Millä köyhän työttömän on tarkoitus elää?
Elän työmarkkinatuki, asumistuki, toimeentulotukicombolla ja rahat eivät todellakaan meinaa riittää. En osaa enkä tykkää laittaa ruokaa eivätkä kaupan valmisruuat ole mistään kotoisin, joten käyn usein lounasravintolassa syömässä. Tämä on mahdollista vain siten, että syön joka kerta itseni niin täyteen, että pärjään sillä koko päivän. Tämä ei todellakaan ole terveellistä.
Pidän hyvin epäoikeudenmukaisena sitä, että työssäkäyvät saavat palkan lisäksi vielä lounasedun ja usein myös työmatkaedun sekä kulttuuri- ja liikuntaedun, ja työttömät saavat vain niin vähän rahaa, ettei sillä tule toimeen. Työtönkin tarvitsee terveellistä ja maittavaa lounasruokaa voidakseen hyvin. Ja ennen kuin alkaa se jokapäiväinen mene töihin -jankkaus, niin sinne ei todellakaan niin vain mennä. Sairastan psykoosisairautta ja olen vajaakuntoinen, eikä kukaan minua palkkaa, mutta eläkkeellekään en pääse. Liian pienet tuet ovat johtaneet siihen, että olen joutunut hakemaan harkinnanvaraista tukea esimerkiksi vaatemenoihini, kun lähes kaikki rahat menevät pelkästään ruokaan. Tämä on onnistunut vain siten, että olen joutunut valehtelemaan lihoneeni niin paljon, että vanhat vaatteet eivät mahdu enää päälle. Näin olen muutaman kerran saanut harkinnanvaraista toimeentulotukea vaatemenoihini.
Nykyinen hallitus on heikentämässä työttömän asemaa entisestään, vaikka suunnan pitäisi olla se, että tukia korotettaisiin kattamaan kohtuulliset elämisen menot. En ymmärrä, kuka tätä nykyistä hallitusta oikein äänesti. Kohta työttömällä ei ole enää varaa minkäänlaiseen ihmisarvoiseen elämään, jos ei ole nytkään.
Kommentit (152)
Ruoanlaitosta ei aina tarvitsekaan tykätä, vain kaataa ainekset uunivuokaan, odottaa kunnes valmista. Tämä joku tonnikalavuoka, eihän se oikealta ruokalajilta tunnu, ei ole huonoakaan.
"Mä olen pitkäaikaistyötön ja ainoa tukeni on työmarkkinatuki. Mistään kokopäivätyöstä ei saa näin pientä summaa. Eikä kela maksa yhtään laskuani. "
Sama minulla ja avokkini katsotaan elättäväni minua kun meidän tulot lasketaan yhteen niin emme saa mitään tukia.
Meillä on sama elatusvelvollisuus avoliitossa kun avioliitossa mutta en saisi kuitenkaan samoja etuja kuin avioliitossa niin siksi tämä tuntuu järjettömältä.
Osaako joku sitä eroa kertoa.
"Tuoreet luvut paljastavat miten Suomen varallisuus keskittyy eläkeläisille"
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei riitä rahat ei. Aina saa vinkkejä miten tehdä kaalilaatikkoa, makaronilaatikkoa ym. MUTTA sähkö kallista ja vanha liesi,
joten kalliiksi tuokin ruoka tulee. Minä ja lapset olemme nälkäisiä koko ajan. Ei papuja, makaronia, riisiä, perunoita jaksa joka päivä syödä. Mutta pakko. Ei ole elämää, vain selviytymistä juuri ja juuri.
Miksi suomalaiset ja Orpo vihaa yh, sairaita ja työttömiä( joita syyllistetään syyttä)? Mikä trauma suomalaisilla Orpolla on?? Mielenvikaista.
Ja jos joudut toimeentuloa saamaan on siitä köyhyys helvetistä vaikea nousta koska säästää ei saa ( jos pystyisi edes:)
Kela miinustaa sen osan toimeentulotuesta, jos yli 50e. Että pohjalla on ja pysyy, vaikka halua olisi yrittää sieltä nousta.
Useita hyviä pointteja. Harva taitaa osata ottaa
Miksi se käteinen pitäisi kaverille antaa?
Onpa kivaa, kun lainaukset ei enää toimi. :(
Ap saattaa olla trolli - tai sitten ei. Mutta joka tapauksessa psykoottista masennusta sairastavia ihmisiä on olemassa, ja aika moni heistä on varmaankin aika köyhä.
Ja vastaukset täällä ovat selkeästi osoitetut suht terveille keskivertoköyhille. Miksi?
Itse näin työttömänä ja jo pitkälle syrjäytyneenä saan voimaa ja motivaatiota pummia yhä enemmän, siitä että minua piikitellään ja pilkataan. Teen loisimisesta itselleni taidetta ja elän hyvin pihisti. Käyn leipäjonot, pilkkiavanmot, pullopolut ja vaalikojujen tarjonnan. Välillä lähden tosin äkkilähdölle kun oikein vihmoo ja vtuttaa.
Köyhät voisivat katsoa Petteri Orpon kuvaa, ja saada sielulleen ilmaista ravintoa.
Vierailija wrote:
Nykyajan itseään köyhinä pitävät eivät ole todellista köyhyyttä nähneet eivätkä kokeneet.
Perusosiaaliturva toimii ja jos ei rahat riitä jokapäiväiseen elämiseen, toimeentulotuki on edelleen.
Kuulin kahdesta perheestä, jotka valittavat köyhyyttä ja kuinka ollakaan, ovat joka vuosi matkustelleet ulkomaille, kun lasten lomat on samoin talvella lappiin lomailemaan.Lähtevät pian etelän lämpöön taas.
Mieleen tuli paha sana, jota en ääneen sanonut kun heidän sukulainen kertoi ja valitti lastensa puolesta, että hallitus vie sitä ja sitä heiltä. Meillä ei ollut koskaan varaa moiseen. Ei yksin eikä perheen kanssa.
Minä taas kuulin poliitikosta, joka piti lupauksensa ja lahjoitti sopeutumisrahansa leipäjonoon.
Vierailija wrote:
...ja tämäkin on taas raflaava otsikko josta ei tarvi vetää sitä johtopäätöstä että KAIKKI vanhukset saisivat edes perustarpeisiinsa tarpeeksi - terveydenhoidosta puhumattakaan. Keskimäärin toki on näin ja 70 on mittarissa monella miljonäärillä.
Ruoan hinta on MONINKERTAISTUNUT (ks. google: "mtv lotta löysi varastosta") ja tuet junnaa paikallaan. Pikkuhiljaa ymmärrän ettei ennen ollutkaan kurjempaa. Itse olen onneksi nykyään toimeentulotukitason yläpuolella mutta aloittajan kaltaiset köyhimmät on nyt jo ja varsinkin ensi vuonna ihan kusessa.
Vierailija wrote:
Mulla ei ole hyviä kenkiä ja huippaa. Ei saa nukuttua, kun hallitus leikkaa.
En mene pihalle pyörtyilemään.
Vierailija wrote:
Köyhät voisivat katsoa Petteri Orpon kuvaa, ja saada sielulleen ilmaista ravintoa.
Onhan se ravitsevaa huomata, miten selvästi peilin kanssa treenatut "jämäkän johtajan" ilmeet uppoavat urpoihin.
Perusta joku mättölounasravintolasyömiseen keskittyvä vlogi ja kustanna ruokailut sillä. Ahmimisvideoilla on joku pieni katsojakuntansa, ja osa jopa voi maksaa siitä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
...ja tämäkin on taas raflaava otsikko josta ei tarvi vetää sitä johtopäätöstä että KAIKKI vanhukset saisivat edes perustarpeisiinsa tarpeeksi - terveydenhoidosta puhumattakaan. Keskimäärin toki on näin ja 70 on mittarissa monella miljonäärillä.
Ruoan hinta on MONINKERTAISTUNUT (ks. google: "mtv lotta löysi varastosta") ja tuet junnaa paikallaan. Pikkuhiljaa ymmärrän ettei ennen ollutkaan kurjempaa. Itse olen onneksi nykyään toimeentulotukitason yläpuolella mutta aloittajan kaltaiset köyhimmät on nyt jo ja varsinkin ensi vuonna ihan kusessa.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…
Ansiosidonnaista maksetaan 1,8 miljardia
Arvaa kummalta hallitus leikkaa?
Tervetuloa maailmaan. Olisiko se idea kuitenkin ihan itse keksiä, että millä elää. Oletko koskaan ajatellut tällaista vaihtoehtoa? Että pitäisi TEHDÄ jotain pärjätäkseen?
Vierailija wrote:
Tervetuloa maailmaan. Olisiko se idea kuitenkin ihan itse keksiä, että millä elää. Oletko koskaan ajatellut tällaista vaihtoehtoa? Että pitäisi TEHDÄ jotain pärjätäkseen?
Käytätkö palkattomia työkokeilijoita. Ai, sä olet se, jota koko kaupunki haukkuu.
Eihän köyhien rottien kuulukaan saada elää. Toivottavasti kuolet nälkään ennen seuraavaa tukipäivää :)
Opettele tekemään ruokaa. Eipä siinä muuta. En minäkään syö lounasta töissä, se on pienipalkkaiselle kallista sekin olkoonkin joku henkilökunta-ale. Ihan omat eväät on laitettu. En raaski ikinä käydä ravintolassa syömässä. Käy vaikka jokin kokkikurssi, niitähän riittää kyllä eikä ole iso satsaus.
Täällä on sähkölasku 200-300€ eikä KELA maksa siitä penniäkään. Toimeentulotuella olen.
Silloin asut puolison kanssa jos et saa mitään tukia.