Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muutetaan työn perässä?

Vierailija
11.10.2023 |

Haluaisin muuttaa ns työn perässä. Nykyisellä paikkakunnalla en työllisty ja 200km päässä on enemmän niitä töitä joihin olisi mahdollisuus päästä. Näissä on vaan se ongelma että työpaikkailmoituksissa lukee että työt alkaa heti sopivan löydyttyä.

En usko että kukaan työnantaja odottelee että muutan vasta 1kk irtisanomisajan jälkeen. Varaa ei ole päällekkäisiin vuokriin.

Ainoa mahdollisuus on siis säästää työttömyysetuuksista takuut, mutta asuntoakaan ei saa jos olet työtön.

On tietysti sekin mahdollisuus että menee tuon matkan edestakaisin työpaikalle, julkisilla...

Miten te olette muuttaneet?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin työn vastaan ja hommasin asunnon. 

Vierailija
22/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ongelman seuraavaksi ap esität, että töihin ei voi mennä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kamat muuttoautoon ja menoksi - niin minäkin tein.

Miten sait maksettua päällekkäiset vuokrat? Menitkö omalla autolla? Ap kulkee julkisilla jos huomasit. Liekö on varaa muuttoautoon jos ei ajokorttia. Vaikeaa on

Siihen saa avustusta jos työpaikka työvoimatoimiston kautta. Ja jos olet headhuntattu niin sitten työnanataja sinut haluaa niin paljon että todennäköisesti hoitaa muuton. 

Työpaikka työkkärin kautta ja vielä eri paikkakunnalta:D Ehkä joskus vuonna keppi ja kivi kun työkkäri oikeasti hankki työttömille työpaikat

Vierailija
24/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se meni niin, että hankin ensin työpaikan. Työnantaja auttoi asunnon saamisessa. Sitten hyppäsin junaan ja lähdin. Vaatteet tuli kassissa ja muut tavarat rahtina. En muuttanut huonekaluja. Eikä tulisi mieleenikään hankkia eläimiä tässä elämänvaiheessa, vaikka eläimistä pidänkin. 

Btw. Työttömällä ei ole mitään 1 kk irtisanomisaikaa. 

Vierailija
25/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oletko ihan idiootti, ap jopa pyrkii muuttamaan että pääsee töihin. Toisin kuin ne jotka jää vaan odottamaan että se työpaikka yhtäkkiä ilmaantuu paikkakunnalle.

Pässi 

Vierailija
26/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oletko ihan idiootti, ap jopa pyrkii muuttamaan että pääsee töihin. Toisin kuin ne jotka jää vaan odottamaan että se työpaikka yhtäkkiä ilmaantuu paikkakunnalle.

Pässi 

Vierailija
27/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pässi 

Vierailija
28/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kamat muuttoautoon ja menoksi - niin minäkin tein.

Mistä työtön säästää siihen muuttopalveluun ja takuuvuokriin ym? Itse laskin että pitäisi olla vähintään 2500€ jotta voisi noin tehdä. Lisäksi kun on oma asunto, joka tietysti menee myyntiin mutta myyntiaika voi olla vuosia, millä sen kulut maksetaan?Vastikkeet pelkästään liki 3000€/v.

Vierailija
29/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se tapahtuu niin, että laitat viehättävän ja kodikkaan omakotitalon maalta myyntiin ja ostat isommasta kaupungista betoni-neukku-kuutio-osakkeen kertostalolähiöstä - nykymeiningillä pahamaisesta sellaisesta. Teet päivät töitä ja alkuillasta kömmit kuutioosi kuuntelemaan naapureiden metelöintiä haaveillen omasta rauhasta maalla.

Kunpa olisikin se oma kolo ja asunto tai vaikka mökki, joka olisi oma, jonka olsi voinut edes harkita myyvänsä, eikä vain akateemisen pätkätyöläisen arki, jossa jännää, että mistä sasi seuraavan pätkän, jotta saisi elantonsa maksettua jatkossakin. Ja paremmassa tapauksessa tuossa uuudessa pätkässä on mahdollsiuuden käyttää hankkimaansa osaamispääomaa "omalta alalta" Tai, että pätkässä saa olla niin kauan, että saa säästettyä sen verran, että on varaa mahd. taas muuttaa ja maksella takuuvuokrat...   

Vierailija
30/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Maksat tämän etuuden avulla ne kaksi vuokraa päällekkäin. En tajua miksi tästä avustuksesta ei kerrota missään eikä kenellekään. Itsekin puolivahingossa löysin tän tiedon.

https://www.kela.fi/liikkuvuusavustus

Kiitos, tämä oli hyödyllinen. Matkaa tulisi suuntaansa yli kolme tuntia joten tuon varmasti saisi.

Missään solukommuunissa en voi asua eläinten takia joten tuo edestakaisin kulkeminen olisi vaihtoehto ennenkuin saa asunnon

Ap

Ehkä voisit etsiä etätöitä ja pysyä siellä missä asut nyt? Eläimille ei ole hyväksi olla yksin kovin pitkää aikaa, 3 tuntia suuntaansa matkat ja lisäksi työpäivän pituus, 14 tuntia, miten he pärjäävät?

Vierailija
31/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tulee kesätyöt hakuun. Mahtava tilaisuus päästä toiseen kaupunkiin ja eri työhön. Itse hain kesätöihin viime keväänä. Olen edelleen töissä ja työt jatkuu vielä ainakin vuoden. 

Vierailija
32/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minulla se meni niin, että hankin ensin työpaikan. Työnantaja auttoi asunnon saamisessa. Sitten hyppäsin junaan ja lähdin. Vaatteet tuli kassissa ja muut tavarat rahtina. En muuttanut huonekaluja. Eikä tulisi mieleenikään hankkia eläimiä tässä elämänvaiheessa, vaikka eläimistä pidänkin. 

En tiedä muista mutta kyllä itselläni asunnoissa ollut se kuukausi. Lukee ihan vuokrasopimuksessa. Jos haluaisin muuttaa niin pystyisin muuttamaan aikaisintaan joulukuussa jos irtisanon asunnon nyt ja marraskuun vuokra tulisi maksettavaksi itse jos haluaisin muuttaa heti tai marraskuussa 

Vierailija
33/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin suurelle työnantajalle (hyvinvointialue) avoimeen hakuun hakemuksen. Siinä ilmoitin, että mulle mahdollinen työn ajoitusajankohta riippuu ihan muuttoajankohdasta, joka taas riippuu työn varmistumisesta. Sain sitten sovittua niin, että muutosta viikon päästä alkoi työt. Toki terveydenhuoltoalalle on helpompi työllistyä noin vain kuin monelle muulle. 

Mutta tuntuu, että jos ilmoituksessa lukee että paikka täytetään heti sopivan hakijan löydyttyä, niin ehkä he hetken ovat valmiita odottelemaan, jos juuri sinä olet mitä halutaan. 

Vierailija
34/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kohta tulee kesätyöt hakuun. Mahtava tilaisuus päästä toiseen kaupunkiin ja eri työhön. Itse hain kesätöihin viime keväänä. Olen edelleen töissä ja työt jatkuu vielä ainakin vuoden. 

Tämä on hyvä myös, miten en ajatellut!

Ap

Vierailija
35/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt alkaa heti sopivan löydettyä, mutta toki aloitusajankohta on neuvoteltavissa. Monella saattaa olla esim kuukauden irtisanomisaika, ensin duuni, sitten muut asiat. Itse olen muuttanut kahdesti maasta toiseen työn perässä.

Vierailija
36/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun kuljin työn perässä ympäri maata, oli naurettavan halpa vakituinen vuokra-asunto, joka toimitti lähinnä tavaroiden varastoinnin virkaa, ja sitten toinen majoitus työpaikkakunnalla tai lähellä sitä. Loppuaikoina ei ollut tuota vakituista asuntoa eikä toistakaan majoitusta, jollei autoa ja ihmisten sohvia lasketa. Lyhytaikainen vuokraaminen ja vuokraaminen vaikeutui ja kallistui liikaa enkä edes aloita polttoaineen hinnasta.

Ja sitten se tärkein: ei, en rikastunut vaan pikemminkin köyhdyin. Ja ei, tuosta ajasta ei ole mitään hyötyä työnhaussa vaan pikemminkin haittaa tai käytännössä nollakokemus.

Vierailija
37/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niin periaatteessa meidän työttömillä pitäsi olla mahdollsiuus purkaa vuokrasopimus, jos saamme uuden työn ni-in kaukaa, että asuminen käy käytännössä kohtuuttoman vaikeaksi kun työmatka kodin ja saamamme työpaikan välillä on liian pitkä ja sananaikaisesti käden vuokra-asunnon pitämine taas käy kohtuuttoman kalliiksi. Mutta kuinka paljon on joukossa ymmärtämättömiä ja vuokralaisen hädänalaista asemaa hyväksikäyttäviä? - Onneksi kai vähemmistö. Mutta itse olen joutunut mm. kinaamaan siitä, oliko asunto jäljiltäni "tarpeeksi siisti" jotta vuokranantaja olisi ollut valmis palauttamaan kaiken tai edes osan maksamastani takuu vuokrasta...

.

Vierailija
38/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja mitäs jos muuttaa uudelle paikkakunnalle työn perässä, ja tulee irtisanotuksi koeajalla jostain syystä? En kyllä uskaltaisi muuttaa ainakaan millekään pienelle paikkakunnalle jossa vähän työpaikkoja.

Miksi  tulisi irtisanotuksi koeajalla, siinä on aika kovat kriteerit. Tuskin työpaikan vaihtaja ensitöikseen ryhtyy väkivaltaiseksi tms.

Lisäksi pienillä paikkakunnilla on suhteessa pienempi työttömyys kuin isoilla, joten aika outoa ajatella elämäänsä niin, että en voi mennä töihin, jos sitten joudun työttömäksi.

Vierailija
39/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En luottaisi kauheasti kela- tukineuvoon. Se on jälkikäteistä tukea eikä auta muuttotilanteessa, jos sen ylipäätään saa. Auttaa toki velan maksussa. Yl. muuttaminen maksaa joten lainalla hoitunee.

Totta hitossa sitä kannattaa hakea. Ja voi hakea myös muuttaessa eikä pelkästään pitkää työmatkaa kulkiessa. Pitää olla vaan tarkkana, että ehdot täyttyy.

"Voit hakea liikkuvuusavustusta myös etukäteen, mutta käsittelemme hakemuksen kuitenkin aikaisintaan kahden viikon kuluttua työsuhteen alkamisesta."

Vierailija
40/91 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet paikkaan x, käyt haastattelussa.

Tulet valituksi, sanot että voit aloittaa työt vasta asunnon irtisanomisen jälkeen jolloin voit muuttaa aikaisintaan. Kirjoita soppari. Tämän jälkeen alkaa se suurin rumba, asunnon katsominen yms.

Haet kaikki mahdolliset tuet, täydentävä tt tuki. Lainaa kavereilta, sukulaisilta. Kelasta saa myös takuun uuteen asuntoon jos on työpaikka odottamassa.

Tärkeää: Allekirjoita työsopimus ja siitä kopiot joka suuntaan. Työsopimus on lippusi uuteen elämään ja avustuksiin päästäksesi siihen. Kaikkein tärkein paperi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi