Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muutetaan työn perässä?

Vierailija
11.10.2023 |

Haluaisin muuttaa ns työn perässä. Nykyisellä paikkakunnalla en työllisty ja 200km päässä on enemmän niitä töitä joihin olisi mahdollisuus päästä. Näissä on vaan se ongelma että työpaikkailmoituksissa lukee että työt alkaa heti sopivan löydyttyä.

En usko että kukaan työnantaja odottelee että muutan vasta 1kk irtisanomisajan jälkeen. Varaa ei ole päällekkäisiin vuokriin.

Ainoa mahdollisuus on siis säästää työttömyysetuuksista takuut, mutta asuntoakaan ei saa jos olet työtön.

On tietysti sekin mahdollisuus että menee tuon matkan edestakaisin työpaikalle, julkisilla...

Miten te olette muuttaneet?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja mitäs jos muuttaa uudelle paikkakunnalle työn perässä, ja tulee irtisanotuksi koeajalla jostain syystä? En kyllä uskaltaisi muuttaa ainakaan millekään pienelle paikkakunnalle jossa vähän työpaikkoja.

Miksi  tulisi irtisanotuksi koeajalla, siinä on aika kovat kriteerit. Tuskin työpaikan vaihtaja ensitöikseen ryhtyy väkivaltaiseksi tms.

Lisäksi pienillä paikkakunnilla on suhteessa pienempi työttömyys kuin isoilla, joten aika outoa ajatella elämäänsä niin, että en voi mennä töihin, jos sitten joudun työttömäksi.

Tai sitten on vain otettava se riski, tai ainakin itse päätin ottaa sen riskin, että koeajan jälkeen saan jatkaa. - Omassa tapauksessani on kyse määräaikaisuudesta, joten tiedän tämänkin johdosta työsuhteeni päättyvän, Mutta toisaalta haluan vain uskoa ja luottaa, että tämä kantaa. Ei tätä pelkällä järjellä voi selittää tao perustella. Mutta ainakaan kukaan ei pääse sanomaan, ettenkö olisi edes ollut valmis yrittämään.

Vierailija
42/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja mitäs jos muuttaa uudelle paikkakunnalle työn perässä, ja tulee irtisanotuksi koeajalla jostain syystä? En kyllä uskaltaisi muuttaa ainakaan millekään pienelle paikkakunnalle jossa vähän työpaikkoja.

Miksi  tulisi irtisanotuksi koeajalla, siinä on aika kovat kriteerit. Tuskin työpaikan vaihtaja ensitöikseen ryhtyy väkivaltaiseksi tms.

Lisäksi pienillä paikkakunnilla on suhteessa pienempi työttömyys kuin isoilla, joten aika outoa ajatella elämäänsä niin, että en voi mennä töihin, jos sitten joudun työttömäksi.

Tai sitten on vain otettava se riski, tai ainakin itse päätin ottaa sen riskin, että koeajan jälkeen saan jatkaa. - Omassa tapauksessani on kyse määräaikaisuudesta, joten tiedän tämänkin johdosta työsuhteeni päättyvän, Mutta toisaalta haluan vain uskoa ja lu

Itse muutin työttömänä kaupunkiin josta olin haaveillut jo vuosia. Ei kiinnostanut saisinko sieltä töitä vai en. Kärsin edellisessä paikkakunnassa. Muutin aikoinaan miehen perässä. Ei töitä eikä eron jälkeen muutenkaan kiinnostanut kyseinen paikkakunta pätkääkään. Eksäänkin törmäsin jatkuvasti ja se repi haavat auki uudestaan.

Elän edelleen työttömänä mutta kaupungissa jossa viihdyn. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minulla se meni niin, että hankin ensin työpaikan. Työnantaja auttoi asunnon saamisessa. Sitten hyppäsin junaan ja lähdin. Vaatteet tuli kassissa ja muut tavarat rahtina. En muuttanut huonekaluja. Eikä tulisi mieleenikään hankkia eläimiä tässä elämänvaiheessa, vaikka eläimistä pidänkin. 

Btw. Työttömällä ei ole mitään 1 kk irtisanomisaikaa. 

Niin periaatteessa meidän työttömillä pitäsi olla mahdollsiuus purkaa vuokrasopimus, jos saamme uuden työn ni-in kaukaa, että asuminen käy käytännössä kohtuuttoman vaikeaksi kun työmatka kodin ja saamamme työpaikan välillä on liian pitkä ja sananaikaisesti käden vuokra-asunnon pitämine taas käy kohtuuttoman kalliiksi. Mutta kuinka paljon on joukossa ymmärtämättömiä ja vuokralaisen hädänalaista asemaa hyväksikäyttäviä? - Onneksi kai vähemmistö. Mutta itse olen joutun

No ei se nyt ole hyväksikäyttöä jos vuokranantaja ei halua tehdä hyväntekeväisyyttä ja purkaa vuokrasopimusta saman tien ilmoituksesta, se kun tarkoittaa ihan rahan menetystä sille vuokranantajalle. Kaikki vuokranantajat ei suinkaan ole mitään pohattoja, minulla esimerkiksi on vuokralla oma vanha asuntoni koska jouduin itse muuttamaan paikkakunnalta. Ei minulla ole kaikissa tilanteissa varaa ajatella yksinomaan vuokralaisen etua vaan pitää miettiä myös omaa rajallista kukkaroani. 

Vierailija
44/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin työn perässä pienelle paikkakunnalle. Jo työtä hakiessani ilmoitin ajankohdan, jolloin voin aloittaa, jos minut tehtävään valitaan ja olin aloitusajankohdassa huomioinut muuttoon menevän ajan ja vuokra-asunnon irtisanomisen. Tämä oli työnantajalle ihan ok, hyvin harvahan pystyy ihan saman tien aloittamaan uudessa työssä - ehkä on irtisanouduttava entisestä työstä, järjestettävä lapsille hoitopaikka tms.

Vierailija
45/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Maksat tämän etuuden avulla ne kaksi vuokraa päällekkäin. En tajua miksi tästä avustuksesta ei kerrota missään eikä kenellekään. Itsekin puolivahingossa löysin tän tiedon.

https://www.kela.fi/liikkuvuusavustus

Kiitos, tämä oli hyödyllinen. Matkaa tulisi suuntaansa yli kolme tuntia joten tuon varmasti saisi.

Missään solukommuunissa en voi asua eläinten takia joten tuo edestakaisin kulkeminen olisi vaihtoehto ennenkuin saa asunnon

Ap

Ehkä voisit etsiä etätöitä ja pysyä siellä missä asut nyt? Eläimille ei ole hyväksi olla yksin kovin pitkää aikaa, 3 tuntia suuntaansa matkat ja lisäksi työpäivän pituus, 14 tuntia, miten he pärjäävät?

Voi myös miettiä onko varaa pitää eläimiä jos ei ole varaa muuttaa.

Vierailija
46/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Maksat tämän etuuden avulla ne kaksi vuokraa päällekkäin. En tajua miksi tästä avustuksesta ei kerrota missään eikä kenellekään. Itsekin puolivahingossa löysin tän tiedon.

Kiitos, tämä oli hyödyllinen. Matkaa tulisi suuntaansa yli kolme tuntia joten tuon varmasti saisi.

Missään solukommuunissa en voi asua eläinten takia joten tuo edestakaisin kulkeminen olisi vaihtoehto ennenkuin saa asunnon

Ap

Ehkä voisit etsiä etätöitä ja pysyä siellä missä asut nyt? Eläimille ei ole hyväksi olla yksin kovin pitkää aikaa, 3 tuntia suuntaansa matkat ja lisäksi työpäivän pituus, 14 tuntia, miten he pärjäävät?

Voi myös miettiä onko varaa pitää eläimiä jos e

Niin. Itsekin jäin työttömäksi ja luovutin koirani eläinsuojeluyhdistykseen. Olinhan työtön ja ei sitä tiedä jos olisi koira sairastunut. Parempi ennakoida. Ehkä sen saa takaisin kun työllistyn taas

Vierailija
47/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaat rahat sosiaalitoimistosta.

Vierailija
48/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap

Eläimillä on oma rahastonsa. Muutto on ylimääräistä kulua

Ap

Vierailija
49/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap

Ei työttömillä saisi olla lemmikkejä. Muutenkin saisi tulla eläintenpitokielto vähävaraisille

Vierailija
50/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei se nyt ole hyväksikäyttöä jos vuokranantaja ei halua tehdä hyväntekeväisyyttä ja purkaa vuokrasopimusta saman tien ilmoituksesta, se kun tarkoittaa ihan rahan menetystä sille vuokranantajalle. Kaikki vuokranantajat ei suinkaan ole mitään pohattoja, minulla esimerkiksi on vuokralla oma vanha asuntoni koska jouduin itse muuttamaan paikkakunnalta. Ei minulla ole kaikissa tilanteissa varaa ajatella yksinomaan vuokralaisen etua vaan pitää miettiä myös omaa rajallista kukkaroani. "

No ei ole, ei. Ja sitten ihmetellään, että miksi työttömät eivät muuta työn  perässä. Kulapa siitä tykkäisi jos tai kun rahan tulo katkeaa. Kyllä minä sen tiedän, etteivät kaikki vuokranatajat suinkaan ole ahneita riistoporvareita. Mutta kallista se on jos joutuu kahdesta asunnosta maksamaan -ainakin omalla kohdallani melko pienestä palkasta- maksamaan vuokraa. kahdesta asunnosta, joista faktisesti ei pysty kuin toista käyttämään kuin korkeintaan viikonloppuisin.

Ja onhan se totta, että kaikki eivät varmasti olsi valmiita lähtemäänkään toisaalle vieraaseen ympäristöön määräaikaiseen työsuhteeseen... En nyt tarkoita, että pitäsin itseöni sankarina. Päin vastoin koen toisinaan itseni hyvin surkeaksi. Kun enhän minä saisi valittaa kun olen saanut mahdollsiuuden tehdä työtä, joka on lähellä omaa alaani. Jota ennen olen saanut mahdollisuuden opiskella alaa, josta olen kiinnostunut.

- Mutta höpinät työvoimapulasta tosiaan kyllästyttää. 

Vierailija
51/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin muutaman ensimmäisen kuukauden ajan töihin välillä autolla ja välillä julkisilla. Uusi työpaikka sijaitsi 130km päässä. Raskastahan se oli aluksi, mutta kyllä siihenkin tottui. Kun työpaikka alkoi näyttämään siltä että voisin jäädäkin sinne, ryhdyin etsimään asuntoa.

Vierailija
52/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap

Voi m

Käytät niitä eläinten rahoja? Laitat sitten saman summan säästöön kun alat saamaan palkkaa

Vierailija
53/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saatuani työpaikan, jossa vaatimuksena oli oma auto marssin pankkiin ja otin lainaa. 

Vierailija
54/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin toiselle paikkakunnalle työn perässä, pidin edellisen vuokrakämppäni ja majoituin aluksi halvimpaan hotellintapaiseen uudella paikkakunnalla. Edellisessä työpaikassa oli lomia jäljellä ja otin osan ylitöistä myös vapaana, että pääsin lähtemään alle kuukaudessa uuteen työhön.  Loput ylitörahat laitoin visusti talteen, koska muutossa yleensä tulee jotain yllätyksiä, joihin tarvitaan rahaa.

Uutta asuntoa joutui hieman etsiskelemään, mutta hotelli ma-pe ja edellisen paikkakunnan koti pe-ma yhdistelmä vältti sen aikaa.

Vierailija
55/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap

Voi m

Erikoista, mistä sinne rahastoon tulee rahaa?

Vierailija
56/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap

Voi m

Saa ihan vapaasti olla lemmikkejä, mutta silloin ei enää ole mitään varaa valittaa miten rahat ei riitä omiin menoihin.

Vierailija
57/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdiskelin samaa aikoinaan. Olin täysin rahaton mutta halu uuteen paikkaan oli vahva ja olin varma että työllistyn kunhan pääsen paikan päälle. 

Hain vaan johonkin kouluun ja kun tulin valituksi niin aloitin opinnot joustavalla aikataululla. Sain aikaa hoitaa asunnon irtisanomiset ja Kelalta sain vakuuden uuteen kämppään. Ehdin olla koulussa noin kuukauden kun sain vakituisen työpaikan. Lopetin koulun, muutin Kelan vakuuttamasta kämpästä parempaan (oli kaupungin lääviä) ja kyllä kannatti.

Kouluun hain siksi että sain aikaa muuttoon jopa 3kk. Käsittelyissä meni aikaa. 

Vierailija
58/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap

Ehkä voisit etsiä etätöitä ja pysyä siellä missä asut nyt? Eläimille ei ole hyväksi olla yksin kovin pitkää aikaa, 3 tuntia suuntaansa matkat ja lisäksi työpäivän pituus, 14 tuntia, miten

Kyllähän tuossa kymmenen vuoden aikana sai säästettyä rahastoon kun olin silloin töissä 

Ap

Vierailija
59/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja miksi sitä samaa rahastoa ei voi käyttää muuttokuluihin?

Ap

Ehkä voisit etsiä etätöitä ja pysyä siellä missä asut nyt? Eläimille ei ole hyväksi olla yksin kovin pitkää aikaa, 3 tuntia suuntaansa matkat ja

Vierailija
60/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, ap lla on ilmeisesti rahaa kuin roskaa. Yrittää saada vinkkejä siihen miten HÄNEN ei tarvitsisi maksaa muutosta ja siihen liittyvistä kuluista. Niin että yhteiskunta maksaisi, joopa joo.

Nappaat säästöistä ne kulut ja muutat samantien. Jos kerta työllistyt uudella paikkakunnalla niin nopeastihan sen puuttuvan osan tienaa takaisin.

Ei tekosyitä, töihin vaan. Ja omin varoin kerta niitä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi