Lääkäri painostaa käyttämään lääkettä, jota en halua ottaa
Kannattaisiko vaan valehdella, että on kokeillut lääkettä, että pääsee kuulusteluista ja tuputuksesta eroon?
Kommentit (124)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomessa on tosiaan sellainen tyyli, että potilasta pidetään jonain päätöstentekotajuamattomana (olipas hankala sana)
Valehtelu on typerää, mutta melkeimpä pakko, jotta saat hoitoa myös jatkossa. Riippumatta sairaudesta tai lääkkeistä.
Entäpä miten käy niissä tilanteissa, jos terveydenhuolto olettaa, että tiettyjä lääkkeitä käyttää, kun asiasta on kertonut terveydenhuoltoon ja sitten joutuukin yllättäen sairaalaan ja siellä aletaankin antamaan lääkelistalla olevia lääkkeitä. Yhtäkkiä aloitetun lääkkeenkin vaikutukset voi mahdollisesti yllättää, mikäli se/ne lääkkeet eivät olekaan sopivia potilaalle tai on ihan vaan lääkityksen alun ohimenevää haittaa. (Tai, jos lääkitys onkin sovitusti lopetettu, eikä siitä ole hoitava taho tehnyt asianmukaisia merkintöjä lääkkeen lopetuksesta. Voitaisiinko silloinkin niitä lääkkeitä
Ei ota niitä lääkkeitä. Niistä voi kieltäytyä. Kun olin leikkauksessa niin tuputtivat antipsykootteja joka välissä ja joka kerta sanoin että ne lääkkeet on lopetettu jo kuukausia sitten. Eikä se mitään. Veivät pois
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No älä mene sinne lääkäriin, jos ei hoito kerran kelpaa. Kukaan ei pakota.
Tällä hetkellä mun on pakko mennä.
Ap
Mitä apua siis saat sieltä, jos lääkkeet ei kelpaa? Sairauslomalapun?
Juurikin sen.
Ap
Vierailija wrote:
Sukulaismies 80-luvulla oikein kehui aloittajan tyyliin kaikille että hänpä jätti lääkkeet syömättä. Kyseessä oli sydänsairauteen määrätyt lääkkeet. Isä sanoi ettei hän uskalla lähtä enää hänen kanssaan mökille, jos joutuu vaikka elvyttämään. Mikä oli oikein päätelty, koska ei mennyt kauaa kun sukulainen päätyi multien alle. En tiedä aloittajan sairautta, koska hän ei sitä kerro, eikä myöskään syytä miksei hän ota lääkettä.
Tuo nyt on silkkaa tyhmyyttä. Lääke mikä mitä lääkäri yrittää mulle tunkea, ei todella ole mikään elintärkeä.
Ap
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomessa on tosiaan sellainen tyyli, että potilasta pidetään jonain päätöstentekotajuamattomana (olipas hankala sana)
Valehtelu on typerää, mutta melkeimpä pakko, jotta saat hoitoa myös jatkossa. Riippumatta sairaudesta tai lääkkeistä.
Entäpä miten käy niissä tilanteissa, jos terveydenhuolto olettaa, että tiettyjä lääkkeitä käyttää, kun asiasta on kertonut terveydenhuoltoon ja sitten joutuukin yllättäen sairaalaan ja siellä aletaankin antamaan lääkelistalla olevia lääkkeitä. Yhtäkkiä aloitetun lääkkeenkin vaikutukset voi mahdollisesti yllättää, mikäli se/ne lääkkeet eivät olekaan sopivia potilaalle tai on ihan vaan lääkityksen alun ohimenevää haittaa. (Tai, jos lääkitys onkin sovitusti lopetettu, eikä siitä ole hoitava taho tehnyt asianmukaisia merkintöjä lääkkeen lopetukses
Veivät pois ja kirjasivat hyvin selkeästi potilastietoihin, että kieltäytynyt ottamasta lääkettä.
Sain ilmaislääkenäytteen alkoholismiin. 2 ķertaa kokeilin. Ihan kuin olisi nähnyt painajaisia selvinpäin .ei kiìtos.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap
Juurikin sen.
Ap
Nythän tämä selvisi! Haluat vain sairaslomaa, et lääkitystä ns. sairauteesi. Miksi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap
Juurikin sen.
Ap
Nythän tämä selvisi! Haluat vain sairaslomaa, et lääkitystä ns. sairauteesi. Miksi?
Ehkäpä ap haluaa parantua, eikä vain kokeilla epämääräisiä lääkkeitä jotka vain muuttavat oireita.
Vierailija wrote:
Minäkin kävin hakemassa määrätyt mielialalääkkeet ja sitten myin ne eteenpäin. En todellakaan halua syödä moista kaikki tunteet turruttavaa paskaa. Lääkärille tietenkin sanoin syöväni niitä.
Jaa, ei mun tunteet ainakaan ole kadonneet lääkkeistä.
Vierailija wrote:
Mielialalääkkeet jätin käyttämättä, mutta kiltisti ostin reseptin mukaan ettei tule mitään ongelmia asian takia.
Miksi ihmeessä? Ei tullut mieleen että auttaisivat?
Vierailija wrote:
Sellaisia ne psykiatrit on. Tuputtavat toimimattomia ja hirveitä sivuvaikutuksia tuovia lääkkeitä sivuuttaen täysin potilaan kokemuksen (eri asia sitten jos on joku vaikea psykoosisairaus ja ilman lääkkeitä on jatkuvasti psykoosi päällä.)
On mulla ainakin toimineet.
Vierailija wrote:
Psykiatristen sairaaloiden alasajo oli paha virhe. Nyt psykoottiset avohoitopotilaat asuvat omillaan, kieltäytyvät lääkkeistä ja ovat omasta harhaisesta mielestään "terveitä".
AP, ei niitä lääkkeitä turhaan määrätä. Mikset selvitä, mihin oireisiin ne ovat?
Minulle määrättiin nykimistä, voimakasta kuolaamista ja sekavaa oloa aiheuttavia antipykootteja puhtaaseen ahdistukseen. Olen ns. tavallinen töissä käyvä ihminen, eikä minulla ole mitään psykoottisuuteen viittaaviakaan oireita, vaan masennusta ja ahdistusta, jotka eivät lähteneet pelkällä masennuslääkkeellä. Ihan järkyttävää, miten heppoisin perustein antipsykootteja määrätään.
Jos kyse on harhoista, eikä potilaalla ole sairaudentuntoa - niin vieläkö neuvotte ap:ta, että lääkkeet kandee jättää ottamatta?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Psykiatristen sairaaloiden alasajo oli paha virhe. Nyt psykoottiset avohoitopotilaat asuvat omillaan, kieltäytyvät lääkkeistä ja ovat omasta harhaisesta mielestään "terveitä".
AP, ei niitä lääkkeitä turhaan määrätä. Mikset selvitä, mihin oireisiin ne ovat?
Minulle määrättiin nykimistä, voimakasta kuolaamista ja sekavaa oloa aiheuttavia antipykootteja puhtaaseen ahdistukseen. Olen ns. tavallinen töissä käyvä ihminen, eikä minulla ole mitään psykoottisuuteen viittaaviakaan oireita, vaan masennusta ja ahdistusta, jotka eivät lähteneet pelkällä masennuslääkkeellä. Ihan järkyttävää, miten heppoisin perustein antipsykootteja määrätään.
Toihan on hyvä jos olisi suun kuivuutta ja flegmaattisuutta.
Sanot selkeästi "olen päättänyt olla ottamatta tätä lääkettä ja nyt nuppi umpeen, olet asiakaspalveluhommissa."
Vierailija wrote:
Onko se skitsofrenialääke?
On Zypadhera injektio.
Ap
Miksi sitten menit lääkäriin, jos hoito ei kelpaa?
Lääkäri on lääketieteen asiantuntija. Hän arvioi vaivan ja esittelee vaivaan tarkoitetut hoitovaihtoehdot plussineen ja miinuksineen. Sinun vastuullesi jää se, seuraatko suositusta vai et. Lääkäri antaa siis vaihtoehtoja, mutta ei lähde toteuttamaan hoitoa aina potilaan toivomalla tavalla vaan siten, mikä hoito milloinkin lääketieteellisin perustein on tarpeen.
Bentsoja ei edelleenkään suositella ainoaksi lääkkeeksi psyykeongelmiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap
Juurikin sen.
Ap
Ehkäpä ap haluaa parantua, eikä vain kokeilla epämääräisiä lääkkeitä jotka vain muuttavat oireita.
Toivottavasti on sitten itsestään ohi menevä sairaus
Lääkärit eivät saa mitään bonuksia määräämistään lääkkeistä. Sillä apteekissa välittömästi esitetetään että,
lääkkeestä on saatavissa myös halvempi versio.
Jos potilas ei halua vaihtaa halvempaan rinnakkaislääkkeeseen, hän ei saa
Kela korvausta sen kalliimman lääkkeen mukaan.
Vaan sen halvimman lääkkeen mukaan.
Sitäpaitsi julkisen puolen lääkärit on käsketty, määrätty kirjoittamaan aina halvin
saatavissa oleva lääke potilaille.
Koska se säästää Kelan, eli meidän kaikkein veronmaksajien rahoja. Kun Kela-korvaukset lääkemenoidta pienenevät.