Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoret haluavat kouluihin kunnon kotiruokaa: ”Tuntuu, että kaikki on korvattu jollain kasvisruoalla”

Vierailija
11.10.2023 |

Miksi edes kysyä ruokaa syöviltä edes syitä, koska "asiantuntijat" kuittaavat kaiken sanomalla:"Koska korona"... mitä niitä kuuntelemaan heitä päivittäin tuota käyttävät.

8E-luokan oppilailta, mitä mieltä he ovat kouluruoasta..

Nuoret kertovat kaipaavansa ruokalistalle enemmän perinteisiä, yksinkertaisia ruokia. Esimerkiksi lihapullia perunamuusin kera, spagettia ja jauhelihakastiketta sekä paistettua lohta.

– Tuntuu, että kaikki ne perushyvät ruoat, mistä kaikki tykkää, on korvattu jollain kasvisruoalla.

Tutkimuspäällikkö Susanna Raulio THL:stä.

– Voi olla, että kouluruoan arvostus nousi koronavuosina. Ehkä koululaiset ovat osanneet arvostaa sitä enemmän pahimpien koronasulkuvuosien jälkeen, Raulio pohtii.

https://yle.fi/a/74-20051540

Kommentit (419)

Vierailija
161/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö koulun muuttaa lapsen/nuoren ruokailutottumuksia väkisin?

Vierailija
162/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävikkiä on myös vähennetty ja nuoret tykkää kouluruuasta.

https://yle.fi/a/3-10932740

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta hitossa ihmiset haluavat mieluummin lihapullia ja paistettua lohta, ja ylipäänsä kalliita ruokia enemmän kuin halpoja. Siksi ne ovat kalliita, niin markkinatalous toimii. Kyse ei ole koronasta eikä kasvisruuista, vaan siitä, että kouluruokailuun käytetään noin euro oppilasta kohti päivässä. Ei sillä paljon lohta osteta.

Vierailija
164/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä.ihmettä tämä keskustelu on? Persut spämmää?

Artikkelissa katsottiin kouluterveyskyselyä. Nuoret syö huonosti kotona ja koulussa.

Artikkelissa haastateltiin yhden luokan oppilaita ja he vastasivat:

Mun mielestä kouluruoka on ihan ok, mutta yleensä kun on keittopäivä, ei sillä kovin pitkälle pötki, kertoo Konsta Niemelä.

– Käyn joka päivä ruokailussa, vaikka olisi rössypottuja, toteaa Tongwei Qu.

Oulun päiväkodeissa ja kouluissa on tarjolla päivittäin kaksi pääruokaa. Liha- tai kala- tai kasvisversion voi valita ilman erillistä tilausta.

– On hyvä, että pystyy ottamaan myös kasvisruokaa siinä rinnalla ja maistelemaan sitäkin, sanoo Meea Ainesmaa.

Vierailija
165/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ehdotan kokeilua: nämä THL "tutkijat" ja kuntapättäjät ruokailevat kuukauden, kuten koululaiset; ruokailuun annetaan aikaa 30 minuuttia, josta ainakin puolet kuluu jonottamiseen. Tämän jälkeen kerätään tarjottimelle ruokaa, joka on kokattu jossain keskuskeittiössä ja vain "lämmitetty" koulussa. Juomaksi on tarjolla 1 lasi maitoa tms. ja sitten muutoin vain vettä. Mausteiden lisääminen on kieletty. Päivän aikana näitä "tutkijoita" ja kuntapäättäjiä vartijoidaan, jotta ei eivät laita suuhunsa mitään muuta kuin korkeintaan vettä vessan hanasta (huom! ei mukia käytössä). Katsotaan sitten kuukauden jälkeen, miten tuottavia ja energisia työntekijöitä he ovat.

T: eräs, joka oli jo yläkoulussa lähes 190 cm pitkä ja noin 90 kg painava ja joka ei koskaan kyennyt työntämään ruokaa alas kurkusta sellaisia määriä, että koulupäivän ajan olisi nälkä pysynyt poissa.

Tämä on hyvä pointti tämän liharuoka-kasviruoka-tappelun keskellä. Ruoan pitäisi oikeasti olla täyttävää ja sitä pitäisi pystyä syömään riittävästi.

Vierailija
166/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eli jos on tarjolla kalaa, mutta joku lapsista ei tykkää kalasta niin koitetaanko ruokailutottumuksia muuttaa väkisin? Miksi kasvisruoka on pakottamista, mutta kalaruoka olisi vapaata valintaa?

Vierailija
167/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Enkä tosiaan ymmärrä tätä "sitten lapset menevät kauppaan ostamaan herkkuja kun ei kouluruoka kelpaa". Anteeksi, mistä lähtien lapset ovat saaneet poistua koulun alueelta koulupäivän aikana? Kun itse olin yläasteella reilu 10v sitten niin koulun pihan uloskäynneillä oli opettajia valvomassa ettei kukaan lähde ulos. Tästä oli paljon puhetta koulussa ja alueelta pois lähtemisestä tuli heti sanktioita. Ei paljon haettu karkkia, pitsaa tai poltettu röökiä. Nykyäänkö ei enää saa rajoittaa lapsukaisten liikkumista?

Okei... Itse kävin yläasteen 90-luvulla enkä nähnyt yhtäkään yläastetta minkä piha olisi ollut aidattu. Ei meidänkään koulun eikä todellakaan opettajat kytänneet oppilaiden liikkumista. Ihan vapaasti sai häipyä sinne kauppaan, kahvilaan tai vaikka röökille. 

Vierailija
168/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoan ongelma ei ole ollenkaan se, että mitä ruokalajeja listalla on. Ongelma on se että miten ammattitaidottomasti kyseiset ruoat tehdään. Hans Välimäkeä tarvittaisiin ehdottomasti toimittamaan kurinpalautusta kouluruokakeittiöihin.

Vierailija
169/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eli jos on tarjolla kalaa, mutta joku lapsista ei tykkää kalasta niin koitetaanko ruokailutottumuksia muuttaa väkisin? Miksi kasvisruoka on pakottamista, mutta kalaruoka olisi vapaata valintaa?

Tuo ei ollut vastaus kysymykseeni.

Vierailija
170/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvissyöjä vaadin että ihan kaikki alkaa toteuttamaan minun ideologista ruokavaliota ja kaikki muut ruokavaliot on kiellettävä kun ne ei tue minun ideologiaa

Vierailija
171/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko nykyään olla enempi nirsompia oppilaita? Ollaan totuttu syömään sushia ja muuta herkkua, ettei kouluruoka maistu. 80-luvulla lapset vielä totteli enemmän,eivät edes osanneet kuvitella susheista tms. syötiin kiltisti mitä oli tarjolla. Mutta varmaan on sitäkin, et ruoka on muuttunut osin huonompaan suuntaan. En sitä kiistä.

Vierailija
172/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä joka päivä kasvisruokaakaan. Hyvä vuorotella. 

Vierailija
173/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien muiden maiden tapaan voisi Suomen kouluihin tulla vaihtoehdoksi omat eväät. Saisi vanhemmat koostettua niistä juuri sellaiset kuin haluavat.

Tutustukaa huviksenne muiden maiden kouluruokiin. Esim. Lontoossa lounas saattaa olla maanantaina cheddarkuorrutetut perunat, tiistaina mozzarellatikut, keskiviikkona vehnäpatonki, jonka välissä tuorejuustoa ja yksi salaatinlehti jne.Ystäväni perhe asuu Lontoossa ja heidän lapset vievät joka päivä omat eväät, koska tuollainen nyt on ihan ala-arvoista "ruokaa" joka päivä syötynä.

Vierailija
174/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin koulut on pilattu kasvisruoalla ja häiriköivillä oppilailla joka luokassa...

seuraavaksi varmaan lapsille aletaan syöttää koemielessä erilaisia ötököitä mikä onkin trendinä ja agendana...

Suomi on pakko pelastaa huonoilta päättäjiltä ja nopeasti...

Vierailija
175/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-20 vuotta sitten kouluruoka oli erinomaista, vaikka sitä ei kaikki osanneet silloinkaan arvostaa. Ei toki kun ensimmäinen kebab-paikka oli pitäjään avattu. 17 vuotta sitten rupesin kasvissyöjäksi, ja taso vain parani.

Huonolaatuinen liha on yhtä tyhjän kanssa, turha porssunmussutus käy terveyden päälle, parempi syödä harvemmin ja parempaa.

Moni varmaan valittaa nyt kasvisruoan osuuden kasvusta, mutta samaan aikaan ruokien valmistus on keskitetty yhä suurempiin yksiköihin ja sen tietää mitä siitä seuraa - sairaalaruoka oli paskaa jo ysärillä.

Vierailija
176/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä olen kasvissyöjä vaadin että ihan kaikki alkaa toteuttamaan minun ideologista ruokavaliota ja kaikki muut ruokavaliot on kiellettävä kun ne ei tue minun ideologiaa

Hienoa että uskallat myötään tämän. Voitko vielä kertoa ketä kakkia on mukana tässä verkostossa. YLE ja Hesari luonnollisesti, vihervasemmisto sekä kukkahattu tädit. 

Vierailija
177/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina opettanut lapsille, että kannattaa syödä, vaikkei aina ruoasta pitäisikään. Syömisestä lähtee ainakin paremmin nälkä, kuin syömättömyydestä.

Vierailija
178/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hienoa että uskallat myötään tämän. Voitko vielä kertoa ketä kakkia on mukana tässä verkostossa. YLE ja Hesari luonnollisesti, vihervasemmisto sekä kukkahattu tädit. 

Tauno, se oli trolli.

Vierailija
179/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omia eväitä kouluun. Hyvä, edullinen, terveellinen suomalainen kouluruoka, kaikille sama. 

Vierailija
180/419 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoat on hyviä, mutta vain hyvin valmistettuina. Koulussa vastaan tulee resurssit, sekä raha, että tilat. Isoissa yksiköissä valmistusmenetelmät ovat rajalliset, esimerkiksi paistinpannuja, edes suurtalouskäyttöön tarkoitettuja ei enää ole, vaan ruoka valmistetaan uuneissa ja padoissa. Tee siinä nyt sitten pavuista maistuvaa.