Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri painostaa käyttämään lääkettä, jota en halua ottaa

Vierailija
12.10.2023 |

Kannattaisiko vaan valehdella, että on kokeillut lääkettä, että pääsee kuulusteluista ja tuputuksesta eroon? 

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lääke on Zypadhera injektio.

AP

Sen pistää hoitaja eli aika äkkiä huomataan ettet käytä.

Ajattelitko että psykoosisi menisi itsestään ohi?

Vierailija
62/124 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ainakin jos kyse on mielialalääkkeestä tai neuroleptistä unettomuuteen niin kannattaa valehdella. Muuten olet "hoitovastainen" tai muuten toivoton tapaus papereissa, eikä se tuputus ja kuulustelu lopu muuten.

Kannattaa ostaa ja jättää syömättä. Näin olen itse tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Psykiatristen sairaaloiden alasajo oli paha virhe. Nyt psykoottiset avohoitopotilaat asuvat omillaan, kieltäytyvät lääkkeistä ja ovat omasta harhaisesta mielestään "terveitä".

AP, ei niitä lääkkeitä turhaan määrätä. Mikset selvitä, mihin oireisiin ne ovat?

Etenkin mielialalääkkeitä nimenomaan määrätään turhaan. Lääkärit saa bonuksia ja lääketehtaat takoo rahaa. Miksi luulet, että Suomessa syödään eniten mielialalääkkeitä maailmassa? Siksi kun niitä määrätään aivan kaikkeen, unettomuuteen, masennukseen, työuupumukseen, vatsakipuihin ja päänsärkyyn jne. Sairasta touhua todellakin.

Tämäpä. Menin lääkäriin, kun olin lopulta ajanut itseni täysin piippuun töissä. Ilmoitin, että pää ei toimi, nukun kaiken mahdollisen ajan, enkä kykene suoriutumaan töistäni. Ehdotti minulle bentsoja. Kerroin, että haluan tutkia asiaa ensin, ennenkuin päätän kyseisen lääkkeen käytöstä. Ehdotti myös työpaikan vaihtamista. Jälkimmäinen oli sentään järkevä ohje, mutta ei realistinen siihen hetkeen, kun hädin tuskin muistin nimeni ja ikäni. Sain sentään kaksi viikkoa suoraan sairaslomaa. Tutkin kotona, että mikä on bentsojen tehtävä ja sehän olisi nimenomaan korostanut niitä oireita, joita minulla jo oli. Onneksi seuraava lääkäri oli kanssani samaa mieltä, että mielialalääkkeet ei ehkä ole se ensisijainen hoito tilanteessa, kun ihminen on burnoutissa. Korostin myös tottakai sitä, että en halua kieltäytyä hoidosta, en vain kokenut, että hoito oli siinä tilanteessa oikea. Ja kyllä, minulla on nyt hoito burnoutin/masennuksen hoitoon ilman lääkkeitä. Niitä voidaan katsoa sitten, kun loppuunpalamisen oireet katoavat. En siis ole lääkevastainen, en vain halua sokeana syödä pillereitä, jos ei ole voitu karsia ensin muita vaihtoehtoja hoidom aikana pois. 

Vierailija
64/124 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin pitäisi kirjoittaa niitä lääkkeitä mitä potilas haluaa. Muuten joutuu ostamaan ne laittomasti.

Vierailija
65/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi sitten menit lääkäriin, jos hoito ei kelpaa?

Lääkäri on lääketieteen asiantuntija. Hän arvioi vaivan ja esittelee vaivaan tarkoitetut hoitovaihtoehdot plussineen ja miinuksineen. Sinun vastuullesi jää se, seuraatko suositusta vai et. Lääkäri antaa siis vaihtoehtoja, mutta ei lähde toteuttamaan hoitoa aina potilaan toivomalla tavalla vaan siten, mikä hoito milloinkin lääketieteellisin perustein on tarpeen. 

Bentsoja ei edelleenkään suositella ainoaksi lääkkeeksi psyykeongelmiin.

Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Lääkäreillä on myös hyvin vahvoja käytäntöjä, joita toteuttavat miettimättä tai kuuntelematta kunnolla potilaitaan.

Mulle tuli muutama vuosi sitten tosi paha työuupumus. Koska olen aiemmin nuorena ollut masentunut, tiesin että kyseessä ei ole masennus, vaan nimenomaan uupumus. Minulla ei siis ollut ongelmia minäkuvani kanssa, vaan olin vaan kertakaikkiaan lopussa voimavarojeni suhteen ja koko hermosto oli mennyt ylirasituksesta sekaisin.

Lähdin tuossa kohtaa myös hakemaan B-lausuntoa kuntoutuspsykoterapiaa varten, ja siinä prosessissa jo ensimmäisellä käynnillä lääkäri määräsi minulle Venlafaxin- lääkkeen. Kerroin kyllä mielipiteeni lääkkeestä, mutta koska lääkärin mielestä se oli tarpeellinen, kiitin kauniisti ja otin reseptin vastaan. Ikinä en lääkkeitä hakenut, sen verran olen lukenut sen haittavaikutuksista, ja sen verran tiedän omasta herkkyydestäni lääkkeille, että lopputulos olisi ollut mitä todennäköisemmin katastrofi.

Tuosta on siis jo muutama vuosi aikaa, ja toipumiseni alkaa olla lopuillaan. Terapia ja lopulta löytynyt sopiva ADHD-lääkitys ovat olleet ne asiat, jotka mun toimintakyvyn ovat nostaneet korkeammalle kuin se on koskaan ollut.

Ja edelleenkään en koskisi Venlafaxiiniin pitkällä tikullakaan, ikinä.

Vierailija
66/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Päätös lääkkeen käytöstä on sinulla. Lääkäri ei voi painostaa.

Tietenkin voi. Nykypäivän terveydenhuolto on painostamista, pakottamista, uhkailua. Jos et ota jäät yhteiskunnasta ulos, viis siitä tarvitsetko sitä. Itsepä tätä toivoitte. Aatu nauraa haudassaan.

Vierailija
67/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mt tapaus ja kieltäydyt, laittaa lääkäri kelaan tiedon että hoitovastainen ja sitten ei saa mitään saikkurahoja yms. Onnea vaan!

Se siitä itsemääräämisoikeudesta ja periaatteesta, että hoito on sovittava yhdessä potilaan kanssa ja potilaan tahtoa kunnioittaen.

Vierailija
68/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mielialalääkkeet jätin käyttämättä, mutta kiltisti ostin reseptin mukaan ettei tule mitään ongelmia asian takia. 

Miksi ihmeessä? Ei tullut mieleen että auttaisivat?

Mulle riitti terapia enkä halunnut turruttaa itseäni lääkkeillä. Oikean ratkaisun tein. 

Vierailija
69/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Päätös lääkkeen käytöstä on sinulla. Lääkäri ei voi painostaa.

Itse asiassa kyllä voi ja jopa pakottaa. Jos on psykoosisairautta todettu jossain vaiheessa ja et ole syönyt lääkkeitä ja pärjäät ilman niin ylilääkäri voi tehdä päätöksen että käyt ottamassa kahden viikon välein suoraan kankkuun psykoosin estolääkettä. Sitten jos et mene, sut haetaan ambulanssila hoidon tarpeen arviointiin ja sulle laitetaan se väkisin. Ei väliä vaikka valkosolut laskee, on kipeenä ja saa 2 tyypin diabeteksen, ja tärinä oireita lääkityksestä. 

Vierailija
70/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yksi sukulainen kieltäytyi käyttämästä verenpainelääkkeitä. Ei tehnyt myöskään mitään elintapamuutoksia. Esim jatkoi hirmu suolaisen ruuan syömistä. Pääsi sitten aivoverenvuodon takia suhteellisen nuorena mullan alle. Hoidettuna saattaisi elää vieläkin. Mutta kun hän oli luonteeltaan näitä, jotka tietävät itse paremmin. Ja hänen asiassahan se loppujen lopuksi oli. Tosin suremaan jääneet pienet lapset joutuivat vähän suotta kärsimään. Meille muille asia aiheutti lähinnä vähän surua, mutta ei me muut siitä oikeastaan sen enempää kärsitty. Lääkäri nyt tekee vain työtään. Kyllä hän sen tietää, että sinulla on päätösoikeus. Tietää senkin, mikä kohtalo voi olla edessä tai mikä kohtalo tuskin tulee, ja saattaa  varoitella tämän riskitiedonkin pohjalta. Täällä keskustelupalstalla tiedetään vain se, mitä kerrot. Esim dairautta tai lääkettä ei tiedetä. Vaikea mennä näillä tiedoin sanomaan asiaan yhtään mitään.

Onpa ikävää. Korkea verenpaine ja kolesteroli ennustaa lyhyttä elämää ja sairauskohtauksia. Usein ihmiset ovat niin välinpitämättömiä että he kokevat tietävänsä itse paremmin jopa tälläiset itsestäänselvät asiat ja jättävät lääkkeet syömättä. Lääkkeiden lisäksi pitää myös seurata että ne toimivat riittävästi, monen verenpaine on alihoidettu. Kolesterolilääkkeiden hyödystä on kiistaton näyttö esimerkiksi. Huono kolesteroli on pahin ja juuttuu verisuoniin. Silti moni uskoo kaikenlaisia hyvinvointivalmentajia ja sosiaalisen median ryhmiä mieluummin jotka kehoittavat olemaan syömättä. Nämä ovat halpoja peruslääkkeitä joista on iso apu. Riskiä ei kannata ottaa ja jos joku lääke ei sovi niin vaihtoehtoja on.

Vierailija
71/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ottaa. Jos vain esität ottavasi, ne saa sen selville verikokeilla.

Vierailija
72/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennä lääkäriin jos tietää itse paremmin?   Eläkepaperit saadakseen?

Jos ei jaksa työssä, ottaa lopputilin,  jos ei kerran halua lääkärin kanssa olla yhteistyössä 

Eihän ne pilkerit työtä mukavammaksi muuta kuitenkaan, työnteon lopettaminen on ratkaisu.

Vierailija
73/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No älä mene sinne lääkäriin, jos ei hoito kerran kelpaa. Kukaan ei pakota.

Tällä hetkellä mun on pakko mennä.

Ap

Mitä apua siis saat sieltä, jos lääkkeet ei kelpaa? Sairauslomalapun?

Juurikin sen.

Ap

Nythän tämä selvisi! Haluat vain sairaslomaa, et lääkitystä ns. sairauteesi. Miksi?

Koska tämä lääkitys ei paranna ko. sairautta.

Ap

Vierailija
74/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lääke on Zypadhera injektio.

AP

Tällä kommentoijalla on jäänyt väliin jopa trollauksen alkeiskurssi. Tämän ketjun aloittaja allekirjoittaa viestinsä "Ap" eikä suinkaan "AP". Seuraavalla kerralla sitten olet huolellisempi, jooko?

Vierailija
75/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole eläkeläinen, niin valehtele vaan, että olet lääkkeet ottanut ja mene vaikka töihin tmv. Jos lääkäri stalkkaa ja yrittää pakottaa, niin nosta syyte vaikka murhan yrityksestä (varsinkin, jos määrännyt sinut pakkohoitoon) ja virka-aseman väärinkäytöstä esim. taloudellisen hyödyn hankkiminen lääkeyhtiö(i)lle. 😵‍💫😵‍💫😵‍💫😵‍💫🩷🩷🩷🩷🩷

Vierailija
76/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioin apteekissa, jossa on eteisessä vanhentuneiden lääkkeiden keräys. Jos en aio käyttää lääkettä, pudotan sinne lähtiessäni. 

Vierailija
77/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Asioin apteekissa, jossa on eteisessä vanhentuneiden lääkkeiden keräys. Jos en aio käyttää lääkettä, pudotan sinne lähtiessäni. 

Vastustan tällaista tuhlausta.

Ap

Vierailija
78/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mt-ongelmaiset käyttäytyvät oudosti jo lääkkeittensä suhteen.

Lähipiirissä näin kun eräällä oli kolmenkympin kriisi.  Meni lääkäriin, söi lääkkeensä, ahdistus helpottui, oli pari kk sairauslomalla.  Keskusteluterapia vuoden verran.

Vaihtoi sitten työpaikan paremmin koulutustaan vastaavaan,  viihtyi ja ura eteni päälliköksi ja pää kesti.

Miksi mennä lääkäriin jos ei apua huoli?   Pääseehän sitä lojumaan ihan lopputilin ottamalla.

Vierailija
79/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siis mt-ongelmaiset käyttäytyvät oudosti jo lääkkeittensä suhteen.

Lähipiirissä näin kun eräällä oli kolmenkympin kriisi.  Meni lääkäriin, söi lääkkeensä, ahdistus helpottui, oli pari kk sairauslomalla.  Keskusteluterapia vuoden verran.

Vaihtoi sitten työpaikan paremmin koulutustaan vastaavaan,  viihtyi ja ura eteni päälliköksi ja pää kesti.

Miksi mennä lääkäriin jos ei apua huoli?   Pääseehän sitä lojumaan ihan lopputilin ottamalla.

Lopputilin ottamalla saa karenssin.

Vierailija
80/124 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis lääkäreitä hyväksikäytetään valittamalla keksittyjä mt-ongelmia jotta päästään pitkälle sairauslomalle js sieltä eläkkeelle.

Hoitoa ja apua huolimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi