Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomaneet ettei boomerit halua hoitaa lapsia?

Vierailija
11.10.2023 |

Ehkä tää on vain mun kokemus, mutta olen huomioinut tällaisen ilmiön.

Omat boomerivanhemmat vei mut melkein joka lomalla isovanhempien hoidettavaksi ja kasvatus oli muutenkin vähän niin ja näin. Nyt kun itsellä on lapsia, ei niiden isovanhemmat viitsi kovin usein käydä edes katsomassa. Hoitoapua heiltä on lähes mahdotonta saada. Haluavat kai elää lapsivapaata elämäänsä kun kerrankin voivat. Ihmeellistä tässä on se, että lapsenlapsia kyllä kärtetään ja kysellään milloinkas se ja se aikoo lapsia tehdä, jopa henkilökohtaisesti loukkaantuvat jollei joku omista lapsista aio hankkia lapsia.

Tuntuu, että ovat itse tehneet lapsensa vain koska "kuuluu tehdä" ja olettavat sitä jälkipolviltakin, mutta itse lasten hoitaminen ei heitä kiinnosta.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä samaa jauhamista. Jos sinut on lomilla viety isovanhemmille, niin se on johtunut siitä, että päivähoitoa ei ole ollut satavailla ja kun vanhemmat on töissä on pientä lasta hankala pitää yksin kotona vanhempien työpäivän ajan.

Ja vaikka sinut on isovanhemmille viety hoitoon, niin minua ja kymmeniä tuhansia muita ei ole viety. 

Lapsia en ainakaan itse ole tehnyt siksi, että "niitä kuuluu" tehdä, vaan halusin lapset, eikä heitä ole painostettu tekemään lapsia. 

Lapset asuu kyllä satojen kilomertien päässä, että eipä heitä voisi lapsenhoidossa auttaa, vaikka heillä niitä olisikin, mutta en kyllä ole itsekään koskaan saanut /tarvinnut mitään apua lapsenhoitoon.

Eikä meillä ainakaan äiti kehoittanut lapsentekoon, päinvastoin, oli vihainen kun saatiin lapsia. Olisi halunnut meille helpon elämän :D

Vierailija
22/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olit itsekin vahinko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerit on historian epäonnistunein sukupolvi, ahneudellaan vieneet leivän lastenlastensakin suusta. 

Vierailija
24/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkää asumaan niiden isonvanhempien viereen, jos haluatte sitä lastenhoitoapua. On ihan eri asia hoitaa lapsia, jotka pääsee itse omin jaloin mummolaan kuin järjestellä satojen kilometrien matkoja milloin lentokoneella, milloin junalla, milloin autolla.

Vierailija
25/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama päivä sitten

https://www.vauva.fi/keskustelu/5312456/vaestoliitto-suurin-osa-isovanh…

Onnettomat vanhemmat ei pärjää yhden lapsen kanssa ja huutavat vanhoja vanhempiaan apuun vaikka eivät selviä edes itse.

Vierailija
26/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen huomannut, että milleniaalit ja zoomerit eivät jaksa yhtään mitään, kaikki on heille liian raskasta. Eivät olisi selvinneet sotien jälkeisestä ajasta.

Vierailija
27/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Et idioottti edes tiedä mitä boomerilla tarkoitetaan. Olet yhtä tyhmä kuin Sanna. 

Tarkoitin kyllä sen sukupolven ihmisiä joita boomereiksi kutsutaan.

ap

"Boomer-sana on peräisin englannin kielestä, ja sillä viitataan Yhdysvalloissa baby boomer -sukupolveen eli 1946–1964-syntyneisiin. Suomessa baby boomereiden vastine on suuret ikäluokat eli noin vuosina 1945–1950-syntyneet."

eri

Jos laittaa haluun, mitä boomeri tarkoittaa tulee vastaukseksi, että boomeri on 1945-1960 syntyneet.

Jos boomerilla tarkoitetaan vain isoja ikäluokkia, niin turha niitä on siitä haukkua, että eivät hoida lapsenlapsia. Hehän ovat jo 73-78 vuotiaita, eikä monikaan enää ole siinä kunnossa, että jaksaa juosta lasten perässä. Toisaalta luulisi, että tuonikäiseten omatkin lapset ovat jo lähempänä 50 vuotta eivätkä  enää ihan pienten lasten vanhempia.

Omien lähisukulaisten (boomerien) lapset täyttävät 50v yksi toisensa jälkeen lähivuosina ja osa on jo täyttänyt. Heidän omatkin lapsensa ovat jo parissakymmenissä.

Ihmettelen aina miten vanhoja pientenlasten vanhempia täällä on boomereista valittamassa.

Vierailija
28/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Boomerit on historian epäonnistunein sukupolvi, ahneudellaan vieneet leivän lastenlastensakin suusta. 

Perustele.

Vierailija
29/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat omat lapsensa hoitaneet, siis hoidattaneet omilla vanhemmillaan, ja nyt he nauttivat ansaituista eläkepäivistä. He ovat monessakin mielessä se itsekkäinen ikäpolvi.

Vierailija
30/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

He ovat omat lapsensa hoitaneet, siis hoidattaneet omilla vanhemmillaan, ja nyt he nauttivat ansaituista eläkepäivistä. He ovat monessakin mielessä se itsekkäinen ikäpolvi.

Olis aika sunkin tajuta ryhtyä itsekkääksi sen sijaan että natiset täällä.

Vierailija
31/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikas last season hommaa omistaa joku lapsi xD

Vierailija
32/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ovat boomerisukupolvea. Omasta lapsuudesta muistan sen että isovanhempien luona käytiin kyläilemässä ja vanhempieni vanhemmat sisarukset olivat usein ne sukulaiset joiden luokse minut vietiin hoitoon silloin tällöin. Tarkoitan tällä tätä, että tilanteet ovat hyvin erilaisia kaikissa perheissä.

33/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä muistaa, että kun lastentekoikää lykätään, myös ne isovanhemmat ovat sitten jo ikääntyneitä. On ihan eri asia hoitaa vauvaa tai taaperoa 45-50 -vuotiaana kuin 60-70-vuotiaana. Tai vielä sitäkin vanhempana. 

Mä olen ennenkin palstalla ihmetellyt, miksi nykyisin vain isovanhemmat kelpaavat lapsia hoitamaan. Kun omat lapseni (kasarilla ja ysärillä syntyneet) olivat pieniä, ensin kysyttiin sisaruksilta, ystäviltä, kavereilta ja naapureiltakin ja vasta sitten, jos heistä kenellekään ei sopinut, kysyttiin isovanhemmilta. Omaa esikoistani oli useinkin hoitamassa hänen kummisetänsä, jos halusin lähteä työpaikan pikkujouluihin tms. Lapseton sinkkumies. Hoitovapaalla ollessa myös naapurin rouva oli samaan aikaan hoitovapaalla ja jos toisen piti käydä keskellä päivää hammaslääkärissä tms, sai lapsensa siksi aikaa naapurille hoitoon. Ja tuo oli siis vastavuoroista. 

Ymmärrän sen, että kaikilla ei ole sisaruksia eikä ystäviä tai kavereitakaan, mutta mun mielestä tukiverkostoaan ei kannata laskea isovanhempien varaan. Varsinkaan, jos ei tee lapsia kovin nuorena. Iän myötä erilaiset sairaudet lisääntyvät ja vaikka olisi miten ihana isovanhempi tarjoamassa apuaan, niin vaikkapa syöpähoitojen aikana se nyt vaan ei oikein onnistu. Ihmettelen myös, miksi tällaista asiaa neuvoloissa edes kysytään. Joo, onhan se hyvä, jos on tukiverkostoja, mutta palstan aiheeseen liittyvistä ketjuista mulle on syntynyt mielikuva, että neuvola tiedustelee asiaa jollain tavalla vanhempia syyllistävään sävyyn. Voin toki olla väärässäkin. 

Vierailija
34/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60-luvulla, ei silloin vain voitu viedä lapsia hoitoon, kun matkaa hänen vanhemmilleen yli 200 km eli silloin lapset jätettiin yksin kotiin, kun hoitoapua ei ollut. Äitini oli siis yksinhuoltaja. Ja silloin myös hänen vanhempansa tekivät töitä. Me lapset tulimme ihan hyvin toimeen keskenämme. Silloin lapset siivosivat ja laittoivat ruokaa. Vain yhden kerran tuli kodinhoitaja, mutta äitini sanoi, että siivotkaa ja laittakaa ruokaa ennen kuin hän tulee. Eli kaikki oli hoidettu ja kodinhoitaja valitti, ettei hänellä ole mitään tehtävää, kun on ruoka oli tehty ja koti siivottu. Äitini halusi vain, että joku käy tarkistamassa, että meillä on kaikki hyvin. Ja hengissä oltiin. Nykyäänhän ei lapsia saa jättää yksin kotiin, mutta silloin minä olin 9-vee, veljeni 7 ja isoveljeni 14-vuotta. Se oli varmasti raskasta aikaa äidilleni, kun kävi vielä töissä ym. Nykyään on toisin, jossa valitellaan kaikesta pienimmästäkin asiasta, jos vanhemmat väsyy ja haluaa vapaa aikaa? 

Vierailija
35/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha boomereita on itsekkäiksi haukkua. Ihminen on pohjimmiltaan itsekäs. Ei mitään bang-bang-efektiä altruismiin ole tapahtunut eikä tapahdu eri sukupolvissa.

Vierailija
36/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanhana aloitte lapsia tekemään, jos teidän vanhemmat ovat boomereita eli jo lähelle 75-vuotiaita? Sen ikäiset eivät luonnollisesti jaksa enää lapsia hoitaa.

Muuten en voi yhtyä mielipiteeseesi. Saimme lapsemme 2000-luvulla ja silloin meidän boomeri-isovanhemmat kyllä osallistuivat todelle innokkaasti lastenhoitoon ja ottivat yökylään myös.

Vierailija
37/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, näin se oli meilläkin että vanhempani painostivat minua hankkimaan lapsia, lupailemalla vaikka ja mitä apua, ja sitten mitään ei ole herunut satunnaista kerran vuoteen tapahtuvaa lastenlasten tapaamista lukuun ottamatta. Olen katkera ennen kaikkea siitä, että itselläni oli jatkuvan mummolavierailun vuoksi erittäin läheiset välit omiin isovanhempiini, sain elämänkokemusta, pullantuoksua, rentoa yhdessäoloa heiltä mitä omat itsekkäät uravanhempani eivät tarjonneet. Toivon samaa läheisyyttä, mökkeilyä, veneilyä jne omille lapsilleni kun omat vanhempani eläköityivät, mutta sen sijaan he viettävät aikansa keskenään reissaten. Jopa lasteni syntymäpäiväjuhlia on useana vuonna sivuutettu, koska 'Martti nyt hankki juuri tohon ajankohtaan matkan Australiaan'... ja synttäriviikonloppu ollut heillä tiedossa pari kk ennen päivämäärää.

Kyllä, harmittaa lasteni puolesta, että heidän maailmansa on niin paljon kylmempi, tunneköyhempi ja aliarvostetumpi paikka kasvaa kuin mitä itselläni oli - kiitos omien lämpimien isovanhempieni ja itsekkäiden vanhempieni. Joskus mietin että mitä hel*ettiä isovanhempani tekivät väärin omien lastensa kanssa, kun kahdesta (äitini ja enoni) tuli niin tunnekylmiä, materiaalikeskeisiä ja toisia ihmisiä halveksuvia.

Vierailija
38/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä marise!

Vierailija
39/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa vaiheessa se hoidon tarve kääntyy toiseen suuntaan, eli ap:n ja perheen tulisi auttaa niitä boomereita, eikä heidän häntä. jotain järkeä nyt päähän.

Vierailija
40/80 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Et idioottti edes tiedä mitä boomerilla tarkoitetaan. Olet yhtä tyhmä kuin Sanna. 

Boomerhullu iski taas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi