Hevosharrastajien ilkeä ilmapiiri, mistä johtuu?
Mistä johtuu että hevosharrastajien piireissä on niin paljon ilkeitä ihmisiä? Tätä olen kuullut monesta suunnasta ja itselläkin huonoja kokemuksia sekä ratsastus että ravipuolelta useiden vuosien ajan, nykyään olen jo lopettanut hevosharrastuksen.
Tosi paljon vähätellään, haukutaan päin naamaa, haukutaan selän takana, ei hyväksytä uusia harrastajia. Kateus jyllää. Vaatetusta myöten katsotaan. Jopa 10v pikkutytöt talleilla pätevät kaikkitietävinä "useiden vuosien kokemuksellaan" ja selkeästi kiusaavat muita lapsia. Olen tämänkin joskus nähnyt.
Ihan sama onko ravi vai ratsastus porukkaa, meno on ihan sama molemmissa.
Olisi kiva aloittaa taas ratsastus, jos löytyisi oikeasti joku kiva talli missä ei olisi tälläinen meno.
Kommentit (64)
Vierailija wrote:
Koiraihmiset samanlaisia, ja kissaihmiset. Intohimoinen harrastus varmaan aiheuttaa tuollaista, kun kaikki ovat omasta mielestään oikeassa ja tapoja toimia ja harrastaa on monia. Ei ymmärretä toisten näkökantoja. Oman tyttöni tallilla on kyllä hyvä henki ja kaikki auttavat toisiaan.
Hei älä nyt meitä kissaihmisiä vedä tähän mukaan. Minä vaan viihdyn kotona kattien kanssa, enkä kiusaa ketään.
Kummaa mustamaalausta. Varmasti on monenlaista menijää tallinkävijöissä, mutta vaikea tunnistaa jotain yleistä hevosihmisten ilkeyttä. Ihan absurdi ajatus suorastaan. Pikemminkin oma kokemus, että hevoshulluus yhdistää ja tunnelma on leppoisa, ratsastus ja hoito toki toimii joidenkin sääntöjen mukaan, mutta ei niistäkään ikävästi tarvittaessa sanota, eivät ainakaan ne tallit missä olen itse harrastanut.
Taitaa olla nyt jollain vähän tylsää. Mikään koppavuus tai ruma käytös ei ole sellaista mitä missään katsottaisiin hyvällä nykyään.
Minulla on oma hevonen pienellä pihattotallilla ja meillä on todella hyvä talliporukka ja uudet otetaan aina hyvin vastaan. Ilmapiiri on hyvä ja rento. Mutta on minullakin kokemusta huonosta ilmapiiristä, silloin kyseessä oli iso maneesitalli ja porukka hyvin erilaista. Sellaiseen talliin en enää halua mennä.
Joskus vuosia vuosia sitten ratsastusleirillä oli todella inho opettaja. Heti jos ei osannut jotain niin pelkkää valitusta, maastoon antoi umpihullun hevosen (oikeasti vaikean hevosen, itse olin tuolloin 12v joten miten luulivat että sellaista hallitsen). Lopulta tuo hevonen jumitti täysin maastossa eikä suostunut liikkumaan mihinkään. Tästä opettaja haukkui että "kaunko olitkaan ratsastanut?" ym valitusta miten jumitan nyt koko porukan kun en saa hevosta liikkeelle. Lopulta laskeuduin ratsailta taluttamaan tätä hevosta jos se sitten suostuisi liikkumaan, ja hevonen kirjaimellisesti hyppäsi päin tönäisten mut ojaan. Mutta siis vikahan oli minussa kokoajan.
Terveisiä vaan Inari V:lle, oli todella huono leiri kaikenkaikkiaan.
Mä aloitin aikuisiällä hevosharrastuksen uudestaan. Olen nyt pyörinyt pienen paikkakunnan hevospiireissä 8 vuotta. Hevosia on nykyään sekä vapaa-ajalla että töissä. Meillä on tosi mukavat ympyrät. Toki nyt joillain ihmisillä on omat ristiriitansa, mutta keskimäärin ilmapiiri on tosi mukava.
Ylimielisiä ainakin ovat monet. Vaikeasti lähestyttävää porukkaa.
Eräällä pariskunnalla on useita hevosia ja kaikki niistä on luonneongelmaisia. Yhtä taluttivat kuonokoppa päässä ja ajoivat haravan kanssa kuljetuskoppiin kun ei muuten mennyt. Lopulta tämä hevonen hyppäsi toisen ihmisen (ulkopuolisen henkilön) päälle niin että tämä henkilö joutui sairaalaan ja luitakin taisi mennä rikki. Tästä oli juttu jopa Ilta-Sanomissa aikoinaan. Aina tämän pariskunnan hevoset aiheuttaa ongelmia, ei vaan voi olla mahdollista että aina olisi hevosissa se vika, mikä mahtaa olla kohtelu kotioloissa? Ei oo kauaa kun näiden kakaran poni hyppäsi päin toista ponia häiriten.
Vierailija wrote:
Mä aloitin aikuisiällä hevosharrastuksen uudestaan. Olen nyt pyörinyt pienen paikkakunnan hevospiireissä 8 vuotta. Hevosia on nykyään sekä vapaa-ajalla että töissä. Meillä on tosi mukavat ympyrät. Toki nyt joillain ihmisillä on omat ristiriitansa, mutta keskimäärin ilmapiiri on tosi mukava.
Hienoa lukea hyvistäkin kokemuksista!
Eläinpiireistä löytyy ihan pipiä porukkaa, oli keskiössä sitten hevoset tai hamsterit. Ei kaikki tietenkään, mutta lajista riippumatta mukana on aina se muutama äänekäs idiootti jolla on sosiaaliset taidot pakkasen puolella. Internetin kissa- tai koiraryhmiä seuranneet tietää että tämäkin foorumi jää kakkoseksi kun aletaan vääntämään ja kohta kirjalliset pökäleet lentelee. En haluaisi olla sellaisen mode, eräässäkin keississä joku oli suuttunut kun oli kritisoitu toimia eläinten kanssa ja kaveri tukotti koko ryhmän kuvakaappauksilla muiden sivuilta ja hurjaa haukkumista, siis ihan sellaisiin henkilökohtaisuuksiin menevää millä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
Enpä ole huomannut, vaikka pikkutytöstä saakka olen hevospiireissä pyörinyt. Tai sitten olen yksi ”mean girl” muiden joukossa :D
No ei vaan, olen aina kaikille ystävällinen ja autan mielelläni enkä jauha pskaa toisten selän takana.
Entinen koulukiusaajani oli eläinhullu ihminen, nykyään työskentelee jossain eläinlääkärin apulaisena eläinhoitajana. Oli lapsena ihan mielenvikainen tapaus, mutta todennäköisesti kohtelee eläimiä silti hyvin. Ihmisten kanssa se ei taida tulla toimeen vieläkään
Yhtään asiaa tuntematta, niin heitän ihan puskista veikkauksen: Naisvaltainen porukka. Ei siihen muuta tarvita. Sama "ominaisuus" ja henki löytyy terveydenhuollon yksiköistä, ja diagnoosi on sama. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Kai se on se elitismi. Kun kaikilla ei ole varaa harrastaa. Tämä saa kihahtamaan tallin- ja hevosenomistajilla ym. tallilla jossain "hyvässä asemassa" olevilla nuppiin. Lisäksi kilpailu, kateus ja mustasukkaisuus hevosista.
Lisäksi huonot sosiaaliset taidot ja suomalaisista nyt vaan suuri osa on kusipäitä, joten tämä näkyy siksi talleillakin.
Viimeisimmällä tallillani on uskomatonta, miten lapset ja nuoret kyllä ovat ystävällisiä, auttavaisia ja hyväkäytöksisiä, mutta sitten aikuisten ja jopa tallihenkilökunnan taholta harrastetaan tervehdyksiin vastaamattomuutta, ignooraamista ja ulkopuolelle sulkemista ja paljon pahempaakin on tullut koettua.
Yhdellä tallilla tallinomistaja pölli tavaraa kassista ja myöhemmin jonain toisena päivänä tunki ne sinne takaisin. Hevosten riimut piilotettiin aamutallintekijöiltä ja kaikesta huudettiin ihan koko ajan.
Esteille annetaan hullu, pukittava kaahottaja, joka on ammattitason ratsastajillekin erittäin vaativa ja vaikea, ilmeisesti opettaja haluaa nähdä kun ratsastaja lentää, tai ehkä jopa vammauttaminen tai tappaminen toiveena.
Juuri tuo kaikessa päteminen ja vikojen etsiminen ja valittaminen toisten kaikesta tekemisestä on todella rasittavaa!
Tuntuu että vähän joka harrastuksessa lopulta käy niin että tietty kusipäiden joukko luo ympärilleen sellaisten kaikennielaisevan kusipäisyyden kulttuurin. Ehkä ne kusipäät, narsistit ja muut vain hakeutuu noissa yhdistyksissä ym harrastusjutuissa aina ns valta-asemiin ja sitten mädättävät koko ympäristönsä.
Vierailija wrote:
Tuntuu että vähän joka harrastuksessa lopulta käy niin että tietty kusipäiden joukko luo ympärilleen sellaisten kaikennielaisevan kusipäisyyden kulttuurin. Ehkä ne kusipäät, narsistit ja muut vain hakeutuu noissa yhdistyksissä ym harrastusjutuissa aina ns valta-asemiin ja sitten mädättävät koko ympäristönsä.
Olen toiminut muutamassa yhdistyksessä (nytkin olen ratsastusseuran jk:ssa), ja pakko sanoa, että niihin hommiin ei keskimäärin ole kauheaa tunkua.
Vierailija wrote:
Lisäksi huonot sosiaaliset taidot ja suomalaisista nyt vaan suuri osa on kusipäitä, joten tämä näkyy siksi talleillakin.
Tämä on minusta suurin syy. Olen ollut paljon tekemisissä hevosihmisten kanssa keski-Euroopassa, ja missään ei olla oltu niin töykeitä kuin Suomessa.
Eihän se ole ihme, jos ratsastustallilla on vähän huono ilmapiiri, kun ne köyhät alaikäiset tytöt rahoittaa harrastuksensa antamalla seksiä tallin omistajalle. Kaikki tietävät sen, mutta leikkivät kuin eivät tietäisi, koska paljastuessaan talli menee kiinni ja heiltäkin loppuu ratsastus.
Tuollainen moraalittoman seksirikolisuuden hyväksyminen tekee kaikista ratsastajista ilkeitä, koska jatkuva pelko asian paljastumisesta ja tieto siitä, että on itsekin osallisena asiaan jäytää koko ajan mieltä.
Ja sitten pitäisi muka pystyä kertomaan kaikille ulkopuolisille kavereille, että ei muka tiennyt.
Vierailija wrote:
Tämä on minusta suurin syy. Olen ollut paljon tekemisissä hevosihmisten kanssa keski-Euroopassa, ja missään ei olla oltu niin töykeitä kuin Suomessa.
Kai se on se, kun keski-Euroopassa ollaan vauraampia ja kaikki täällä ovat niin köyhiä. Ei ole ihme, että duunari-hevosenomistajaa vähän stressaa, mikä ilmenee kärttyisyytenä, kun raha on tiukassa ja talous on kiikun-kaakun, kun kaikki raha menee hevosen ylläpitoon. Sama P.A-tallinpitäjillä, kädestä suuhun elävät ja sekös sitten kiukuttaa. Ja se sitten pitää purkaa muihin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos se töykeys johtuu autisminpiirteistä. Henkilöitä joilla on jotain erityismielenkiinnon kohteita voi olla autismia. Sosiaaliset taidot ovat heillä heikommat, eivätkä itse huomaa töykeää käytöstään. Narsistit ja psykopaatit haluavat hallita muita. Oli ne sitten ihmisiä tai eläimiä. Siksi koiran omistajissa ja hevospiireissä myös näitä tapauksia.
Rahalla saa -harrastukset ovat aina kilpavarustelua ja ilkeilyä köyhemmille