Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko oikeasti sellaista työtöntä, joka laiskuuttaan makaa kotona?

Vierailija
11.10.2023 |

Tunnetteko oikeasti sellaisia työttömiä, jotka kyllä saisivat töitä, jos vain hakisivat, mutta makaavat mieluummin kotona ns. laiskuuttaan ja haluavat vain elää kelan päivärahalla, koska se on mukavaa ja helppoa?

Työttömistä maalataan aina stereotypista kuvaa, mutta en itse ole ikinä tavannut oikeasti tällaista ihmistä. Kaikki, siis kaikki, tuntemani ja tietämäni päivärahaa nostavat pitkäaikaistyöttömät ovat jollakin tavalla sairaita (esim. päihteiden käyttö, masennus, persoonallisuushäiriöt, usein nämä liittyvät yhteen), heikkolahjaisia (kaikkia ei ole diagnosoitu aikoinaan esim. koulussa, mutta on tutuille ilmiselvää) tai heillä on muita sellaisia ongelmia elämässään, että eivät millään lailla kykenisi käymään töissä, eikä heitä kyllä yksikään työnantaja palkkaisi, sillä nämä ongelmat tulevat esiin jo työpaikkahaastattelussa tai viimeistään koeajalla parissa viikossa. 

Onko olemassa täysjärkisiä ja täysin työkykyisiä ihmisiä, jotka haluavat olla vuosia työttömänä? 

Kommentit (219)

Vierailija
101/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tunnen yhden nuoren; hän kävi lukion eli voisi opiskella ja työskennellä jossakin. Mutta hän ei saanut päätettyä mitä opiskella eikä kai työnhakukaan suju. Perheensä asuu maaseudulla ja heillä oli karjaa viime vuosituhannella. Karja laitettiin pois ja toinen vanhempi pääsi sairaseläkkeelle samoihin aikoihin. Toinen vanhempi käy vielä töissä kipulääkkeiden voimin. Peltotöitä ja mahdollisesti metsätöitä perheellä voi olla, muttei niihin koko aika mene. En tiedä, onko hän työkkärissä lainkaan vai onko virallisesti maanviljelijä. Muttei tuolla tavalla rikastu eikä puolisoakaan ole kai löytynyt.

Vierailija
102/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse makaan laiskuuttani töissä palkkaa vastaan ja katson netflixiä.

-yökkö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä en tykkää tosta termistä "heikkolahjainen" koska mun mielestä kaikki ihmiset kyllä ovat kykeneväisi oppimaan asioita oli ne sit mitä tahansa ja mä en nää tätä maailmaa niin että jotkut ihmiset on syntyessään "lahjakkaampia" kuin toiset esim liikunnallisesti, se on harjoittelun tulosta ei kukaan siihen synny automaattisesti. 

Mutta muuten olen samaa mieltä sun kanssa, ei kukaan halua olla työtön ja yksin, toki niitäki varmaan muutama on mutta pääosin ei ihmiset sitä halua. 

Työttömyys on sairastuttavaa henkisesti, sä olet kokoajan yhteiskunnan kiikarin alla ja suhun kohdistuu kaikki arvostelu ja sut määritellään kirjaimellisesti sen takia, se taas johtaa yksinäisyyteen koska ei enää huvita olla ihmisten kanssa, ei edes oman perheen. 

Kyllä siellä taustalla on yleensä isommat ongelmat ihmisellä miksi se on työtön. Tätä ei tietenkään sellainen ihminen tajua ollenkaan kuka ei ole koskaan kohdannut

No kaikki ihmiset ei kyllä kykene oppimaan mitä tahansa. Ja esimerkiksi olympiaurheilijat ovat kyllä liikunnallisesti lahjakkaampia, kuin keskivertokansalainen, muutenhan kaikki kovaa harjottelevat urheilijat olisivat samalla tasolla. Nimenomaan lahjakkuus erottaa sen parhaimmiston siitä muusta massasta.

Voit olla tykkäämättä termistä "heikkolahjainen", mutta se ei muuta miksikään sitä faktaa, että on ihmisiä, jotka vaan ovat parempia kuin muut joissakin asioissa, esimerkiksi älyllisesti. Ja sitten on vastaavasti ihmisiä, jotka ovat vähemmän älykkäitä. 

Vierailija
104/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä, ainakin kaksi.

Molemmilla ylempi korkeakoulututkinto. Töitä saisivat, jos olisivat aktiivisempia. Nyt työllistyvät vain, jos työkkäri pakottaa heidät hakemaan jotakin paikkaa, esim. palkkatuettua työtä.

Kumpikaan heistä ei kaipaa mitään erityistä. Tulevat ilmeisen vähällä toimeen. Opiskeluaikana toinen heistä oli ainoa, jonka tiesin säästäneen kuukausittain opintotuesta (ilman, että oli mitään muita tulonlähteitä, säästöjä tai muilta saatua rahallista tukea). Ruokabudjetti hänellä oli kuukaudessa tuolloin noin 100€ luokkaa, hyödynsi kattavasti luonnon antimia ja hävikkiruokaa.

Ylempi korkeakoulututkinto, miltä alalta? Oma saman tason koulutus on tekniikan alalta ja silti meni melkein 2v, että työllistyin. Haastatteluihin pääsin kyllä, mutta valituksi en vaan tullut. 

Että ei se korkeakoulutuskaan takaa mitään nopeaa työllistymistä.

Vierailija
105/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne.

Vierailija
106/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kuviot mutta varjopuolena siinä on myös se että joudut jatkuvasti tiputtamaan ja näkemään tuntemattomia.

Kyllä toi päivätyöstä melkein menee kun jatkuvasti tarvitsevien mukaan hypit ulos. 

Ei pas ka bisnes mutta ei todellakaan kaikille sovi.

Vierailija
107/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot ihan kun meidän koulukodin hirvee yökkö. Hän kun tuli töihin niin ei saatu edes katsoa sarjaa loppuun kun hän vaihtoi kanavat ja käski vihaisesti huoneeseen ja jäi katsomaan omia sarjoja ja nukahti sen jälkeen. Ainoa positiivinen asia hänessä oli että tiedettiin että katsoo pari tuntia ja nukahtaa ja laittaa herätyksen ennen aamuvuoron tuloa . Meillä oli omaa aikaa syödä leipiä ja riehua keskenämme alakerrassa koska hän aina omien sarjojen jälkeen nukahti ja me jotka oltiin aikasin hereillä kuultiin hänen hälytys ja silloin viimein pomppasi sohvalta komentamaan.

Vierailija
108/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme nelikymppistä miestä jotka eivät ole eläissään olleet missään palkkatöissä eivätkä edes hakeneet kuin työkkärin pakottamana. Jokaista yhdistää sama tekijä, vanhemmat paapoivat ja rahoittivat elämän (=pelaaminen ja kaljanjuonti) kun muut hakeutuivat kouluun ja töihin. Yksi näistä opiskelikin vähän mutta ei saanut aikaseksi valmistua. 

Vierailija
109/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää tästäkään yleistämisestä ja leimaamisesta, että työttömät olisi joko laiskoja tai muuten ongelmaisia.

Itse olen terve ja monella tapaa ns. Ihanteellinen työntekijä mutta olen työttömänä oman alani suhdanteiden takia. Eli vapaita työpaikkoja ei vaan juurikaan ole. Ja haen aktiivisesti. 

Olen oikeasti aika vihainen tästä ylemmyydentuntoisesta työttömien nöyryyttämisestä ja leimaamisesta ja väheksymisestä. 

Vierailija
110/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myönnä.

Vierailija
111/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tykkää tästäkään yleistämisestä ja leimaamisesta, että työttömät olisi joko laiskoja tai muuten ongelmaisia.

Itse olen terve ja monella tapaa ns. Ihanteellinen työntekijä mutta olen työttömänä oman alani suhdanteiden takia. Eli vapaita työpaikkoja ei vaan juurikaan ole. Ja haen aktiivisesti. 

Olen oikeasti aika vihainen tästä ylemmyydentuntoisesta työttömien nöyryyttämisestä ja leimaamisesta ja väheksymisestä. 

No tietynlaisilla ihmisillä on pakottava tarve sille, että heillä on käytössään joku syntipukki ja luvallinen kohde, johon purkaa pahaa oloaan.

Nuo ryhmät vaihtelee, yleensä heikot ihmiset ottavat luvalliseksi kohteekseen joko työttömät, ylipainoiset, persut, tummaihoiset tai julkisuuden henkilöt.

Vierailija
112/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi näin ja monet itkut yksinään itkenyt mutta ymmärrän silti. Kaveri jonka tuntenut 6 vuotiaasta asti, ja muutettiin eri paikkakunnalle ja nyt nähtiin aikuisena. Ei halunnut enään nähdä , hänellä elämä kunnossa. Sanoi että rakastaa mua mutta ei halua enään nähdä , hänellä lapsi ja perhe ja ite syvällä päihdemaailmassa vielä. Sydän särkyi mutta ymmärrän silti. 

Vierailija
113/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär on semmonen.

Vierailija
114/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tunnen. Kaikki paremmin tuntemani työttömät, ja he kaikki olisivat työkykyisiä tekemään sellaisia helppoja töitä, joihin voisivat päästäkin. Eivät hae töitä. Näihin kuuluu lähisukulaiseni, koulukaverini ja miehen läheinen kaveri. 

Vierailija
115/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen , tai tiedän vaikka kuinka monta! Näitä wt- ihmisiä. Varsinkin pikkuisten paikkakuntien ongelma nämä kansankynttilät.

Vierailija
116/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne tuollaisia. Tunnen vain kaksi pitkäaikaistyötöntä ja toisella heistä on fyysinen sairaus, joka estää työnteon. Toisella taas on teini-iästä asti jatkunut päihdeongelma, ja hän on kyllä juonut aivonsa aivan pilalle. Kumpaakaan ei ole mitään järkeä pakottaa töihin tai leikata heidän tukiaan. Nykyinen työttömien laiskoiksi leimaaminen on mielestäni törkeää ja halveksuttavaa.

Vierailija
117/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Älkää unohtako, että monet nuoret eivät nykyään hyväksy kyseenalaisesti toimivien työnantajien tapoja, eivät näin ollen suostu palvelemaan tuollaisia "haitan aiheuttajia", eli eivät ole kotona laiskuuttaa, vaan arvojen takia.

Moni työnantaja mm polkee ihmisarvoja, kannustaa lihansyöntiin, kannustaa turkisten käyttöön, tekee voittoa ilmastoa saastuttaen, tekee voittoa monilla vilpillisillä keinoilla, jne jne jne.

Luit yliopistossa pari kurssia ympäristölakia ja sen tausta periaatteiden etiikkaa, ja nyt sä löysit itsellesi oikeutuksen, ettei peräti moraalisen velvollisuuden, olla työtön.

"Mä en käy töissä, koska en löydä työpaikkaa, jossa yritys aktiivisesti noudattaisi "saastuttaja korvaa" periaatetta. Lihanormin tuomitseminen on myös tosi tärkeetä."

Jos olet trolli, niin 5/5.

Kai sä tiedät, että ympäristöoikeuden kurssit ei ole mitään ideologian opiskelua. Opiskellaan voimassa olevan lain sisältöä ja sen soveltamista. Tuskinpa kirjoittaja on näille kursseille osallistunut.

Vierailija
118/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tunne tuollaisia. Tunnen vain kaksi pitkäaikaistyötöntä ja toisella heistä on fyysinen sairaus, joka estää työnteon. Toisella taas on teini-iästä asti jatkunut päihdeongelma, ja hän on kyllä juonut aivonsa aivan pilalle. Kumpaakaan ei ole mitään järkeä pakottaa töihin tai leikata heidän tukiaan. Nykyinen työttömien laiskoiksi leimaaminen on mielestäni törkeää ja halveksuttavaa.

Jos on työkyvytön sairauden vuoksi, on eläkkeellä. Jos on päihdeongelma, työ tekee vain hyvää.

Vierailija
119/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omasta suvusta löytyy useampia. Serkut kahdesta eri perheestä kaikki omasta tahdostaan työttämiä. Ihmetyttää kun tädit ja sedät eli näiden vanhemmat aina käyneet töissä eli heidän kohdalla ei päde se, että työttömyys ja köyhyys periytyisi. Muistelen kyllä että nämä serkut olivat aivan patalaiskoja jo lapsuudessa. Mitään kotitöitä yms. eivät tehneet. En tiedä oliko kyse siitä että eivät vaan suostuneet niitä tekemään vai eikö edes koskaan vaadittu tekemään. Näistä varsinkin kaksi on oikein ylpeitä siitä miten osaavat "käyttää systeemiä hyväkseen."

Vierailija
120/219 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä yleensä on jotain mielenterveysongelmia taustalla. En jaksa uskoa että kukaan tykkää pidemmän päälle huvikseen kotona maata. Siinä sitä viimeistään masentuu. Itse tunnen vaan sellaisia työttömiä joilla päihdeongelma, masennusta ja muita mielenterveysongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi