Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoret haluavat kouluihin kunnon kotiruokaa: ”Tuntuu, että kaikki on korvattu jollain kasvisruoalla”

Vierailija
11.10.2023 |

Miksi edes kysyä ruokaa syöviltä edes syitä, koska "asiantuntijat" kuittaavat kaiken sanomalla:"Koska korona"... mitä niitä kuuntelemaan heitä päivittäin tuota käyttävät.

8E-luokan oppilailta, mitä mieltä he ovat kouluruoasta..

Nuoret kertovat kaipaavansa ruokalistalle enemmän perinteisiä, yksinkertaisia ruokia. Esimerkiksi lihapullia perunamuusin kera, spagettia ja jauhelihakastiketta sekä paistettua lohta.

– Tuntuu, että kaikki ne perushyvät ruoat, mistä kaikki tykkää, on korvattu jollain kasvisruoalla.

Tutkimuspäällikkö Susanna Raulio THL:stä.

– Voi olla, että kouluruoan arvostus nousi koronavuosina. Ehkä koululaiset ovat osanneet arvostaa sitä enemmän pahimpien koronasulkuvuosien jälkeen, Raulio pohtii.

https://yle.fi/a/74-20051540

Kommentit (419)

Vierailija
381/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahden kouluruokaan olen ainakin itse oikein tyytyväinen. Olen opettaja ja syön päivittäin saman kouluruoan, jonka omat lapsenikin syövät. Eri kouluissa olemme, mutta ruoka tulee sekä minun että lasten kouluun samasta keskuskeittiöstä. 

Kouluruoka nyt on lähtökohtaisesti lasten mielestä "pahaa". Näin se oli omassakin lapsuudessa. Lahdessa saa henkilökunta ostaa hävikkiruokaa muutamalla eurolla rasiassa kotiin. Itse ostan silloin tällöin ja pakastan sen. Tarjoilen perheelle seuraavalla viikolla ja uppoaa joka kerta kuin väärä raha. Jos kertoisin heille, että tämä on sitä viime viikkoista koulun ruokaa, nousisi kova meteli. 

Ja jos itse tietäisit, mitä siinä ruuassa on, et ottaisi edes ilmaiseksi.

Koulujen ruokalistat ja ruokien ravintosisällöt on nähtävissä kyllä

Jepjep. Luuletko että perunamuusi tehdään perunasta ja maidosta, sekaan sujautetaan vähän voita? 

Vierailija
382/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kouluruoka ei maistu, niin vika ei todennäköisesti ole kouluruuassa vaan siinä ruuassa mitä lapset ovat oppineet kotona syömään.

Kouluruoan jakelukeittiössä työskenneltyäni tiedän, että ruoka on joinakin päivinä täyttä moskaa. Miten ruoan saakin haisemaan ja näyttämään niin kamalalta🤮

Vika on siellä kouluruoan valmistuspäässä, ei lasten kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Ihan hyvä kansanterveyden kannalta vähentää liika lihansyöntiä. Joka päivä ei tarvi mättää jauhelihaa. 

Energiajuoma, paistopisteeltä napattu croissant ja suklaapatukka ovat sitten parempia ?!?

Ehkä ne vanhemmat voisivat opettaa lapsiaan olemaan vähemmän nirsoja. Vanhempien asenteet kasvisruokaa kohtaan siirtyvät helposti niille lapsille. 

Vierailija
384/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahden kouluruokaan olen ainakin itse oikein tyytyväinen. Olen opettaja ja syön päivittäin saman kouluruoan, jonka omat lapsenikin syövät. Eri kouluissa olemme, mutta ruoka tulee sekä minun että lasten kouluun samasta keskuskeittiöstä. 

Kouluruoka nyt on lähtökohtaisesti lasten mielestä "pahaa". Näin se oli omassakin lapsuudessa. Lahdessa saa henkilökunta ostaa hävikkiruokaa muutamalla eurolla rasiassa kotiin. Itse ostan silloin tällöin ja pakastan sen. Tarjoilen perheelle seuraavalla viikolla ja uppoaa joka kerta kuin väärä raha. Jos kertoisin heille, että tämä on sitä viime viikkoista koulun ruokaa, nousisi kova meteli. 

Koulujen ruokalistat

En luule, vaan katson siitä listasta.

Vierailija
385/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eii sinä listassa kerrota, mitä sinne on kaadettu  😃😃😃

Vierailija
386/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulujen ruokalistat

Kyllä niissä listoissa lukee, mitä valmistukseen on käytetty. En usko, että kaupungilla olisi varaa siihen, että joku saa allergisia reaktioita tai jotain vielä pahempaa sen vuoksi, että jätetään kertomatta jokin ainesosa, mitä ruoka sisältää.

Vierailija
387/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että paistettua lohta nirppanokille? Koulu ei ole ravintola.

Vierailija
388/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ainakin kerrotaan. Ruoat perässä on lueteltu kaikki ruoan ainesosat ja vielä energiasisältökin rasvamäärineen jne.

Vierailija
389/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää moskaa on tarjolla joinakin päivinä. Ihme ettei mene päättäjien kaaliin. Ettei kaikki pidä kasvisruuasta. 

Vierailija
390/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten syöminen ei ole eettistä.

https://oikeuttaelaimille.fi/sikatilat-2022

Vierailija
391/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettua lohta aletaan varmaan tarjoilemaan heti koulussa, jos koululaiset sen maksavat. 

Aina kouluruoka on ollut köyhää. Lihapullia oli tarjolla harvemmin ennenkään. Yleensä oli keittoja ja jotain kaalilaatikkoa. 

Vierailija
392/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ainakin kerrotaan. Ruoat perässä on lueteltu kaikki ruoan ainesosat ja vielä energiasisältökin rasvamäärineen jne.

Näkisitpä ne Knorrin ämpärit siellä keittiössä. 

Vierailija
393/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ruokalistassa lukee Mifuneesiä ja Kasvismuhennos on matka kohti kauppaa. Nakkicroisant Suklaapatukka ja Energiajuoma.

Ja näin paranee kansanterveys.

Vierailija
394/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ruokalistassa lukee Mifuneesiä ja Kasvismuhennos on matka kohti kauppaa. Nakkicroisant Suklaapatukka ja Energiajuoma.

Sama kuin tupakkavero. Hinta on yli kympin. Haetaan tupakat virosta.

Ja näin kansa tervehtyy.

Vierailija
395/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun päättäjät käyvät liikaa kouluja on päätökset tällaisia. Arkielämän todellisuus ei mene yhteen hienojen teorioiden kanssa.

Vierailija
396/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi pysyi 70-luvulla hengissä keitolla, mutta nykyaikana ei pysy, vaikka liikutaan paljon vähemmän?

Vierailija
397/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka niille jotka ei voi syödä lihaa mitä kaikkea eivät syökään. Kyllä kai listalla on edelleen lihapullat ja muussi, makaronilaatikko, siskonmakkarakeitto, makkarakastike ja potut, mitä näitä onkaan

Vierailija
398/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYÖKÄÄ KAKARAT SOSIAALISESTI OIKEUDENMUKAISTA APETTA JA PITÄKÄÄ PÄÄNNE KIINNI!

Vierailija
399/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinten syöminen ei ole eettistä.

https://oikeuttaelaimille.fi/sikatilat-2022

Ihmissyönti sensijaan on.

Vierailija
400/419 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa koulujen lounasta esim Hki, mielenkiintoista syötävää, kelpaisi, ennenvanhaan karmeeta ruokaa, köyhää