Kolesteroli alas - parhaat keinonne jakoon
En ymmärrä, miten kolesteroli on noussut, vaikka olen laihduttanut vuoden ja mm. verensokeri laskenut normaaliin. Antakaa parhaat vinkit, miten saada arvot alas! Syömisen rajoitukset tiedossa, mutten vissiin vedä tarpeeksi tiukkaa linjaa.
Kommentit (50)
Rosuvastatin ja Benecol-juoma. Nyt on ihanteelliset arvot jopa siihen nähden, että sydämen takia raja-arvot ovat minulla alemmat kuin normaaliväestöllä.
Atorvastatiini, paha kolesteroli 3,3 -》 1,9
Itse vaihdoin Oivariinin kultaiseen Beceliin, punaisen lihan lähes kokonaan kanaan/kalaan, aloin syödä kaurapuuroa aamuisin ja kourallisen pähkinöitä jossain vaiheessa päivää. Aloin myös kävellä paljon, sellaista pitkäkestoista reipasta lenkkiä. LDL aiemmin 4.1 ->3.2, HDL pysyi samana n.1.5. Huonon kolesterolin parannus oikeastaan pelkällä ruokavaliolla.
Toinen pitkä keskustelu samasta. Tuon leskustelun perässä linkkejä muihin samanlaisiin keskusteluihin kolesterolin alentamisesta:
Vierailija wrote:
Itse vaihdoin Oivariinin kultaiseen Beceliin, punaisen lihan lähes kokonaan kanaan/kalaan, aloin syödä kaurapuuroa aamuisin ja kourallisen pähkinöitä jossain vaiheessa päivää. Aloin myös kävellä paljon, sellaista pitkäkestoista reipasta lenkkiä. LDL aiemmin 4.1 ->3.2, HDL pysyi samana n.1.5. Huonon kolesterolin parannus oikeastaan pelkällä ruokavaliolla.
Mitä mieltä lääkärisi oli tästä parantuneesta LDL tasosta? Ehdottiko edelleen statiineja, sillä tuo on selkeästi suositusten yläpuolella. Itselläni statiineja ehdotettiin jo alemmalla LDL tasolla ja siitä sitten sainkin sydäninfarktin kun yritin pelkällä ruokavalion muutoksella selvitä ongelmasta.
Jos et ole sitä jo tehnyt niin tarkista verenpaineesi kotimittauksella. Katso varsinkin mitä aamulla tulee mittauksen tulokseksi. Tee vaikkapa kolme peräkkäistä mittausta ja otat niistä sen viimeisen näyttänän tuloksen kun jännittäminen nostaa paineita.
Korkea verenpaine ja korkea LDL kolesteroli yhdessä lisää rajusti riskiä saada sepelvaltimotauti ja sydäninfarkti. Mulla oli molemmat, nyt on molempiin lääkitys ja liikunnan määrä moninkertaista aiempaan nähden.
Vierailija wrote:
Voisiko kahvi nostaa kolesterolia,sitä pahaa?
Mitä kahvia juot ja kuinka paljon? Kyllä etenkin runsas kahvin juominen ja suodattamaton kahvi voi nostaa kolesterolia merkittävästi.
Lisää täysjyvä kauraa/kauraleseitä ruokavalioosi tai ohraa, niissä on betaglutamania joka laskee kolestrolia samoin manteli.
Kaurapuuro, kauraleipä, leseitä vähän sinne tänne, ohraa riisin/pastan tilalle.
Mikä kolesterolilukema on kun tarvii siihen lääkityksen?
Tähän sataa alapeukkuja, mutta vegaaninen ruokavalio romautti kolesterolit paria numeroa alemmas oikein hyviksi.
Ei riitä, että pidättäytyy kovista rasvoista. Lisäksi pitää syödä hyviä rasvoja ihan reilusti. Jos et saa riittävästi rasvaa ruoasta, elimistö tekee sitä itse ja se on kaikki kovaa rasvaa. Pähkinät, rasvainen kala, oliivioljy tai rypsiöljy ruokavalioon ja tilanne korjaantuu. Huomaa, että maapähkinät ei käy , ne nostavat huonoa kolesterolia.
Tammikuussa kol 7,3, LDL 5,5. Maaliskuussa ruokavaliomuutosten jälkeen kol. 5,5 ja LDL 3,3. Lopetin jäätelön, suklaan, valmisruokien, punaisen lihan ja rasvaisten maitotuotteiden syönnin ja lisäsin ruokavalioon kauraleseen, mantelit ja lisäsin kasvisten, kalan ja kanan syöntiä. Tein ruoan itse eli vähemmän huonoja rasvoja sekä suolaa. tein myös jogurtit itse, valmisjogurteissa piilorasvaa ja piilosokeria. Tarkoitus ei ole palata vanhaan vaikka kolestroli laskisi suositusten alle 5 ja LDL alle kolmeen. Nyt rasvainen ja suolainen ällöttää. Myös paino ja verenpaine laskenut.
Kaurapuuroa joka aamu ja 3-4 viikossa lohta tai muuta rasvasta kalaa. Trans- ja tyydyttyneet rasvat minimiin. Samoin sokeri minimiin.
Piilorasvat?
Juustoto, keksit, einekset, pullat yms
Syötkö pehmeitä rasvoja: pähkinät, siemenet, rypsiöljy, kasvimargariini?
Kolesterolin laskemisessa ei riitä kaikkien rasvojen vähentäminen. Huonon kolesterolin kimppuun kannattaa mennä hyvillä terveellisillä öljyillä. Kovien rasvojen tilalle hyviä öljyjä. Söin paljon pähkinöitä, siemeniä, kalaa ja erilaisia hyviä öljyjä. Poistin maitotuotteet lähes kokonaan ruokavaliosta. Niissä on kovaa rasvaa. Kolmessa kuukaudessa arvot oli normaalit. Laihduttaminenkin voi nostaa kolesterolia: anoreksiaa sairastavilla on usein korkea kolesteroli.
https://www.terve.fi/artikkelit/anoreksiapotilaiden-ldl-kolesteroli-use…
Vierailija kirjoitti:
Muuta ruokavaliotasi terveellisempään suuntaan. Jätä rasvat, alkohooli, pikaruoka, einekset ja makkarat kokonaan pois. Testaa 6 kk ja katso onko kolesterooliarvot tulleet alaspäin.
Kyllä rypsi- ja oliiviöljyä kannattaa käyttää 2 rkl vuorokaudessa ihan hyvän HDL-kolesterolin nimissä. Juustoissa oleva kova rasva on paljon pahempi juttu. Joka paikkakunnalla ei ole Suomessa mahdollisuutta ostaa pikaruokaa eli kannattaa lopettaa noin yksinkertaisen neuvon tuputtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko kahvi nostaa kolesterolia,sitä pahaa?
Voi, espresso ja pressokahvin juominen nostavat kolesterolia. Suodatuspussikahvi ei nosta siksi, että kahvin rasva jää suodatinpussiin.
Vierailija kirjoitti:
Maitorasvat ovat pahimpia. Itse sain laskettua reilusti alle suositusten kun jätin juuston kokonaan pois. Kolesteroliplakki tarvitsee sen kalkin muodostuakseen eli sen vuoksi maitorasvat ovat vaarallisimpia.
Jos et syö kolesterolia, sitä ei voi mistään tulla, ellei sinulla ole perinnöllistä sairautta, jolloin kolesteroli on aina yli 9 ilman lääkitystä. Kun poistat ruokavaliosta kaiken kolesterolin, niin arvot laskevat. Jostain siis sitä saat, mikähän se voisi olla?
Maksa tuottaa joka yö kolesterolia. Siksi lääke suositellaan otettavaksi illalla.
Glukomannaani. Se on liukoista kuitua, ja liukoinen kuitu sitoo kolesterolia ja sappihappoja ohutsuolessa, jolloin ne kulkeutuvat ulos elimistöstä.
Liikunta. Siis ihan oikea liikunta, ei koiran pissatus. Jos ei tepsi, kannattaa alkaa tutkimaan ruokavaliota ja perinnöllisiä tekijöitä.