Kolesteroli alas - parhaat keinonne jakoon
En ymmärrä, miten kolesteroli on noussut, vaikka olen laihduttanut vuoden ja mm. verensokeri laskenut normaaliin. Antakaa parhaat vinkit, miten saada arvot alas! Syömisen rajoitukset tiedossa, mutten vissiin vedä tarpeeksi tiukkaa linjaa.
Kommentit (50)
Kolesterolilääke. Niitä on montaa erilaista. Itse syön kahta eri lääkettä ja arvoni on ihanteelliset.
Itselläni on tupakan polton lopettamisen jälkeen siunaantunut 10-15 kg ylipainoa vaikka olen elänyt aina aktiivista ja liikkuvaa elämäntapaa ja syönyt aina melko terveellisesti. Kolestreoli on hieman kohollaan ja siihen on nyt jatkuva lääkitys. Ainoa pahe mikä vielä on, on alkoholi jota tulee juotua ehkä 10-15 annosta/vko. Luulen että alkoholi ei ei se kolesterolin nostaja vaan ihan geenit? Toki istuma- ja toimistotyö jota nykyään teen, on varmasti osasyyllinen. Ja myöskin tämä ikä, +55 v. Koitan toki liikkua 8000-10000 askelta päivässä ja välillä myös voimaharjoittelua. Ruokavaliota olen koittanut muuttaa todella paljon "välimerelliseen" suuntaan. Lääkitys vai elämäntapa, kolesterolissa on tultu alas päin joka tapauksessa. Ehkä molemmat?
Sanoisin, että Suomessa rasvaa isompi ongelma on sokeri. Täällähän on kaikki lihatuotteet ovat vähärasvaisia. Mutta keksit, karkit, pulla, suklaa, kakku ja jäätelö ja leipä - ne ovat suomalaisten pahe. Ja niitähän menee.
Vierailija kirjoitti:
Kolesterolilääkitys, josta tulee ihan järkyttävän kamalia oireita, jos on geneettinen kolesterolihaitta, ei siihen ruokavalio juurikaan auta, ei ainakaan minulla. Jos suvussa on kolesterolihäikkää, tulee se todennäköisesti myös sinuun.
Mitäs oireita sulle on tullut? Itselle ei ainakaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on tupakan polton lopettamisen jälkeen siunaantunut 10-15 kg ylipainoa vaikka olen elänyt aina aktiivista ja liikkuvaa elämäntapaa ja syönyt aina melko terveellisesti. Kolestreoli on hieman kohollaan ja siihen on nyt jatkuva lääkitys. Ainoa pahe mikä vielä on, on alkoholi jota tulee juotua ehkä 10-15 annosta/vko. Luulen että alkoholi ei ei se kolesterolin nostaja vaan ihan geenit? Toki istuma- ja toimistotyö jota nykyään teen, on varmasti osasyyllinen. Ja myöskin tämä ikä, +55 v. Koitan toki liikkua 8000-10000 askelta päivässä ja välillä myös voimaharjoittelua. Ruokavaliota olen koittanut muuttaa todella paljon "välimerelliseen" suuntaan. Lääkitys vai elämäntapa, kolesterolissa on tultu alas päin joka tapauksessa. Ehkä molemmat?
Juot alkoa todella paljon. Tiedäthän, että iso tölkki on 1.5 annosta. Tuntuu, että vähättelet alkoholinkäyttöäsi.
Vaihdoin rasvat kovista pehmeisiin (myös suolan käyttöä vähensin, mutta en tiedä vaikuttiko se kolestroliin) ja kolestroli laski kahdessa kuukaudessa ihannelukemiin. Ruuanlaittoon käytän rypsi- ja oliviiöljyä, leivän päälle Benecolia tai Alentajaa, juustot vähäsuolaisia ja rasvaprosentti enintään 15%).
Camelinaöljy ruokalusikallinen päivässä. Tutkimusten mukaan alentaa nimenomaan ldl:ää.
https://www.uef.fi/fi/artikkeli/camelinaoljy-paransi-veren-rasva-arvoja
Isäni on myös saanut arvoja alas tuolla. Itsekin ajattelin aloittaa nyt koska ldl oli hieman koholla.
Mustikka, mansikka, oliiviöljy, laskevat luonnollisesti arvoja.
Mulla oli 30-vuotiaana selvästi matalampi kolesteroli kuin 23-vuotiaana (vaikka painoin saman verran!) Olen aina ollut sekasyöjä.
Suurin muutos ruokavaliossa tuona aikana oli sokeristen juomien pois jättäminen. Lisäksi olin syönyt kaurapuuroa joka aamu 2 vuoden ajan ennen 30-vuotis testiä.