Jäin miettimään, oletko sinä lukenut 17 sivua pitkän tuomiopaperin? (Severi Lahtinen)
Kovin harva on sen lukenut, olitpa puolesta tai vastaan. Sensijaan kuten moni on aiheellisesti huomauttanut, tuntuu luottamus meidän oikeusjärjestelmään olevan heikkoa. Suomessa ei luoteta poliisiin joka teki esitutkinnan, syyttäjääkin pidetään puolueellisena, aivan kuten käräjäoikeutta jossa tuomio lopulta annettiin. Huutokuoro pitkin sosiaalista mediaa on kuitenkin erittäin vakuuttunut, että väärä tuomio on nyt annettu, joka tietenkin voi olla myös totta ja tuomio voi muuttua hovioikeudessa, jos se sinne menee.
On kuitenkin todella huolestuttava ilmiö kuinka vähän monet ihmiset luottavat meidän oikeusjärjestelmään, lukematta tuomiopapereita, tietämällä tapauksesta vain jotain pintapuolista. Oikeusvaltioissa ei kuitenkaan oikeutta jaeta somen huutokuorojen säestyksellä. Ne jaetaan edelleen siellä missä pitääkin Suomen oikeuslaitoksissa, kaikkia osapuolia kuullen, vakaasti harkiten.
m47
Kommentit (234)
Kun joutuu rikoksen uhriksi, pahimpana ongelmana on tuo todistelemaan joutuminen ja silti löytyy heitä, jotka ei tahdo uskoa...Siis tahdo...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En tiedä tästä tapauksesta, mutta olen hämmästynyt siitä miten niin moni mies on sitä mieltä että on ihan ok kopeloida tai jopa yhtyä sammuneeseen jos nukutaan vaikka samassa sängyssä. Mitä vittua oikeasti?
Yllättyisit, jos tietäisit, miten monen naisen mielestä tämä on ok ja naisen oma vika. Tässä on varmaan monella ihmettelyn paikka, kun seksin pitää olla suostumuksellista. Eihän siitä ole edes vielä 20 vuotta, kun raiskaus kiellettiin avioliitossa.
No on toki enemmän kuin alle 20 vuotta.
Ohis
Eikö nainen voi sitten välttää tuollaisia tilanteita, on vaan juomatta itseään kaatokänniin? Ei päästä miesporukkaa omaan kotiinsa keskellä yötä? Kaikikko miesten syytä, yhtään ei katsota omia toimia peilistä??
M54
Vierailija wrote:
Eikö nainen voi sitten välttää tuollaisia tilanteita, on vaan juomatta itseään kaatokänniin? Ei päästä miesporukkaa omaan kotiinsa keskellä yötä? Kaikikko miesten syytä, yhtään ei katsota omia toimia peilistä??
M54
Eli samalla logiikalla, jos joku olisi käynyt tuikkaamassa näitä olohuoneessa nukkuvia miehiä, se olisi vain heidän oma vikansa?
Vierailija wrote:
Näyttäkää yksikin raiskaaja joka on auliisti myöntänyt tekonsa. Aina niillä on selitykset valmiina.
Niimpä. Tai mikä tahansa muu rikos varkauksista murhaan, menkää vankilaan haastattelemaan pahoinpitelijöitä niin saatte monta syytöntä uhria jotka vaikka millä mielen akrobatialla keksivät ensisijaisesti niitä syitä miksi heitä pitäisi ymmärtää jne. Näin toimii rikollinen mieli.
Tässä juuri katselinkin yle areenasta sarjaa jossa haastatellaan erilaisia suomalaisia rikollisia. Mielenkiintoista on että miehet monesti on lähinnä sosiopaatteja, narsisteja jne, jotka toki moni kasvaneet vaikeissa lähtökohdissa mutta silti jää enemmän mysteeriksi että miten lopulta kasvoikin sellaiseksi kun kasvoi, esim ei kaikista alkoholistiperheistä kasva ryöstömurhaajia jne. vaikka vankilan ryöstömurhaaja kertoo selityksenä alkkisperhetaustastaan.
SEN SIJAAN tämänkin sarjan ainoa naisvanki oli se joka herätti oikeasti vähän jotain aitoa empatiaa ja hänen tekojaan oli jollain tavalla mahdollista ymmärtää ja jonka saattoi nähdä myös aidosti uhrina. Nainen oli puukottanut miehen hengiltä ja istui sen vuoksi vankeustuomiotaan. Kyseinen nainen oli 12 vuotiaana joukkoraiskattu jossain pihakatoksessa teinipoikien toimesta eikä koskaan saanut apua traumaansa ja olikin kyllä dokumentissa ihan totaalisen traumatisoituneen oloinen, ihan rääkätyn eläimen katse ja elkeet. Vankilan psykiatri oli sitä mieltä että on mahdollista että tämä traumakokemus purkautuu miesten kanssa hallitsemattomasti uhkaavissa tilanteissa mikä johti tekoon. Ja vaikkei kenenkään puukottaminen ole oikein ja nainen itsekin sen totesi niin teon psykologiaa voi jotenkin ymmärretävästi sentään tarkastella. Ohjelman psykologikin totesi että tällainen tausta on naisrikollisten tyypillisin profiili ihan kansainvälisellä tasolla, varhainen joko lapsuuden tai nuoruuden seksuaalinen vaikea trauma. Ja tässäkin tarinan kaaressa jää miettimään että nuokin pojat pääsi tuomitsematta kuin koira veräjästä ja ties kuinka montaa satuttaneet tuon jälkeen. Ja jos joku joskus vielä tuomitaan niin sitten ollaan taas ihmettelemässä että mitä oli uhrilla päällä ja naiset valehtelee ja miesten ajojahti jne...
Vierailija wrote:
M54
Yritätkö sanoa että muna vie miehiä niin että eivät pysty olemaan raiskaamatta.
Vierailija wrote:
Olen kyllä nähnyt aika monta humalaista naista, jotka ennen oksentamista tai sammumista ovat olleet kovin innokkaina petipuuhiin. Hyvä jos tolpillaan pysytään, tulee selkeää sanaa suusta, mutta seksi vain mielessä. Toki pitää toisen sitten ymmärtää (toivottavasti ei ole itse kännissä), että toinen on liian jurrissa.
taksikuski
Olen itse ollut tuo daami monta kertaa. En tosin taksikuskia, vaan omaa puolisoa kohtaan. Nimenomaan aivan viimeisenä sammumispisteessä ja aivan syyntakeettomassa tilassa. Vaikea uskoa että olisin ainut jolla seksi on ollut vielä mielessä, vaikka kunto meni jo.
Nuorena olen myös herättänyt useampia miehiä huulihölkällä. Nyt vasta ymmärrän, että heillä olisi varmaankin jo silloin ollut täysi syy ja oikeus vaatia minut tilille raiskauksesta. Enää en uskaltaisi ikinä tehdä niin.
Maailma muuttuu ja ihan hyvä niin.
Mitä mä just luin 😳. Eli jos lähden syyspimeällä lenkille ja joudun raiskatuksi niin oma syy. Ei hemmetti.
Voisko ajatella, että myös naisilla on oikeus kännätä ilman, että joku urpo tulkitsee sen avoimeksi valtakirjaksi käydä panemassa. Ja kyllä se on raiskaajan syy olosuhteista riippumatta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
M54
Eli samalla logiikalla, jos joku olisi käynyt tuikkaamassa näitä olohuoneessa nukkuvia miehiä, se olisi vain heidän oma vikansa?
Nimenomaan niin olisi. Järkevä ihminen ei päästä tuntemattomia asunnolleen.
Minä varoitin Severiä viinan kiroista. Severi on mukava mies, mutta ei viina taida sopia hänelle. Oli luultavasti juovuksissa silloinkin, kun syyllistyi siihen törkeään rattijuopumukseen?
Vierailija wrote:
M54
No mitäs jos Severi olisikin raiskannut jonkun näistä kännisistä mieskavereista? Olisiko pohdinnat samat? Mitäs lähditte kännissä jätkäporukalla nukkumaan häh? Tällä logiikalla yhtään kukaan ei voisi ikinä lähteä yhtään minnekään yhtään millään kaveriporukalla kännissä, meidän kaikkien pitäisi vain koko elämä täällä vältellä "tuollaisia tilanteita" ettei vaan ole mikään oma vika.
Kännissä nukkuminen ei ole mikään rikos. Kännisen tilan hyväksikäyttäminen sen sijaan on.
Vierailija wrote:
M54
Kiekkoilija tuli asuntoon yhteisten kavereiden siivellä. Hänellä oli myös kämppis, joka tunsi kiekkoilijan ja oli asunnossa tapahtuman aikana. Raiskaus on raiskaajan syytä, ei muiden. Tietysti saat olla sitä mieltä, että meidän naisten pitäisi aina vaan istua kotona neljän seinän sisällä selvinpäin tai liikkua ainoastaan miessuojelijan kanssa yms. Itse naisena en vaan suostu alistumaan siihen, että rajoitan elämääni raiskaajien pelossa.
Vierailija wrote:
Surullista miten pieneksi polkevat kiekkofanit sankareidensa jalkoihin jääneet uhrit.
Miten kohtuuttomuuksiin Helena Koivu joutui vauva.fin keskusteluketjussa.
Intohimoinen lynkkausketju pitää yhtä ketjua vielä hengissä, silloin vetosivat vain miten osittain oikeudenpapereissa todettiin.
Kuin piru Raamattua lukivat.
Nyt samat raiskauksen uhria kivittäjät vetoavat...ta daa...ei oikeuden päätökseen vaan siihen,a) miten nainen valehtelee. b) sana sanaa vastaan. c) Severi on niin kiva kaveri ettei tekis niin d) hovissa muuttuu päätös.
Mitäpä tuumaisit jos joku päivä oma äitisi, siskosi, tätisi, ystäväsi, vaimosi tai tyttäresi kertoisi joutuneensa raiskatuksi?
Tämä naisviha kuvottaa...
Naisviha ja kunnioituksen puute.
Hyvä kun lätkämaailman moraalittomuus tulee niin silmille ettei tyhminkään kehtaa kieltää että ongelmia on.
Maailmanlaajuisesti tiedetään esimerkiksi jalkapallosta ja piti oikein Mm-kisojen loppunäytökseen näitten naisalistajien nöyryyttävät kuvat tulla eetteriin, joita ei enää tyhjiksi puhumalla ja pelottelemalla saatu.
Lätkä on Pohjoismaiden tai oikeastaan vain suomalainen 1.laji ja siksi hyvä kun nyt oikein perusteella kaivellaan ja syvään.
Mistä johtuu tämä hypetys ja mustan valkoiseksi yrittäminen?
No niin, nyt sitten on Pojuakin kirpaissut sen verran taloudellisesti, että on nöyrtynyt anteeksipyyntöön uhrilta. Turha itkeä kun kakka on jo housuissa.
Vierailija wrote:
No niin, nyt sitten on Pojuakin kirpaissut sen verran taloudellisesti, että on nöyrtynyt anteeksipyyntöön uhrilta. Turha itkeä kun kakka on jo housuissa.
Siinähän ei kauaa mennyt. Eilen vielä uhosi, että hän ei kadu ja hän elää vaan tunteella. Nyt on myöhäistä nöyristellä. Lähinnä ihmettelen, miksei siitä Pojun naisenhakkaussyytteestä ole julkisuudessa puhuttu enempää? Jäken hyvävelikerho vissiin vaan taputellut päätä, että hienosti toimittu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen kyllä nähnyt aika monta humalaista naista, jotka ennen oksentamista tai sammumista ovat olleet kovin innokkaina petipuuhiin. Hyvä jos tolpillaan pysytään, tulee selkeää sanaa suusta, mutta seksi vain mielessä. Toki pitää toisen sitten ymmärtää (toivottavasti ei ole itse kännissä), että toinen on liian jurrissa.
taksikuski
Älä kehtaa valehdella. Jos on sammumispisteessä niin silloin ei ole kyllä yhtään "innoissaan" ja "pirteänä" seksiä kohtaan.
Ei kai tämä nyt yllätys ole. Siinä kaatokännivaiheessa moni daami kuvittelee olevansa elämänsä kukkeimmassa kuosissa. Kyllä sitä menoa on takapenkillä sen verran nähty, että ei ihan mutu-tuntumalla tarvitse jutella.
Sä kyllä vahvistat mun käsitystä limaisista setä taksikuskeista, jotka silmät kiiluen kyttää takapenkin touhuja.
Vierailija wrote:
M54
Miksi itse yrität syyttää kaikesta uhria? Vahinkoja sattuu ja naistenko ei saisi käydä ollenkaan ulkona sen takia, että miehet on jotain luolamiehiä, jotka ei voi hallita omaa käytöstään? Perin kummallinen ajatusmaailma sinulla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
M54
No mitäs jos Severi olisikin raiskannut jonkun näistä kännisistä mieskavereista? Olisiko pohdinnat samat? Mitäs lähditte kännissä jätkäporukalla nukkumaan häh? Tällä logiikalla yhtään kukaan ei voisi ikinä lähteä yhtään minnekään yhtään millään kaveriporukalla kännissä, meidän kaikkien pitäisi vain koko elämä täällä vältellä "tuollaisia tilanteita" ettei vaan ole mikään oma vika.
Kännissä nukkuminen ei ole mikään rikos. Kännisen tilan hyväksikäyttäminen sen sijaan on.
Niin, minä en milloinkaan mihinkään lähde, varsinkaan iltapimeällä, ja siksi minuun ei ole kertaakaan kohdistunut rikosta. Tuolla ulkona yhteiskunnassa kun liikkuu sekopäitä. Jokainen valitsee itse, kuinka paljon riskejä ottaa.
No, tämäkin keskustelu toimii varsin hienona esimerkkinä siitä, miksi naisen ei kannattaisi päästää yhtään ketään miestä asuntoonsa. Tätä keskustelua seuranneena olen melko järkyttynyt tämän tuomitun rikollisen puolustelusta ja näistä naisvastaisista asenteista. Silmät aukesi taas aika rajusti. En tämän jälkeen ihmettele, miksi naiset eivät pariudu tai perusta perhettä, jos miesten taso on oikeesti tämä.
Ei kai tämä nyt yllätys ole. Siinä kaatokännivaiheessa moni daami kuvittelee olevansa elämänsä kukkeimmassa kuosissa. Kyllä sitä menoa on takapenkillä sen verran nähty, että ei ihan mutu-tuntumalla tarvitse jutella.