Oletteko huomaneet ettei boomerit halua hoitaa lapsia?
Ehkä tää on vain mun kokemus, mutta olen huomioinut tällaisen ilmiön.
Omat boomerivanhemmat vei mut melkein joka lomalla isovanhempien hoidettavaksi ja kasvatus oli muutenkin vähän niin ja näin. Nyt kun itsellä on lapsia, ei niiden isovanhemmat viitsi kovin usein käydä edes katsomassa. Hoitoapua heiltä on lähes mahdotonta saada. Haluavat kai elää lapsivapaata elämäänsä kun kerrankin voivat. Ihmeellistä tässä on se, että lapsenlapsia kyllä kärtetään ja kysellään milloinkas se ja se aikoo lapsia tehdä, jopa henkilökohtaisesti loukkaantuvat jollei joku omista lapsista aio hankkia lapsia.
Tuntuu, että ovat itse tehneet lapsensa vain koska "kuuluu tehdä" ja olettavat sitä jälkipolviltakin, mutta itse lasten hoitaminen ei heitä kiinnosta.
Kommentit (80)
Miksi 78v seniorin pitäisi hoitaa lapsia?
Koska se on hip, käyttihän Sanna Marinkin sitä.
Ja hitto, että inhoan tällaisia yleistyksiä ja tätä narinaa, vali vali, kyllä on kovaa. Minä olen hoitanut kaksi lastani itse, opiskelin ja olin töissä, mieheni oli poissa puolet ajasta työmatkoilla, isovanhemmat asuivat satojen kilometrien päässä ja se niin kutsuttu turvaverkko oli olematon. Ei silti tullut mieleenkään syyttää muita ihmisiä siitä, etteivät he minun lapsiani hoitaneet.
Itse olette lapsenne tehneet ja itse saatte ne myös hoitaa. Olkaa kiitollisia, jos joku niitä haluaa joskus hoitaa. Me olemme itse vastuussa omasta elämästämme ja valinnoistamme, ei kukaan muu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Et idioottti edes tiedä mitä boomerilla tarkoitetaan. Olet yhtä tyhmä kuin Sanna.
Tarkoitin kyllä sen sukupolven ihmisiä joita boomereiksi kutsutaan.
ap
"Boomer-sana on peräisin englannin kielestä, ja sillä viitataan Yhdysvalloissa baby boomer -sukupolveen eli 1946–1964-syntyneisiin. Suomessa baby boomereiden vastine on suuret ikäluokat eli noin vuosina 1945–1950-syntyneet."
eri
Ne suomalaiset 1951-1964 syntyneet "boomerit" on kasvatettu yhtälailla lähes samalla populaarikulttuurilla, lääketieteellä ja eugeniikalla, ja länsimaisen yhteiskunnan ajatuksilla, kuin amerikkalaiset boomerit. He ovat samaa tuotosta samojen ikäpolvien kanssa, vaikka eivät enää ylittäneet määrässään edellistä vuotta.
Se on tässä kontekstissa ihan sama meneekö syntymävuosi kymmenen vai viisitoista vuotta suuntaan tai toiseen, puhutaan ihmisistä jotka ovat sen aikakauden ja ajatusten tuotos.
Kyllä olen huomannut. Toisaalta olivat niin kamalia vanhempia, että parempi vaan, kun eivät pääse enää muita sukupolvia pilaamaan.
Miksi nuoret olettavat ettei lasten syntymä muuta elämää mitenkään vaan äiti tulee hoivaamaan ja jälkikasvun myös.
En kyllä ymmärrä miksi juuri 73 - 78 vuotiaita syytetään. Olen 77, lapseni täyttää 50 ensi kuussa, hänen lapsensa yli 20 v. Ketä minun pitäisi hoitaa? Aikoinaan kun olin mummi-iässä, hoidin kyllä.
Olisko aika jo muuttaa kohderyhmä jota joka päivä haukuskella?
Tuli mieleen hupaisa ajatus, mika aaltola, vanha isukki, vonkuuko hän kun ei äitinsä hoida lasta tai Sauliko odotti äidiltään apua.
Ei ole omena kauas puusta pudonnut. Kritisoit vanhempiasi kun vei sinut lapsena muille hoitoon samalla kun kritisoit että et saa omaa lastasi muille hoitoon
Vierailija wrote:
Jep, näin se oli meilläkin että vanhempani painostivat minua hankkimaan lapsia, lupailemalla vaikka ja mitä apua, ja sitten mitään ei ole herunut satunnaista kerran vuoteen tapahtuvaa lastenlasten tapaamista lukuun ottamatta. Olen katkera ennen kaikkea siitä, että itselläni oli jatkuvan mummolavierailun vuoksi erittäin läheiset välit omiin isovanhempiini, sain elämänkokemusta, pullantuoksua, rentoa yhdessäoloa heiltä mitä omat itsekkäät uravanhempani eivät tarjonneet. Toivon samaa läheisyyttä, mökkeilyä, veneilyä jne omille lapsilleni kun omat vanhempani eläköityivät, mutta sen sijaan he viettävät aikansa keskenään reissaten. Jopa lasteni syntymäpäiväjuhlia on useana vuonna sivuutettu, koska 'Martti nyt hankki juuri tohon ajankohtaan matkan Australiaan'... ja synttäriviikonloppu ollut heillä tiedossa pari kk ennen päivämäärää.
Kyllä, harmittaa lasteni puolesta, että heidän maailmansa on niin paljon kylmempi, tu
Mahtoi sun mummo olla kovilla ja väsynyt, kun oli jatkuvia mummolavierailuja teillä. Ei vaan uskaltanut sanoa ettei jaksaisi. Hyväksikäytetty mummo. Toisten mielestä vaan niin innokas ja pirteä, kun piti peittää se, että ei olisi halunnut, että jatkuvasti pitää hoitaa.
Nyt sä odotat sitä samaa sun vanhemmilta ja appivanhemmilta.
Ei muuta kuin alat opetella pullan leipomista jo hyvissä ajoin, että sun lapsenlapset saa sen saman ihanan pullantuoksuisen lapsuuden.
Minusta oudointa että joku tekee lapsia vanhempiensa toiveesta. Kuin kuninkaalliset kruunua ja asemaansa turvatakseen.
Äitini oli 10 lapsen äiti. Siitä opimme harkitsemaan lasten tekoa. Huonosti lisäännyimme, neljä lapsetonta, muilla 1-2.
Minulla kolme. Kun kolmas raskaus näkyi äitini ehdotti aborttia, kyllä kaksi olisi riittänyt. En loukkaantunut, hän oli iäkäs ja suorapuheinen, ehkäisyn puutteesa yli 40 v vielä synnytyksiä.
Eikä pelännyt hoitamista, jokainen meistä hoiti itse lapsensa, ilman anoppejakaan.
(Nämä "liiat lapseni" nyt viidenkympin kahta puolta, akateemisia hyvissä työpaikoissa )
Boomeri boomeri boomeri...!!!!
Mä olen boomeri eli kuulun suuriin ikäluokkiin
Tein lapseni 23-vuotiaana ekan ja toisen vuotta myöhemmin.
Ne sai myöskin lapsensa suurin piirtein saman ikäisinä.
Mun lapset on nyt jo viiskymppisiä ja niitten lapset aikuisia
.Ketä hitossa mun oikein tässä pitäisi hoitaa?
Teillä on jokin nyt ajan määrittelyssä vinossa, tai sitten olette tehneet muksunne tosi vanhoina.
Ns. suuria ikäluokkia ei oikein enää voi tässä syytellä. Ne on joko hoitaneet jo lapsenlapsensa tai ei ole hoitaneet, mutta syyttely ei ole enää ajankohtaista.
Boomerit ovat ikäluokkina jo pienempiä kuin 1983 syntyneiden ikäluokka. Mikä tekee 40v ikäisen elämän niin raskaaksi, ettei jaksa omia lapsiaan hoitaa?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi pitää käyttää sanaa boomeri?
Se on trendikkäämpää kuin puhua suurista ikäluokista.
Sanalla osoitetaan halveksuntaa, ei trendikkyyttä.
Minä, sisarukseni ja pari serkkuani vietettiin kesät mummolassa. Mummo ei meitä hoitanut vaan hänen miniänsä siinä maatilan töiden ohella. No, ei meissä paljon hoitamista ollut, jo alle kouluikäisinä me oltiin siellä työvoimana. Siellä tiskattiin käsin, heinäaikaankin yli kymmenen hengen tiskit. Jakkara vaan alle, niin ylti tiskaamaan. Sitten, kun ikää alkoi olla pari vuotta lisää, sai lisähommia.
Varmaan riippuu myös siitä, kuinka nuoria isovanhemmat ovat. Jos tulee ukiksi/mummiksi 5-kymppisenä, jaksaa silloin hoitaa lapsenlapsiaan useinkin, vaikka kävisikin kokopäivätyössä.
Boomeri ei tarkoita baby boomereita eli suuria ikäluokkia. Kyseessä on avoimen syrjivä sana. Lopettakaa sen käyttö.
Mun 50-luvun lopulla syntyneet vanhemmat syyllistyy tähän. Itse olen kasvanut isovanhempien kanssa kun vanhemmillani oli niin rankkaa olla vanhempia. Itse kun pyysin apua kun lapsella oli kuume, ettei tarvitsisi olla pois töistä, sain kieltävän vastauksen ja kehuskelua omalla ajalla ja teatterikäynneillä ja harrastuksilla ja matkoilla. Mun lapset on jo aika isoja ja isovanhemmat on koko aikana hoitaneet tasan 0 kertaa. Sanomattakin on selvää, että kun mun vanhemmat alkaa tarvita apua, mä olen teatterissa.
Vierailija wrote:
Mun 50-luvun lopulla syntyneet vanhemmat syyllistyy tähän. Itse olen kasvanut isovanhempien kanssa kun vanhemmillani oli niin rankkaa olla vanhempia. Itse kun pyysin apua kun lapsella oli kuume, ettei tarvitsisi olla pois töistä, sain kieltävän vastauksen ja kehuskelua omalla ajalla ja teatterikäynneillä ja harrastuksilla ja matkoilla. Mun lapset on jo aika isoja ja isovanhemmat on koko aikana hoitaneet tasan 0 kertaa. Sanomattakin on selvää, että kun mun vanhemmat alkaa tarvita apua, mä olen teatterissa.
No eikös se vaan tunnukin kivalta? Sun ei tarvitse hoitaa eikä auttaa vanhempiasi lainkaan, joten sinulle jääkin mainiosti aikaa hoitaa tulevia lapsenlapsiasi. Silloin et sitten ole teatterissa!!!
Siinähän teppaset sitten. Sillä tavalla varmistat sen, että lapsesi hoitavat sinua kun tulet vanhaksi. Se on velvoitus heille sitten, se kannattaa heille tehdä etukäteen selväksi.
Kaikkihan on oltava vastavuoroista eikö niin?
Nuorimmat boomerit täyttää tänä vuonna 72v eli on ihan luonnonllista, että sen ikäinen ei välttämättä jaksa ainakaan kovin pienestä lapsesta enää huolehtia. Hyvä kun itsestään saavat huolehdittua.
Ymmärrän hyvin vaikka en ihan boomeri-ikäinen vielä olekaan. En kestä näitä vapaakasvatuksen kersoja ollenkaan. Äänekkäitä joka paikan hajoittajia.
Olisko myös niin, ettei boomerit ymmärrä tapaa, jolla vanhemmuus pitää tänä päivänä suorittaa, mikä voi lisätä kynnystä lapsenhoitoon. Ennen lapset hankittiin ja ne kasvoivat "siinä sivussa". Nykypäivän vanhemmuus on hel*vetillistä suorittamista kauheassa sääntöviidakossa.