Kolesteroli alas - parhaat keinonne jakoon
En ymmärrä, miten kolesteroli on noussut, vaikka olen laihduttanut vuoden ja mm. verensokeri laskenut normaaliin. Antakaa parhaat vinkit, miten saada arvot alas! Syömisen rajoitukset tiedossa, mutten vissiin vedä tarpeeksi tiukkaa linjaa.
Kommentit (50)
Sokeri/hiilihydraatit(leipä, hedelmät, makeutus) vähemmälle.
Kokeilin vähentää suolaa, kokeilin syödä enemmän kalaa ja kasviksia.
Ei auttanut, ei edes 0.1 vertaa ollut arvoissa eroa!
Sitten vähensin, ihan muista syistä, sattumalta sokerinsyöntiä ja yllätys olikin aikamoinen kun se näkyi labroissa rajusti.
7.7 -> 6.0
Kaikesta ei tarvitse luopua, mutta esim. 4-5 leipäpalan sijaan syö 1-2.
Alentaja, vai onko jo käytössä? Mantelit. Oikeestaan siihe ei voi vaikuttaa, kun ruokavaliolla tai lääkkeillä
Muuta ruokavaliotasi terveellisempään suuntaan. Jätä rasvat, alkohooli, pikaruoka, einekset ja makkarat kokonaan pois. Testaa 6 kk ja katso onko kolesterooliarvot tulleet alaspäin.
Kiitokset vastauksista! Ongelma on, että olen jo tehnyt nuo muutokset, koska mulla todettiin vuosi sitten kakkostyypin diabetes. Nyt siis sokerit on normaalit, mutta kolesteroliarvot ovat nousseet!
AP
Kaikilla ei auta ruokavalio vaan on pakko syödä niitä lääkkeitä. Toki siinä rinnalla täytyy olla se terveellinen ruokavalio.
Maitorasvat ovat pahimpia. Itse sain laskettua reilusti alle suositusten kun jätin juuston kokonaan pois. Kolesteroliplakki tarvitsee sen kalkin muodostuakseen eli sen vuoksi maitorasvat ovat vaarallisimpia.
Jos et syö kolesterolia, sitä ei voi mistään tulla, ellei sinulla ole perinnöllistä sairautta, jolloin kolesteroli on aina yli 9 ilman lääkitystä. Kun poistat ruokavaliosta kaiken kolesterolin, niin arvot laskevat. Jostain siis sitä saat, mikähän se voisi olla?
Vierailija wrote:
Muuta ruokavaliotasi terveellisempään suuntaan. Jätä rasvat, alkohooli, pikaruoka, einekset ja makkarat kokonaan pois. Testaa 6 kk ja katso onko kolesterooliarvot tulleet alaspäin.
Alkoholissa ei kylläkään ole kolesterolia, on vain muuten epäterveellistä. Kovat rasvat pitäisi vaihtaa pehmeisiin, niitä voi syödä suht huolettomasti eli eläinperäiset rasvat pois (voi, juustot, meetwurstit yms.) Oliivi- ja rypsiöljyllä on myönteinen vaikutus kolesteroliarvoihin.
Kauralese, pekaanipähkinät...mutta ennen kaikkea säännöllinen, sykettä nostava liikunta.
Mun kaveri vannoo että kolesterolit parantuivat hurjasti kun hän lopetti kokonaan kanan syönnin. Tiedä häntä.
Miten olis toi rosuvastatiini? Tehokas.
Kolesterolilääkitys, josta tulee ihan järkyttävän kamalia oireita, jos on geneettinen kolesterolihaitta, ei siihen ruokavalio juurikaan auta, ei ainakaan minulla. Jos suvussa on kolesterolihäikkää, tulee se todennäköisesti myös sinuun.
Ruokapäiväkirjalla tarkkailet mitkä tuotteet nostavat kolesterolisi. (rasvaiset maitotuotteet, voi-rypsiöljyseokset, pannukahvi jne)
Voi olla muuten ihan perinnöllinenkin juttu.
Vierailija wrote:
Maitorasvat ovat pahimpia. Itse sain laskettua reilusti alle suositusten kun jätin juuston kokonaan pois. Kolesteroliplakki tarvitsee sen kalkin muodostuakseen eli sen vuoksi maitorasvat ovat vaarallisimpia.
Jos et syö kolesterolia, sitä ei voi mistään tulla, ellei sinulla ole perinnöllistä sairautta, jolloin kolesteroli on aina yli 9 ilman lääkitystä. Kun poistat ruokavaliosta kaiken kolesterolin, niin arvot laskevat. Jostain siis sitä saat, mikähän se voisi olla?
Ihmiselimistö tuottaa kolesterolia, koska tarvii sitä mm. solujen seinämiin. Joillakin ruuasta saatu ja itse tehty pysyvät tasapainossa, koska ylimääräinen poistuu elimistöstä. Toisilla ei.
Vegaaninen ruokavalio, kaura ja becel-tuotteet auttavat monia.
Voisiko kahvi nostaa kolesterolia,sitä pahaa?
Antti Heikkilän oppien vastaisesti kovat rasvat pois ja rousuvatinia kitusiin niin jopa kolestroli arvot tykkää.
Benecol kevyt, laski sen mitä lupas. 0.5
Jos laihduttaa karppaamalla ja rasvalla voi käydä noin.
Jätin pois suurimmat hiilarin lähteet kuten perunan, riisin ja viljat. Lopetin myös lähes kaikkien transrasvojen (esim keksit, levitteet, valmisruoat jne) syönnin ja aloin syödä enemmän munia ja voita. Aloitin liikunnan (1-1.5h päivässä ihan kävelyä yms).
Etenkin trigly tippui reippaasti, HDL parani ja ldl pysyi samassa. Kokonaisarvo noin 6 --> 4.5.
Hyvät geenit.