Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PS:n Teemu Keskisarja eduskunnassa: "Kampuksilla irtokynnet kimaltelevat ja hieno hajuvesi tuoksuu. Opiskelijat eivät ole köyhiä!"

Vierailija
12.10.2023 |

No tulipa siinä vankkaa tekstiä kansanedustajalta!

:D

Kommentit (450)

Vierailija
361/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sillä ole puolisokin? Mitähän ajattelee, kun oma mies huutelee humalaisen näköisenä eduskunnassa erityisesti opiskelijanaisia halventavia ja vääristeleviä kommentteja?

Pahimmillaan saattaanut ajatella menevänsä naimisiin jonkin sortin intellektuellin kanssa.

Vierailija
362/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pohdiskelin tänään vähän sellaista estetiikka-asiaa, että nykyäänhän saa todella halvalla hyvännäköisiä vaatteita. Ehkä ne antaa illuusion joillekin vanhemmille ihmisille, että nuorilla on enemmän rahaa kuin oikeasti onkaan. Siis 40 eurolla voi saada joltain ultrapikamuotiketjulta "villakangastakin", joka saattaa näyttää paljon kalliimmalta, mutta on siis valmistettu polyesteista tms. En siis tällä mitenkään pilkkaa meitä opiskelijoita, vaan lähinnä tarkoitan, että kun kulttuuri tavallaan kannustaa yrittämään näyttää varakkaammalta kuin on, niin sitä helposti tulee luotua sellaista mielikuvaa ympärilleen, että meillä on asiat paremmin kuin oikeasti onkaan, jos joku katselee vain pintapuolisesti toisen ulkonäköä. Tämäkö on ajanut vanhemmat sukupolvet kuvittelemaan, että nuorilla olisi varaa luopua opintotuista ja muista? Aika villiä, että ihmiset aidosti ovat näin täysin menettäneet yhteyden toisiinsa, että ihan okeasti uskotaan täll

Tai sitten se oikeasti laadukas takki on ostettu kirppikseltä. Tai uutena välivuoden aikana silloin tienatulla palkalla. Tai saatu lahjaksi. Sekin on ihan validi pointti, että miksi olisi hyväksyttävämpää juoda rahansa kuin laittaa ne vaikka vaatteisiin tai meikkeihin. Tai jos haluaa jonkun kohtuuhintaisen merkkilaukun tyyliin MK jatkuvaan käyttöön, niin miksei voi valita sitä ja käyttää johonkin muuhun vähemmän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tai sitten se oikeasti laadukas takki on ostettu kirppikseltä. Tai uutena välivuoden aikana silloin tienatulla palkalla. Tai saatu lahjaksi. Sekin on ihan validi pointti, että miksi olisi hyväksyttävämpää juoda rahansa kuin laittaa ne vaikka vaatteisiin tai meikkeihin. Tai jos haluaa jonkun kohtuuhintaisen merkkilaukun tyyliin MK jatkuvaan käyttöön, niin miksei voi valita sitä ja käyttää johonkin muuhun vähemmän?"

Täällä on nykyään tosi vaikea vastata kommentteihin... Mutta siis tuohon yllä olevaan, että tuo on totta. Ja laadukas käyttötavara tai vaate on usein parempi ja ekonomisempi (ekologiasta puhumattakaan) valinta, koska se kestää todennäköisesti monta vuotta. Itsekin toimin näin. Ja jokainen valitsee itse miten rahansa käyttää. Mutta lähinnä pohdin sitä, että tavallaan se opiskelijaestetiikka on vuosien varrella muuttunut. Jos miettii vaikka 20 vuotta taaksepäin, niin silloin opiskelijat näyttivät ehkä vähävaraisemmilta, koska muoti oli erilaista. Ei yritetty näyttää varakkailta. Eli köyhyyden ehkä näki ulospäin helpommin. Tiedätkö mitä tarkoitan? Sillä tavalla ehkä vanhemmat sukupolvetkin jotenkin näkivät sen todellisen tilanteen paremmin, eivätkä sepittäneet näitä ihme tarinoita oikeuttaakseen tällaista riistopolitiikkaa. Sitten voidaan pohdiskella, että mikä on muuttunut, että esteettiset mieltymykset ovat lähteneet tiettyyn suuntaan, ja mitä sillä yritetään viestittää jne., mutta se on sitten jo ehkä joku muu keskustelu.

Vierailija
364/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisiössa ja naistenlehdissä köyhyyttä valittavat opiskelijaneitoset asuvat yksiöissä tai kaksioissa. Kalusteet näyttävät kaikki olevat uusia ja paljon merkkituotteita niin vaatteissa ja sisustuksessa. Itse asuin opiskeluaikana  soluasunnossa kaksiossa, jossa meitä oli kolme opiskelijaa. Huonekaluja oli tasan kaksi eli koulupöytä ja vanha laveri, jossa kylpypyyhkeen paksuinen kulunut patja, kaikki tietysti saatu sukulaisten ylijäämävarastosta. Valmistuttuani tilillä oli rahaa 10 markkaa. Kesälomat olin töissä ilman lomia.

Vierailija
365/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Televisiössa ja naistenlehdissä köyhyyttä valittavat opiskelijaneitoset asuvat yksiöissä tai kaksioissa. Kalusteet näyttävät kaikki olevat uusia ja paljon merkkituotteita niin vaatteissa ja sisustuksessa. Itse asuin opiskeluaikana  soluasunnossa kaksiossa, jossa meitä oli kolme opiskelijaa. Huonekaluja oli tasan kaksi eli koulupöytä ja vanha laveri, jossa kylpypyyhkeen paksuinen kulunut patja, kaikki tietysti saatu sukulaisten ylijäämävarastosta. Valmistuttuani tilillä oli rahaa 10 markkaa. Kesälomat olin töissä ilman lomia.

Moi Teemu

Vierailija
366/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen pahoillani, että olet joutunut elämään noin. Sinulle ei tunnu köyhyys ainakaan opettaneen juurikaan empatiaa muita ihmisiä kohtaan, vaan se taisi tehdä sinusta vähän katkeran ihmisen. Toivottavasti asiasi ovat kuitenkin paremmin nyt ja voit antaa seuraavalle sukupolvelle paremmat eväät elämään.

Vierailija
367/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskari tuuttaa viihdettä koko rahan edestä. Toivottavasti äänestäjänsä pitävät showsta.

Vierailija
368/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäläisiä juroja suomalaisia puolustanut historioitsija on alkanut EK:n sätkynukeksi. Aikamoista. 

Vierailija
369/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Keskisarjan on oikeassa. Samaa olen ajatellut. Ravintoloissa käy opiskelijoita. Tavallisella palkansaajalla ei olisi varaa siihen, tai viilettää aproissa ympäri kyliä. Hiuspidennykset joita opiskelijoilla näkee maksaa satasia. Ja ne kynnet ja ripsihuollot. Revityt muotifarkut maksaa enemmän kuin ehjät. Merkkilaukkukin on kallis.

Mistäs tiedät nämä henkilöt juuri opiskelijoiksi? Ainoastaan opiskelijahaalarit ovat varma merkki siitä, että henkilö ainakin joskus on ollut opiskelija (ei välttämättä edes enää). 

Ja kun opiskelija elää tuolla tavalla leveästi se on aivan 100% varma, että ei tee sitä yhteiskunnan mitättömillä tuilla vaan jollain aivan muilla tuloilla. Kuinka tollo ja epälooginen pitää olla ettei noin yksinkertaista asiaa ymmärrä.

Vierailija
370/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi vain opiskelijanaisia kyylää eikä opiskelijamiesten asusteita tms.

Naiset laittaa haisemaan, sama raha on saatu. Jos on vara kalliisiin manikyyreihin ja muuhun ei pitäisi mielenosoituksissa itkeä.  Mut saahan siitä tarpeellista helpotusta opiskeluun.

Muistan muutama vuosi sitten työttömänä ollessani, kun sain kuulla arvostelua "kalliista manikyyreistä", joihin mulla oli varaa. Totuus niistä manikyyreistä oli luonnostaan pitkät ja kauniit kynnet sekä parin euron kynsilakka, joka kestää about 2 vuotta säännöllisessä käytössä. 😄

Vierailija
371/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kalliit ripset tai kynnet on todennäköisesti asentanut paikallinen pienyrittäjä, joiden palveluksia keskituloisia koko ajan painostetaan käyttämään. Opiskelija ei saa, vaikka raha tulisi keskituloisilta vanhemmilta?

Vierailija
372/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näissä opiskelijoiden keskusteluissa muuten aina jaksetaan jankuttaa niistä iän ikuisista soluista? Ne solut ja opiskelija-asunnot eivät ole edes kovin paljon halvempia, kuin ne kauheat parjatut yksiöt. Siinä ei siis kauheasti säästä, mutta asumismukavuus kyllä heikkenee erittäin merkittävästi. Tämä taas voi johtaa vaikka mihin muihin asioihin, kuten mielenterveyteen ja ja opiskelujen huonosti sujumiseen. Mikä vika on siinä, että opiskelija-asunnot muovautuvat ajan mukana, jos kerran omat asunnot ovat sitä mitä nykyään halutaan? Mutta ei kun solujen pakkotuputusta vain.

Vierailija
373/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn töissä ja mieheni kahdessa työssä. Meillä ei ikinä olisi varaa siihen että mulla olis esim tekoripset. Tuntuu kieltämättä vähän oudolta että opiskelijat olettaa tekoripsien ja tekokynsien kuuluvan meidän muiden kansalaisten maksettavaksi. 

Asumme puolen tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Käymme molemmat töissä Helsingissä. Tuntuu kieltämättä vähän oudolta että opiskelijat olettavat Helsingin ytimessä asumisen kuuluvan meidän muiden kansalaiten maksettavaksi. 

Vierailija
374/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautetaanpa mieleen perusasioita. Opintoraha ja asumistuki yhteensä on maksimissaan sellaisen 860 euroa. Mitä pienempi paikkakunta, sitä pienempi asumistuki, tuo arvio tuli Kelan laskurilla Helsingistä. Sillä rahalla KUKAAN ei pidä yllä Keskisarjan kuvittelemaa elintasoa, hyvä jos saa asumiskulut katettua. Veneen allako opiskelijan pitäisi asua, että olisitte tyytyväisiä?

Vierailija
375/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä käyn töissä ja mieheni kahdessa työssä. Meillä ei ikinä olisi varaa siihen että mulla olis esim tekoripset. Tuntuu kieltämättä vähän oudolta että opiskelijat olettaa tekoripsien ja tekokynsien kuuluvan meidän muiden kansalaisten maksettavaksi. 

Asumme puolen tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Käymme molemmat töissä Helsingissä. Tuntuu kieltämättä vähän oudolta että opiskelijat olettavat Helsingin ytimessä asumisen kuuluvan meidän muiden kansalaiten maksettavaksi. 

Olettaako? Millä perusteella? Siksi että sekopäisesti käyttäytyvä, huonosti pukeutunut kansanedustaja sanoo niin?

Vierailija
376/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Keskisarjaa v*tuttaa nuoret naiset. Miksi? Onko puhe siitä mistä puute.

Sorry, mutta sun nuori tuherosi ei enää päättävässä asemassa olevalle aiheuta tuollaisia intohimoja tai komplekseja.Eduskunnassa keskitytään asioihin.

Vierailija
377/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Opintolainallahan ne ylisuuret vuokrat maksaa, tai sitten pappa betalar. Ei ne saa tukea pa*kaakaan. Keskisarja luulee että köyhäkin opiskelija elää leveästi kun ei pukeudu ryysyihin kuten hän itse, mutta kyllä tässä maassa käytettyjä siistejä vaatteita riittää. Tiedän kun menetin kaiken homekämpän vuoksi niin kyllä äkkiä löytyi ehjiä siistejä vaatteita kun tarpeeseen kysyin ja kirppareita kiersin.

Vierailija
378/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Keskisarjaa v*tuttaa nuoret naiset. Miksi? Onko puhe siitä mistä puute.

Sorry, mutta sun nuori tuherosi ei enää päättävässä asemassa olevalle aiheuta tuollaisia intohimoja tai komplekseja.Eduskunnassa keskitytään asioihin.

Hei! Teemu on paikalla! Saa esittää kysymyksiä!

Vierailija
379/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorissa on tulevaisuus. Ei kannattaisi syrjäyttää opiskelijoita. Tulee kalliiksi yhteiskunnalle. 

Vierailija
380/450 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen pahoillani, että olet joutunut elämään noin. Sinulle ei tunnu köyhyys ainakaan opettaneen juurikaan empatiaa muita ihmisiä kohtaan, vaan se taisi tehdä sinusta vähän katkeran ihmisen. Toivottavasti asiasi ovat kuitenkin paremmin nyt ja voit antaa seuraavalle sukupolvelle paremmat eväät elämään.

Kunhan näet sen ensimmäisen tililaskemasi (kai ajattelit töihin mennä), niin huomaat kyllä maksuosuutesi=D Älä sit veroista valita.