Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä monesti sanottu että rypsiöljy olisi huono terveydelle - Mikä siinä siis muka on vikana?

Vierailija
12.10.2023 |

Omega 3-rasvoja on runsaasti, omega 6-rasvoja siihen suhteessa maltillisesti. 

Mihin perustuen rypsiöljyä sanotaan huonoksi? 

Kommentit (262)

Vierailija
121/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Voi ja kookosöljy on hyviä rasvoja ihmiselle. Ei kaikki kasviöljyt ole suinkaan siemenöljyjä.

Siemenöljyitä melkeimpä pahin on auringonkukkaöljy. Sitä ja rypsiöljyä on suurimmassa osaassa esim. kalasäilykkeissä. Niin terveellisiä kuin ne kalat olisivatkin, niin ne pilataan noilla sopimattomilla öljyillä.

Juuri näin!  Voi, kookosöljy ja nimenomaan tyydyttyneet eläinperäiset rasvat sopivat täydellisesti ihmisille ravinnoksi!

Huolestuttavaa, että näinkin moni alapeukuttaa ja osoittaa siten täydellisen tietämättömyytensä ravintoasioista.

Täysin vastoin ravitsemissuosituksia ja väärää tietoa, älkää uskoko.

Tai olisko niissä suosituksissa korjattavaa?

Vierailija
122/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No entä rapsiöljy tai auringonkukkaöljy, aiheuttaako ne elimistössä tulehdustilaa?

Kyllä aiheuttaa, nehän ovat elimistölle sopimattomia rasvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun maksa-arvoni paranivat ja matala-asteinen tulehdus poistui kehostani vaihdettuani ruuan laitossa käytettävän rasvan rypsiöljyyn. Kasvisruokiin, salaatteihin ja leivontaan käytän oliiviöljyä, leivän päälle menee kasvisrasvalevite.  Suhtaudun yhtä suurella varauksella jonkun yksittäisen julkisuuden hakuisen professorin tutkimustuloksiin kuin julkkiskokkien voilla ja kermalla kyllästettyihin ruokaresepteihin. Professorin kehuman rasvan tai  julkkiskokin jonkin tuotteen näkyvän käytön taustalla voi olla rahaa vastaan tehty yhteistyösopimus jonkun elintarvikealan yrityksen kanssa.

Vierailija
124/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täääkin, ensin voi oli epäterveellistä, käytä öljyjä. Nyt öljyt on epäterveellisiä, käytä sitä voita. Mihin voi enää luottaa?

Vierailija
125/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee kyllä öljyt ja voit sekaisin.

Vierailija
126/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten perusteella kovat rasvat ovat edelleenkin tärkeimpiä LDL kolesterolin nostajia ja siten suuria sepelvaltimotaudin riskejä. Kysypä asiaa vaikkapa sydäntautien asiantuntijoilta. Noiden tutkimusten perusteella on mm. tr-rasvojen ("osottain kovetettu kasvisöljy") käyttöä elintarvikkeissa rajattu tiukasti jopa EU:n tasolla.

Netissä saa hörhöillä ihan kuinka paljon tahansa (ja hörhöilläänkin!) mutta siihen hörhöilyyn ei kannata uskoa. Jokaiseen ongelmaan usein löytyy helppoja ja samalla vääriä ratkaisuita. Helppoja ratkaisuita on helppo kaupitella.

Kovien rasvojen käytön jatkaminen on tälläinen helppo mutta haitallinen ratkaisu. Jos ruokavalion muuttaminen ei kohtuuajassa eli vaikkapa puolessa vuodessa pudota LDL kolesterolin tasoa suosituksen alle niin sitten on syytä ottaa lääkitys eli yleensä ensimmäisenä statiinit käyttöön. Sydäninfarkti voi nimittäin  tappaa ja henkiin jääneillä on tiukka lääkitys (statiinit, etsetimibi, verenpaine, sydänlääke, verenohennus) lopun elämäänsä.

Vierailija
127/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaa uskot; valelääkäriä vai keikkalääkäriä😂

Vierailija
128/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tutkimusten perusteella kovat rasvat ovat edelleenkin tärkeimpiä LDL kolesterolin nostajia ja siten suuria sepelvaltimotaudin riskejä. Kysypä asiaa vaikkapa sydäntautien asiantuntijoilta. Noiden tutkimusten perusteella on mm. tr-rasvojen ("osottain kovetettu kasvisöljy") käyttöä elintarvikkeissa rajattu tiukasti jopa EU:n tasolla.

Netissä saa hörhöillä ihan kuinka paljon tahansa (ja hörhöilläänkin!) mutta siihen hörhöilyyn ei kannata uskoa. Jokaiseen ongelmaan usein löytyy helppoja ja samalla vääriä ratkaisuita. Helppoja ratkaisuita on helppo kaupitella.

Kovien rasvojen käytön jatkaminen on tälläinen helppo mutta haitallinen ratkaisu. Jos ruokavalion muuttaminen ei kohtuuajassa eli vaikkapa puolessa vuodessa pudota LDL kolesterolin tasoa suosituksen alle niin sitten on syytä ottaa lääkitys eli yleensä ensimmäisenä statiinit käyttöön. Sydäninfarkti voi nimittäin  tappaa ja henkiin jääneillä on tiukka lääkitys (statii

Älä jauha sontaa. Et ole itse tutustunut yhteenkään tutkimukseen, toistat vain, mitä mediassa lukee.

Vierailija
129/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kumpaa uskot; valelääkäriä vai keikkalääkäriä😂

Uskon tutkimuksiin.

Vierailija
130/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei se ole huonoa. Jos avaamisen jälkeen laittaa jääkaappiin, ei härskiinny. Ja lisäksi on joillekin parempi kuin voi, koska osalle voi aiheuttaa tykytyksiä. Rypsiöljy sopii paistoon, ei ole pakko paistaa liian kuumalla ja sopii moneen. Eihän sitä yhdellä aterialla sentään juoda, vaan sopivasti. 

Rypsiöljy härskiintyy jo valmistusprosessin aikana kun se kuumennetaan 3 kertaa sen aikana. Kuumin lämpötila taisi olla yli 250 astetta. Sitten se pitää kemiallisesti "pestä" jotta härskiintynyt maku saadaan öljystä pois.

Vierailija
131/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Käytän voita silloin kun rasvaa tarvitsen. On paras paistamiseenkin.

Rypsille ja rapsille olen allerginen.

Etkä ole. uulosairas. Ruotsissa hoitokodeissa/spa käytetään vaan rypsiöljyä. 

Vierailija
132/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos media sanoo, että rypsiöljy on terveellistä, silloin se myöskin on. Eikö niin? ;)

Vierailija
133/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote: Jos media sanoo, että rypsiöljy on terveellistä, silloin se myöskin on. Eikö niin? ;)

Tarjoilet siis salaliittoteoriaa eli hörhöilet. 

Mitäs asiasta sanovat sydäntauteja hoitavat lääkärit itse? Ai niin, suosittelevat kovista rasvoista luopumista, pehmeitä kuten rypsiöljyä tilalle ja statiinilääkitys jos ei LDL-kolesterolin taso pelkällä ruokavalion muutoksella putoa suositellulle tasolle.

Tiedän tämän siksi että olen itse asiasta hiljattain kysynyt, viimeksi Peijaksen sairaalan sydäntarkkailussa maatessani. Sydäninfarktin ja sepelvaltimotaudin diagnoosin jälkeen asia alkoi sattuneista syistä kiinnostamaan.

Vierailija
134/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rypsiöljy onkin kieltämättä laadukas pehmeä vaihtoehto koville rasvoille. ;)

Vierailija
135/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, saahan sitä uskoa, että korvaamalla voin rypsiöljyllä, terveys paranee. ;)

Vierailija
136/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62-vuotias perusterve normaalipainoinen nainen. Kolesteroliarvot ovat kohdillaan ja verenpaine jopa hieman alakanttiin. Toki perintötekijät vaikuttavat lukemiin suuresti, mutta olen lapsuudestani saakka käyttänyt leivän päällä margariinia ja joskus harvoin juustoa. Ruokajuomana on ollut rasvaton maito tai vesi. Ruoanvalmistuksessa käytän rypsiöljyä ja oliiviöljyä pääasiassa salaatinkastikkeena. Voi on ollut käytössä vain harvoin juhla-ateroilla. Kyseisen keskustelun perusteella pitäisi muuttaa hyviksi todetut elintavat päälaelleen, mutta sitä ei kyllä aio tehdä.

Vierailija
137/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote: Jos media sanoo, että rypsiöljy on terveellistä, silloin se myöskin on. Eikö niin? ;)

Mitäs asiasta sanovat sydäntauteja hoitavat lääkärit itse? Ai niin, suosittelevat kovista rasvoista luopumista, pehmeitä kuten rypsiöljyä tilalle ja statiinilääkitys jos ei LDL-kolesterolin taso pelkällä ruokavalion muutoksella putoa suositellulle tasolle.

Tiedän tämän siksi että olen itse asiasta hiljattain kysynyt, viimeksi Peijaksen sairaalan sydäntarkkailussa maatessani. Sydäninfarktin ja sepelvaltimotaudin diagnoosin jälkeen asia alkoi sattuneista syistä kiinnostamaan.

Lääkärit sanovat sitä mitä käsketään ja lukee käypähoitosuosituksissa. Ei heillä ole muuta vaihtoehtoa, vaikka tiede sanoo toisin.

Vierailija
138/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minkälainen ruokavaliosi oli ennen sydäninfarktia ja mitä rasvaa käytit ruoanlaitossa? 

Vierailija
139/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

https://www.pronutritionist.net/2020/02/linolihapon-ja-muiden-omega-6-r…

Omega-6:n ja tulehdusta aiheuttavan arakidonihapon yhteys on geneettisesti määräytynyt ja vastoin aiempaa ajattelua arakidonihapon runsas muodotuminen onkin tulehdusta vähentävä tekijä. Niillä, joilla geneettisistä syistä runsaan omega-6 saannin yhteydessä ei synnykään arakidonihappoa, nousee hieman matala-asteinen tulehdus. Näitä oli suomalaisista yhdessä tutkimuksessa 18% tutkituista.

https://www.pronutritionist.net/2017/11/linolihappo-rypsioljy-crohnin-t…

Kannattaa lukea myös.

PS. Jos uskot, että Suomen rypsiöljyteollisuus on pystynyt lahjomaan Reijo Laatikaisen vääristämään totuutta heidän edukseen ja luotat mieluummin netin kokemusasiantuntijoihin ja salaliittojen paljastajiin, niin sitten menet niillä eväillä. Ei

Ruoka-aineisiin liittyviä tutkimuksia on puolesta ja vastaan pilvin pimein suurin piirtein jokaisesta kiistanalaisesta aiheesta. Siksi kaikenlaisiin yksittäisiin tutkimuksiin perustuen ei yleensä kannata muuttaa toimintansa suuntaa, jos aikaisempaa näkemystä tukee suuri määrä tutkimuksia. Esim. tuossa tutkimuksessa oli todella pieni otanta ja sitä koskivat ne muutkin tyypilliset ongelmat, jotka aiheuttavat sen, että ”totuutta” on terveysväittämissä usein todella hankala löytää.

Ongelmana on se, että jonkin ruoka-aineen tai sen osan terveysvaikutuksia koskevan tutkimuksen pitäisi olla ensinnäkin hyvin pitkäaikainen, koska vaikutukset voivat näkyä vaikka 20 tai 40 vuoden päästä. Lisäksi tutkimuksen pitäisi tapahtua kontrolloiduissa oloissa, jotta henkilöiden muut elämänvalinnat eivät pääsisi sotkemaan tuloksia. Terveysasioissa kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sanomattakin on selvää, ettei tuollaista tutkimusta ole mahdollista järjestää ja siksi kiistanalaisia aiheita on paljon.

Itse olen ratkaissut tämän ongelman siten, että yritän syödä kohtuudella kaikkea, mutta mahdollisimman luonnollisia tuotteita. Tästä syystä en esim. syö mitään ”maidonkorvaustuotteita”, esim. kauramaitoja. Rypsiöljy tuotetaan myös hyvin teollisesti, joten koen parhaimmaksi syödä sitä vain vähäisissä määrin.

Viimeiseen kommenttiisi: mielestäni on nimenomaan sinisilmäistä kuvitella, että lobbarit EIVÄT vaikuttaisi mihinkään, kun sehän on niiden ainoa työ ja olemassaolon tarkoitus. En tarkoita ketään yksittäistä lääkäriä ja usein lobbaus saattaa olla niin hienovaraista, etteivät kohteet edes sitä huomaa. Lobbareita on sekä ruoka- että lääketeollisuudessa ja ne eivät lobbaa terveys edellä. Ja esim. rypsiöljyteollisuudella on paljon leveämmät hartiat kuin sinä vaikutat ajattelevan; kyse ei ole vain Suomen rypsiöljyteollisuudesta, vaan suuria tuottajamaita ovat myös Yhdysvallat ja erityisesti Kanada. 

Vierailija
140/262 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa maitotaloutta tuetaan todella isosti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän