissakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi